Uitgaven

4,62%
€ -3.785
x €1.000
4,62% Complete

Inkomsten

5,39%
€ 4.338
x €1.000
5,39% Complete

Saldo

37,82%
€ 553
x €1.000

Programma 3: Duurzaamheid en Klimaatverandering

Uitgaven

4,62%
€ -3.785
x €1.000
4,62% Complete

Inkomsten

5,39%
€ 4.338
x €1.000
5,39% Complete

Saldo

37,82%
€ 553
x €1.000
4.338 Inkomsten (x €1.000)
-3.785 Uitgaven (x €1.000)
553 Saldo (x €1.000)
  • 3.1 Op weg naar een energieneutrale toekomst
  • 3.3 Optimaliseren luchtkwaliteiten
  • 3.4 Van afval tot grondstof

3.1 Op weg naar een energieneutrale toekomst

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

3.1 Meerjaren uitvoeringsprogramma klimaat- en energieopgaven

Terug naar navigatie - 3.1 Meerjaren uitvoeringsprogramma klimaat- en energieopgaven

Gezien de wereldwijde ontwikkelingen, de stijgende energieprijzen en de klimaatopgaven komen energievraagstukken in een stroomversnelling. Dit vraagt, in het licht van behoud van de kwaliteiten van ons waardevolle landschap en het tegengaan van energiearmoede bij onze inwoners, om het maken van keuzes, het treffen van maatregelen en het doen van investeringen.

Op weg naar een energieneutrale gemeente zetten we naast het opwekken van energie in op het verminderen van gebruik van energie. In de basis houden we vast aan het genomen raadsbesluit, waarbij zonne- en windenergie in het buitengebied is uitgesloten. Wel staan we open voor -en stimuleren we- innovatieve ontwikkelingen mits deze geen afbreuk doen aan het landschap en ons woon- en leefklimaat.

De focus voor de komende jaren ligt op het aardgasloos maken en isoleren van vastgoed alsmede het verder stimuleren van zonnepanelen op daken. Hierin nemen wij als gemeente onze verantwoordelijkheid en zullen wij het voorbeeld geven. Andere partijen zoals schoolbesturen, stichtingen en woningcorporaties proberen we te verleiden om versneld hun vastgoed te verduurzamen.

Ten aanzien van de Transitievisie Warmte die in 2021 is vastgesteld, wordt een uitvoeringsprogramma opgesteld dat beschrijft hoe en wanneer inwoners en bedrijven op een meer duurzame manier in hun warmtebehoefte voorzien. Voor wat betreft de Regionale Energie Strategie (RES) werken we samen met de RES-regio aan de transitie van onze energiemix.

Daarnaast verstrekken we actief informatie aan onze inwoners en ondernemers en organiseren we bijeenkomsten. Met als doel onze inwoners meer bewust te maken van de kansen en mogelijkheden, zowel in financiële als in technische zin. We sporen onze inwoners aan om op individueel dan wel collectief niveau energiemaatregelen te treffen. Dit ondersteunen we door een breed pakket aan (financiële) stimuleringsmaatregelen aan te bieden. 

Naast het bevorderen van het integreren van duurzaamheidsmaatregelen bij nieuwbouw, gaat extra aandacht uit naar het verzilveren van kansen rondom duurzaamheid bij verbouw. De mogelijkheden rondom het stimuleren en verantwoord verduurzamen van monumentale panden of panden die in een beschermd stads- en dorpsgezicht liggen, worden verkend.

Actief stimuleren en ondersteunen we lokale initiatieven, zoals het oprichten van energie-corporaties en het realiseren van groen gas. We zien hierin kansen om wijken en kernen lokaal van energie te voorzien en delen van de agrarische sector energie-neutraler te maken.

We bevorderen het verduurzamen van mobiliteit. In dat licht stimuleren we het (elektrisch) fietsen. Als gemeente geven we hierin het voorbeeld en gaan dit actief promoten. Ook het elektrisch rijden stimuleren we. Gezien de verwachte groei van het aantal elektrische auto´s en e-bikers is behoefte aan een integraal laadpalenbeleid; een toekomstgericht beleid dat aansluit bij de behoeften op recreatief en toeristisch gebied alsmede bij de mobiliteitsontwikkelingen binnen onze gemeente.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6820002 Duurzaamheid -195 57 -138 -122 16 -11
6820003 Duurzaamheid verkeer (laadpalen) 0 -21 -21 -16 5 -25

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6820002 Duurzaamheid
In 2024 zijn geen kosten gemaakt voor het Klimaathuis en voor de Plasklas; deze waren wel begroot. Daarnaast waren de energiekosten van de laadpalen lager dan geraamd. Bij elkaar heeft dit geleid tot een voordeel van € 15.700. 

- Klimaathuis: gemeente Maastricht heeft de samenwerking met de Woonwijzerwinkel beëindigd waardoor onze inwoners niet bij het Klimaathuis terecht konden voor klimaat- en energie-advies. 
- Plasklas: is niet in 2024 gestart omdat de voorbereidingen meer tijd kostten dan gedacht. Het project wordt nu in 2025 uitgevoerd. Bedoeling  is dat coaches gaan helpen kinderen sneller zindelijk te worden met als resultaat minder luierafval.  De kosten worden betaald door externe partijen. 

3.2 Aan de slag met klimaatadaptatie

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

3.2 Aan de slag met klimaatadaptatie

Terug naar navigatie - 3.2 Aan de slag met klimaatadaptatie

Verdroging en vernatting zijn vraagstukken waarop we de komende periode nadrukkelijk een antwoord moeten geven. Samen met onze waterpartners geven we op een dusdanige manier invulling aan de waterketen dat daarmee de volksgezondheid wordt beschermd, een goede leefomgeving wordt bevorderd en schade aan het milieu wordt voorkomen.

Middels het opstellen van een Waterplan voor de periode 2023 – 2027, maken we het watersysteem klimaatadaptief en duurzaam. In de basis zal dit betekenen dat we meer water gaan bergen en infiltreren, minder verharden en meer gaan vergroenen. Knelpunten ten aanzien van wateroverlast en droogte worden inzichtelijk gemaakt en worden aangepakt. Hiertoe worden de resultaten uit de klimaatstresstesten vertaald in een uitvoeringsprogramma Hitte en Droogte.

We blijven daarnaast inzetten op het scheiden van hemel- en afvalwater. Hierbij, wordt waar mogelijk, het hemelwater zolang mogelijk vastgehouden op de plekken waar deze valt en wordt gedoseerd afgevoerd naar bedoelde voorzieningen.

Klimaatadaptatie vraagt daarnaast bij onze inwoners en ondernemers om bewustwording en maatregelen die de gevolgen beperken. Afkoppelen van hemelwater wordt derhalve gestimuleerd. Het aanbieden van regentonnen en het ontstenen en vergroenen van tuinen alsmede het vergroenen van daken geven we een impuls, zowel bij bestaande woningen als bij nieuwbouw. Aansluiting wordt in deze gezocht bij Stichting Steenbreek. Instrumenten zoals ´Water in Balans´ worden nader onder de aandacht gebracht.

3.3 Optimaliseren luchtkwaliteiten

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Optimaliseren luchtkwaliteiten

Terug naar navigatie - Optimaliseren luchtkwaliteiten

De kwaliteit van het milieu is een belangrijke factor in hoe mensen hun leefomgeving waarderen en kwaliteit van leven ervaren. Lucht, water, bodem en geluid vervullen hierin een voorname rol. Daarom investeren we in een leefomgeving waarin de milieucondities op orde zijn. In deze bestuursperiode zetten we vanuit milieuoogpunt naast klimaatadaptatie nadrukkelijk in op het verbeteren van de luchtkwaliteit.

Stikstof is een vraagstuk dat veel impact heeft op onze inwoners en hun leefomgeving. Ook bepaalt de omvang van stikstof de ontwikkelmogelijkheden binnen onze gemeente. Te veel stikstof heeft ook een nadelige invloed op onze gezondheid via de verontreiniging van de lucht en het grond-, oppervlakte- en drinkwater. Deze bestuursperiode gaan we inzetten op een aantal pijlers: het versterken van stikstofgevoelige natura 2000 gebieden, het aanpakken van stikstof bij de bron en het blijven bieden van ruimte voor nieuwe ontwikkelingen. Tevens simuleren we medeoverheden de bronnen, die luchtverontreiniging binnen onze gemeentegrenzen veroorzaken, aan te spreken om vervuiling aan te pakken. Via voorlichtingscampagnes worden de veroorzakers van gegronde overlast van houtstook en kachels bewust gemaakt van de schadelijke effecten.  

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6723010 Luchtkwaliteit -54 0 -54 -37 17 -31
6723040 Geluidssanering 0 0 0 -3 -3 0

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6723010 Luchtkwaliteit
In 2024 zijn minder kosten gemaakt voor verbetering luchtkwaliteit dan voorzien. Dit omdat de analyse en de afronding van de luchtmetingen doorliepen naar 2025. Dit betekent dat hiervoor ook in 2025 nog kosten zijn / worden gemaakt.

3.4 Van afval tot grondstof

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Van afval tot grondstof

Terug naar navigatie - Van afval tot grondstof

Zoals is vastgelegd in het grondstoffenplan gaan we ons ervoor inzetten om, vanuit de circulaire economie gedachte, steeds meer richting te geven aan het beheer van grondstoffen en afval. In dit kader gaan we afvalscheiding en de vermindering van restafval verder bevorderen.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6560101 Afvalverwijdering plantsoenen -30 0 -30 -30 0 0
6721000 Afvalfonds / Nedvang 226 41 267 279 12 5
6721010 Restafval en GFT -1.504 2 -1.502 -1.531 -29 2
6721020 Kringloopgoederen -140 3 -137 -136 1 -1
6721030 Papier afval -107 2 -105 -105 0 0
6721060 Grof huishoudelijk afval -19 7 -11 -10 2 -14
6721085 Grondstoffenparken -614 50 -565 -562 3 -1
6721090 Destructiemateriaal -1 0 -1 0 1 -81
6721110 Bijdrage ASL -6 6 0 1 1 0
6721130 Inzameling kunststofverpakkingen -234 -6 -240 -223 17 -7
6721140 Hondenpoep -10 0 -10 -6 4 -36
6721190 Bedrijfsvoering Rd4 -437 0 -437 -436 1 0
6723000 Omgevingsdienst Zuid-Limburg -171 0 -171 -149 22 -13
6723020 Handhaving milieu -5 0 -5 18 23 -452
6725000 Reinigingsrechten 3.669 -68 3.601 3.620 19 1

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6723000 Omgevingsdienst Zuid-Limburg
Het voordeel is enerzijds het gevolg van een te hoge budgetraming (voordeel € 8.000) en anderzijds van een voorschot op de eindafrekening 2024 Omgevingsdienst Zuid-Limburg (voordeel € 10.000) en van een fout (in ons voordeel) in de facturatie door de Omgevingsdienst Zuid-Limburg (voordeel € 4.000).

6723020 Handhaving milieu
Het voordeel is het gevolg van het opleggen van een tweetal (verbeurde) dwangsommen. Deze waren niet begroot. 

3.5 Mutaties reserves programma 3

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren Programma 3: klimaat & Energie
Naam Indicator Eenheid Bron Waarde Waarde Waarde
E-M 25.000 - 50.000 NL
Totaal huishoudelijk afval KG per inwoner CBS 91 120 152
2022 2022 2022
Percentage bekende hernieuwbare energie % Berekening 17,3% geen data 33,3%
2022 2022 2022
Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen BAG/ABF 4,7 8,4 9,1
2023 2023 2023
Demografische druk % CBS 87,5% 79,5% 70,4%
2024 2024 2024

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan het programma Klimaat & Energie:

Excel-tabel

Verbonden partijen Soort regeling
Programma 3: Duurzaamheid en Klimaatverandering
1. Lichte Gemeenschappelijke regeling inzake de samenwerking afvalwater in zuidelijk Zuid-Limburg: de regio Maas en Mergelland gemeenschappelijke regeling
2. Gemeenschappelijke Regeling Reinigingsdiensten RD4 gemeenschappelijke regeling
3. Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Limburg gemeenschappelijke regeling
4. Grensoverschrijdende Gemeenschappelijke regeling Euregio Maas-Rijn gemeenschappelijke regeling
5. Bodemzorg Limburg BV vennootschap
Voor nadere informatie over deze verbonden partijen verwijzen wij naar Paragraaf 6: Verbonden partijen

Wat heeft het programma gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024
Lasten
3.1000 Op weg naar een energieneutrale toekomst -228 -84 -312 -226 86
3.3000 Optimaliseren luchtkwaliteiten -54 0 -54 -40 14
3.4000 Van afval tot grondstof -3.369 21 -3.348 -3.520 -171
Totaal Lasten -3.651 -63 -3.714 -3.785 -71
Baten
3.1000 Op weg naar een energieneutrale toekomst 33 120 153 88 -65
3.4000 Van afval tot grondstof 3.986 17 4.003 4.250 248
Totaal Baten 4.019 136 4.155 4.338 183