Uitgaven

36,63%
€ -30.037
x €1.000
36,63% Complete

Inkomsten

11,36%
€ 9.151
x €1.000
11,36% Complete

Saldo

1429,44%
€ -20.886
x €1.000

Programma 1: Kwaliteit van Leven

Uitgaven

36,63%
€ -30.037
x €1.000
36,63% Complete

Inkomsten

11,36%
€ 9.151
x €1.000
11,36% Complete

Saldo

1429,44%
€ -20.886
x €1.000
9.151 Inkomsten (x €1.000)
-30.037 Uitgaven (x €1.000)
-20.886 Saldo (x €1.000)
  • 1.1 Een inclusieve samenleving
  • 1.2 Een gezond verenigingsleven
  • 1.3 Toekomstbestendig onderwijs
  • 1.4 Ontmoetingsruimten in elke kern
  • 1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud
  • 1.6 Trendbreuk Eijsden-Margraten
  • 1.7 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing
  • 1.8 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners
  • 1.9 Mutaties reserves programma 1

1.1 Een inclusieve samenleving

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

1.1 Een inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - 1.1 Een inclusieve samenleving

Veel mensen in onze gemeente hebben het ‘goed’. Ze hebben een baan, inkomen, sociale contacten, voelen zich gewaardeerd en geaccepteerd. Echter niet voor iedereen is dat het geval. Onze ambitie is dat Eijsden-Margraten een inclusieve samenleving is waarin iedereen die mee wil doen ook mee kan doen als ook gestimuleerd wordt om mee te doen. Een uitdaging die groter is dan in voorgaande jaren. In dit veranderde tijdperk zien we een grote toename van armoede. Dit vraagt om anders inzetten van mens kracht, en waar nodig om meer menskracht, en een groter beroep op middelen.

De groeiende stroom vluchtelingen,  de toename van de taakstelling op statushouders en het nieuwe inburgeringsstelsel maakt dat het team aan specialisten wordt uitgebreid. Hierdoor kunnen we doorgaan met het goed laten inburgeren van statushouders en nieuwkomers. We bieden passende huisvesting, geven hen goede begeleiding, stimuleren hen Nederlandse taal machtig te worden en laten hen kennis maken met de gemeenschap om ze hiermee sneller en succesvoller te laten participeren in de maatschappij en actief bij te dragen aan onze samenleving. Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten wordt aangesloten bij het Rijksbeleid.

Sociale dienst Eijsden-Margraten staat voor het verlenen van dienstverlening aan inwoners die meer kwetsbaar zijn. We ondersteunen mensen met mindere kansen op de arbeidsmarkt intensief en staan hen persoonlijk bij, bij het vinden van (vrijwilligerswerk)werk en/ of een passende inkomensondersteuning zodat ook zij actief kunnen blijven deelnemen in de samenleving en onze gemeenschappen. Daarnaast wordt nog meer ingezet op vroeg signaleren van armoede en schuldenproblematiek om daarmee armoede, sociaal isolement en psychische en lichamelijke gevolgen van schulden te beperken of te voorkomen. Dit maakt dat het beroep op middelen strak gemonitord wordt zodat tijdig kan worden bijgesteld.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6140002 Antidiscriminatie voorziening 0 -12 -12 -16 -4 38
6610000 Participatiewet 467 306 773 -236 -1.009 -131
6610100 Bijstandbesluit zelfstandigen -251 132 -119 -10 109 -92
6610800 Sociale dienst Eijsden-Margraten -35 0 -35 -13 22 -62
6611000 Sociale werkvoorziening -1.892 0 -1.892 -1.950 -59 3
6614000 Minima regelingen -336 0 -336 -273 63 -19
6614001 Bijzondere bijstand -325 203 -121 -78 43 -36
6614002 Armoedebestrijding kinderen -50 40 -10 -12 -1 11
6621000 Vluchtelingenwerk -4 4 0 0 0 0
6621010 ROA -138 2 -135 -135 0 0
6621020 Inburgering -40 -15 -55 -71 -16 28
6621021 Huisvesting tbv inburgering 48 -92 -44 4 48 -109
6623000 Re-integratie -393 0 -393 -314 78 -20
6624000 IOAW uitkeringen -188 20 -168 -157 11 -6
6625000 IOAZ -38 23 -15 -11 4 -25
6626000 Loonkostensubsidie -265 0 -265 -207 58 -22
6670000 Welzijnswerk -728 0 -728 -715 13 -2
6922020 OekraĆÆne 0 677 677 994 317 47

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6610000 Participatiewet

In 2024 heeft er een systeemwissel van het administratieve systeem plaatsgevonden binnen het sociale domein. Door deze wissel is er per abuis bij de tweede Burap een foutieve inschatting gemaakt van de periode van de reeds gerealiseerde kosten. Dit heeft geleid tot een te hoge aframing en derhalve per jaareinde een overschrijding van de kosten. Indien deze aframing niet had plaatsgevonden was de realisatie binnen de kaders gebleven.

Tevens is na doorlopen van de debiteuren positie de voorziening debiteuren Sociaal team verhoogd van € 547.000 naar € 700.000 waardoor er uit de exploitatie 2024  € 153.000 is onttrokken.

6610100 Bijstandbesluit zelfstandigen
Er werden nog 2 dossiers verwacht welke eind 2024 niet zijn toegekend.

6610800 Sociale dienst Eijsden-Margraten
De verwachte kosten zoals abonnementen en regio waren lager dan verwacht.

6614000 Minima regelingen
In 2024 zijn slechts een klein gedeelte van de aanvragen toegekend. In 2025 stappen wij over naar ambtshave toekenning.

6614001 Bijzondere bijstand
Het budget was berekend op uitkeringen leefgelden voor statushouders. In 2024 is besloten om de leefgelden niet meer uit te keren middels bijstand maar de kredietbank een lening te laten verstrekken met borg vanuit E-M. De verwachte begroting is daardoor niet gehaald.

6621021 Huisvesting tbv inburgering
Het voordeel is een combinatie van minder kosten huursuppletie (voordeel € 53.000) en meer kosten voor beheer en onderhoud (nadeel € 5.000).

6623000 Re-integratie
Door een tekort aan FTE is bij re-integratie de standaard uitgevoerd i.p.v. de verwachte extra zaken.

6626000 Loonkostensubsidie 
Uitvoering door Podium24 , betaling vanuit E-M middels maandelijks voorschot, eindafrekening 2024 teveel betaald en terug ontvangen.

6922020 Oekraïne
Er zijn meer Oekrainers opgevangen dan verwacht hetgeen in combinatie met de hogere vergoeding een positief resultaat van  € 300.000  meer dan begroot.  

1.2 Een gezond verenigingsleven

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

1.2 Een gezond verenigingsleven

Terug naar navigatie - 1.2 Een gezond verenigingsleven

Eijsden-Margraten kenmerkt zich door een rijk verenigingsleven; harmonieën, fanfares, zangkoren, carnavalsverenigingen, jonkheden, schutterijen, heemkundeverenigingen, sportverenigingen en alle andere organisaties die de cultuur en tradities van onze dorpen en gemeenschappen vormgeven. Zij dragen bij aan de identiteit, het DNA, van onze gemeente en vormen mede het cement van onze samenleving.

Gezien de belangrijke rol van het verenigingsleven voor de sociale cohesie, de binding en leefbaarheid in de dorpen nu en naar de toekomst toe, wordt niet getornd aan het huidige subsidiebeleid voor verenigingen. Het huidige subsidiebeleid wordt gezien als een basissubsidie. De omvang van de beschikbare subsidiemiddelen blijft hiervoor ongewijzigd. Na afloop van de lopende subsidieperiode (2021 t/m 2024) wordt het beleid nader tegen het licht gehouden.

Nieuw is de introductie van een maatschappelijke stimuleringssubsidie. Hiermee worden verenigingen aangespoord om bijdragen te leveren aan sociaal maatschappelijke opgaven. Bovenop de basissubsidie kunnen verenigingen hiermee extra middelen genereren voor nieuwe activiteiten. Deze aanvullende subsidieregeling heeft tevens ten doel om een impuls te geven van deelname aan sociale activiteiten. Door vrijgevallen subsidie is budget beschikbaar voor het maatschappelijk stimuleringssubsidie.

Naast het waarderen in financiële zin worden verenigingen op het gebied van vergunningverlening actief gefaciliteerd.
Verenigingen in de gemeente staan voor uitdagingen. Zowel in het vinden van vrijwilligers als het binden van leden. Inwoners zoeken naar een flexibelere manier van sporten en bewegen. Wanneer er signalen zijn dat er in een kern diverse behoeften en wensen zijn waarin nog niet is voorzien, willen wij verenigingen, als zij hier voor open staan, ondersteunen bij het verbreden van hun (maatschappelijke) rol in de kernen. Dit kan ook de levensvatbaarheid van de verenigingen vergroten.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6540011 Culturele activiteiten (subsidies) -94 94 0 -8 -8 0
6560021 Wielersport- en recreatie -10 0 -10 -11 -1 7

1.3 Toekomstbestendig onderwijs

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

1.3 Toekomstbestendig onderwijs

Terug naar navigatie - 1.3 Toekomstbestendig onderwijs

Alle kinderen in onze gemeente moeten, ongeacht hun achtergrond en omstandigheden, dezelfde ontwikkelkansen hebben en opgroeien in een veilige en gezonde omgeving. De eerste levensjaren zijn cruciaal in de ontwikkeling van kinderen op het gebied van taal, cognitieve vaardigheden, sociale emotie en motoriek. We investeren derhalve in een doorgaande leerlijn om daarmee de ontwikkelingsachterstanden zoveel mogelijk te verkleinen. Dat gebeurt, vanuit preventie, via de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Naast de professionele inspanningen die gedaan worden in de ontwikkeling van een kind zal de komende jaren door het onderwijsveld een beweging gemaakt worden naar ‘’ouderverantwoordelijkheid’’. Ouders hebben de primaire verantwoordelijkheid in de ontwikkeling en opvoeding van het kind.

Naast het investeren in de Voor- en Vroegschoolse Educatie wordt geïnvesteerd in kwalitatief goed onderwijs en passende huisvesting. 

Uitgangspunt vormt het behoud van scholen en kinderopvang in de kernen, mits kwaliteit van het onderwijs gegarandeerd kan worden en voldoende draagvlak aanwezig is voor de voorziening. Vanuit het aanbieden van kwalitatief onderwijs zullen we naast het kritisch blijven volgen van de groepsgrootte van klassen ook ontwikkelingen in de omgeving monitoren, zodat voor wat betreft de huisvesting tijdig geanticipeerd kan worden op overvolle klassen.

Samen met de het schoolbestuur en kinderpartners werkt de gemeente aan een sterk “ontwikkel”-klimaat voor de kinderen in onze gemeente. Kinderopvang en basisonderwijs hebben, als voorzieningen waar de jeugd zich ontwikkelt, een belangrijke funderende rol in de maatschappij. Dit vraagt dat we samen met partners actief bezig zijn optimale voorbereiding van kinderen op de maatschappij van vandaag en die van morgen. De gemeente heeft , vanuit haar wettelijke plicht , een belangrijke rol in de facilitering van het onderwijs door passende en voldoende onderwijshuisvesting ter beschikking te stellen.
Er is sprake van zorgplicht wanneer het volgens de criteria uit de wet- en regelgeving noodzakelijk is maatregelen te nemen. 
In het Integraal Huisvestingsplan primair onderwijs gemeenten Eijsden-Margraten 2023-2038 (IHP) is het gemeentelijk onderwijshuisvestingsbeleid vastgesteld en juridisch en procedureel vorm geeft aan de zorgplicht. 
In de uitvoeringsagenda van het IHP zijn een viertal business cases geformuleerd, dit betreft een drietal huisvestingsvraagstukken en een duurzaamheidopdracht voor de komende vier jaren. 

Met kwalitatief goede onderwijslocaties die in het lesprogramma verbindingen legt met de lokale gemeenschap (gewoontes en tradities, cultuur, ondernemerschap en maatschappelijke vraagstukken) wordt tevens bijgedragen aan de attractiviteit van de kernen om er te gaan wonen.

Gezien onze grensligging en het bieden van een steviger toekomstperspectief voor onze kinderen, wordt naast Nederlandstalig onderwijs meertalig onderwijs met Frans en dialect in het basisonderwijs gestimuleerd.

In het kader van gezondheid en vitaliteit wordt ingezet op het concept van de ‘’Gezonde Groene School’’. Naast het stimuleren van gezonde voeding op school wordt ook het bewegen op scholen gestimuleerd. Hiermee wordt bijgedragen aan het leggen van een basis voor een gezonde leefstijl en wordt de motorische ontwikkeling bevorderd.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6420001 GOAB (Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid) 0 0 0 0 0 0
6420002 NPO (Nationaal Programma Onderwijs) 0 0 0 0 0 0
6480000 Leerlingenvervoer -384 0 -384 -418 -35 9
6480010 Leerplicht -189 0 -189 -189 0 0
6650000 Kinderopvang -255 -41 -296 -320 -25 8
6650001 Gastouderopvang -85 85 0 0 0 0

1.4 Ontmoetingsruimten in elke kern

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Ontmoetingsruimten in elke kern

Terug naar navigatie - Ontmoetingsruimten in elke kern

Ontmoeten vinden we een belangrijke factor voor het bevorderen van de vitaliteit en geluk van onze inwoners. Behoeften en vraagstukken van onze inwoners kunnen daarmee preventief in een vroegtijdig stadium in beeld komen en opgepakt worden. Voor het stimuleren van betrokkenheid, het tegengaan van eenzaamheid, het met elkaar in contact zijn, samen activiteiten doen en het faciliteren van een gezond verenigingsleven is het van belang dat er in de directe nabijheid goed toegankelijke ruimten zijn waar onze inwoners elkaar kunnen ontmoeten. Vanuit deze optiek wordt ingezet op behoud van de huidige gemeenschapshuizen en wordt het uitgangspunt gehanteerd dat in elke kern een gemeenschapshuis of ontmoetingsruimte aanwezig is en gefaciliteerd wordt, zonder daarbij als gemeente de exploitatie daarvan zelf ter hand te nemen. De ‘’Hoeskamers’’ blijven we derhalve financieel waarderen en stimuleren. De transformatie van het voormalige voetbalcomplex Oranje Boys tot ontmoetingsplek, wordt verder geformaliseerd en vormgegeven.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6670100 Overig maatschappelijk werk -40 40 0 0 0 0
6670200 Gemeenschapshuizen -1 0 -1 -1 -1 79
6670201 Subsidies maatschappelijke accommodaties -82 0 -82 -82 0 0

1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud

Terug naar navigatie - 1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud

Buiten spelen, sporten en bewegen – waar mogelijk in een natuurlijke omgeving - en daarmee werken aan een gezonde levensstijl draagt bij aan de vitaliteit en gezondheid van onze inwoners. In dat licht wordt het accommodatiebeleid gecontinueerd en blijven we buiten spelen en bewegen faciliteren. Dit betekent dat we in de kernen Eijsden, Gronsveld, Cadier & Keer, Margraten en Mheer toekomstgericht blijven investeren in de sportaccommodaties en in de overige kernen het onderhoudsniveau van de accommodaties op peil houden. 

Om de effecten van afname van beschikbaarheid van vrijwilligers bij (sport)verenigingen op te vangen, wordt budget vrijgemaakt. Dit budget is bedoeld voor het beschikbaar stellen van materieel dan wel het bieden van tijdelijke ondersteuning.

We zetten daarnaast in op behoud van een zwembad in Eijsden en wordt – mede vanuit de verduurzamingsopgave - in deze bestuursperiode onderzoek uitgevoerd naar een toekomstbestendige exploitatievorm.

Het stimuleren van collectief georganiseerde sport alsmede ook de individuele sport en beweegactiviteiten worden via het sportakkoord verder doorontwikkeld. Hierbij wordt in beeld gebracht welke behoeften er binnen de gemeente bestaan. Innovatieve ideeën van inwoners en gebruikers worden gestimuleerd en gefaciliteerd.

Door de structurele voortzetting van het programma "Jeugd aan zet" blijven we participatie en ontmoeting voor jongeren stimuleren. Jongeren zijn letterlijk aan zet om samen met de gemeente ideeën te ontplooien. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6530000 Bevordering sportdeelname -86 0 -86 -87 -1 1
6530001 Subsidies sport -89 0 -89 -84 5 -5
6530099 Spuk Gala Sport en bewegen-component 0 0 0 0 0 0
6531000 Groene sportvelden -618 -8 -626 -637 -12 2
6670300 Buurtcoach -15 0 -15 -11 4 -26
6670400 Jeugd- / jongerenwerk -20 0 -20 -17 2 -13
6670401 Jeugd- /jongerenwerk (ov subsidies) -44 2 -43 -40 2 -6
6670500 Subsidies ouderenwerk -12 -6 -18 -18 0 0

1.6 Trendbreuk Eijsden-Margraten

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Trendbreuk Eijsden-Margraten

Terug naar navigatie - Trendbreuk Eijsden-Margraten

Samen met de GGD zetten we in op een gezondere leefstijl. Hiertoe is een Preventie-akkoord Zuid-Limburg overeengekomen, dat bestaat uit een regionaal akkoord en 16 lokale preventie-agenda´s. In het regionale akkoord zijn afspraken gemaakt met regionale partners met als doel lokale gezondheidswinst te boeken. Binnen de lokale preventie-agenda´s hebben de gemeenten afspraken gemaakt op lokaal niveau.

In Eijsden-Margraten zetten we de komende jaren in op het terugdringen van alcoholgebruik, roken en overgewicht. We doen dit via een aantal lijnen: (a) bevorderen van bewegen en gezonde voeding op scholen waarbij we er naar streven om alle scholen te kunnen aanmerken als Gezonde School met beweegvriendelijke pleinen, (b) terugdringen overgewicht en obesitas bij kinderen via de Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)-aanpak, (c) realiseren van meer rookvrije kind-omgevingen en (d) realiseren van meer gezonde sportomgevingen.

De preventieagenda van Eijsden-Margraten wordt verbonden met de uitvoering van al bestaande structuren rondom het Sportakkoord en JOGG Heuvelland. Hierdoor wordt op een integrale wijze duurzaam invulling gegeven aan positieve gezondheid voor al onze inwoners. 

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6480020 Preventieve logopedie -40 0 -40 -41 -1 4
6714000 Basisgezondheidszorg -843 45 -798 -722 76 -10
6714001 Subsidies basisgezondheidszorg -9 -12 -21 -18 3 -12
6715000 Jeugdgezondheidszorg uniform deel -983 -65 -1.048 -1.053 -5 1
6715099 Spuk Gala Gezondheid-component 0 0 0 0 0 8

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6714000 Basisgezondheidszorg
In 2024 zijn nog laat in het jaar gelden terug ontvangen over 2023 van de GGD inzake DUVO. Hiermee was geen rekening gehouden in de begroting na wijziging. 

1.7 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Zorg op maat met focus op kostenbeheersing

Terug naar navigatie - Zorg op maat met focus op kostenbeheersing

Vroeg of laat krijgen we allemaal met zorg te maken. We streven naar een kwalitatief goede, passende en liefdevolle ondersteuning dat zo dicht mogelijk bij de inwoner is georganiseerd zodat zij of hij zo lang mogelijk in hun eigen leefomgeving kunnen blijven wonen. Iedereen heeft recht op de hulp en ondersteuning die hij/zij nodig heeft.

In lijn met de landelijke trend stijgen ook in onze gemeente de kosten voor  Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en rond de Jeugdzorg. Vanaf de decentralisatie in 2015 is het aantal meldingen per jaar gestegen van 1.000 naar ca 2.300 in 2021. Vergrijzing, demografische ontwikkelingen, een toenemende vraag naar specialistische jeugdhulpverlening en verhoging van tarieven zijn hiervan de belangrijkste oorzaken. De kostenontwikkeling wordt uiteraard maandelijks geanalyseerd, gemonitord en gecontroleerd. Door de jaren heen en ook nu vinden er actualisaties van beleidskaders plaats.

De belangrijkste knop die van invloed is op de kostenontwikkeling lijkt en blijkt de inzet op  preventie en vroegsignalering: het voorkomen dan wel minimaliseren dat zorg nodig is.  In dat licht wordt  ingezet op en geïnvesteerd in algemeen toegankelijke welzijns- en zorgvoorzieningen, het ‘’voorliggende veld’’ en de inzet van de consulent Welzijn WMO en consulent Welzijn Jeugd. Het doel is (en blijft) om alleen maatwerk voorzieningen aan te bieden indien de algemene voorzieningen geen of onvoldoende oplossing bieden.

Aandacht wordt ook gegeven op de  (planologische) sturing op woonzorg-initiatieven voor huisvesting van jeugdigen.

In het licht van preventie en vroegsignalering werken we integraal (één aanspreekpunt per gezin en een goed ontsloten en herkenbare toegang voor vragen en voorzieningen). Tevens hebben we de hulpvraag binnen de gemeente goed in beeld, bouwen we (door) aan een sterk netwerk van lokale hulpverleners en overige deskundigen. Hierbij speelt de Praktijkondersteuner Huisartsen (POH) een belangrijke rol die we in 2023 verder (moeten) gaan verstevigen. Daarnaast streven we de inzet van jongerenwerkers te verhogen en ingezet op verhoging van activiteiten en voorlichtingen.

We bevorderen en ondersteunen de informele zorg- en mantelzorg. Mantelzorg blijven we waarderen en ondersteunen.

Daarnaast wordt ingezet op ‘’normalisering’’ van de jeugdzorg. Dit betekent dat het product-denken wordt losgelaten en de leefwereld van het kind en het gezin centraal komt te staan. We doen dit zoveel als mogelijk lokaal en daar waar noodzakelijk regionaal.

Ondanks de focus op preventie en kostenbeheersing, blijven we te allen tijde ondersteuning bieden aan inwoners die hulp of een vangnet nodig hebben.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6661000 WMO Hulpmiddelen -538 25 -513 -512 1 0
6662002 WMO algemene voorzieningen -254 -281 -535 -540 -5 1
6662010 WMO Overig -171 265 94 -5 -99 -106
6662011 WMO Hulp bij de Huishouding -2.612 -107 -2.719 -2.768 -49 2
6662012 WMO Begeleiding Groep -720 234 -486 -475 11 -2
6662013 WMO Begeleiding Individueel -577 -162 -739 -643 96 -13
6662099 Spuk Gala WMO-component 0 0 0 0 0 0
6667000 Eigen bijdrage WMO maatwerk 134 46 180 180 0 0
6668010 St. MEE / WMO -239 239 0 0 0 0
6670010 3d`s algemeen -250 64 -187 -188 -2 1
6670011 3d`s algemeen (opbrengsten) 85 65 150 181 31 21
6670600 Collectieve vervoersvoorziening -585 -196 -781 -785 -4 0
6670700 WVGGZ -28 0 -28 -26 3 -9
6682000 Consultatie en advies -2 0 -2 -1 1 -36
6682002 Lokaal jeugdbeleid -50 35 -15 -11 4 -28
6682003 Jeugd aan zet -13 0 -13 -14 -2 12
6682010 Jeugdzorg (beleid) -215 26 -189 -273 -83 44
6682101 Jeugdzorg begeleiding -1.367 130 -1.237 -1.259 -22 2
6682102 Jeugdzorg behandeling -2.309 -675 -2.984 -2.941 43 -1
6682103 Dyslexie -88 -20 -108 -126 -18 16
6682104 Jeugdzorg overig zonder verblijf -60 60 0 -10 -10 0
6682105 Pleegzorg -180 0 -180 -120 60 -33
6682106 BOR -19 -25 -44 -15 29 -65
6682107 Regie -13 0 -13 0 13 -100
6682200 Jeugd Bescherming -192 -70 -262 -217 45 -17
6682201 Jeugd Reclassering -42 -65 -107 -97 10 -10
6682300 Crisis -100 0 -100 -98 2 -2
6682301 Landelijk Transitiearrangement -100 -200 -300 -214 86 -29
6682400 GIKJ -450 -125 -575 -446 129 -22
6682401 Verblijf -1.161 990 -171 -281 -110 65

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6670011 3d`s algemeen (opbrengsten)
Deze afwijking betreft de afrekening van de regio begroting Maastricht-Heuvelland, deze is laat ontvangen en is gewijzigd ten opzichte van de initieel ontvangen begroting.

WMO
Sinds 2023 dient de verantwoording van de kosten WMO gesplitst te worden naar specifieke onderdelen conform de IV3 indeling zoals voorgeschreven door het rijk. Om een juist beeld te krijgen van de ontwikkelingen in de WMO dient het cluster van WMO maatwerkvoorzieningen als geheel te worden bezien en niet op de individuele onderdelen aangezien WMO een vraaggestuurd product is en de kosten over de verschillende producten en jaren kunnen variëren.

Per saldo is in 2024 158K meer uitgegeven aan WMO dan voorzien in de bijgestelde begroting, dit is inclusief de ingeboekte "minder meer" opgave onder 6662010. Persaldo is de overschrijding dan ook 'slechts' 58K.

De overschrijding zit met name bij Hulp in de Huishouding waarbij er in 2024 rekening is gehouden met de wachtlijsten en derhalve de primaire begroting naar beneden is bijgesteld. Als gevolg van de beleidsregel dat iedere inwoner met een indicatie HBH 10 minuten extra hulp per week ontvangt en een indexering van de tarieven heeft geleid tot een overschrijding ten opzichte van de bijgestelde begroting.

Jeugd
Sinds 2023 dient de verantwoording van de kosten Jeugdhulp gesplitst te worden naar specifieke onderdelen conform de IV3 indeling zoals voorgeschreven door het rijk. Om een juist beeld te krijgen van de ontwikkelingen in de Jeugdhulp dienen de maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp als geheel te worden bezien en niet op de individuele onderdelen aangezien Jeugdhulp een vraag-gestuurd product is en de kosten over de verschillende producten en jaren kunnen variëren.

Per saldo is er in 2024 212K minder uitgegeven aan Jeugdhulp dan primair begroot. Dit is inclusief de ingeboekte "minder meer" opgave onder Jeugd Beleid (6682010).

De onderuitputting wordt met name veroorzaakt door minder uitgaven in de categorie Verblijf en GIKJ. Dit zijn per jeugdige relatief kostbare maatregelen waarbij een afwijking van slechts een aantal jeugdigen groot financieel effect heeft. Ter illustratie, in 2023 hadden gemiddeld 7 jeugdigen het arrangement GIKJ, totale kosten 1 mio terwijl in 2024 gemiddeld  3 jeugdigen deze zorg ontvingen, totale kosten 600K.

De overige categorieën laten een verschuiving zien van groepsgerichte zorg naar individuele zorg met daarnaast een verzwaring van zorg (begeleiding naar behandeling) in het ambulante segment.

Tevens zijn alle tarieven geindexeerd, wat in totaliteit tot een verhoging van de kosten leidt mede door de zorgverzwaring zoals hierboven benoemd. Bij sommige onderdelen lijken de kosten relatief enorm te stijgen, echter wordt dit veroorzaakt door maar een of enkele jeugdigen meer per product. Als gemeente hebben we geen invloed op de toekenning van jeugdbescherming en reclassering daar dit door de rechter wordt opgelegd.

1.8 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners

We zijn trots op ons materieel en immaterieel erfgoed, waarbij we grensoverschrijdende samenwerkingen stimuleren. De gemeente neemt de rol op zich van beschermer en hoeder, die faciliteert, financiert en stimuleert. Maar onze gemeente is geen openlucht museum. Het is de plek waarbinnen het cultureel erfgoed opgemerkt en gekoesterd wordt.  Het dient als inspiratie in het dagelijks leven, in hoe we met elkaar willen leven en omgaan met onze  ruimtelijke ordening en gebiedsontwikkelingen. We zetten in op het beschermen, zichtbaar en beleefbaar maken van monumenten en karakteristiek erfgoed.

Veel waarde wordt gehecht aan kunst, cultuur en cultuureducatie. Dit geeft kleur aan onze gemeenschappen, verbindt en ontwikkelt talenten.

We koesteren ook de rijkdom aan kunst en cultuur binnen onze gemeente en willen dit dan ook graag delen met toekomstige generaties, inwoners en bezoekers van onze gemeente. Daarnaast juichen we nieuwe kunst toe op een manier die inwoners inspireert, verrast en verrijkt. Hierbij is kunst dus niet alleen een element in de openbare ruimte maar ook een verbindende factor  tussen inwoners.

Wij moedigen kunst en cultuur aan, bij jongeren in het bijzonder, om daarmee de kunst en bovenal de rijke cultuur waar we trots op zijn toekomst te geven. We zetten daarbij in op het actief betrekken van inwoners, organisaties en bezoekers bij kunst- en cultuurprojecten. Dit alles ondersteund en geïnspireerd door het platform Kunst In Eijsden-Margraten (KIEM).

Cultuur ontwikkeling begint bij de basis en wordt vorm gegeven met en breed educatief programma op de basisscholen. Kinderen leren zo spelenderwijs in contact komen met onze cultuur enerzijds en anderzijds komen ze op een creatieve en inspirerende wijze in contact komen met maatschappelijke thema´s zoals respect, duurzaamheid, landschap en natuur.

Ons  bibliotheekwerk is toe aan herijking. Het is niet alleen de plek van het uitlenen van boeken. We zien om ons heen dat Bibliotheken zich ontwikkelen  tot ontmoetingsplekken waar kennis, persoonlijke ontwikkeling, advies, contact en cultuur bij elkaar wordt gebracht. Daarom zetten we, lerend van anderen, in op  innovatie samen met partners, vrijwilligers, organisaties en betrokken inwoners binnen. We koersen op een bibliotheekwerk dat aantrekkelijk is en uitnodigend is voor alle leeftijden. 

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6510000 Bibliotheek -430 -52 -482 -526 -44 9
6511000 Muziek(onderwijs) -224 0 -224 -224 0 0
6511001 Subsidies overig -9 -32 -41 -31 10 -24
6540000 Kunst -62 0 -62 -62 0 0
6540001 Subsidies kunst en cultuur -7 -98 -105 -86 19 -18
6540002 Kunstroute -10 0 -10 -1 9 -94
6540010 Culturele activiteiten -140 0 -140 -140 0 0
6541101 Archeologie -4 0 -4 -4 0 2
6580010 Mediazaken -21 0 -21 -20 0 -2
6723280 Natuur-milieu-educatie -10 0 -10 -10 0 -5
6723290 Zwerfafval -37 0 -37 -37 0 0
6821000 Erfgoed -73 31 -43 -36 7 -17

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6511001 Subsidies overig
Doordat er in 2024 meerdere budgetten zijn verplaatst e/o samengevoegd is er een verschil ontstaan op deze kostenplaats. In BURAP 1 2025 wordt dit voor 2025 e.v. opgelost.

6540001 Subsidies kunst en cultuur
In 2024 zijn geen incidentele subsidieaanvragen ontvangen welke passend waren voor deze post waardoor de begrote € 10.000 niet is gebruikt . Daarom zijn ook de begrote uitvoeringskosten van € 2.000 niet nodig geweest.

1.9 Mutaties reserves programma 1

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6980001 Mutaties reserves prg. 1 29 -1.078 -1.048 -1.048 0 0

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren Programma 1: Mens & Samenleving
Naam Indicator Eenheid Bron Waarde Waarde Waarde
E-M 25.000 - 50.000 NL
Verwijzingen halt Aantal per 1.000 jongeren Halt 10 8 9
2024 2024 2024
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners CBS 0,20 1,3 2,2
2024 2024 2024
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners CBS 2,3 3,1 4,3
2024 2024 2024
Absoluut verzuim Per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado 4 6 6,3
2023 2023 2023
Relatief verzuim Per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado 19 23 27
2023 2023 2023
Voortijdige schoolverlaters totaal (vo MBO) % DUO/Ingrado 2,3 2,1 2,4
2023 2023 2023
Niet-sporters % CBS 45,2 47,9 46,4
2022 2022 2022
Banen Aantal per 1.000 inwoners van 15-64 jaar CBS 549,8 738,4 836,6
2023 2023 2023
Jongeren met een delict voor de rechter % 12 t/m 21 jarigen CBS 1% 1% 1%
2023 2023 2023
Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar CBS 3% 3% 6%
2023 2023 2023
Netto arbeidsparticipatie % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking CBS 71,80% 73,50% 73,20%
2024 2024 2024
Werkloze jongeren % 16 t/m 22 jarigen Verwey Jonker Instituut 1,00% 1,00% 2,00%
2023 2023 2023
Personen met een bijstandsuitkering Aantal per 10.000 inwoners 18 jaar en ouder CBS 158,3 232,1 343,6
2024 2024 2024
Personen met een lopend re-integratietraject Aantal per 10.000 inwoners van 15-64 jaar CBS 71,3 192 197,7
2024 2024 2024
Jongeren (t/m 18 jaar) met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 13,00% 11,50% 11,50%
2024 2024 2024
Jongeren (t/m 18 jaar) met jeugdbescherming % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 0,80% 0,90% 0,90%
2024 2024 2024
Jongeren (t/m 23 jaar) met jeugdreclassering % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS 0,80% 0,30% 0,90%
2024 2024 2024
Cliƫnten met een maatwerkarrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners CBS/MSD/WMO 380 637 650
2024 2024 2024

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

•    Toekomstagenda Sociaal Domein Maastricht Heuvelland 2022.
•    Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Eijsden-Margraten 2022.
•    Verordening Jeugdhulp Eijsden-Margraten 2019.
•   Centrumregeling verwerving Jeugdhulp Zuid-Limburg 2019.
•   Verwijsindex risicojongeren
•   Preventie- en handhavingsplan jeugd en alcohol Zuid-Limburg2021-2024.
•   Centrumregeling verwerving WMO-ondersteuning en beschermd wonen.
•   Regionale toekomstagenda informele ondersteuning en zorg.
•   De nota Gezondheidsbeleid Zuid-Limburg 2020-2023 ‘Zuid Springt Eruit’
•   Regionaal plan zicht op thuis 2021.
•   Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Maastricht Heuvelland 2017.
•   Uitvoeringsbesluit boetes participatiewet  MH 2017.
•    Beleidsnota schuldhulpverlening Eijsden-Margraten 2022-2025.
•    Beleidsregels Bijzondere bijstand en Regeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering.
•   Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2016.
•    Verordening handhaving Participatiewet, IOAW en IOAZ 2016.
•    Verordening individuele inkomenstoeslag Participatiewet 2015.
•    Verordening individuele studietoeslag Participatiewet 2015.
•    Verordening re-integratie en tegenprestatie Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2016.
•   Beleidsregel subsidies maatschappelijke accommodaties (in eigendom van vereniging of stichting) gemeente Eijsden-Margraten 2018.
•   Verordening GR leerlingenvervoer Maastricht-Heuvelland gemeente Eijsden-Margraten 2014.
•   Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Eijsden- Margraten 2015.
•   Uitvoeringsbesluit Kinderopvang op basis van Sociaal medische indicatie (SMI)
•    Beleidsplan bibliotheekwerk heuvelland gemeenten 2008-2011.
•    Subsidieverordening Welzijn Eijsden-Margraten 2017.
•    Kadernota accommodatiebeleid 2017.
•    Meerjarenonderhoudsplan Sportaccommodaties 2015. 
•    Verordening materiële en financiële gelijkstelling onderwijs Eijsden-Margraten 2012.
•    Verordening leszwemmen gemeente Eijsden-Margraten 2018.
•    Beleidsplan Cultureel Erfgoed 2018-2021.
•    Subsidieverordening Cultureel Erfgoed.
•    Erfgoedverordening Eijsden-Margraten eerste wijziging 2016.
•    Subsidieverordening Kerkelijke Rijksmonumenten Cultureel Erfgoed.
•    Nota bouwstenen kunst en cultuur 2014-2018.
•   Regeling adviescommissie Kunst en Cultuur.
•   Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen Eijsden-Margraten 2023

     

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan het programma Mens & Samenleving:

Excel-tabel

Verbonden partijen Soort regeling
Programma 1: Kwaliteit van Leven
1. Centrumregeling Verwerving Jeugdhulp regio Zuid-Limburg 2019 centrumregeling
2. Centrumregeling verwerving Wmo ondersteuning Maastricht-Heuveland centrumregeling
3. Gemeenschappelijke Regeling GGD Zuid-Limburg gemeenschappelijke regeling
4. Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz gemeenschappelijke regeling
5. Gemeenschappelijke regeling subsidiƫring ADV-Limburg gemeenschappelijke regeling
6. Regionale samenwerking leerplicht en RMC, Maastricht en Mergelland gemeenschappelijke regeling
7. Regionale samenwerking leerlingenvervoer gemeenschappelijke regeling
8. MTB Regio Maastricht N.V. vennootschap
9. Stichting Podium24 stichting
10. Stichting Re-integratie inbesteding Maastricht Mergelland / Annex BV stichting
Voor nadere informatie over deze verbonden partijen verwijzen wij naar Paragraaf 6: Verbonden partijen

Wat heeft het programma gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024
Lasten
1.1000 Een inclusieve samenleving -10.636 157 -10.479 -11.034 -555
1.2000 Een gezond verenigingsleven -104 94 -10 -19 -9
1.3000 Toekomstbestendig onderwijs -973 45 -928 -949 -20
1.4000 Ontmoetingsruimten in elke kern -123 40 -83 -84 -1
1.5000 Sporten en bewegen voor jong en oud -882 -45 -927 -950 -23
1.6000 Trendbreuk Eijsden-Margraten -1.875 -131 -2.006 -1.912 94
1.7000 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing -12.438 -136 -12.575 -12.417 157
1.8000 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners -1.062 -409 -1.471 -1.337 134
1.9000 Mutatie reserves programma 1 0 -1.262 -1.262 -1.336 -74
Totaal Lasten -28.093 -1.648 -29.741 -30.037 -296
Baten
1.1000 Een inclusieve samenleving 6.469 1.132 7.602 7.834 233
1.3000 Toekomstbestendig onderwijs 60 0 60 21 -39
1.5000 Sporten en bewegen voor jong en oud 0 32 32 56 23
1.6000 Trendbreuk Eijsden-Margraten 0 99 99 78 -22
1.7000 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing 322 389 711 715 4
1.8000 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners 34 258 292 160 -132
1.9000 Mutatie reserves programma 1 29 184 213 287 74
Totaal Baten 6.915 2.095 9.010 9.151 141