Uitgaven

18,53%
€ -13.947.437,71
18,53% Complete

Inkomsten

10,47%
€ 8.103.707,67
10,47% Complete

Saldo

272,4%
€ -5.843.730,04

Programma 4: Wonen en Leefomgeving

Uitgaven

18,53%
€ -13.947.437,71
18,53% Complete

Inkomsten

10,47%
€ 8.103.707,67
10,47% Complete

Saldo

272,4%
€ -5.843.730,04

Eijsden-Margraten is gezien haar ligging in de directe nabijheid van het stedelijk gebied, de landschappelijke kwaliteiten en aanwezige voorzieningen een aantrekkelijke woonomgeving en wil dat graag blijven. Wij streven naar een woningvoorraad met passende woningen voor onze inwoners in een leefomgeving die gezond, veilig en prettig is om in te wonen. Kwaliteit en duurzaamheid zijn daarbij belangrijke uitgangspunten.

Passende woningen zoeken we niet alleen in nieuwbouw maar ook in de transformatie van cultuur-historische waardevolle panden en vrijkomend agrarisch vastgoed. Door op innovatieve en creatieve wijze betreffend vastgoed te herbestemmen worden deze panden behouden voor de toekomst. Vanuit de gedachte dat we een inclusieve gemeente willen zijn, wordt in het programma Wonen en Leefomgeving de komende jaren hierop verdere invulling geven. De basis is dat woningbouwplannen, waaraan medewerking wordt verleend, moeten passen bij de behoefte.

Volgens diverse modellen blijft het aantal huishoudens tot 2030 stijgen. De meeste groei wordt verwacht in de groep alleenstaande 65-plussers. De groep tweepersoonshuishoudens 65-plussers groeit beperkt. De groep 23-65 jarigen neemt naar verwachting beperkt af. De verwachting is tevens dat in elk segment van de koopsector de behoefte toeneemt. Met name in de prijsklasse 325.000 tot 450.000 euro en boven de 450.000 euro.

Uit het recentelijk uitgevoerde woningbehoefteonderzoek volgt een opgave tot 2030 van ca. 710 woningen, waarvan 610 koopwoningen en 100 huurwoningen. Rekeninghoudende met een wenselijke schaarste dient uitgegaan te worden van het realiseren van in totaal circa 600 woningen waarvan ca. 465 (78%) koopwoningen en ca. 135 (22%) huurwoningen. Opvallend is dat de toename in de huursector veroorzaakt wordt door een groeiende behoefte aan zorgwoningen (ca. 140 stuks) en woningen die noodzakelijk zijn voor woonurgenten en aandachtsgroepen. Jaarlijks krijgt de gemeente taakstellend een huisvestingsopgave vanuit het Rijk opgelegd om statushouders te huisvesten. Daarnaast is er in Eijsden-Margraten een opgave rondom de huisvesting van aandachtsgroepen. Voor deze laatste doelgroep dienen de komende jaren ook extra investeringen gedaan te worden. Dit sluit aan bij het Rijksbeleid dat voorbereid wordt waarin gemeenten antwoord geven op de huisvestingsvraagstukken van deze mensen.

Verwacht wordt dat hiertoe een visie en een verordening dient te worden opgesteld waarmee een passende woningtoewijzing voor deze doelgroep wordt georganiseerd. Per saldo betekent e.e.a. dat in de huursector sprake is van afbouw van huurwoningen voor de reguliere doelgroepen en huisvesting nodig is voor voornoemde specifieke doelgroepen. In dat licht staan de corporaties binnen onze gemeente voor een transformatie-opgave. De opgave wordt versterkt indien op Rijksniveau ingezet wordt op het hanteren van een norm van 30% sociale huur in elke gemeente.

Een goede en veilige infrastructuur is een belangrijk onderdeel voor een prettig woon- en leefklimaat binnen onze gemeente. Op het gebied van mobiliteit zetten we de komende jaren derhalve in op een veilige en duurzame infrastructuur met goed toegankelijke kernen waarin het parkeren goed geregeld is voor onze eigen inwoners als voor onze bezoekers. Onverkort wordt uitvoering gegeven aan het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan, waarbij de accenten gelegd zullen worden op een drietal thema´s: veiligheid, parkeren en bereikbaarheid. Tussentijds vindt hierop monitoring en zo nodig bijsturing plaats.

4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern

Terug naar navigatie - 4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern

De grote vraag naar woningen vraagt om een versnelling van nieuwbouw in de hele gemeente. Wij streven daarbij naar een gevarieerd aanbod in alle kernen dat aansluit bij de behoeften. Insteek is het behoud van vitale kernen en dat onze inwoners zoveel mogelijk in hun eigen leefomgeving kunnen blijven wonen. Focus komt primair te liggen op het realiseren van betaalbare en duurzame woningen voor starters. Daarnaast wordt middels nieuwbouw ingezet op het bevorderen van de doorstroming in de woningmarkt door levensloopgeschikte woningen te realiseren.

Op basis van een integraal woningbouwprogramma wordt in kwantitatieve zin op integrale wijze antwoord gegeven hoe invulling te geven aan de woonopgaven tot 2030 inclusief de reguliere opgaven rondom huisvesting van woonurgenten en aandachtsgroepen. Jaarlijks zal de voortgang gemonitord worden en verantwoord worden richting raad.

In kwalitatieve zin hechten we veel waarde aan de instandhouding van de karakteristieken van onze kernen. We zetten dan ook in op realisatie van nieuwbouwplannen die niet alleen aansluiten bij de behoeften van onze inwoners maar die ook goed aansluiten bij de dorpse structuren en waarbij vraagstukken vanuit duurzaamheid, klimaatverandering en dit programma op passende wijze geïncorporeerd worden in de planvorming.

Om bij te dragen aan de transformatie-opgaven in de landbouw en verloedering van leegstaande panden te voorkomen, gaan we ruimhartig om met initiatieven die woonruimten realiseren in leegstaande en/of vrijkomende boerderijen en historische panden. Belangrijke voorwaarde blijft dat het initiatief past bij de plek en de omgeving.

Om de versnelling in de woningbouw kracht bij te zetten wordt buiten de gebaande paden gehandeld. Instrumentarium dat voorhanden is om te kunnen versnellen, wordt ingezet. Hierbij moet gedacht worden aan actieve strategische grondverwerving en overige planologische instrumenten die beschikbaar zijn. Ook worden ontwikkelingen op rijksniveau in deze nauw gevolgd. Dit alles om op alle mogelijke manieren versnelling in de woningbouw te effectueren. Actief zal ook gestuurd worden op het maken en naleven van concrete prestatie-afspraken met woningcorporaties.

Door krapte op de woningmarkt, het kunnen (blijven) wonen in de eigen leefomgeving en het realiseren van betaalbare woningen worden nieuwe flexibele woonvormen verkend. De mogelijkheden rondom zelfbewoningsplicht en het instellen van een huisvestingsverordening worden eveneens verkend. Ruimte wordt geboden voor het realiseren van mantelzorgwoningen.

Voor het realiseren van betaalbare starterswoningen wordt gekeken hoe een aantrekkelijk starters-arrangement aangeboden kan worden voor wat betreft typologie woning alsook in ondersteunende zin vanuit financieel oogpunt. Gestreefd wordt naar het realiseren van starterswoningen voor een bedrag van 265.000 euro. De starterslening wordt derhalve gecontinueerd. Instrumenten vanuit het grondbeleid zoals erfpacht worden in deze verkend. Als ook concepten die elders in het land worden gehanteerd zoals b.v. het Westland-model.

De vele wetten en regels die aan een omgevingsvergunning ten grondslag liggen zorgen voor een complexe situatie die bij inwoners vaak tot frustraties leiden. In combinatie met de grote omvang aan principe-verzoeken en vergunningaanvragen, wordt naast het versnellen van planvorming ingezet op het versnellen van het vergunningenproces en bestemmingsplanprocedures. Sturen op hoofdlijnen is het uitgangspunt en sturen op detailniveau waar noodzakelijk. Hiermee wordt niet alleen bijgedragen aan de dienstverleningsopgave en de versnelling van de woningbouw maar ook in het meer beheersbaar maken van de werkdruk in de organisatie.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2023?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6550004 Poorten van het Heuvelland -22.135,00 -3.736,67 18.398,33 83,12
6810014 Gebiedsontwikk. C&K / Stationsomgeving Eijsden -30.000,00 -18.165,96 11.834,04 39,45
6810030 BP kern Margraten -26.956,00 -26.955,60 0,40 0,00
6810130 Poelveld 0,00 0,00 0,00 0,00
6820001 Woningbouwprogramma -37.840,00 -25.104,50 12.735,50 33,66
6820004 Woningbehoefte -25.000,00 -18.708,75 6.291,25 25,17
6822300 Woonwagencentra -23.654,00 -23.654,16 -0,16 0,00
6830000 Bouwgrondexploitatie -18.880,00 -13.480,84 5.399,16 28,60
6830014 Expl best.pln. Mheerderweg Banholt RO 0,00 0,00 0,00 0,00
6830015 Expl best.pln. Mheerderweg Banholt Infra 0,00 0,00 0,00 0,00
6830016 Expl best.pln. Mheerderweg Banholt verkoop 0,00 5.600,00 5.600,00 0,00
6830017 Expl best.pln Karreweg St. Geertruid NW RO 0,00 0,00 0,00 8
6830018 Expl best.pln Karreweg St. Geertruid NW infra 0,00 0,00 0,00 0,00
6830019 Expl best.pln Karreweg St. Geertruid NW verkoop 0,00 0,00 0,00 0,00
6830050 BP Karreweg Sint Geertruid oorspr RO 0,00 0,00 0,00 0,00
6830051 BP Karreweg Sint Geertruid oorspr infra 0,00 0,00 0,00 0,00
6830052 BP Karreweg Sint Geertruid oorspr verkoop 0,00 0,00 0,00 0,00
6830080 Exploitatie bestemmingsplan Heiligerweg -3.222,00 0,00 3.222,00 100,00
6830090 Expl best.pln. Noorbeek Bogmanplein 0,00 0,00 0,00 0,00
6830120 Exploit. bp. Noorbeek Septemberlaan 10,00 12,48 2,48 -24,80
6830170 Centrumplan Eijsden 1.830.231,00 1.770.192,14 -60.038,86 3,28
6830180 Exploitatie BP Partounstraat -903,00 -1.989,24 -1.086,24 -120,29
6830190 Veldje -1.618.330,00 -1.558.290,14 60.039,86 3,71
6830191 Veldje infra 0,00 0,00 0,00 0,00

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6550004 Poorten van het Heuvelland
Geraamde kosten procesbegeleiding zijn niet gerealiseerd omdat in het plan van aanpak oorspronkelijk was opgenomen dat eind december een Uitgangspuntennotitie zou worden opgesteld: tijdens het proces is gebleken dat er sprake was van een grotere complexiteit en bleek het niet mogelijk alle gesprekken die nodig waren om te komen tot een Uitgangspuntennotitie in een kort tijdsbestek in te plannen.  Om die reden schoof een gedeelte van de werkzaamheden op naar 2024. Afronding is nu voorzien in september 2024. 

6810014 Gebiedsontwikkelingen Cadier en Keer / Stationsomgeving Eijsden  
De Gebiedsvisie Stationsomgeving Eijsden is een meerjarig project ; gestart in 2023 en eindigend in 2025. Doordat de participatie is verschoven van Q4 2023 naar Q1 2024 / maart zijn de kosten 2023 lager dan geraamd. 

6820001 Woningbouwprogramma
De onderschrijding is het gevolg van de ontvangen rente over het saldo rekening-courant bij Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten  (startersleningen) en  omdat het budget controle- en advieskosten niet volledig is ingezet. 

4.2 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

4.2 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet

Terug naar navigatie - 4.2 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet

De inwerkingtreding van de Omgevingswet en de wet private kwaliteitsborging (Wpkb) is voorzien per 1 januari 2023. Beide wetten hebben grote impact op het werken van de gemeente. Zowel in de voorbereidende zin alsmede in de verdere uitvoering worden deze bestuursperiode belangrijke stappen gezet rondom de toekomstrichting van onze leefomgeving en de wijze waarop vanuit gemeentewege ontwikkelingen oppakken. We zorgen dan ook voor een zorgvuldig implementatietraject van de Omgevingswet. Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van een daarvoor opgestelde routeplanner Omgevingswet.

Op het moment dat de Omgevingswet inwerking treedt, worden de vigerende bestemmingsplannen automatisch omgezet in omgevingsplannen. In het licht van de verplichting dat we uiterlijk eind 2029 voor de gehele gemeente moet beschikken over een of meerdere omgevingsplannen, wordt in 2023 de ambitie bepaald hoe hieraan invulling te geven.

Als gevolg van de Wpkb gaat de toetsing van bouwaanvragen aan het bouwbesluit naar de private sector. De gemeente beoordeelt of dit goed gebeurt en treedt waar nodig handhavend op. Door deze wijziging vervalt een voorname grondslag voor het heffen van legesinkomsten. Dit betekent dat gemeente minder baten krijgen terwijl de lasten niet navenant verminderen. Hierop is reeds begrotingstechnisch geanticipeerd. De daadwerkelijke (financiële) effecten zullen worden gemonitord en bezien wordt welke mogelijkheden er zijn om het financiële effect te dempen.

 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6810010 Bestemmingsplannen -3.675,00 -6.623,81 -2.948,81 -80,24
6810011 Omgevingswet -48.938,00 -41.270,68 7.667,32 15,67
6822010 Bouw- en woningtoezicht -14.975,00 -7.286,38 7.688,62 51,34
6822030 Welstand -35.400,00 -57.927,26 -22.527,26 -63,64
6822040 Geo-informatie -294.847,00 -278.493,69 16.353,31 5,55
6822120 Planschade -24.405,00 -24.034,48 370,52 1,52
6823000 Vergunningen (WABO) 775.749,00 718.810,99 -56.938,01 7,34

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6822030 Welstand
De reden voor de overschrijding is m.n. gelegen in de hogere kosten van de Monumentencommissie. Deze bedroegen € 48.500. Het aantal behandelde plannen was 118. De redenen voor de hogere kosten zijn de CAO verhoging van de loonkosten en een stijging van de overhead met 25%. 

4.3 Veilige fiets- en wandelverbindingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

4.3 Veilige fiets- en wandelverbindingen

Terug naar navigatie - 4.3 Veilige fiets- en wandelverbindingen

Eijsden-Margraten wil een aantrekkelijke wandel- en fietsgemeente zijn. Dit sluit goed aan bij onze duurzaamheids- en gezondheidsdoelstellingen om inwoners en bezoekers te verleiden om meer te bewegen, het autogebruik te verminderen en het elektrisch fietsen te stimuleren. Voorop hierin staat het bieden van meer veiligheid aan de kwetsbare verkeersdeelnemers,  fietsers, wandelaars, mensen met een beperking en schoolgaande kinderen.

We streven naar een betere scheiding tussen gemotoriseerd en langzaam verkeer. Daar waar mogelijk worden vrijliggende fietspaden gerealiseerd dan wel krijgen fietsers voorrang op het gemotoriseerd verkeer door straten autoluw te maken. Indien noodzakelijk zal vanuit veiligheidsoogpunt het fietsnetwerk worden uitgebreid. Bij wegen gaat in dergelijke situaties de voorkeur uit naar het aanbrengen van open waterdoorlatende verharding.

Een toename van het fietsgebruik alsmede nieuwe vormen van fietsgebruik vragen om een veilig fietsnetwerk met bijbehorende faciliteiten. Een eenduidige aanpak ontbreekt. 

Naast een veilig fietsnetwerk wordt – in samenspraak met de scholen – uitvoering gegeven aan veilige school-thuis-routes en veilige schoolomgevingen. Speciale aandacht gaat uit naar de oversteek Termaar in de kern Margraten.

Voor de wandelaar wordt in samenwerking met de Zuid-Limburgse gemeenten het Knopen-Lopen geïntroduceerd.

Extra aandacht gaat uit naar mensen met een beperking. Ook voor hen streven wij een gebruiksvriendelijke, veilige en comfortabele leefomgeving na. 

Wat hebben we ervoor gedaan in 2023?

4.4 Aanpak parkeren in Eijsden en Margraten

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

4.4. Aanpak parkeren in Eijsden en Margraten

Terug naar navigatie - 4.4. Aanpak parkeren in Eijsden en Margraten

De parkeerproblematiek in een aantal kernen neemt toe. Met name doet zich dat voor in de historische kern Eijsden. In mindere mate is dat aan de orde in de kern Margraten. Vanwege de aanwezige voorzieningen in deze centra is hier sprake van een grote parkeervraag. Bovendien blijkt uit de opgehaalde reacties binnen het GVVP dat in beide kernen de bewoners en bezoekers aangeven dat het huidige parkeerbeleid hier onduidelijk is en voor verbetering vatbaar is. 

 

Wat hebben we ervoor gedaan in 2023?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6214000 Parkeervoorzieningen -121.819,00 -106.711,51 15.107,49 12,40

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6214000 Parkeervoorzieningen
Het voordeel is ontstaan doordat de kosten voor het opstellen van de parkeervisie kern Eijsden en voor de afwerking van de parkeerplaats Stiegel lager uitvielen dan geraamd. 

4.5 Optimalisatie bereikbaarheid kernen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Optimalisatie bereikbaarheid kernen

Terug naar navigatie - Optimalisatie bereikbaarheid kernen

Het toenemende auto- en vrachtverkeer tussen Aken en Maastricht, het recreatief verkeer op de Mergellandroute en het landbouwverkeer zorgen voor druk op onze infrastructuur met sluipverkeer tot gevolg. Ook grens-overschrijdend sluipverkeer via grensovergang “Withuis” van zwaar vrachtverkeer en autoverkeer via “de Schans” vraagt om onderzoek en oplossingen.

Het leefklimaat en de bereikbaarheid van de kern Margraten staat onder druk door zwaar- en toeristisch verkeer komende en gaande vanuit Valkenburg a/d Geul. In het kader hiervan wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de doorstroming van het verkeer te verbeteren en daarmee de verkeersveiligheid in en rondom de kern te verbeteren.

Het openbaar vervoer is een provinciale aangelegenheid. We blijven ons inzetten voor een goed functionerend vervoersnetwerk binnen onze gemeente. Dit betekent dat naast het reguliere openbaar vervoer bezien wordt welke alternatieven er zijn om de bereikbaarheid en ontsluiting van onze kernen te optimaliseren.

 

Wat hebben we ervoor gedaan in 2023?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6212000 Openbaar Vervoer -55.000,00 -53.925,36 1.074,64 1,95
6212001 Subsidie openbaar vervoer -2.000,00 -2.300,00 -300,00 -15,00

4.6 Openbare ruimte als visitekaartje

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Openbare ruimte als visitekaartje

Terug naar navigatie - Openbare ruimte als visitekaartje

De inrichting en het onderhoud van de openbare ruimte, onze leefomgeving, dragen in hoge mate bij aan de kwaliteit van leven van onze inwoners. Op dit moment vormt de openbare ruimte een belangrijk visitekaartje van onze gemeente. Dit willen we ook zo houden naar de toekomst. We zijn er trots op hoe de eigen buitendienst mede hieraan invulling geeft.

Daarbij komt nog dat de coronacrisis er mede voor heeft gezorgd dat inwoners en bezoekers de openbare ruimte meer zijn gaan waarderen. Het buitenleven in de vorm van wandelen, sporten en ontmoeten is toegenomen.

Het is evenwel een grote financiële opgave om de openbare ruimte en meer specifiek de kwaliteit van de infrastructuur op niveau te houden. Zeker in het licht van de stijgende kosten.

Onverkort wordt uitvoering gegeven aan het wegenbeleidsplan. Achterstallig onderhoud op wegen wordt voor 2025 weggewerkt.

We streven naar een openbare ruimte die de gevolgen van de klimaatverandering kan opvangen. Groen vermindert hittestress en helpt bij het afvoeren van regenwater. We zetten derhalve in op een openbare ruimte die qua inrichting bestand is tegen de effecten van de klimaatverandering en de impact van langdurige droogte en hevige neerslag zo beperkt mogelijk is. We bevorderen het verminderen van verharding en de aanplant van meer bomen en groen (dus meer biodiversiteit). Ook het realiseren van voorzieningen om het water zoveel mogelijk vast te houden en te kunnen infiltreren in de bodem bevorderen we.

Vergroening van de kernen is een manier om hiermee om te gaan en draagt bovendien bij aan het goede leefklimaat dat we nastreven.

Actief wordt ingezet op het inrichten van bloemrijke stroken of percelen in en rondom de kernen. Hiermee wordt niet alleen de biodiversiteit versterkt, maar wordt ook meer kleur gegeven aan de kernen, hetgeen bijdraagt aan onze ambitie ‘’openbare ruimte als visitekaartje’’.

Ook willen we een openbare ruimte met meer ruimte voor beweging, ontspanning en ontmoeting. Dat bevordert de gezondheid van jong en oud. Bij nieuwbouwplannen en reconstructies van wegen wordt op integrale wijze bezien hoe op voornoemde onderdelen de kwaliteit van de openbare ruimte verder versterkt kan worden.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2023?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6210010 Gladheidsbestrijding -53.740,00 -114.471,82 -60.731,82 -113,01
6210020 Openbare verlichting -635.322,00 -491.163,86 144.158,14 22,69
6210030 Bermen -130.918,00 -187.601,72 -56.683,72 -43,30
6210040 Straatreiniging -226.074,00 -231.596,02 -5.522,02 -2,44
6210100 Wegen -1.392.175,00 -1.297.928,09 94.246,91 6,77
6210101 Wegen klein onderhoud -98.800,00 -127.317,68 -28.517,68 -28,86
6210200 Verkeersregelinstallaties -25.043,00 -26.473,22 -1.430,22 -5,71
6210300 Overige verkeersmaatregelen -112.149,00 -101.231,99 10.917,01 9,73
6210301 Verantwoord op weg -22.900,00 -17.374,24 5.525,76 24,13
6210302 Glasvezelproject 0,00 11,00 11,00 0,00
6560000 Openbaar groen -893.814,00 -1.036.237,07 -142.423,07 -15,93
6560001 Openbaar groen 0,00 0,00 0,00 0,00
6560003 Openbaar groen, riool -46.700,00 -46.723,00 -23,00 -0,05
6560004 Openbaar groen / tuinen -20.000,00 -4.882,66 15.117,34 75,59
6560010 Recreatievoorzieningen -81.000,00 -98.250,96 -17.250,96 -21,30
6580000 Speelvoorzieningen -43.351,00 -60.869,30 -17.518,30 -40,41
6722000 Riolen en rioolgemalen -2.659.412,00 -2.638.863,72 20.548,28 0,77
6722001 Onderhoud riolen en rioolgemalen -125.000,00 -165.936,62 -40.936,62 -32,75
6722002 Onderhoud riolen en rioolgemalen, ICT -53.000,00 -53.000,00 0,00 0,00
6723050 Ongediertebestrijding -69.005,00 -41.583,90 27.421,10 39,74
6726000 Baten rioolrechten 3.516.062,00 3.521.355,00 5.293,00 -0,15

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10% 

6210010 Gladheidsbestrijding
De gladheidbestrijding 23/24 is opnieuw aanbesteed. In het nieuwe bestek is een vaste vergoeding van € 20.000 / jaar opgenomen voor het ter beschikking stellen van het materieel, wachtdienstvergoeding en opslag van zout op eigen terrein. Dit is een standaardregeling die overal wordt toegepast. 

Verder is het nadeel het gevolg van hogere dan wel niet-geraamde kosten voor strooibeurten (€ 32.000 ; want weersafhankelijk), voor het weerbureau (€ 3.000) en voor communicatie over het strooibeleid (€ 6.000). 

De overschrijding wordt deels gedekt door de inzet van de volledige reserve Gladheidsbestrijding ad. € 40.000. 

6210020 Openbare verlichting 
Het voordeel is met name het gevolg van het besluit om de openbare verlichting te vervangen door LED-verlichting (armaturen en lampen). Hierdoor zijn er in 2023 geen kosten gemaakt voor projectmatige vervanging. Daarnaast was een incidenteel voordeel van ca. € 22.000 door het vrijvallen van een post nog te betalen energie 2022. 

6210030 Bermen
In 2023 is het maaien van de bermen aanbesteed waarna € 49.000 is bijgeraamd. Echter, hierbij is geen rekening gehouden met diverse andere structurele  werkzaamheden (buiten bestek) en de daarmee gepaard gaande stortkosten van het maaisel.  

6210101 Wegen klein onderhoud
In 2023 is € 5.000 meer uitgegeven voor de vervanging van straatmeubilair ; dit door diefstal van verkeersborden en ongevallen waarbij komportalen worden omvergereden. In de meeste gevallen was de dader niet bekend en kon de schade niet worden verhaald. 

Ook hebben wij de natuursteenbestrating voor de kerk in Oost-Maarland moeten vervangen, dit omdat het grootste gedeelte van de natuursteentegels gebroken was hetgeen gevaarlijke situaties opleverde. De kosten voor de nieuwe bestrating bedroegen € 9.000 en waren niet begroot. 

Tot slot hebben de extreme hoosbuien in 2023 diverse veldwegen dermate uitgespoeld dat het gevaar opleverde voor gebruikers. Omdat de gemeente aansprakelijk gesteld kan worden bij eventuele ongevallen was het noodzakelijk om deze gevaarlijke situaties op korte termijn te herstellen. Dit heeft geleid tot extra kosten van ca. € 14.000. 

6560000 Openbaar groen
Het nadeel is het gevolg van diverse factoren / oorzaken :

* In 2023 hebben we de verplichte boomveiligheidscontrole uitgevoerd. Deze heeft € 35.000 gekost en was niet begroot. Uit deze inspectie bleek ook dat acuut nader onderzoek noodzakelijk was. De noodzakelijke werkzaamheden uit dit onderzoek hebben € 30.000 gekost en waren eveneens niet begroot.  

* Verder is er € 30.000 meer uitgegeven aan onkruidbestrijding.
Hier staat tegenover dat er minder is uitgegeven aan de bestrijding van ongedierte. Dit voordeel wordt hieronder toegelicht bij 6723050 Ongediertebestrijding. 

* In 2023 zijn we gestart met het up to date brengen van ons areaal aan groen. Omdat intern de benodigde uren niet beschikbaar waren hebben we deze werkzaamheden uitbesteed. De kosten hiervan waren € 29.000. 

* In 2023 is er € 10.000 extra uitgegeven aan de bestrijding van exoten. Wij zijn wettelijk verplicht om deze exoten te bestrijden. Vooraf was niet aan te geven wat de exacte kosten zouden zijn. 

* In 2023 is € 10.000 meer uitgegeven aan inboet en nieuwe aanplant van bomen.  

Tot slot was bij het opstellen van de begroting 2023 op voorhand geen rekening gehouden met prijsindexeringen. Ook dit heeft deels bijgedragen aan de overschrijding. 

6560004 Openbaar groen / tuinen 
Dit betreft de Stimuleringsregeling vergroenen tuinen. Het budget is niet volledig omgezet omdat er niet meer aanvragen zijn ingediend.

6560010 Recreatievoorzieningen
Het nadeel is voornamelijk veroorzaakt doordat de valondergrond van speelvoorzieningen is ververst en bijgevuld met Franse boomschors ; dit omdat Franse boomschors het langst houdbaar is. De kosten hiervan waren € 14.925. 

6580000 Speelvoorzieningen
In 2023 heeft de jaarlijkse inspectie van speelvoorzieningen (toestellen en terreinen) plaatsgevonden. De overschrijding is het gevolg van de werkzaamheden (onderhoud / reparatie) die naar aanleiding van deze inspectie zijn uitgevoerd.  

6722001 Onderhoud riolen en rioolgemalen 
De reden voor de overschrijding is 3-ledig : 
1. Het grote aantal rioolproblemen dat zich in 2023 heeft voorgedaan, heeft geleid tot extra onderhoud- en reparatiekosten van ca. € 18.000. 
2. In 2023 zijn we begonnen met het opsporen van foutieve huisaansluitingen in het gebied Keerberg. Het grootste gedeelte van de foutaansluitingen is gevonden en opnieuw aangesloten op het goede riool. Deze kosten ad € 12.000 waren niet opgenomen in de begroting van 2023. 
3. Verder hebben de hevige hoosbuien waarmee we in 2023 te maken hebben gehad ervoor gezorgd dat enkele watervoerende veldwegen extreem zijn uitgespoeld hetgeen gevaar opleverde  voor gebruikers van deze wegen. De kosten voor herstel waren € 10.925. 

6723050 Ongediertebestrijding 
Het betreffende budget is bedoeld voor de (biologische) bestrijding van diverse soorten ongedierte (o.a. ratten, wespen, luizen en eikenprocessierups). De bestrijding is deels weersafhankelijk : hoe droger / warmer het weer des te groter is de overlast. Het natte weer in 2023 heeft ervoor gezorgd dat er minder overlast was waardoor de de kosten voor de bestrijding lager uitvielen.  

 

4.7 Vastgoed

Wat heeft het gekost

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6040002 Huisvesting -816.636,00 -754.325,53 62.310,47 7,63
6120010 Brandweerkazerne 30.659,00 34.392,83 3.733,83 -12,18
6341000 Overige agrarische zaken 43.676,00 75.940,72 32.264,72 -73,87
6421000 Basisonderwijs, onderwijshuisvesting -206.553,00 -212.903,68 -6.350,68 -3,07
6421001 MFA Eijsden -439.125,00 -511.664,53 -72.539,53 -16,52
6421002 MFA Gronsveld 2.000,00 0,00 -2.000,00 100,00
6431000 Bijzonder voortgezet onderwijs -68.849,00 -43.289,64 25.559,36 37,12
6441000 Huisv. voortgezet onderwijs -15.384,00 -15.384,12 -0,12 0,00
6530101 Sporthal `t Vroendel -57.162,00 -57.162,12 -0,12 0,00
6530107 Tennisaccommodaties -71.628,00 -62.942,40 8.685,60 12,13
6530108 Sporthal de Hoven 0,00 0,00 0,00 0,00
6530109 Binnensportaccommodaties -26.398,00 -25.648,40 749,60 2,84
6530110 Buitensportaccommodaties -81.736,00 -78.080,03 3.655,97 4,47
6530111 Binnensportaccommodaties (exploitatie) -415.189,00 -423.563,27 -8.374,27 -2,02
6530112 Buitensportaccommodaties (exploitatie) 81.751,00 75.856,00 -5.895,00 7,21
6530300 Zwembad de Treffer -147.655,00 -152.704,56 -5.049,56 -3,42
6662003 Huiskamers -39.490,00 -43.013,27 -3.523,27 -8,92
6810060 MFA Margraten -246.498,00 -247.562,16 -1.064,16 -0,43
6822260 Gemeentegebouwen -377.186,00 -371.210,59 5.975,41 1,58

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6341000 Overige agrarische zaken
Het voordeel bestaat uit (niet-begrote) baten / meeropbrengsten voor incidentele grondverkopen, huur zendmasten en pachten.

6421001 MFA Eijsden
De budgetten 2023 voor de MFA Eijsden zijn niet geïndexeerd. De stijging van de energiekosten in combinatie met de niet-verrekenbare kosten voor de gymzaal hebben per saldo geleid tot het nadeel van € 72.500.

6431000 Bijzonder voortgezet onderwijs
Het voordeel is het gevolg van het niet inzetten van het budget huurkosten Stichting Alterius SOVSO St. Jozef voor de leslokalen Pater Kustersweg. De betreffende lokalen zijn verkocht dan wel gesloopt voor 2023. 

 

4.8 Mutaties reserves programma 4

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6980004 Mutaties reserves prg. 4 -70.682,00 -36.282,00 34.400,00 48,67

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6980004 Mutaties reserves prg. 4

De afwijking is veroorzaakt doordat er in 2023 een 3-tal niet-begrote stortingen in reserves hebben plaatsgevonden:

* Storting in de reserve Bestemmingsplannen / grex van € 5.600 in verband met tussentijdse winstneming Mheerderweg-Noord Banholt. 

* Aanwending van de reserve Gladheidsbestrijding van € 40.000 in verband met hogere kosten dan begroot voor gladheidsbestrijding.  

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren Programma 4: Wonen & Mobiliteit
Naam Indicator Eenheid Bron Waarde Waarde Waarde
E-M 25.000 - 50,000 NL
Verwijzingen halt Aantal per 1.000 jongeren Halt 14 8 8
2022 2022 2022
Winkeldiefstallen Aantal per 10.000 inwoners CBS 0,77 14,16 25,18
2023 2023 2023
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners CBS 2,10 3,00 4,30
2023 2023 2023
Diefstallen uit woning Aantal per 10.000 inwoners CBS 14,24 10,98 12,78
2023 2023 2023
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) Aantal per 10.000 inwoners CBS 22,32 30,51 39,32
2023 2023 2023

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

Wat heeft het programma gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023
Lasten
4.1000 Woningbouw naar behoefte in elke kern -2.126.197,00 -1.842.879,58 283.317,42
4.2000 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet -469.740,00 -453.118,37 16.621,63
4.4000 Aanpak parkeren in Eijsden en Margraten -129.469,00 -114.780,41 14.688,59
4.5000 Optimalisatie bereikbaarheid kernen -57.000,00 -56.225,36 774,64
4.6000 Openbare ruimte als visitekaartje -6.908.077,00 -7.149.128,22 -241.051,22
4.7000 Vastgoed -3.614.440,00 -3.851.301,77 -236.861,77
4.8000 Mutatie reserves programma 4 -468.804,00 -480.004,00 -11.200,00
Totaal Lasten -13.773.727,00 -13.947.437,71 -173.710,71
Baten
4.1000 Woningbouw naar behoefte in elke kern 2.149.518,00 1.928.598,34 -220.919,66
4.2000 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet 823.249,00 756.293,06 -66.955,94
4.4000 Aanpak parkeren in Eijsden en Margraten 7.650,00 8.068,90 418,90
4.6000 Openbare ruimte als visitekaartje 3.735.736,00 3.928.988,35 193.252,35
4.7000 Vastgoed 763.037,00 1.038.037,02 275.000,02
4.8000 Mutatie reserves programma 4 398.122,00 443.722,00 45.600,00
Totaal Baten 7.877.312,00 8.103.707,67 226.395,67