Parkeeronderzoeken uitvoeren in de kern Margraten en Eijsden.
In 2023 worden de uitkomsten van het parkeeronderzoek Eijsden dat in 2022 is gehouden vertaald in parkeerbeleid en verkeerscirculatiebeleid. Concrete maatregelen, worden in 2023 uitgevoerd. Ten aanzien van de beleidsuitgangspunten zijn enquêtes en interviews gehouden. Ten aanzien van de verkeersbesluiten is de gebruikelijke inspraak en bezwaarprocedure mogelijk.
Voor de kern Margraten zullen wij in 2024 de parkeersituatie rondom het Amerikaplein nader laten bestuderen.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De fractie EML heeft op 13 juli 2021 een motie ingediend om de Vroenhof autovrij te maken, die door de raad is aangenomen. Er zijn eind 2021 een aantal informatieavonden gehouden om de wensen van de bewoners, gebruikers en omwonenden op te halen. Uit deze bijeenkomsten bleek dat er een parkeerprobleem is in de oude kern van Eijsden dat eerst opgelost moet worden alvorens de Vroenhof autovrij gemaakt kan worden.
Om gehoor te geven aan een grote groep bewoners is voorjaar 2022 in overleg met de gemeenteraad opdracht verstrekt aan verkeerskundigadviesbureau Grenspaal12 om een parkeeronderzoek in de oude kern van Eijsden uit te voeren. Diverse scenario’s zijn bedacht en hebben de revue gepasseerd. Uit de enquête die is gehouden, is niet echt een voorkeursscenario naar voren gekomen. In het najaar 2023 hebben weer gesprekken plaats gevonden met bewoners van de Diepstraat-Spauwenstraat, bewoners van de Kerkstraat en de ondernemers en in januari 2024 is met het kerkbestuur Breust-Eijsden gesproken. We willen dit proces uiterst zorgvuldig aanpakken.
We concluderen op basis van de reacties dat er geen breed draagvlak is voor een van de scenario’s. Een van de groepen werkt nu een “vijfde scenario” uit. We willen graag gelet op de zorgvuldigheid in dit proces het 5e alternatief afwachten, om te zien of dit een oplossend vermogen heeft voor de oude kern van Eijsden.