Uitgaven

4,95%
€ -3.723.143,49
4,95% Complete

Inkomsten

5,31%
€ 4.109.051,88
5,31% Complete

Saldo

17,99%
€ 385.908,39

Programma 3: Duurzaamheid en Klimaatverandering

Uitgaven

4,95%
€ -3.723.143,49
4,95% Complete

Inkomsten

5,31%
€ 4.109.051,88
5,31% Complete

Saldo

17,99%
€ 385.908,39

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Als gemeente Eijsden-Margraten staan wij vanwege het zeer grote aandeel particulier vastgoed en ons kwetsbare landschap voor een grote uitdaging op het gebied van duurzaamheid en klimaat. We doen het momenteel al best goed voor wat betreft het aantal woningen die voorzien zijn van zonnepanelen (27% in EM versus 16% in NL). Willen we echter in 2050 energieneutraal, volledig aardgasvrij en circulair zijn, zullen we de komende jaren veel energie moeten steken in het invullen van deze opgaven. Afwachten is derhalve geen optie, we zullen aan de slag moeten. Maar los van deze landelijke doelstellingen vinden wij het belangrijk dat we investeren in duurzaamheid en het inspelen op vraagstukken rondom klimaatverandering. Dat zijn wij immers verplicht aan onze huidige en toekomstige inwoners en generaties van onze prachtige gemeente Eijsden-Margraten.

3.1 Op weg naar een energieneutrale toekomst

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

3.1 Meerjaren uitvoeringsprogramma klimaat- en energieopgaven

Terug naar navigatie - 3.1 Meerjaren uitvoeringsprogramma klimaat- en energieopgaven

Gezien de wereldwijde ontwikkelingen, de stijgende energieprijzen en de klimaatopgaven komen energievraagstukken in een stroomversnelling. Dit vraagt, in het licht van behoud van de kwaliteiten van ons waardevolle landschap en het tegengaan van energiearmoede bij onze inwoners, om het maken van keuzes, het treffen van maatregelen en het doen van investeringen.
Op weg naar een energieneutrale gemeente zetten we naast het opwekken van energie in op het verminderen van gebruik van energie.
In de basis houden we vast aan het genomen raadsbesluit, waarbij zonne- en windenergie in het buitengebied is uitgesloten. We staan open voor en stimuleren innovatieve ontwikkelingen mits deze geen afbreuk doen aan het landschap en ons woon- en leefklimaat.
De focus voor de komende jaren komt te liggen op het aardgasloos maken en isoleren van vastgoed alsmede het verder stimuleren van zonnepanelen op daken. Hierin nemen wij als gemeente onze verantwoordelijkheid en zullen wij het voorbeeld geven. Andere partijen zoals schoolbesturen, stichtingen en woningcorporaties proberen we te verleiden om versneld hun vastgoed te verduurzamen.
Ten aanzien van de Transitievisie Warmte die in 2021 is vastgesteld wordt een uitvoeringsprogramma opgesteld dat beschrijft hoe en wanneer inwoners en bedrijven van het aardgas afgaan. Voor wat betreft de Regionale Energie Strategie (RES) werken we samen met de RES-regio aan de RES 2.0.
Daarnaast verstrekken we actief informatie aan onze inwoners en ondernemers en organiseren we bijeenkomsten. Met als doel onze inwoners meer bewust te maken van de kansen en mogelijkheden, zowel in financiële als in technische zin. We sporen onze inwoners aan, om op individueel dan wel collectief niveau, tot het treffen van energiemaatregelen. Dit alles wordt ondersteund door een breed pakket aan stimuleringsmaatregelen inclusief het aanbieden van financiële instrumenten. 
Naast het bevorderen van het integreren van duurzaamheidsmaatregelen bij nieuwbouw, gaat extra aandacht uit naar het verzilveren van kansen rondom duurzaamheid bij verbouw. De mogelijkheden rondom het stimuleren en verantwoord verduurzamen van monumentale panden of panden die in een beschermd stads- en dorpsgezicht liggen, worden verkend.


Actief stimuleren en ondersteunen we lokale initiatieven, zoals het oprichten van energie-corporaties en het realiseren van groen gas. We zien hierin kansen om wijken en kernen lokaal van energie te voorzien en delen van de agrarische sector energieneutraler te maken.
We bevorderen het verduurzamen van mobiliteit. In dat licht stimuleren we het (elektrisch) fietsen. Als gemeente geven we hierin het voorbeeld en gaan dit actief promoten. Ook het elektrisch rijden stimuleren we. Op dit moment is het aantal laadpunten binnen de gemeente nog zeer beperkt. Gezien de verwachte groei van het aantal elektrische auto´s en e-bikers is behoefte aan een integraal laadpalenbeleid; een toekomstgericht beleid dat aansluit bij de behoeften op recreatief en toeristisch gebied alsmede bij de mobiliteitsontwikkelingen binnen onze gemeente.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2023?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6820002 Duurzaamheid -97.045,00 -102.756,33 -5.711,33 -5,89
6820003 Duurzaamheid verkeer (laadpalen) -151.500,00 -105.905,16 45.594,84 30,10

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6820003 Duurzaamheid 
In Q4 2023 is in het kader van de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed opdracht verstrekt voor een onderzoek naar de energiekwaliteit van het gemeentelijk vastgoed . De werkzaamheden zijn in 2023 gestart en liepen over naar 2024. Mede hierdoor is het budget 2023 niet volledig besteed.                                                                                                                                                                                    

3.2 Aan de slag met klimaatadaptatie

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

3.2 Aan de slag met klimaatadaptatie

Terug naar navigatie - 3.2 Aan de slag met klimaatadaptatie

Verdroging en vernatting zijn vraagstukken waarop we de komende periode nadrukkelijk een antwoord moeten geven. Samen met onze waterpartners geven we op een dusdanige manier invulling aan de waterketen dat daarmee de volksgezondheid wordt beschermd, een goede leefomgeving wordt bevorderd en schade aan het milieu wordt voorkomen.
Middels het opstellen van een Waterplan voor de periode 2023 – 2027, maken we het watersysteem klimaatadaptief en duurzaam. In de basis zal dit betekenen dat we meer water gaan bergen en infiltreren, minder verharden en meer gaan vergroenen. Knelpunten ten aanzien van wateroverlast en droogte worden inzichtelijk gemaakt en worden aangepakt. Hiertoe worden de resultaten uit de klimaatstresstesten vertaald in een uitvoeringsprogramma Hitte en Droogte.
We blijven daarnaast inzetten op het scheiden van hemel- en afvalwater. Hierbij, wordt waar mogelijk, het hemelwater zolang mogelijk vastgehouden op de plekken waar deze valt en wordt gedoseerd afgevoerd naar bedoelde voorzieningen.
Klimaatadaptatie vraagt daarnaast bij onze inwoners en ondernemers om bewustwording en maatregelen die de gevolgen beperken. Afkoppelen van hemelwater wordt derhalve gestimuleerd. Het aanbieden van regentonnen en het ontstenen en vergroenen van tuinen alsmede het vergroenen van daken geven we een impuls, zowel bij bestaande woningen als bij nieuwbouw. Aansluiting wordt in deze gezocht bij Stichting Steenbreek. Instrumenten zoals ´Water in Balans´ worden nader onder de aandacht gebracht.

3.3 Optimaliseren luchtkwaliteiten

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Optimaliseren luchtkwaliteiten

Terug naar navigatie - Optimaliseren luchtkwaliteiten

De kwaliteit van het milieu is een belangrijke factor hoe mensen de leefomgeving waarderen en de kwaliteit van leven ervaren. Lucht, water, bodem en geluid vervullen hierin een voorname rol. Daarom investeren we in een leefomgeving waarin de milieucondities op orde zijn. In deze bestuursperiode zetten we vanuit milieu-oogpunt naast klimaatadaptatie nadrukkelijk in op het verbeteren van de luchtkwaliteit.
Stikstof is een vraagstuk dat veel impact heeft op onze inwoners en hun leefomgeving. Ook bepaalt de omvang van stikstof de ontwikkelmogelijk-heden binnen onze gemeente. Te veel stikstof heeft ook een nadelige invloed op onze gezondheid via de verontreiniging van de lucht en het grond-, oppervlakte- en drinkwater. De komende bestuursperiode gaan we inzetten op een aantal pijlers: het versterken van stikstofgevoelige natura 2000 gebieden, het aanpakken van stikstof bij de bron en het blijven bieden van ruimte voor nieuwe ontwikkelingen. Tevens bevorderen we richting medeoverheden dat zij de bronnen, die luchtverontreiniging binnen onze gemeentegrenzen veroorzaken, aanspreken om de vervuiling aan te pakken. Via voorlichtingscampagnes worden de veroorzakers van gegronde overlast van houtstook en kachels bewust gemaakt van de schadelijke effecten. Op grond van de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) zal hierop gehandhaafd worden

Wat hebben we ervoor gedaan in 2023?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6723010 Luchtkwaliteit -54.000,00 -32.287,89 21.712,11 40,21
6723040 Geluidssanering 0,00 0,00 0,00 0,00

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6723010 Luchtkwaliteit 
Het voordeel is ontstaan doordat er in 2023 slechts geringe kosten zijn gemaakt in het kader van de aanpak vliegoverlast vliegveld Bierset (voordeel € 10.000) : de reden hiervoor is de invoering van Standard Instrument Departure (SID) : vertrekkende vliegtuigen vliegen standaard op een vooraf bepaalde route waarbij bewoonde gebieden zoveel mogelijk worden gemeden (www.lvnl.nl). 

In het kader van de aanpak luchtkwaliteit zijn juridische procedures opgestart tegen vervuilende bedrijven aan de Belgische zijde (Luik). Hiervoor zijn in 2023 minder kosten gemaakt (voordeel ca. € 12.000). 

 

3.4 Van afval tot grondstof

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Van afval tot grondstof

Terug naar navigatie - Van afval tot grondstof

 

Zoals is vastgelegd in het grondstoffenplan gaan we ons ervoor inzetten om, vanuit de circulaire economie gedachte, steeds meer richting te geven aan het beheer van grondstoffen en afval. In dit kader gaan we afvalscheiding en de vermindering van restafval verder bevorderen.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2023?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6560101 Afvalverwijdering plantsoenen -30.000,00 -32.372,04 -2.372,04 -7,91
6721000 Beleid-voorlichting afval 191.328,00 191.668,38 340,38 -0,18
6721010 Restafval en GFT -1.273.550,00 -1.399.161,62 -125.611,62 -9,86
6721020 Kringloopgoederen -96.872,00 -86.735,24 10.136,76 10,46
6721030 Papier afval -23.207,00 -15.245,12 7.961,88 34,31
6721040 Glas afval 0,00 0,00 0,00 0,00
6721060 Grof huishoudelijk afval -18.127,00 -15.776,76 2.350,24 12,97
6721070 Milieupark -2.892,00 0,00 2.892,00 100,00
6721085 Grondstoffenparken -423.150,00 -371.345,60 51.804,40 12,24
6721090 Destructiemateriaal -1.350,00 -260,00 1.090,00 80,74
6721110 Bijdrage ASL -6.000,00 445,24 6.445,24 107,42
6721130 Inzameling kunststofverpakkingen -196.238,00 -186.624,45 9.613,55 4,90
6721140 Hondenpoep -10.000,00 0,00 10.000,00 100,00
6721190 Bedrijfsvoering Rd4 -404.049,00 -365.055,25 38.993,75 9,65
6723000 Milieu algemeen -153.270,00 -153.947,47 -677,47 -0,44
6723020 Handhaving milieu -5.000,00 -10.658,50 -5.658,50 -113,17
6725000 Reinigingsrechten 2.982.105,00 3.017.926,20 35.821,20 -1,20

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6721010 Restafval en GFT
Het nadeel is het gevolg van de storting van het positief / voordelig resultaat Rd4 2023 in de voorziening Afvalstoffenheffing. 
Deze storting in de voorziening was niet begroot omdat het resultaat Rd4 2023 bij de 2de bestuursrapportage 2023 nog niet bekend was.
De niet-begrote storting in de voorziening is aldus een nadeel voor de exploitatie maar een voordeel voor de voorziening. 
Dit voordeel kan in de toekomst worden ingezet om tegenvallers op Afval op te vangen zodat de tarieven niet of minder verhoogd hoeven te worden. 

6721020 Kringloopgoederen
Het voordeel is ontstaan door de verwerking van de (niet-begrote) concept eindafrekening van Rd4 over 2023 ; de omzet van de kringloopwinkels was hoger dan begroot.

6721085 Grondstoffenparken                                                                                                                                                                                                                                                                     
Het voordeel is ontstaan door de verwerking van de (niet-begrote) concept eindafrekening van Rd4 over 2023:  de omzet van de milieuparken was in 2023 hoger dan begroot, m.n. doordat het aantal bezoekers hoger was dan geraamd. 

6721140 Hondenpoep                                                                                                                                                                                               
Geraamde bedrag was opgenomen voor de realisatie van een losloopgebied in Cadier een Keer. Dit is door omstandigheden (weerstand in de buurt) niet gerealiseerd.

 

 

3.5 Mutaties reserves programma 3

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6980003 Mutaties reserves prg. 3 54.000,00 54.000,00 0,00 0,00

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren Programma 3: klimaat & Energie
Naam Indicator Eenheid Bron Waarde Waarde Waarde
E-M 25.000 - 50,000 NL
Totaal huishoudelijk afval KG per inwoner CBS 542 499 457
2022 2022 2022
Percentage bekende hernieuwbare energie % Berekening 17,7 geen data 33,1
2021 2021 2021
Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen BAG/ABF 3,3 8,3 9,3
2022 2022 2022
Demografische druk % CBS 85,8 79,1 70,3
2023 2023 2023

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

    Programma 3:Duurzaamheid en klimaatverandering. 
    
•    Wegenbeleidsplan Eijsden-Margraten 2021-2024
•    Beleidsnotitie bermenbeheer “maaien wat moet, bloei waar mogelijk”.
•    Beleidsplan Openbare verlichting Eijsden-Margraten 2013-2017.
•    Parkeerverordening Eijsden-Margraten 2015.
•    Gladheidsbestrijdingsplan.
•    Beeldkwaliteitsplan Bloesemgaard.
•    Bomenverordening Eijsden-Margraten 2015 (onderdeel APV).
•    Verordening naamgeving en nummering gemeente Eijsden-Margraten 2011.
•    Uitvoeringsvoorschriften huisnummering gemeente Eijsden-Margraten 2011.
•    Regionale woonvisie 2010-2020.
•    Kaders woningbouwprogramma 2012-2022.
•    Lokale woonvisie Eijsden-Margraten “samen bouwen aan de toekomst 2019-2025.
•    Bouwverordening Eijsden-Margraten 2018.
•    Kadernota accommodatiebeleid 2017.
•    Brandbeveiligingsverordening Eijsden-Margraten 2012.
•    Integraal omgevingsbeleidsplan Vergunningverlening, toezicht en handhaving Wabo 2017-2021.
•    Verordening Starterslening Eijsden-Margraten 2012.
•    Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in schade.
•    Welstandsnota Eijsden-Margraten 2013.
•    Beleidsnotitie bijbehorende bouwwerken.
•    Uitvoeringsprogramma VTH Wabo 2022.
•    Beleidsregel subsidies maatschappelijke accommodaties Eijsden-Margraten 2018.
•    Structuurvisie Wonen Zuid-Limburg.
•    Nota grondbeleid 2012.
•    Gemeentelijk Rioleringsplan Eijsden –Margraten 2018-2022.
•    Beleidsnota Duurzaamheid 2015-2018.
•    Verordening duurzaamheidslening Eijsden-Margraten 2016, eerste wijziging.
•    Gemeentelijk klimaat- en energiebeleidsplan 2018-2040 met bijbehorend uitvoeringsprogramma 2018.
•    Afvalstoffenverordening Eijsden-Margraten 2022.
•    Subsidieverordening oud papier Eijsden-Margraten 2012.
•    Uitvoeringsbesluit afvalstoffenverordening gemeente Eijsden-Margraten 2012.
•    Gemeentelijk milieubeleidsplan 2019-2022. 
•    Milieu Uitvoeringsprogramma 2017.
•    Uitvoeringsbesluit afvalstoffenverordening Eijsden-Margraten 2022
•    Bodembeheernota Eijsden-Margraten 2017.
•    Beleidsnotitie inzameling textiel en kleding gemeente Eijsden-Margraten 2017.
    

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan het programma Klimaat & Energie:

  • Sanering afvalwaterlozingen buitengebied.
  • Reinigingsdiensten Rd4 (GR en NV).
  • Regionale Uitvoeringdienst (RUD) Zuid-Limburg.
  • Bodemzorg Limburg BV.
  • RES (Regionale Energie Samenwerking Zuid Limburg)

Voor nadere informatie over deze verbonden partijen verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wat heeft het programma gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023
Lasten
3.1000 Op weg naar een energieneutrale toekomst -587.545,00 -445.119,26 142.425,74
3.3000 Optimaliseren luchtkwaliteiten -79.000,00 -66.731,31 12.268,69
3.4000 Van afval tot grondstof -2.969.262,00 -2.952.192,92 17.069,08
3.5000 Mutatie reserves programma 3 -259.100,00 -259.100,00 0,00
Totaal Lasten -3.894.907,00 -3.723.143,49 171.763,51
Baten
3.1000 Op weg naar een energieneutrale toekomst 339.000,00 236.457,77 -102.542,23
3.3000 Optimaliseren luchtkwaliteiten 25.000,00 34.443,42 9.443,42
3.4000 Van afval tot grondstof 3.498.990,00 3.525.050,69 26.060,69
3.5000 Mutatie reserves programma 3 313.100,00 313.100,00 0,00
Totaal Baten 4.176.090,00 4.109.051,88 -67.038,12