De kracht van onze organisatie is de grote betrokkenheid van onze medewerkers. De verbondenheid met Eijsden-Margraten en je daarvoor inzetten. Ruimte voor initiatieven, een hands-on mentaliteit, samen optrekken, bestuurlijk en ambtelijk. Er zijn als er een beroep op je wordt gedaan. Dit alles komt samen in de missie “Dicht bij het leven, vanuit het hart”.
Begin 2024 is een nieuwe organisatiestructuur vormgegeven en is de organisatiekoers voor de komende jaren vastgesteld.
Een belangrijk vertrektpunt van de in 2024 uitgestippelde organisatiekoers betreft de rol van de leidinggevende als spilfunctie naar medewerkers, het doorontwikkelen van de organisatie en het bevorderen van de samenkracht tussen bestuur en organisatie. We hebben derhalve het fenomeen zelforganisatie losgelaten. Daarentegen gaan we uit van een kaderstellende top-down-benadering, met ruimte voor teams en medewerkers voor verdere invulling en ontwikkeling bottom-up, zodat de motivatiekracht van medewerkers en leidinggevende maximaal wordt aangesproken. In de kern ligt de focus op het bevorderen van eigenaarschap op alle niveaus in de organisatie (bestuur, management, teams en medewerkers) door het aanscherpen van de aspecten ‘’sturen’’, ‘’organiseren’’, ‘’ontwikkelen’’ en ‘’presteren’’. Dit alles met als doel verdere invulling te geven aan onze missie en visie.
Met de door de organisatie geformuleerde missie en visie zijn we in 2024 gestart met het richting geven aan onze organisatie en ons handelen, afgestemd op de bestuurlijke ambities. Hierbij dient evenwel opgemerkt te worden dat een belangrijk deel van ons werk ligt in het uitvoeren van wettelijke taken. Of het nu gaat om het uitgeven van reisdocumenten, verstrekken van jeugdzorg of verlenen van een vergunning: de keuze óf we dat doen hebben we niet. Wel hóe we dat doen. Vanuit klantperspectief worden deze ‘’going-concern’’-werkzaamheden ook verder doorontwikkeld.
In de kern betekent de organisatiekoers die in 2024 is ingezet het volgende:
Onze Missie: in alles wat we doen zorgen wij voor een betekenisvolle verbinding tussen mensen onderling en tussen mens en omgeving. In verbinding met de samenleving zorgen we, passend in de verandering van tijdperk, voor kwaliteit van leven in Eijsden-Margraten dat staat voor de authenticiteit van onze gemeenschappen, kernen, monumenten, cultureel erfgoed en het landschappelijk karakter.
Onze Visie: wij zijn een toegewijde organisatie die op efficiënte, professionele en doelgerichte wijze met plezier en trots mensgerichte dienstverlening en maatschappelijke opgaven realiseert. Elke dag weer zetten we ons in om de ervaringen en belevingen van onze inwoners, bestuurders en medewerkers in positieve zin te overtreffen en een hoge mate van tevredenheid tot stand te brengen.
Onze Drijfveer: we handelen vanuit het principe ‘’dichtbij ’t Leven, vanuit ’t hart’’. Onze communicatie richting inwoners, bestuurders en medewerkers vindt daarbij plaats vanuit een pro-actieve, sensitieve en intensieve houding.
De inwoner centraal: de maatschappij verandert en wij veranderen mee. De wijze waarop we onze diensten en producten leveren stemmen we af op de behoefte van onze inwoners. Ons streven is dat iedereen op een snelle, eenvoudige manier professioneel zaken met ons kan regelen. We standaardiseren en digitaliseren wat kan zodat er meer ruimte ontstaat voor persoonlijk contact, kwaliteit en maatwerk.
In verbinding met ons bestuur: als organisatie zijn we veerkrachtig en wendbaar en spelen adequaat in op maatschappelijke ontwikkelingen en bestuurlijke vraagstukken. Hierin tonen we ons als een professionele partner voor ons bestuur. Tevens bevorderen we goed samenspel tussen bestuur, management en medewerkers. Dit doen we vanuit een samenspel dat gestoeld is op respectvol met elkaar omgaan en respect hebben voor elkaars rol en waarbij vanuit wederkerigheid vertrouwen en veiligheid geboden wordt om verantwoordelijkheid te nemen en te geven. Dit helpt de organisatie om focus aan te brengen, om koers te houden, maar bovenal om te komen tot gedragen resultaten.
Aandacht voor elkaar: met z’n allen maken we onze organisatie tot wat deze is. Dat maakt dat het leidinggevende kader aandacht heeft voor de medewerkers. We gaan uit van eigenaarschap dat gericht is op het realiseren van de ambities en onze prestaties,, zowel op medewerkersniveau als binnen het leidinggevend kader. We bieden de ruimte aan iedere medewerker om vanuit zijn/haar kracht, motivatie en inspiratie het werk te doen. Medewerkers krijgen de gelegenheid om zich te ontwikkelen. Zo komt iedereen het best tot z’n recht, kunnen we spreken van een vitale organisatie en kunnen we de maatschappelijke opgaven optimaal gezamenlijk aan.
Onderstaand het organisatiekader (missie, visie, drijfveren en strategie) als onderdeel van de ingezette organisatiekoers Eijsden-Margraten 2024 - 2026, nader schematisch weergegeven. 
Deze geschetste organisatiekoers zijn geen loze woorden op papier. We zijn er vanaf april 2024 reeds mee gestart. Dit doen we met z’n allen, van medewerker tot leidinggevende, zowel individueel als in teamverband. Als ook in samenspel met het bestuur. Ieder van ons heeft hierin zijn eigen verantwoordelijkheid.
Een opsomming op hoofdlijnen wat in 2024 allemaal is gebeurd;
- Er is een nieuwe organisatiestructuur doorgevoerd (zie organogram website)
- Er is een nieuwe secretaris-algemeen directeur benoemd
- Bij alle uitvoerende teams is de nieuwe functie van teamregisseur ingevuld
- Er is een organisatiebrief opgesteld die richting geeft aan de ontwikkelagenda voor de organisatie voor het jaar 2025
- We zijn op basis van de organisatiebrief gestart met het opstellen van teamplannen
- Een nieuwe overlegstructuur (bestuurlijk en op afdelingsniveau) is vormgegeven en ingevoerd
- Er zijn dashboards als sturingsinstrument ontwikkeld. In dat licht zijn kwartaalgesprekken met afdelingshoofden, waarin wordt gestuurd op kengetallen, opgestart
- De ondersteunende trainingen zoals advieskracht, persoonlijk leiderschap en teamcoaching zijn verder voortgezet
- Er is een opdracht uitgewerkt rondom het verbeteren van projectmatig werken
- Er is een opdracht versterkt om in 2025 met alle leidinggevende een leiderschapsprogramma te doorlopen.
In 2025 bouwen we voort op de reeds ingezette lijnen die uitgezet zijn. Op basis van deze missie ''dicht bij het leven, vanuit het hart'' wordt in verder ingespeeld op wat de samenleving van ons vraagt. Hierbij wordt focus gelegd op het verbeteren van de dienstverlening, met een bedrijfsvoering die dat ondersteunt en een samenspel tussen mensen (bestuurders en ambtenaren) die dat mogelijk maakt.