Wat gaan we ervoor doen? (Volgens begroting)

In het meerjarenuitvoeringsprogramma behorende bij het vastgestelde gemeentelijke verkeers- en vervoersplan zijn diverse thema's opgenomen waaraan in 2024 uitvoering wordt gegeven, namelijk: 

  • verkeersveiligheid: zoals kleine maatregelen, aanpassen van belijning, wensbeeld wegencategorisering etc;
  • doorstroming: zoals verkeersveiligheidsmaatregelen in diverse civieltechnische projecten bijvoorbeeld Withuis, Catharinastraat; maatregelen aan landbouwverkeerroutes in overleg met VVN en LLTB; overleg met de provincie Limburg en de gemeente Valkenburg ten aanzien van een andere inrichting van de Prinses Amalialaan.
  • onderzoek naar de randweg rondom Margraten.
  • duurzaamheid: zoals autolaadpaalsystemen, alternatieve wandel- en fietsroutes etc;
  • educatie en voorlichting, bij scholen, voor motorrijders en ouderen in het verkeer.

Voortgangsindicator

G

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Er werden meerdere fysieke maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te bevorden. Zo werden er snelheidsremmende maatregelen genomen op de Hogeweg in Gronsvel.d Op enkele wegen in Margraten werd een pilot opgestart om te onderzoeken of het mogelijk is om de maximumsnelheid terug te brengen zonder grote investeringen. Deze pilot wordt in 2025 geëvalueerd. Op de Bredeweg in Banholt werden rode fietssuggestiestroken en kruispuntmarkeringen aangebracht.

De schoolzone in Gronsveld werd aangeduid met wegmarkeringen en een door leerlingen ontworpen verkeersbord.

Voor verschillende projecten, waaronder Withuis en de Catharinastraat, werd gestart met het opmaken van een ontwerp. Hierbij wordt ook gekeken naar de noodzaak om verkeersmaatregelen te nemen.

Samen met de gemeente Valkenburg werd een kentekenonderzoek voorbereid om te onderzoeken hoeveel doorgaand verkeer er rijdt tussen Margraten en Valkenburg. Dit onderzoek wordt uitgevoerd in 2025. De resultaten hiervan worden gebruikt om te bepalen of er aanpassingen nodig zijn aan de gebiedsontsluitingswegen in Margraten, waaronder de Prinses Amalialaan. 

Een onderzoek naar de randweg rondom Margraten werd voorbereid, met het oog op uitvoering in 2025.

Door Vattenfall werden, als onderdeel van een concessie, ongeveer 60 laadpunten gerealiseerd voor elektrische voertuigen.

Er werden verschillende voorlichtingsacties uitgevoerd. Deze waren gericht op het stimuleren van fietsgebruik door ouderen en mensen die boodschappen doen en op scholieren.