Uitgaven

17,15%
€ -14.068
x €1.000
17,15% Complete

Inkomsten

8,76%
€ 7.058
x €1.000
8,76% Complete

Saldo

479,76%
€ -7.010
x €1.000

Programma 4: Wonen en Leefomgeving

Uitgaven

17,15%
€ -14.068
x €1.000
17,15% Complete

Inkomsten

8,76%
€ 7.058
x €1.000
8,76% Complete

Saldo

479,76%
€ -7.010
x €1.000
7.058 Inkomsten (x €1.000)
-14.068 Uitgaven (x €1.000)
-7.010 Saldo (x €1.000)
  • 4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern
  • 4.2 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet
  • 4.4 Aanpak parkeren in Eijsden en Margraten
  • 4.5 Optimalisatie bereikbaarheid kernen
  • 4.6 Openbare ruimte als visitekaartje
  • 4.7 Vastgoed
  • 4.8 Mutaties reserves programma 4

4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern

Terug naar navigatie - 4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern

De grote vraag naar woningen vraagt om een versnelling van nieuwbouw in de hele gemeente. Wij streven daarbij naar een gevarieerd aanbod in alle kernen dat aansluit bij de behoeften. Insteek is het behoud van vitale kernen en dat onze inwoners zoveel mogelijk in hun eigen leefomgeving kunnen blijven wonen. Focus komt primair te liggen op het realiseren van betaalbare en duurzame woningen voor starters. Daarnaast wordt middels nieuwbouw ingezet op het bevorderen van de doorstroming in de woningmarkt door levensloopgeschikte woningen te realiseren.

Op basis van een integraal woningbouwprogramma wordt in kwantitatieve zin op integrale wijze antwoord gegeven hoe invulling te geven aan de woonopgaven tot 2030 inclusief de reguliere opgaven rondom huisvesting van woonurgenten en aandachtsgroepen. Jaarlijks zal de voortgang gemonitord worden en verantwoord worden richting raad.

In kwalitatieve zin hechten we veel waarde aan de instandhouding van de karakteristieken van onze kernen. We zetten dan ook in op realisatie van nieuwbouwplannen die niet alleen aansluiten bij de behoeften van onze inwoners maar die ook goed aansluiten bij de dorpse structuren en waarbij vraagstukken vanuit duurzaamheid, klimaatverandering en dit programma op passende wijze geïncorporeerd worden in de planvorming.

Om bij te dragen aan de transformatie-opgaven in de landbouw en verloedering van leegstaande panden te voorkomen, gaan we ruimhartig om met initiatieven die woonruimten realiseren in leegstaande en/of vrijkomende boerderijen en historische panden. Belangrijke voorwaarde blijft dat het initiatief past bij de plek en de omgeving.

Om de versnelling in de woningbouw kracht bij te zetten wordt buiten de gebaande paden gehandeld. Instrumentarium dat voorhanden is om te kunnen versnellen, wordt ingezet. Hierbij moet gedacht worden aan actieve strategische grondverwerving en overige planologische instrumenten die beschikbaar zijn. Ook worden ontwikkelingen op rijksniveau in deze nauw gevolgd. Dit alles om op alle mogelijke manieren versnelling in de woningbouw te effectueren. Actief zal ook gestuurd worden op het maken en naleven van concrete prestatie-afspraken met woningcorporaties.

Door krapte op de woningmarkt, het kunnen (blijven) wonen in de eigen leefomgeving en het realiseren van betaalbare woningen worden nieuwe flexibele woonvormen verkend. De mogelijkheden rondom zelfbewoningsplicht en het instellen van een huisvestingsverordening worden eveneens verkend. Ruimte wordt geboden voor het realiseren van mantelzorgwoningen.

Voor het realiseren van betaalbare starterswoningen wordt gekeken hoe een aantrekkelijk starters-arrangement aangeboden kan worden voor wat betreft typologie woning alsook in ondersteunende zin vanuit financieel oogpunt. Gestreefd wordt naar het realiseren van starterswoningen voor een bedrag van 265.000 euro. De starterslening wordt derhalve gecontinueerd. Instrumenten vanuit het grondbeleid zoals erfpacht worden in deze verkend. Als ook concepten die elders in het land worden gehanteerd zoals b.v. het Westland-model.

De vele wetten en regels die aan een omgevingsvergunning ten grondslag liggen zorgen voor een complexe situatie die bij inwoners vaak tot frustraties leiden. In combinatie met de grote omvang aan principe-verzoeken en vergunningaanvragen, wordt naast het versnellen van planvorming ingezet op het versnellen van het vergunningenproces en bestemmingsplanprocedures. Sturen op hoofdlijnen is het uitgangspunt en sturen op detailniveau waar noodzakelijk. Hiermee wordt niet alleen bijgedragen aan de dienstverleningsopgave en de versnelling van de woningbouw maar ook in het meer beheersbaar maken van de werkdruk in de organisatie.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6550004 Poorten van het Heuvelland 0 0 0 0 0 -8
6810014 Gebiedsontwikk. C&K / Stationsomgeving Eijsden -75 5 -70 -58 12 -17
6810030 BP kern Margraten -27 -1 -28 -28 0 0
6810130 Poelveld 0 0 0 0 0 0
6820001 Woningbouwprogramma -58 3 -56 -35 21 -38
6820004 Woningbehoefte -45 -11 -56 -35 21 -37
6822300 Woonwagencentra -24 0 -24 -25 -1 4
6830000 Bouwgrondexploitatie -5 -14 -19 -39 -19 100
6830015 Expl best.pln. Mheerderweg Banholt Infra 30 4 33 32 -2 -5
6830016 Expl best.pln. Mheerderweg Banholt verkoop 0 0 0 0 0 8
6830017 Expl best.pln Karreweg St. Geertruid NW RO 0 0 0 0 0 0
6830018 Expl best.pln Karreweg St. Geertruid NW infra 105 -105 0 19 19 0
6830019 Expl best.pln Karreweg St. Geertruid NW verkoop 0 0 0 0 0 0
6830050 BP Karreweg Sint Geertruid oorspr RO 0 0 0 0 0 -8
6830080 Exploitatie bestemmingsplan Heiligerweg 2 0 2 0 -2 -100
6830120 Exploit. bp. Noorbeek Septemberlaan 0 0 0 0 0 4
6830170 Centrumplan Eijsden 0 35 35 37 2 5
6830180 Exploitatie BP Partounstraat -1 0 -1 -2 -1 120
6830190 Veldje 0 0 0 0 0 -100
6830191 Veldje infra 0 0 0 0 0 -8

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6810014 Gebiedsontwikk. C&K / Stationsomgeving Eijsden
Het budget voor de gebiedsontwikkelingen is niet volledig ingezet in 2024, dit heeft geleid tot een voordeel van € 12.000. Deels komt dit doordat voor ca. € 4.000 aan kleine facturen pas in 2025 is ingediend en op 2025 is geboekt. 

6820001 Woningbouwprogramma
Het voordeel is het gevolg van lagere kosten voor de woonzorgvisie en van niet-begrote opbrengsten voor kostenverhaal middels een anterieure overeenkomst. Bij elkaar opgeteld heeft dit geleid tot een voordeel van (afgerond) € 21.000.

6820004 Woningbehoefte
Het voordeel is het gevolg van het niet inzetten van het werkbudget Woningbehoefte; o.a. doordat de opdracht onderzoek huisvesting arbeidsmigranten niet in 2024 is afgerond, dit vanwege vertragingen in de onderzoeksfase. De afronding van de opdracht heeft plaatsgevonden in 2025; kosten ca. € 12.000.  

6830000 Bouwgrondexploitatie
Als gevolg van de vele woningbouwlocaties en -plannen hebben we te maken met hoge voorbereidingskosten die waar mogelijk verhaald worden ofwel in de grondexploitatie ofwel via de anterieure overeenkomst met de betreffende initiatiefnemer. In 2024 hebben de gemaakte kosten vooral betrekking op de ontwikkeling Ursulinenklooster en Bloesemgaard 3. Het kostenverhaal voor deze twee plannen vindt plaats via de anterieure overeenkomsten die naar verwachting respectievelijk Q2 en Q4 2025 worden afgesloten.

6830018 Expl best.pln Karreweg St. Geertruid NW infra
Het voordeel is het gevolg van een niet-begrote tussentijdse winstneming conform Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) / percentage of completion (POC). Het voordeel is gestort in de reserve Grondexploitaties / algemene reserve.  

4.2 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

4.2 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet

Terug naar navigatie - 4.2 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet

De inwerkingtreding van de Omgevingswet en de wet private kwaliteitsborging (Wpkb) is voorzien per 1 januari 2024. Beide wetten hebben grote impact op het werken van de gemeente. Zowel in de voorbereidende zin alsmede in de verdere uitvoering worden deze bestuursperiode belangrijke stappen gezet rondom de toekomstrichting van onze leefomgeving en de wijze waarop vanuit gemeentewege ontwikkelingen oppakken. We zorgen dan ook voor een zorgvuldig implementatietraject van de Omgevingswet. Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van een daarvoor opgestelde routeplanner Omgevingswet.

Op het moment dat de Omgevingswet inwerking treedt, worden de vigerende bestemmingsplannen automatisch omgezet in omgevingsplannen. In het licht van de verplichting dat we uiterlijk eind 2029 voor de gehele gemeente moet beschikken over een of meerdere omgevingsplannen, hoe hieraan invulling te geven.

Als gevolg van de Wpkb gaat de toetsing van bouwaanvragen aan het bouwbesluit naar de private sector. De gemeente beoordeelt of dit goed gebeurt en treedt waar nodig handhavend op. Door deze wijziging vervalt een voorname grondslag voor het heffen van legesinkomsten. Dit betekent dat gemeente minder baten krijgen terwijl de lasten niet navenant verminderen. Hierop is reeds begrotingstechnisch geanticipeerd. De daadwerkelijke (financiële) effecten zullen worden gemonitord en bezien wordt welke mogelijkheden er zijn om het financiële effect te dempen.

 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6810010 Omgevingsplannen -44 5 -39 -23 16 -42
6810011 Omgevingswet -30 -81 -110 -106 4 -4
6822010 Bouw- en woningtoezicht -12 0 -12 -10 1 -13
6822030 Welstand -35 -24 -59 -57 3 -5
6822040 Geo-informatie -313 -21 -334 -317 17 -5
6822120 Planschade -13 0 -13 -5 9 -66
6823000 Leges vergunningen Omgevingswet 450 375 825 814 -11 -1

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6810010 Omgevingsplannen
Er zijn minder externe advieskosten nodig geweest voor de procedures (voordeel € 27.000) . Daarnaast zijn er minder legesopbrengsten dan begroot omdat twee bestemmingspannen/omgevingsplannen later (in 2025) in procedure zijn gebracht dan verwacht (nadeel € 11.000). Hierdoor is er een overall voordeel van € 16.000. 

4.3 Veilige fiets- en wandelverbindingen

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

4.3 Veilige fiets- en wandelverbindingen

Terug naar navigatie - 4.3 Veilige fiets- en wandelverbindingen

Eijsden-Margraten wil een aantrekkelijke wandel- en fietsgemeente zijn. Dit sluit goed aan bij onze duurzaamheids- en gezondheidsdoelstellingen om inwoners en bezoekers te verleiden om meer te bewegen, het autogebruik te verminderen en het elektrisch fietsen te stimuleren. Voorop hierin staat het bieden van meer veiligheid aan de kwetsbare verkeersdeelnemers,  fietsers, wandelaars, mensen met een beperking en schoolgaande kinderen.

We streven naar een betere scheiding tussen gemotoriseerd en langzaam verkeer. Daar waar mogelijk worden vrijliggende fietspaden gerealiseerd dan wel krijgen fietsers voorrang op het gemotoriseerd verkeer door straten autoluw te maken. Indien noodzakelijk zal vanuit veiligheidheidsoogpunt het fietsnetwerk worden uitgebreid. Bij wegen gaat in dergelijke situaties de voorkeur uit naar het aanbrengen van open waterdoorlatende verharding.

Naast een veilig fietsnetwerk wordt – in samenspraak met de scholen – uitvoering gegeven aan veilige school-thuis-routes en veilige schoolomgevingen. Speciale aandacht gaat uit naar de oversteek Termaar in de kern Margraten.

Voor de wandelaar wordt in samenwerking met de Zuid-Limburgse gemeenten het Knopen-Lopen geïntroduceerd.

Extra aandacht gaat uit naar mensen met een beperking. Ook voor hen streven wij een gebruiksvriendelijke, veilige en comfortabele leefomgeving na. 

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

4.4 Aanpak parkeren in Eijsden en Margraten

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

4.4. Aanpak parkeren in Eijsden en Margraten

Terug naar navigatie - 4.4. Aanpak parkeren in Eijsden en Margraten

De parkeerproblematiek in een aantal kernen neemt toe. Met name doet zich dat voor in de historische kern Eijsden. In mindere mate is dat aan de orde in de kern Margraten. Vanwege de aanwezige voorzieningen in deze centra is hier sprake van een grote parkeervraag. Bovendien blijkt uit de opgehaalde reacties binnen het GVVP dat in beide kernen de bewoners en bezoekers aangeven dat het huidige parkeerbeleid hier onduidelijk is en voor verbetering vatbaar is. 

 

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begrotingswijziging 2024 Primitieve begroting 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6214000 Parkeervoorzieningen -17 -66 -83 -75 7 -9

4.5 Optimalisatie bereikbaarheid kernen

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Optimalisatie bereikbaarheid kernen

Terug naar navigatie - Optimalisatie bereikbaarheid kernen

Het toenemende auto- en vrachtverkeer tussen Aken en Maastricht, het recreatief verkeer op de Mergellandroute en het landbouwverkeer zorgen voor druk op onze infrastructuur met sluipverkeer tot gevolg. Ook grens-overschrijdend sluipverkeer via grensovergang “Withuis” van zwaar vrachtverkeer en autoverkeer via “de Schans” vraagt om onderzoek en oplossingen.

Het leefklimaat en de bereikbaarheid van de kern Margraten staat onder druk door zwaar- en toeristisch verkeer komende en gaande vanuit Valkenburg a/d Geul. In het kader hiervan wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de doorstroming van het verkeer te verbeteren en daarmee de verkeersveiligheid in en rondom de kern te verbeteren.

Het openbaar vervoer is een provinciale aangelegenheid. We blijven ons inzetten voor een goed functionerend vervoersnetwerk binnen onze gemeente. Dit betekent dat naast het reguliere openbaar vervoer bezien wordt welke alternatieven er zijn om de bereikbaarheid en ontsluiting van onze kernen te optimaliseren.

 

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6212000 Openbaar Vervoer -30 0 -30 -31 -1 2
6212001 Subsidie openbaar vervoer -2 2 0 0 0 0

4.6 Openbare ruimte als visitekaartje

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Openbare ruimte als visitekaartje

Terug naar navigatie - Openbare ruimte als visitekaartje

De inrichting en het onderhoud van de openbare ruimte, onze leefomgeving, dragen in hoge mate bij aan de kwaliteit van leven van onze inwoners. Op dit moment vormt de openbare ruimte een belangrijk visitekaartje van onze gemeente. Dit willen we ook zo houden naar de toekomst. We zijn er trots op hoe de eigen buitendienst mede hieraan invulling geeft.

Daarbij komt nog dat de coronacrisis er mede voor heeft gezorgd dat inwoners en bezoekers de openbare ruimte meer zijn gaan waarderen. Het buitenleven in de vorm van wandelen, sporten en ontmoeten is toegenomen.

Het is evenwel een grote financiële opgave om de openbare ruimte en meer specifiek de kwaliteit van de infrastructuur op niveau te houden. Zeker in het licht van de stijgende kosten.

Onverkort wordt uitvoering gegeven aan het wegenbeleidsplan. Achterstallig onderhoud op wegen wordt voor 2025 weggewerkt.

We streven naar een openbare ruimte die de gevolgen van de klimaatverandering kan opvangen. Groen vermindert hittestress en helpt bij het afvoeren van regenwater. We zetten derhalve in op een openbare ruimte die qua inrichting bestand is tegen de effecten van de klimaatverandering en de impact van langdurige droogte en hevige neerslag zo beperkt mogelijk is. We bevorderen het verminderen van verharding en de aanplant van meer bomen en groen (dus meer biodiversiteit). Ook het realiseren van voorzieningen om het water zoveel mogelijk vast te houden en te kunnen infiltreren in de bodem bevorderen we.

Vergroening van de kernen is een manier om hiermee om te gaan en draagt bovendien bij aan het goede leefklimaat dat we nastreven.

Actief wordt ingezet op het inrichten van bloemrijke stroken of percelen in en rondom de kernen. Hiermee wordt niet alleen de biodiversiteit versterkt, maar wordt ook meer kleur gegeven aan de kernen, hetgeen bijdraagt aan onze ambitie ‘’openbare ruimte als visitekaartje’’.

Ook willen we een openbare ruimte met meer ruimte voor beweging, ontspanning en ontmoeting. Dat bevordert de gezondheid van jong en oud. Bij nieuwbouwplannen en reconstructies van wegen wordt op integrale wijze bezien hoe op voornoemde onderdelen de kwaliteit van de openbare ruimte verder versterkt kan worden.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begrotingswijziging 2024 Primitieve begroting 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6210010 Gladheidsbestrijding -85 -55 -140 -169 -29 20
6210020 Openbare verlichting -50 -473 -523 -515 9 -2
6210030 Bermen -44 -131 -175 -186 -11 6
6210040 Straatreiniging 0 -226 -226 -247 -21 9
6210100 Wegen -20 -1.786 -1.806 -1.758 47 -3
6210101 Wegen klein onderhoud 0 -99 -99 -107 -9 9
6210200 Verkeersregelinstallaties 0 -26 -26 -27 0 2
6210300 Overige verkeersmaatregelen 14 -118 -103 -122 -19 18
6210302 Glasvezelproject 0 0 0 -13 -13 0
6560000 Openbaar groen -204 -871 -1.074 -1.114 -40 4
6560003 Openbaar groen, riool 0 -47 -47 -49 -2 4
6560004 Openbaar groen / tuinen 0 -20 -20 -12 8 -39
6560010 Recreatievoorzieningen -18 -81 -99 -103 -4 4
6580000 Speelvoorzieningen 2 -48 -46 -31 15 -33
6722000 Riolen en rioolgemalen 32 -2.681 -2.650 -2.677 -28 1
6722001 Onderhoud riolen en rioolgemalen 0 -175 -175 -177 -2 1
6722002 Onderhoud riolen en rioolgemalen, ICT 0 -53 -53 -53 0 0
6723050 Ongediertebestrijding 30 -69 -39 -34 5 -14
6726000 Baten rioolrechten 0 3.647 3.647 3.639 -8 0

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6210010 Gladheidsbestrijding
Het nadeel is  het gevolg van de winterse omstandigheden in januari en december 2024. De kosten bestaan uit kosten voor strooibeurten en (aanvulling voorraden) strooizand/-zout. Deze meerkosten komen ten laste van het saldo van de jaarrekening,; dit omdat de reserve Gladheidsbestrijding eerder al volledig is ingezet. 

6210300 Overige verkeersmaatregelen
Het nadeel is vooral ontstaan doordat er in 2024 nog een factuur is ingediend voor de bijdrage aan het Verkeersveiligheidsproject 2023 en (in mindere mate) door advieskosten Amalialaan. 

6210302 Glasvezelproject
De reden voor het nadeel is dat de kosten voor projectcoördinatie hoger zijn dan de in 2024 gefactureerde leges degeneratiekosten. In 2025, na afronding van de werkzaamheden, worden de laatste 25% van de verschuldigde leges in rekening gebracht. 

6580000 Speelvoorzieningen
Het voordeel is ontstaan doordat in afwachting van de vaststelling van het nieuwe beleidsplan Spelen en bewegen (raadsvergadering oktober 2024) verschillende werkzaamheden e/o vervangingen zijn uitgesteld.  

4.7 Vastgoed

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6040002 Huisvesting -793 63 -730 -716 14 -2
6120010 Brandweerkazerne 31 0 31 35 5 16
6341000 Overige agrarische zaken 35 3 38 83 45 117
6421000 Basisonderwijs, onderwijshuisvesting -225 8 -217 -213 4 -2
6421001 MFA Eijsden -463 78 -385 -274 111 -29
6421002 MFA Gronsveld 2 0 2 0 -2 -100
6431000 Bijzonder voortgezet onderwijs -42 -1 -43 -43 0 0
6441000 Huisv. voortgezet onderwijs -16 -1 -17 -17 0 0
6530101 Sporthal `t Vroendel -58 -3 -62 -62 0 0
6530107 Tennisaccommodaties -79 4 -75 -84 -9 12
6530108 Sporthal de Hoven 0 0 0 0 0 0
6530109 Binnensportaccommodaties -26 0 -26 -22 4 -17
6530110 Buitensportaccommodaties -79 -2 -81 -82 -1 1
6530111 Binnensportaccommodaties (exploitatie) -415 -133 -548 -555 -6 1
6530112 Buitensportaccommodaties (exploitatie) 82 0 82 76 -6 -7
6530300 Zwembad de Treffer -148 -10 -158 -157 1 -1
6662003 Huiskamers -53 1 -51 -41 10 -20
6810060 MFA Margraten -253 -59 -312 -312 0 0
6822260 Gemeentegebouwen -417 -7 -425 -415 10 -2

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6341000 Overige agrarische zaken
Het voordeel is een combinatie van meer opbrengsten grondverkopen en huur zendmasten (voordeel € 26.000) en minder lasten (voordeel € 11.000). 

642100001 MFA Eijsden

Het voordeel heeft te maken met de afrekening van servicekosten met de diverse partijen die in het gebouw zitten. Het betreft de jaren 2020, 2021, 2022 en 2023.

6662003 Huiskamers
Het voordeel is een gevolg van minder huur- en energiekosten (€ 3.000) in combinatie met meer huuropbrengsten (€ 7.000). De huurkosten hebben betrekking op panden van derden en de huuropbrengsten betreffen een pand in eigendom van de gemeente.  

4.8 Mutaties reserves programma 4

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6980004 Mutaties reserves prg. 4 -87 -445 -532 -515 18 -3

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren Programma 4: Wonen & Mobiliteit
Naam Indicator Eenheid Bron Waarde Waarde Waarde
E-M 25.000 - 50.000 NL
Verwijzingen halt Aantal per 1.000 jongeren Halt 10 8 9
2024 2024 2024
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners CBS 0,20 1,3 2,2
2024 2024 2024
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners CBS 2,3 3,1 4,3
2024 2024 2024
Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners CBS 0,8 1,1 1,2
2024 2024 2024
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) Aantal per 1.000 inwoners CBS 2,3 4,1 5,7
2024 2024 2024

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

Wat heeft het programma gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024
Lasten
4.1000 Woningbouw naar behoefte in elke kern -825 -157 -982 -767 215
4.2000 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet -460 -121 -580 -519 62
4.4000 Aanpak parkeren in Eijsden en Margraten -66 -17 -83 -88 -5
4.5000 Optimalisatie bereikbaarheid kernen -32 2 -30 -31 -1
4.6000 Openbare ruimte als visitekaartje -7.501 -269 -7.770 -7.920 -149
4.7000 Vastgoed -3.690 -476 -4.166 -4.031 136
4.8000 Mutatie reserves programma 4 -270 -479 -749 -714 36
Totaal Lasten -12.843 -1.517 -14.361 -14.068 292
Baten
4.1000 Woningbouw naar behoefte in elke kern 727 72 799 633 -166
4.2000 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet 463 375 838 815 -22
4.4000 Aanpak parkeren in Eijsden en Margraten 0 0 0 13 13
4.6000 Openbare ruimte als visitekaartje 4.189 -74 4.116 4.165 49
4.7000 Vastgoed 772 417 1.189 1.234 45
4.8000 Mutatie reserves programma 4 183 34 217 199 -18
Totaal Baten 6.333 824 7.157 7.058 -99