Uitgaven

2,12%
€ -1.739
x €1.000
2,12% Complete

Inkomsten

2,46%
€ 1.978
x €1.000
2,46% Complete

Saldo

16,35%
€ 239
x €1.000

Programma 2: Landbouw, Landschap en Plattelandseconomie

Uitgaven

2,12%
€ -1.739
x €1.000
2,12% Complete

Inkomsten

2,46%
€ 1.978
x €1.000
2,46% Complete

Saldo

16,35%
€ 239
x €1.000
1.978 Inkomsten (x €1.000)
-1.739 Uitgaven (x €1.000)
239 Saldo (x €1.000)
  • 2.1 Behoud en versterken landschapskwaliteiten
  • 2.2 Transformatie van de landbouw
  • 2.3 Vrijetijdseconomie in balans met landschap en leefomgeving
  • 2.4 Mutaties reserves programma 2

2.1 Behoud en versterken landschapskwaliteiten

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

2.1 Behoud en versterken landschapskwaliteiten

Terug naar navigatie - 2.1 Behoud en versterken landschapskwaliteiten

Ons landschap, een afwisseling van natuurgebieden, cultuurlandschap, de graften en holle wegen, de beekdalen, de Maas, maar ook de vele monumenten en de hoogstambomen maakt onze gemeente bijzonder en wordt door velen, zowel inwoners als bezoekers, gewaardeerd en gekoesterd. Dit landschap, onderdeel van het Nationaal landschap Zuid-Limburg, is een belangrijke drager van onze identiteit en onze economie.

Onze natuurgebieden maken onderdeel uit van Natuurnetwerk Limburg. Ze hebben een belangrijke functie voor de biodiversiteit, maar zorgen ook, samen met ons cultureel erfgoed en ons landschap, voor een gebied waar het zowel voor inwoner als bezoeker goed toeven is. Daarnaast kent onze gemeente het Maasdal, landschappelijk waardevolle beekdalen en bufferzones en verbindingszones tussen bestaande natuurgebieden (landbouwgebieden met kleine landschapselementen, waterlopen e.d.). In deze groenblauwe gebieden zijn er kansen om natuurwaarden en landschapskwaliteiten te laten samen gaan met andere functies. De herontwikkeling van het Noordal, groeve ’t Rooth en de Zuidelijke Maasdalvisie zijn daarvan voorbeelden.

Biodiversiteit en landschappelijke attractiviteit hangen samen met een goed beheer van het landschap. Door het wegvallen van middelen voor beheer en de afname van de agrarische sector, zijn nieuwe verdienmodellen nodig om het landschap duurzaam te kunnen onderhouden. In dat licht wordt ingezet op het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen rondom beheer van het landschap, waarbij op innovatieve wijze op zoek gegaan wordt naar inbreng van ondernemers en de bezoekers alsmede onze eigen inwoners. 

We zetten tevens in op het vergroten van de biodiversiteit en vergroening in het buitengebied. We passen ecologisch bermenbeleid toe en bevorderen het bijenwelzijn. Tevens leggen we flora en faunastroken aan en planten we hagen, (fruit)bomen en (pluk)bossen. Hierdoor ontstaan nieuwe leefgebieden voor bijvoorbeeld vogels en insecten, worden bestaande leefgebieden met elkaar verbonden en wordt de biodiversiteit versterkt. Mede door in te zetten op strategische grondaankopen wordt onder andere bijgedragen aan het realiseren van ecologische verbindingszones en natuurontwikkeling. Daarnaast wordt hiermee de belevingswaarde van ons landschap voor inwoner en bezoeker verhoogd.

Op plekken geven we ruimte voor aanplant van de fijnspar, zodat het immaterieel cultureel erfgoed ‘’denhalen’’ ook in de toekomst als traditie behouden blijft in onze dorpen. Lokale initiatieven die bijdragen aan bomen-, hagen- en bosaanplant alsmede bijdragen aan het vergroten van de biodiversiteit en het bijenwelzijn, stimuleren we. Tevens ondersteunen we, vanuit het gedachtegoed ‘’renderend landschap’’, nieuwe ontwikkelingen indien deze versterkend zijn voor het beheer en ontwikkeling van het landschap en passend zijn in de omgeving. Hierbij hanteren we het principe dat in ruil voor de baat die het project of ontwikkeling heeft vanwege het landschap, een bijdrage geleverd wordt aan de ontwikkeling en bescherming er van.

Daarnaast zetten we in op bescherming, herstel en uitbreiding van authentieke landschapselementen. Juist de kleine landschapselementen (zoals hagen, bosjes, graften, bomenrijen) vormen, naast de functie die ze hebben voor dier- en plantensoorten, ook een visueel aantrekkelijk element in ons landschap en benadrukken de fijnschaligheid.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2024?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6240000 Waterkering, afwatering en landwinning -50 -45 -95 -95 0 0
6550000 Natuurbescherming -3 0 -3 -3 0 7
6550001 Natuurbescherming (subsidies) -4 4 0 0 0 0
6550002 Landschapsbeheer -98 -151 -249 -353 -104 42
6550005 Landschap, kunst en recreatie -25 0 -25 -24 1 -3
6560002 Landschapsontwikkeling -24 -1 -25 -25 0 0
6723030 Bodembescherming -7 7 0 0 0 0
6810300 Gemeentelijk kwaliteitsmenu 0 0 0 0 0 0

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6550002 Landschapsbeheer
In de 2de burap 2024 was € 171.000 geraamd voor uitgaven die gedekt werden uit de provinciale subsidie project Landschapsfonds Eijsden-Margraten (€ 60.255) en uit de reserve Landschap (€ 110.745). Nadien zijn in Q4 2024 nog diverse werkzaamheden uitgevoerd: o.a. verbetering leefgebied eikelmuis, aanplant 100 bomen en inventarisatie invasieve exoten (samen ca. € 90.000). Daarnaast zijn er nog verschillende kleinere werkzaamheden uitgevoerd. 
 
De meerkosten ad. € 103.961 worden gedekt uit de reserve Landschap, zie ook toelichting bij 6980002 Mutaties reserves programma 2. 

2.2 Transformatie van de landbouw

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

2.2 Transformatie van de landbouw

Terug naar navigatie - 2.2 Transformatie van de landbouw

De agrarische sector binnen onze gemeente staat de komende jaren voor grote inspanningen. Regelgeving op het gebied van stikstof, grond- en gewasbewerking, vergrijzing binnen de sector, de wereldeconomie en landschappelijke beperkingen zijn aspecten die hiervoor zorgdragen. Steeds meer agrarische bedrijven combineren de productie van voedsel met andere functies zoals zorg en recreatie.

Wij streven voor Eijsden-Margraten een vitale, toekomstbestendige en duurzame agrarische sector na, in harmonie met milieu, natuur en landschap. We streven naar een agrarische sector die bijdraagt aan het behoud van de unieke waarden in onze gemeente, hetgeen gekenmerkt wordt door fijnschaligheid in plaats van grootschaligheid, diversiteit in plaats van monocultuur en waarbij weidegronden en fruitteelt boven akkerland gaat. Verschraling van het landschap wordt door de sector zelf ook als onwenselijk ervaren. Landbouw en natuurontwikkeling kunnen goed met elkaar samen gaan in deze omgeving. Derhalve ondersteunen we initiatieven die hierin passen.

We staan constructief tegenover uitbreiding van bestaande bedrijven, mits deze uitbreiding leidt tot versterking van de gebiedskwaliteiten, de bedrijfsvoering op een duurzame wijze plaatsvindt en bebouwing noodzakelijk is voor de eigen bedrijfsvoering.

Multifunctionele landbouw heeft potentie die kansrijk is, mede ook vanwege het meer verbinden van boer en burger. Ook ten aanzien van andere vormen van landbouw zoals wijnbouw, paardenhouderij, agroforestry en streekgebonden productie zien wij kansen, mits deze passen binnen het streefbeeld. (agroforestry ofwel boslandbouw genaamd betreft landgebruiksystemen waarbij het planten en/of actief beheren van bomen wordt gecombineerd met landbouw of veeteelt).

Gezien de toename van het aantal stoppers in de landbouwsector wordt meegedacht en meegewerkt aan het wijzigen van agrarische kavels als die functie past binnen het landschap en de directe omgeving. Dit ter voorkoming van leegstand, verloedering en ongewenste ontwikkelingen.

Om de transformatie in de landbouw in goede banen te leiden, wordt samen met de sector – binnen de reeds vastgestelde kaders van Buitengewoon Buitengebied - op lokaal niveau een actieplan uitgewerkt. Ingezet wordt op een toekomstbestendige natuurinclusieve landbouw, waarin letterlijk en figuurlijk ruimte geboden wordt voor diversiteit en nieuw ondernemerschap. E.e.a. zoals ook voorzien is in de uitwerking van de gebiedsvisie Middenterras Bemelen-Mesch. Daarnaast zal in het actieplan antwoord gegeven worden op het tegengaan van verschraling van het landschap en ongewenst grondgebruik waarbij inzet van actieve grondpolitiek niet uitgesloten wordt. De gebiedsdifferentiatiekaart die opgesteld wordt geeft richting waar in welke mate ruimte is voor behoud en ontwikkeling van de landbouw alsmede voor teeltondersteunende voorzieningen (b.v. hagelnetten). Hiermee kan tevens antwoord gegeven worden op de vraag hoe vrijkomend vastgoed her in te vullen.

In het contact met individuele bedrijven streven wij zoveel mogelijk naar één gemeentelijk aanspreekpunt en faciliteren actief, via het netwerk van mede-overheden, kennisinstellingen, belangenorganisaties en maatschappelijke en financiële instellingen, de agrariërs die willen transformeren. Gezien het belang van de landbouwsector binnen onze gemeente specifiek en voor Zuid-Limburg algemeen blijven we onze vooraanstaande rol op het beleidsterrein landbouw en landschap binnen de regio voortzetten.

Op lokaal niveau stimuleren wij de bewuste productie en consumptie van duurzaam voedsel. Wij nemen het voortouw hierin door bij gemeentelijke activiteiten hieraan invulling te geven. Daarnaast zetten we in op de consument van de toekomst. Dit doen we door op scholen aandacht te vragen voor gezond en duurzaam lokaal voedsel en reductie van voedselverspilling. Dit past geheel binnen het concept van de Gezonde basisschool. Tevens faciliteren we initiatieven om de consument bewust te maken zodat “Koop Lokaal” ook omgezet wordt in daden. In dat licht wordt het burgerinitiatief Korte Keten Zeker (w)Eten verder ondersteund. Het doorontwikkelen van het stroop stoken binnen de gemeente als nationaal cultureel immaterieel erfgoed en initiatieven die bijdragen aan bewust produceren van duurzaam voedsel worden ondersteund.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6310002 Stoppende agrarische bedrijven -50 30 -20 0 20 -100
6550003 Uitvoeringsplan Middengebied -25 0 -25 -20 5 -20

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6310002 Stoppende agrarische bedrijven
Ten tijde van de 2de burap 2024 was de verwachting dat fase 2  (Participatie) van de Visie voor de transformatie van de landbouw in Q4 2024 zou starten. Echter, het externe proces heeft vertraging opgelopen door het langdurig moeten wachten op offertes en het beoordelen van het voorstel door externe partijen. Er is gestart met fase 2 in Q2 2025. Hierdoor worden de kosten gemaakt vanaf Q2 2025. 

2.3 Vrijetijdseconomie in balans met landschap en leefomgeving

Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (Conform Meerjarenbegroting 2023-2026)

2.3 Vrijetijdseconomie in balans met landschap en leefomgeving

Terug naar navigatie - 2.3 Vrijetijdseconomie in balans met landschap en leefomgeving

Vrijetijdseconomie is een belangrijke economische motor voor onze samenleving.

De sector is goed voor circa 8% van het totaal aantal banen in de regio. Eijsden-Margraten is als het gaat om overnachtingen een kleine(re) speler in het Heuvelland. In 2021 kende onze gemeente bijna 400.000 overnachtingen die goed waren voor een opbrengst aan toeristenbelasting van ca. 650.000 euro.

Op basis van het Uitvoeringsprogramma Plattelands- en Vrijetijdseconomie 2024 stellen we middelen beschikbaar voor de stimulering, ontwikkeling, uitvoering, ondersteuning en facilitering van projecten, activiteiten en events, met name op basis van de vijf pijlers van de regionale Visie Vrijetijdseconomie ‘Bestemming Zuid-Limburg 2030’. De totaalbegroting Plattelands- en Vrijetijdseconomie 2024 sluit (op basis van indexering) nauw aan bij de doelstellingen van de begroting 2023 en geldt als basis voor de verdere uitvoering en doorontwikkeling van de Plattelands- en Vrijetijdseconomie van Eijsden-Margraten, in verbinding met de regiogemeenten/ Middengebied/Zuid-Limburg en Euregio. Het UVP ondersteunt daarmee de ambities en doelen in het kader van de prioritaire thema’s met Eijsden-Margraten als duurzame bestemming (GreenDestination) in de regio.

Het streven is dat ook in 2030 onze gemeente nog steeds gastvriendelijk, authentiek en bourgondisch is, waar bewoners, recreanten en ondernemers tot rust komen, met respect voor elkaar. We ontvangen dan ook graag gasten die de manier van ‘’slow living’’ waarderen, genieten van fijnschaligheid en van onze lokale producten die duurzaam worden geproduceerd.

Vanuit deze optiek nemen we een positieve grondhouding aan rondom initiatieven en innovatieve ontwikkelingen van reeds gevestigde en nieuwe ondernemers in de vrijetijdseconomie. Samen met hen en in afstemming met de buurgemeenten in Nederland én België brengen we in beeld hoe hieraan invulling te geven.

We zullen echter waken voor toeristisch, recreatieve overdruk. Te veel bezoekers, te veel toeristisch verkeer, te veel evenementen legt een druk op de leefbaarheid van de kernen maar legt ook een druk op het landschap. Derhalve zetten we in op kwaliteit en spreiding.

Grootschalige ontwikkelingen worden uitgesloten. We faciliteren wel kwalitatief goede kleinschalige ontwikkelingen, passend bij het DNA van Eijsden-Margraten. Vanuit kwaliteitsoogpunt zetten we in op het faciliteren van ondernemers met verblijfsaccommodaties die willen doorontwikkelen en investeren in kwaliteitsverbetering. Dit wordt ondersteund via de aanpak ´Innovatief Investeren´. Daarnaast wordt het ambassadeurschap rondom Cittaslow verder uitgebouwd.

We sturen  in samenwerking met het Huis van de Sport op het doseren en spreiden van het aantal toertochten binnen de gemeente. Daarbij zullen we gebieden in onze gemeente ontzien waar de druk op de leefomgeving en het landschap groot is. In dit licht houden we het aantal wielerevenementen dat wij faciliteren en ondersteunen ook beperkt.

We zijn en willen een aantrekkelijke wandel- en fietsgemeente blijven. Hierbij wordt ingezet op kwaliteit en niet op kwantiteit. Op het gebied van de wandelinfrastructuur wordt derhalve het Knopen Lopen geïntroduceerd. Hiermee wordt de kwaliteit van het wandelnetwerk sterk verbeterd. Uitbreiding van de wandel-infrastructuur wordt beperkt tot het realiseren van zgn. ommetjes in en rondom de kernen. Verder wordt geïnvesteerd in veilige fiets- en wandelverbindingen (zie programma Wonen en Leefomgeving).

Het MKB is dé banenmotor van onze gemeente. De coronacrisis heeft onze ondernemers hard geraakt. Zij hebben een moeilijke tijd achter de rug. En hoewel deze crisis nu voorbij lijkt, moeten we de lokale economie juist blijven stimuleren. Zo dragen we bij aan werkgelegenheid voor onze inwoners en innovatie voor de toekomst. In dit licht zal het vestigingsklimaat verder versterkt worden door op zoek te gaan naar het bieden van ruimte voor vestiging van (nieuw) ondernemerschap. Ook zal ingezet worden op een intensievere samenwerking tussen de gevestigde ondernemers binnen de gemeente als met de gemeente zelf.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024
6223000 Voetveer -2 0 -2 1 3 -136
6310000 Economisch beleid -34 0 -34 -35 -1 4
6310001 Lokale economie en bewuste productie -18 0 -18 -16 3 -15
6310003 Cameratoezicht bedrijventerreinen -40 0 -40 -45 -5 13
6311000 Marktgelden 1 0 1 -1 -2 -242
6330000 Nutsbedrijven 155 -2 153 156 2 2
6560020 Kermissen -48 -38 -86 -89 -3 3
6560022 Viering 80 jaar vrijheid 0 -275 -275 -266 9 -3
6560030 Toerisme -115 0 -115 -120 -5 5
6560031 Plattelands- en Vrijetijdseconomie -74 10 -64 -64 -1 2
6560032 Knopen lopen, onderhoud en ontwikkeling -23 5 -18 -12 5 -30
6560050 Kosten lopend jaar XBMob EU Eijsden-Margraten 0 0 0 0 0 0
6936000 Toeristenbelasting 879 0 879 886 7 1

2.4 Mutaties reserves programma 2

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024 Procentuele afwijking 2024

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6980002 Mutaties reserves prg. 2 
Voor een toelichting op de grotere aanwending van de reserve Landschap wordt verwezen naar beleidsveld 2.1 landschapsbeheer.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren Programma 2: Landschap & Natuur
Naam Indicator Eenheid Bron Waarde Waarde Waarde
E-M 25.000 - 50.000 NL
Functiemenging % CBS 42,3% 50,6% 54,2%
2023 2023 2023
Vestigingen (van bedrijven) Aantal per 1.000 inwoners van 15-64 jaar CBS 185,2 174,2 181,8
2023 2023 2023

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

Wat heeft het programma gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begrotingswijziging 2024 Begroting 2024 na wijz. Werkelijk 2024 Afwijking jaarrekening 2024
Lasten
2.1000 Behoud en versterken landschapskwaliteiten -212 -247 -459 -569 -110
2.2000 Transformatie van de landbouw -75 30 -45 -20 25
2.3000 Vrijetijdseconomie in balans met landschap en leefomgeving -406 -349 -756 -930 -174
2.4000 Mutatie reserves programma 2 -220 0 -220 -220 0
Totaal Lasten -913 -566 -1.480 -1.739 -259
Baten
2.1000 Behoud en versterken landschapskwaliteiten 3 60 63 70 7
2.3000 Vrijetijdseconomie in balans met landschap en leefomgeving 1.087 50 1.137 1.322 185
2.4000 Mutatie reserves programma 2 0 481 481 586 105
Totaal Baten 1.090 591 1.681 1.978 296