Uitgaven

39,48%
€ -32.377
x €1.000
39,48% Complete

Inkomsten

72,03%
€ 58.020
x €1.000
72,03% Complete

Saldo

1755,03%
€ 25.643
x €1.000

Programma 5: Bestuur en dienstverlening

Uitgaven

39,48%
€ -32.377
x €1.000
39,48% Complete

Inkomsten

72,03%
€ 58.020
x €1.000
72,03% Complete

Saldo

1755,03%
€ 25.643
x €1.000
58.020 Inkomsten (x €1.000)
-32.377 Uitgaven (x €1.000)
25.643 Saldo (x €1.000)
  • 5.1 De zichtbaarheid en communicatie over dienstverlening, burgerparticipatie en de activiteiten vergroten.
  • 5.2 Goed bestuur
  • 5.3 Inspraak is een vanzelfsprekendheid
  • 5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding
  • 5.5 Doelgericht samenwerken
  • 5.6 Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving
  • 5.7 Veiligheid; een gezamenlijke verantwoordelijkheid
  • 5.10 Personeel
  • 5.11 Mutaties reserves programma 5

5.1 De zichtbaarheid en communicatie over dienstverlening, burgerparticipatie en de activiteiten vergroten.

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

5.1. De zichtbaarheid en communicatie over dienstverlening, burgerparticipatie en de activiteiten vergroten.

Terug naar navigatie - 5.1. De zichtbaarheid en communicatie over dienstverlening, burgerparticipatie en de activiteiten vergroten.

Dicht bij mensen, dat is het motto van onze dienstverlening. We zetten ons continu in om dit merkbaar en zichtbaar te maken voor onze inwoners. Het contact met onze inwoners is altijd persoonlijk en professioneel. De dienstverlening is gericht en afgestemd op het perspectief van de inwoner, ondernemer, vereniging, organisatie of de bezoeker. Hierbij wordt een houding aangenomen van wat is wél mogelijk in plaats van wat is niét mogelijk. Kernbegrippen bij de servicegerichtheid zijn: tijdig, begripvol, deskundig, eerlijk en duidelijk.

Uitgangspunt is dat onze gemeente gemakkelijk bereikbaar blijft; zowel digitaal als telefonisch als ook fysiek. Tevens organiseren we dat elke burger binnen vijf werkdagen voorzien wordt van een reactie waarin weergegeven wordt wie contactpersoon is, hoe het behandelproces verder gaat verlopen en het voorziene tijdpad van afhandeling. Om dit alles voor elkaar te krijgen wordt doorgepakt op de in 2020 vastgestelde dienstverleningsvisie en het daaraan gekoppelde organisatie-ontwikkeltraject dat lopende is. 

Middelen en menskracht worden beschikbaar gesteld om verbetering van de dienstverlening ook daadwerkelijk mogelijk te maken. Tevens wordt de waardering van onze inwoner over de dienstverlening door periodieke metingen gemonitord, zodat de ontwikkelingen in de klanttevredenheid goed in beeld komen.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6003000 Burgelijke stand -5 34 30 33 4 13
6003003 Verkiezingen -60 0 -60 -73 -13 22
6003010 Rijbewijzen -16 68 52 67 14 28
6003030 Naturalisaties 0 9 9 6 -2 -27
6003040 Gemeentelijke basisadministratie -16 19 3 2 0 -12
6004000 Burgelijke stand opbrengsten 49 -49 0 0 0 8
6004010 Rijbewijzen opbrengsten 88 -88 0 0 0 8
6004020 Reisdocumenten 40 140 180 170 -10 -5
6004030 Naturalisaties opbrengsten 2 -2 0 0 0 0
6004040 Gem. basisadministratie (opbr.) 28 -28 0 0 0 -8
6040003 Domein bedrijfsvoering -825 -50 -875 -915 -40 5
6040004 Facilitaire zaken -213 19 -195 -197 -3 1
6040005 Domein samenleving -120 15 -105 -49 56 -54
6040006 Domein ruimte -2 0 -2 -2 0 31
6040007 Openbare werken (buitendienst) -291 -65 -356 -367 -11 3
6040008 Directie -58 0 -58 -76 -18 31
6040011 Dienstverlening en burgerpanel -40 0 -40 -8 32 -80
6040012 DIV/Post -35 -10 -45 -33 12 -27
6724000 Lijkbezorging -151 0 -151 -159 -8 5
6732000 Begraafplaatsrechten 126 -46 81 63 -17 -22

Toelichtingen afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6003003 Verkiezingen
De post verkiezingen is hoger uitgevallen door het aanschaffen van de VOX telmethode. Ook de kosten van het drukwerk zijn hoger uitgevallen hierdoor zijn de kosten gestegen.

6003010 Rijbewijzen
De post rijbewijzen is lager uitgevallen omdat er het afgelopen jaar meer rijbewijzen digitaal zijn aangevraagd.  Het aantal is gestegen van 19,1% in 2023 naar 31,9% in 2024.  De kosten voor het afdragen van de rijksleges zijn daardoor lager uitgevallen. Voor de digitale aanvragen hoeven geen rijksleges afgedragen te worden en ontvangen we een creditnota.

6040005 Domein samenleving
De onderschrijding betreft diverse oorzaken.
- Er zijn in 2024 minder uitgaven gedaan aan cursussen en opleidingen dan het beschikbare budget. 
- Daarnaast zijn een aantal voor 2024 voorziene kosten zoals ondersteuning bij het opstellen van de subsidieherijking later gestart en worden de kosten pas in 2025     
   gemaakt.
- Er is een in 2022 betaald bedrag inzake het Transformatiefons jeugd deels retour ontvangen.

6040008 Directie
Op deze post zijn de juridische advies- en proceskosten verantwoord. 

6040011 Dienstverlening en burgerpanel
De ingeplande Arbometing en de ingeplande meting van waarstaatjegemeente.nl is uitgesteld.

6040012 DIV/Post
Het posttarief ging per 1 januari flink omhoog vandaar dat er in de 1e burap 2024 budget is bijgeraamd. Daar staat tegenover dat de verdergaande digitalisering ervoor zorgt dat we steeds minder post versturen. Vooraf inschatten van het postaanbod voor een komend jaar is een lastig iets en - zo blijkt uit het restant budget - te hoog geweest voor 2024.

6732000 Begraafplaatsrechten
De gerealiseerde legesopbrengsten voor begravingen en grafrechten zijn lager dan geraamd. De oorzaak hiervan is een combinatie van minder sterfgevallen, toenemende voorkeur voor cremeren, en minder interesse voor het verlengen van grafrechten.  In 2024 waren er 31 begravingen waarvan 18 met (verlenging) grafrechten en 19 verlengingen sec.  

5.2 Goed bestuur

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

5.2 Goed bestuur

Terug naar navigatie - 5.2 Goed bestuur

De kwaliteit en de integriteit van het openbaar bestuur, en dus ook onze gemeente, zijn in belangrijke mate bepalend voor het vertrouwen van burgers in de overheid en de legitimiteit van overheidshandelen. Dit vraagt om zorgvuldigheid en permanente aandacht bij raad, college en ambtelijke organisatie, waarbij de burgemeester een bijzondere (wettelijke) zorgplicht heeft.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6001000 Raad / commissies -165 60 -105 -81 24 -23
6001001 Burgemeester -1 0 -1 -1 0 -4
6001002 Wethouders 63 -80 -17 -16 1 -6
6001999 Salarissen Raad en B&W -1.008 -22 -1.030 -1.517 -487 47
6002001 Representatie bestuur -54 10 -44 -63 -20 45
6002002 Gemeente- / streekarchief -123 0 -123 -125 -2 1
6002003 Representatie algemeen -48 0 -48 -44 5 -10
6002010 Voorlichting -71 0 -71 -65 6 -8
6006000 Griffierfunctie -3 0 -3 -1 2 -70
6006010 Rekenkamer -20 0 -20 -24 -4 22

Toelichtingen afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6001000 Raad / commissies
Positieve afwijking voor een groot deel in het budget presentiegelden - vergoedingen commissie. Toekenning van deze vergoedingen is gekoppeld aan het aantal vergaderingen.  De positieve afwijking in het budget burgerparticipatie komt doordat hierin rekening gehouden is met 4 themabijeenkomsten per jaar. In 2024 waren er 2 themabijeenkomsten.

6001999 Salarissen Raad en B&W
De overschrijding wordt veroorzaakt door hogere storting in de voorziening wethouders en gewezen wethouders. Vanwege een lagere rekenrente bij de actuariele waarde berekening dan bij de begroting was voorzien is de storting hoger uitgevallen. 

6002001 Representatie bestuur
Het representatiebudget bestuur is bestemd voor kosten die bestuurders maken voor het uitoefenen van hun taak voor de gemeente. Denk hierbij aan het verstrekken van attenties aan inwoners van de gemeente als een herdenkingsboom, een boeket bloemen, een streekpakket en soortgelijk bij feestelijke aangelegenheden maar ook een lunch of -diner om zakelijke relaties te onderhouden en de gemeentelijke reputatie te versterken. Een inschatting van de daadwerkelijke kosten is hier lastig. Het nadelige saldo wordt veroorzaakt door het aantal aangelegenheden, het afscheid van een wethouder en de aanstelling van een nieuwe wethouder.

5.3 Inspraak is een vanzelfsprekendheid

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

5.3. Inspraak is een vanzelfsprekendheid

Terug naar navigatie - 5.3. Inspraak is een vanzelfsprekendheid

Het meepraten en meedoen van inwoners is van groot belang, net als het in een vroeg stadium betrekken van inwoners, verenigingen, ondernemers en organisaties bij onze maatschappelijke opgaven en activiteiten/plannen die we willen gaan oppakken. Ervaringen en signalen zijn cruciaal bij beleidsvorming en zeker bij het verbeteren van de uitvoering. Inspraak dient een vanzelfsprekendheid te zijn. Derhalve wordt bij nieuw beleid maar ook bij de uitvoering iedereen die het raakt betrokken om draagvlak en beter beleid te realiseren. Signalen, feedback en klachten worden structureel opgehaald en serieus genomen. Dat is een permanente  zoektocht en opdracht. De opgedane ervaringen met burgerparticipatie in de afgelopen jaren worden verder meegenomen en doorontwikkeld. Hierbij wordt tevens een beweging gemaakt waarin ruimte ontstaat voor vormen van participatie vanuit de overheid: zgn. overheidsparticipatie.

Mede vanuit het oogpunt van inclusiviteit gaat bijzondere aandacht uit naar de doelgroep kinderen en jongeren. Zij zijn immers ónze toekomst. Bovendien neemt de politiek beslissingen die ook hen nu aangaat. Door het betrekken van jongeren wordt reeds in een vroeg stadium een zaadje geplant op het gebied van actief burgerschap en betrokkenheid nu én later bij het wel en wee in de gemeente, de gemeenschap en de politiek. We gaan dan ook ruimte geven aan hun inbreng. Ook zij hebben recht hierop. Daarbij komt dat kinderen op andere manieren tegen vraagstukken aankijken. Met hun inzichten gaan we nieuw beleid en activiteiten verrijken. Daarnaast krijgen ze ruimte voor het aandragen van ideeën en de verwezenlijking daarvan. 

Een vitale gemeente steunt op een vitale lokale gemeenschap. Wij willen dan ook ruimte geven aan inwoners met lokale initiatieven die gericht zijn op het mede vormgeven aan de toekomst van hun dorp en vanuit eigenaarschap hierin hun verantwoordelijkheid nemen. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begrotingswijziging 2024 Primitieve begroting 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6001003 Burgerparticipatie 0 -47 -47 -8 39 -83

Toelichtingen afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6001003 Burgerparticipatie

Het uitwerken van een plan van aanpak voor de inwonersbegroting heeft meer tijd gevergd dan was voorzien.

5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding

Terug naar navigatie - 5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding

De gemeente Eijsden-Margraten is een financiële gezonde gemeente. Ons weerstandsvermogen ligt eind 2022 met een ratio van 4,16 ruim boven de gestelde norm van 1 en is daarmee als uitstekend te kwalificeren. Met een Algemene Reserve van 7,9 mln euro per 1 januari 2023 is een gezonde buffer voorhanden om eventuele tegenvallers op te vangen op de korte termijn. De financiële situatie op de middellange termijn is echter zorgwekkend.

Onze inkomsten vanuit de Algemene Uitkering van het Gemeentefonds staan vanaf 2026 zwaar onder druk, het zogenaamde "ravijnjaar". Vanaf 2026 wordt de omvang van het Gemeentefonds gekort met € 3 miljard. Dat is in onze begroting voor 2026 en 2027 met een fors negatief  saldo terug te zien. De VNG is in gesprek met het Rijk over de korting van het Gemeentefonds en doet onderzoek naar de gemeentelijke taken en versus  mensen en middelen. 

Daarnaast zien we een aantal ontwikkelingen die een druk op de exploitatie leggen. Het betreft in deze ontwikkelingen op het gebied van de rente, de inflatie en stijgende loonkosten en materiele kosten bij organisaties, instellingen en ons personeel. Daarnaast zijn er onzekerheden op het gebied van de zorgkosten (WMO en Jeugd), kosten rondom infrastructurele werken en rondom de verwerkingskosten van het afval. De effecten van de klimaatadaptatie voor ons rioleringsfonds zijn ook nog ongewis. 

Een belangrijk uitgangspunt is dat onze financiën structureel op orde blijven en er ruimte blijft om te investeren zodat de kwaliteit van de leefomgeving en de zorg voor onze inwoners op orde blijft. Het OZB-tarief zal in dat licht met maximaal de inflatiecorrectie stijgen en de gemeentelijke producten zullen daarbij kostendekkend zijn.

Met het verwachte forse negatieve begrotingssaldo in 2026 en 2027 zijn structurele baten en lasten niet meer in evenwicht. Indien er geen aanvullende middelen vanuit het Rijk beschikbaar worden gesteld, staan wij voor een uitdaging. 

De uitkomsten van het provinciaal financieel verdiepingsonderzoek zullen in deze bestuursperiode ter hand genomen worden.

Vanaf boekjaar 2023 dient de gemeente te voldoen aan aan de nieuwe vereisten rondom rechtmatigheid. Dit betekent dat het college zelf verantwoordelijk is voor het afgeven van een rechtmatigheidsverklaring en dat de controleverklaring van de jaarrekening hierdoor verschuift van de accountant naar de gemeente. 

 

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6040010 Verzekeringen -202 0 -202 -227 -25 12
6050000 Treasury 222 -143 79 106 27 34
6913000 Beleggingen deelnemingen 130 0 130 124 -6 -5
6921000 Algemene uitkering 44.751 350 45.101 45.426 325 1
6922000 Onvoorzien 906 438 1.345 1.287 -58 -4
6922010 Overige baten en lasten 0 0 0 139 139 0
6922980 Coronafonds / Reserve Covid 0 0 0 0 0 0
6931000 OZB-gebruikers 491 12 503 514 12 2
6932000 OZB-eigenaren 672 10 682 706 24 4
6932001 OZB-eigenaren woningen 4.911 25 4.936 4.932 -4 0
6935000 Forensenbelasting 107 -35 72 76 4 6
6937000 Hondenbelasting 178 0 178 163 -15 -8
6939000 Terrasvegoedingen 5 15 20 22 2 8
6940010 Invordering/heffingkstn belastingen -5 0 -5 -5 0 5
6942000 Vennootschapsbelasting -25 -25 -50 -52 -2 5
6990000 Saldo na bestemming -47 47 0 1.461 1.461 0

Toelichtingen afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6040010 Verzekeringen
De overschrijding is met name veroorzaakt door het eigen risico bij schadevergoedingen.  Daarnaast is de verzekeringspremie ten opzichte van 2023 ook gestegen.

6050000 Treasury
Op treasury is een voordeel gerealiseerd als gevolg van een lagere  rente op korlopende leningen.

6913000 Beleggingen deelnemingen
Bij het opstellen van de begroting is rekening gehouden met een dividenduitkering van € 2,50 per aandeel. De verwachting is echter dat de dividenduitlering € 2,16 per aandeel zal bedragen.  Derhalve is de werkelijke opbrengst minder.

6990000 Saldo na bestemming 
Bij de tweede bestuursrapportage 2024 is besloten het positieve saldo ad. €  1.310.594 over te hevelen naar de algemene reserve.  De € 1.461.131 is thans het negatieve saldo. Rekening houdende met het positieve saldo van de tweede bestuursrapportage is het saldo eigenlijk € 150.537

5.5 Doelgericht samenwerken

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Doelgericht samenwerken

Terug naar navigatie - Doelgericht samenwerken

Er is sprake van een toenemende complexiteit van vraagstukken en een toename van opgaven die niet langer alleen op lokaal niveau kunnen worden aangepakt en opgelost. Ook zien we – mede door het feit dat Zuid-Limburg als NOVI-gebied is aangewezen en de ontwikkelingen rondom de Regiodeal – dat de schaal van Zuid-Limburg een toenemend belang gaat krijgen waarbinnen strategische vraagstukken worden opgepakt.

Momenteel kent de gemeente vele vormen van samenwerken binnen Zuid-Limburg. Naast de samenwerking rondom verbonden partijen, betreft het onder meer de samenwerking binnen Lijn50, het Middengebied en op Zuid-Limburgse schaal. Daarnaast zijn op diverse beleidsterreinen samenwerkingsverbanden op subregionaal niveau (Maastricht-Heuvelland) te onderkennen.

Samenwerken vinden we belangrijk. Immers, samen staan we sterker. Wij geloven in samen werken, mits er voldoende uitvoeringskracht ingezet wordt die doelgericht te werk gaat.

Samenwerken met de buren beoogt – net als dienstverlening – de bestuurskracht van de gemeente en de regio te versterken. Het belang van een krachtige regio Zuid-Limburg met een aantrekkelijk toekomstperspectief en waarbij gezamenlijk antwoord gegeven wordt op (inter)nationale vraagstukken wordt dan ook nadrukkelijk onderkend. De NOVI Zuid-Limburg en de Regiodeal vormt hierbij een belangrijke impuls. Daarnaast blijven wij derhalve investeren in samenwerking met buurgemeenten en Provincies in binnen- en buitenland, de regio en op Zuid-Limburgse schaal. Veel waarde wordt gehecht aan de relatie en samenwerking met de centrumgemeente Maastricht.  We schuiven aan bij verschillende samenwerkingstafels; uit belang van onszelf als voor Zuid-Limburg in z´n geheel.

Uitgangspunt voor samenwerken vormt behoud van autonomie en dat de inhoud van samenwerken aansluit bij de identiteit van onze gemeente. Dit vormt de basis voor verdieping en het verder uitbouwen van (eu)regionale samenwerking. Voor het bepalen van het niveau van samenwerken wordt de vuistregel gehanteerd dat bij voorkeur samenwerking dichtbij georganiseerd wordt daar waar dat kan en van toegevoegde waarde is voor onze inwoners en/of ondernemers. Andere vraagstukken worden in een groter verband georganiseerd. Het betreft in deze veelal strategische vraagstukken, die opgepakt worden vanuit het Middengebied dan wel binnen de regio Maastricht-Heuvelland.  Op projectniveau kan daarbij worden gedacht aan het realiseren van een  gezamenlijke Omgevingsvisie Lijn 50  en de verdere uitvoering van het project  scan agrarische bouwkavels en inzet vitaliteitsmanager in de programmalijn Landbouw en Landschap van de samenwerking Middengebied. 

Het  Eindrapport Bestuurlijk Regionaal Ecosysteem (BRE) vormt het vertrekpunt voor een heroriëntatie op de (bestuurlijke) samenwerking in Zuid-Limburg.  Die heroriëntatie is daarmee ook van invloed op de samenwerking binnen Lijn50, het Middengebied en/of Maastricht-Heuvelland. Een belangrijk afwegingscriterium voor de gemeente Eijsden-Margraten betreft de vraag met welke samenwerkingspartner(s) het beoogde doel of effect voor onze inwoners of ondernemers het beste wordt bereikt.  

We zetten daarnaast in op een intensievere en constructieve samenwerking met gemeenten aan de andere kant van de landsgrens. Samen met onder meer de gemeenten Voeren, Visé en Riemst worden de uitdagingen op het gebied van milieu als ook de kansen op het gebied van vrijetijdseconomie, cultuur, natuur en landschap nader verkent en verdiept. Initiatieven zoals het Landschapspark grenzeloos Boccagelandschap, het Grenspark Jeker & Maas en de samenwerking met Clervaux, worden in het licht van het bovenstaande serieus op hun toegevoegde waarde beoordeeld. Verder zal rondom de herdenking en viering van 8o jaar bevrijding in september 2024  intensief worden  samengewerkt met de provincie Limburg en de gemeente Maastricht .

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6005000 Bestuurlijke samenwerking -31 0 -31 -30 0 0
6005001 Bestuurlijke samenwerking Zuid Limburg -120 110 -10 -14 -4 38
6005002 Middengebied: scan agrarische bouwk. en vit.man. 0 0 0 0 0 0

5.6 Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving

Terug naar navigatie - Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving

De informatiesamenleving neemt steeds grootsere vormen aan. Onze samenleving vraagt en verlangt dat onze informatie snel, adequaat en digitaal beschikbaar is. De behoeften en mogelijkheden veranderen in een snel tempo. Onze bedrijfsvoering, informatievoorziening en dienstverlening dient zich hierop voortdurend aan te passen. Ook de uitwisseling van persoonlijk dataverkeer neemt toe waardoor onze digitale kwetsbaarheden toenemen. Het borgen van de digitale veiligheid en privacy wordt steeds belangrijker en uitdagender.

Een goed toegankelijke en veilige ICT infrastructuur vinden we cruciaal vanuit het oogpunt van dienstverlening, bedrijfsvoering en informatievoorziening. Dit betekent dat we continu blijven investeren in een goed functionerende ICT-infrastructuur die ingericht is op de nieuwste standaarden en inzichten rond ICT-dienstverlening. Daarnaast dienen we er voor zorg te dragen dat de informatiebeveiliging en privacybescherming aanhaken op de nieuwe ontwikkelingen en kwetsbaarheden. 

De Wet Open Overheid (W.O.O)(de opvolger van de W.O.B.) is medio 2022 in werking getreden. In het licht hiervan dienen we er voor te zorgen dat de informatie van de gemeente – met inachtneming van de AVG-regels - beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren is. Daarnaast staan we voor de opgaven om ons digitale archief duurzaam te organiseren. 

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6040009 Informatiemanagement -1.805 -46 -1.852 -3.381 -1.529 83

Toelichtingen afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen

In 2002 is de voormalige gemeente Margraten een overeenkomst aangegaan met Econocom voor het product GemLease. Dit product is destijds onder regie van de BNG opgezet ten behoeve van de financiering van ICT-investeringen (hardware, software en diensten). Met ingang van de nieuwe overeenkomst voor ICT-dienstverlening verliest GemLease verdere relevantie omdat alle ICT-hardware (laptops, telefoontoestellen, netwerkapparatuur etc.) als dienst via onze ICT-leverancier wordt verworven. Om die reden is de betreffende overeenkomst per december 2024 beëindigd, ineens afgekocht (volledig afkopen in één keer bleek onder de streep gunstiger dan verspreide afbetaling). Door deze afkoop is er sprake van een  structureel voordeel van € 118.903 in de begroting 2026- 2029. 

5.7 Veiligheid; een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Veiligheid; een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Terug naar navigatie - Veiligheid; een gezamenlijke verantwoordelijkheid

In Eijsden-Margraten is het goed wonen, recreëren en ondernemen. Hierbij hoort dat onze inwoners, bezoekers en ondernemers zich veilig voelen. Een veilige en prettige leefomgeving is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Hoe meer inwoners en ondernemers meedoen, hoe groter het preventieve effect en hoe hoger de objectieve (meetbare) en subjectieve veiligheid. Bij de aanpak van veiligheidsopgaven willen we daarom de rol van inwoners en ondernemers optimaal inzetten. Want zij kunnen het beste aangeven welke plekken binnen de gemeente als onveilig ervaren worden. In dat licht wordt gestuurd op het gebruik van de fixi-app, bewonersplatforms, buurtnetwerken en buurtbemiddeling. Daarnaast moedigen we buurtpreventie aan in de vorm van WhatsApp-groepen of preventieteams. Ook wordt het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) gecontinueerd. Via het project veilig buitengebied wordt gewerkt aan verbreding hiervan richting de agrarische sector.
 
Als gemeente voeren we de regie, brengen partijen bij elkaar, bevorderen en bewaken verbindingen met partners en aanverwant beleid. Hiervoor wordt begin 2024 het nieuwe Integraal veiligheidsplan (IVP) 2024-2027 vastgesteld. Dit plan wordt in samenwerking met de andere heuvellandgemeenten en onze zorg- en veiligheidspartners opgesteld. De raad heeft het college per motie verzocht structureel extra budget beschikbaar te stellen voor de versterking van veiligheid en leefbaarheid. Dit aanvullend budget wordt ingezet voor het uitbreiden van de (strategische) ambtelijke capaciteit op dit belangrijke en kwetsbare onderdeel, om zo de slagkracht van de organisatie te versterken en de landelijke,  regionale en lokale ontwikkelingen en uitdagingen te kunnen bijhouden. De burgemeester zal waar mogelijk een bijdrage leveren aan het Netwerk Veilig Limburg om een sterke Lobby in de richting van Den Haag op te starten voor het uitbreiden van de (Zuid-)Limburgse politiecapaciteit. Daarnaast wordt de Heuvellandbrede ondermijningstafel in stand gehouden en ontvangt de burgemeester als voorzitter van de driehoek ondersteuning voor de doorontwikkeling van de robuuste driehoek en regievoering op het nieuwe IVP. Verder neemt de gemeente deel aan een pilot met Maastricht en de Heuvellandgemeenten voor het opzetten van een interbestuurlijk handhavingsteam. 
Bij de aanpak leggen we het accent op preventie, maar zullen we krachtig optreden daar waar nodig. Hiervoor zetten we goed uitgeruste BOA´s in die in samenwerking met het netwerk van wijkagenten, politie, Openbaar Ministerie, het RIEC, FIOD, belastingdienst en sociale partners sturen op het voorkomen van recidives. Samen met bewoners benoemen we knelpunten in de leefomgeving en bepalen een aanpak. Dit werkt door in de woonkwaliteit, sociale samenhang en subjectieve (beleefde) veiligheid. Veel sociaal-maatschappelijke vraagstukken pakken we integraal op (zoals overlast van personen met verward gedrag, overlastgevende buren, huiselijk geweld, ondermijning, jeugdoverlast).

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6120000 Veiligheidsregio Zuid-Limburg -2.014 -143 -2.156 -2.158 -1 0
6120020 Pro-actie -25 0 -25 -27 -2 8
6120030 Bedrijfshulpverlening -2 0 -2 -1 1 -43
6140000 Veiligheidsbeleid -389 -6 -395 -358 37 -9
6140004 Vergunningverlening bijzondere wetten 6 10 16 19 4 23
6140010 Dierenbescherming -35 -13 -47 -56 -9 19

5.8 Ondermijning een halt toeroepen

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Ondermijning een halt toeroepen

Terug naar navigatie - Ondermijning een halt toeroepen

De precieze aard en omvang van drugshandel en -productie, fraude en witwassen, mensenhandel, arbeidsuitbuiting en cybercrime binnen onze gemeente is niet bekend. Door de grensligging, het grote buitengebied en de goede ontsluiting is onze gemeente interessant voor dit soort activiteiten. Drugscriminaliteit en ondermijning roepen we een halt toe. In samenwerking met het RIEC (Regionaal Informatie- en Expertise Centrum), en op basis van Integrale Ondermijningsbeelden wordt de problematiek steeds inzichtelijker gemaakt en de strategie rondom de aanpak aangescherpt, zodat daadkrachtig opgetreden kan worden.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

5.9 Jeugdproblematiek in de greep

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Jeugdproblematiek in de greep

Terug naar navigatie - Jeugdproblematiek in de greep

Jeugd kan zowel veroorzaker als slachtoffer zijn van onveiligheid. Bij het veroorzaken van onveiligheid gaat het om overlast en soms om criminaliteit. Dit kan zich concentreren op specifieke plaatsen.

Om de jeugdproblematiek te beteugelen zorgen we er voor dat jongerenwerkers, Boa´s en wijkagenten in nauw contact staan met de jeugd, de ouders en omwonenden. Samen met hen en partners in het sociaal domein wordt de koers bepaald en uitgevoerd. De focus ligt op preventie, vroegtijdig signaleren en oplossen. Zo nodig wordt handhavend opgetreden en wordt opgeschaald bij ernstige problemen.

Scholen zijn bij uitstek ‘vindplaatsen’ van problematiek. Daarom zetten we de bestaande samenwerking met het onderwijs voort en vernieuwen we deze waar nodig.

Alcohol en drugs zijn stevige risicofactoren voor gezondheid en veiligheid. Preventievoorlichting, controle en handhaving zetten we voort. Hierbij werken we samen met instellingen, horeca- en toerisme ondernemers, onderwijs, verenigingen, ouders en uiteraard de jongeren zelf.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

5.10 Personeel

Personeel

Terug naar navigatie - Personeel

In deze kerntaak geven we inzicht in de personele ontwikkeling. Een goede personele invulling is van groot belang voor de realisatie van de doelen van de organisatie. Er wordt inzicht geboden in de personele inzet op de programma’s 1 tot en met 4 en de personele inzet die tot de overhead wordt gerekend. Binnen de personele inzet is een onderverdeling te maken naar overhead en direct toewijsbare personele inzet.

Overhead is het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Tot de overhead horen alle functies die dit doel dienen. De overheadfuncties staan derhalve niet rechtstreeks ten dienste van de (externe) klant. Dat betekent dat in ieder geval de kosten in verband met de volgende elementen tot kosten van overhead worden gerekend en moeten worden opgenomen:

- financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie;
- personeel en  organisatie;
- inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement);
- interne en externe communicatie met uitzondering van klantcommunicatie;
- juridische zaken;
- bestuurszaken en bestuursondersteuning (exclusief griffie)
- informatievoorziening en automatisering van PIOFACH-systemen;
- facilitaire zaken en huisvesting; 
- documentaire informatievoorziening en
- managementondersteuning primaire proces.

Verdeling personele kosten en inzet van personeel naar Overhead.

Gemeenten dienen een apart overzicht van de kosten van de overhead op te nemen in het programmaplan. Dat is afgesproken om zo de raad meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en haar meer zeggenschap te geven over die kosten. 

Toelichting op onderstaande tabel:
De salariskosten voor 2024 zijn begroot op € 14,9 mln. (exclusief bestuur). We zien een stijgende lijn in deze kosten ten opzichte van voorgaande jaren. Dit wordt voor een groot deel veroorzaakt door gestegen loonkosten (CAO).  Door de investering in de organisatie dragen we zorg voor een robuuste organisatie die uitvoering geeft aan de ambities van het bestuur en meebeweegt met de ontwikkelingen in de samenleving.  

Totaal Directe personeelslasten Overhead Overhead per inwoner
(bedragen x € 1.000, -) Begroting 2024 NW Rekening 2024 Begroting 2024 NW Rekening 2024 Begroting 2024 NW Rekening 2024 (bedragen x € 1, -) Begroting 2024 NW Rekening 2024
Salarislasten (incl. griffie exc. raad en college) 14.962 15.043 9.188 9.350 5.774 5.693
Overige overhead 8.305 8.462
Totaal 14.962 15.043 14.079 14.155 543 546 25944

Totale salariskosten

Terug naar navigatie - Totale salariskosten

De totale salarislasten (inclusief bestuur en griffie)  zijn als volgt.

Personeel 2024 bedragen x € 1.000, -) Begroting 2024 NW Rekening 2024 Verschil
1 Salarissen Raad en B&W 1.035 1.054 -19
2 Salarislasten personeel 14.962 15.043 -81
Totaal personele lasten 15.997 16.097 -100
3 Inhuur 3.495 3.457 38
Totaal 19.492 19.554 -62

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6001998 Salaris Burgerparticipatie -93 0 -93 -97 -4 5
6003998 Vergoeding BABS Burgerzaken -14 14 0 0 0 0
6003999 Salaris Burgerzaken -650 45 -604 -615 -10 2
6040001 Algemene personeelkosten -1.508 -2.108 -3.616 -3.630 -14 0
6041000 Salaris Directie -405 -188 -593 -542 51 -9
6042000 Salaris bedrijfsvoering -1.848 18 -1.829 -1.868 -39 2
6042001 Salaris informatiemanagement -1.507 48 -1.459 -1.426 33 -2
6043000 Salaris beleid en projecten -216 47 -169 -169 0 0
6043001 Salaris Sociaal Team -431 48 -383 -386 -3 1
6043002 Salaris KCC -416 0 -416 -402 14 -3
6044000 Salaris team Openbare werken (buitendienst) -204 65 -138 -127 11 -8
6044001 Salaris team Openbare ruimte -105 179 74 -15 -89 -120
6044002 Salaris team Ruimtelijke ordening (VVTH+) -295 80 -215 -217 -2 1
6044003 Salaris team Leefomgeving -309 9 -300 -308 -7 2
6045000 Salaris Griffie -312 23 -289 -274 15 -5
6140999 Salaris Openbare orde en Veiligheid -197 86 -112 -112 0 0
6210999 Salaris Verkeer en vervoer -928 0 -928 -945 -17 2
6341999 Salaris Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -188 68 -120 -120 0 0
6480999 Salaris Onderwijsbeleid -93 0 -93 -98 -6 6
6530999 Salaris Sportbeleid en activering -176 -21 -197 -179 18 -9
6540999 Salaris Kunst en Cultuur -128 0 -128 -118 10 -8
6560998 Salaris Openbaar groen en openlucht recreatie -1.550 13 -1.537 -1.583 -46 3
6560999 Salaris Economische promotie -173 0 -173 -187 -14 8
6623999 Salaris Participatie -830 238 -592 -623 -32 5
6670999 Salaris Samenkracht en burgerparticipatie -409 0 -409 -410 -1 0
6671998 Salaris Jeugdbeleid -166 73 -93 -93 0 0
6671999 Salaris Jeugd en WMO -668 0 -668 -637 31 -5
6715999 Salaris volksgezondheid -93 15 -78 -71 6 -8
6721999 Salaris Afval -392 0 -392 -392 0 0
6722999 Salaris Riolering -671 0 -671 -671 0 0
6810999 Salaris Ruimtelijke ordening -105 105 0 0 0 0
6820999 Salaris Wonen en bouwen -2.501 398 -2.103 -2.077 26 -1
6822999 Salaris vastgoed -204 0 -204 -214 -10 5

Toelichtingen afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6044001 Salaris team Openbare ruimte

Het verschil wordt veroorzaakt door te ontvangen CDOKE gelden. Deze zijn verantwoord op de algemene personeelskosten omdat hier ook de lasten zijn verantwoord.

5.11 Mutaties reserves programma 5

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6980005 Mutaties reserves prg. 5 223 351 574 524 -50 -9

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren Programma 5: Bestuur & Bedrijfsvoering
Naam Indicator Eenheid Bron Waarde Waarde Waarde
E-M 25.000 - 50.000 NL
Formatie Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 7,27 geen data geen data
Bezetting Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 6,87 7,3 (20.000-50.000 2023) 9,6 (20.000-50.000 2023)
Apparaatskosten Kosten per inwoner Eigen rekening 780 geen data geen data
Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen rekening 22,98% 18,8 (20.000-50.000 -2023) 18,1 (20.000-50.000 -2023)
Overhead % van totale lasten Eigen rekening 17,75% geen data geen data
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden In Euro’s COELO 1010 geen data geen data
2024 2024 2024
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In Euro’s COELO 1138 geen data geen data
2024 2024 2024
Verwijzingen halt Aantal per 1.000 jongeren Halt 10 8 9
2024 2024 2024
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners CBS 0,20 1,3 2,2
2024 2024 2024
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners CBS 2,3 3,1 4,3
2024 2024 2024
Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners CBS 0,8 1,1 1,2
2024 2024 2024
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) Aantal per 1.000 inwoners CBS 2,3 4,1 5,7
2024 2024 2024

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan het programma Bestuur &  Bedrijfsvoering:

Excel-tabel

Verbonden partijen Soort regeling
Programma 5: Bestuur en Dienstverlening
1. Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zuid-Limburg gemeenschappelijke regeling
2. Gemeenschappelijke Regeling Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) gemeenschappelijke regeling
3. Gemeenschappelijke regeling “Het Gegevenshuis” gemeenschappelijke regeling
4. Waterleiding Maatschappij Limburg N.V. vennootschap
5. Enexis Holding NV vennootschap
6. Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV vennootschap
7. Bank Nederlandse Gemeenten overig
Voor nadere informatie over deze verbonden partijen verwijzen wij naar Paragraaf 6: Verbonden partijen

Wat heeft het programma gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Procentuele afwijking 2024
Lasten
5.1000 Dienstverlening: ´Dichtbij Mensen´ -2.013 -237 -2.250 -2.254 0
5.10000 Personeel -18.352 -717 -19.069 -19.171 -1
5.11000 Mutatie reserves programma 5 0 -1.844 -1.844 -1.894 -3
5.2000 Een open en transparant Bestuur -1.642 -32 -1.674 -2.069 -24
5.3000 Inspraak is een vanzelfsprekendheid -47 0 -47 -8 83
5.4000 Een gezonde en solide financiële huishouding -689 318 -371 -519 -40
5.5000 Doelgericht samenwerken -167 126 -41 -44 -9
5.6000 Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving -1.805 -46 -1.852 -3.382 -83
5.7000 Veiligheid een gezamenlijke verantwoordelijkheid -2.467 -509 -2.976 -3.035 -2
Totaal Lasten -27.183 -2.941 -30.124 -32.377 -7
Baten
5.1000 Dienstverlening: ´Dichtbij Mensen´ 514 204 718 718 0
5.10000 Personeel 569 -29 540 567 5
5.11000 Mutatie reserves programma 5 223 2.195 2.418 2.418 0
5.2000 Een open en transparant Bestuur 213 0 213 132 -38
5.4000 Een gezonde en solide financiële huishouding 52.783 377 53.160 55.192 4
5.5000 Doelgericht samenwerken 16 -16 0 0 0
5.6000 Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving 0 0 0 1 0
5.7000 Veiligheid een gezamenlijke verantwoordelijkheid 8 358 366 455 24
Totaal Baten 54.326 3.089 57.416 59.482 4