Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%
6662011 Hulp in de Huishouding, 6662012 WMO Dagbesteding, 6662013 WMO Begeleiding, 6667000 Eigen Bijdrage PGB
Sinds 2023 dient de verantwoording van de kosten WMO gesplitst te worden naar specifieke onderdelen conform de IV3 indeling zoals voorgeschreven door het rijk. Om een juist beeld te krijgen van de ontwikkelingen in de WMO dient het cluster van WMO maatwerkvoorzieningen als geheel te worden bezien en niet op de individuele onderdelen aangezien WMO een vraaggestuurd product is en de kosten over de verschillende producten en jaren kunnen variëren.
Per saldo is in 2023 222K minder uitgegeven aan WMO dan voorzien in de primaire begroting, dit is inclusief de ingeboekte "minder meer" opgave.
De onderuitputting wordt met name veroorzaakt door de wachtlijsten bij de Huishoudelijke Hulp, deze blijven onverminderd aanwezig, echter bij begroten houden we hier geen rekening mee. Immers wanneer deze oplossen dienen we als gemeente de inwoners die een indicatie hebben en op de wachtlijst staan te voor zien van huishoudelijke hulp.
Daarnaast is de ingecalculeerde indexatie en verhoging van tarieven pas in de loop van het jaar ingegaan wat ook een effect heeft op de kosten voor 2023.
6670600 Collectieve vervoersvoorziening (Omnibuzz)
Omnibuzz heeft in 2023 twee keer een afslag toegepast (2023-1 en 2023-2) ten opzichte van de oorspronkelijke begroting 2023. In de begrotingen 2023, 2023-1 en 2023-2 hield Omnibuzz geen rekening met de situatie van individuele gemeenten. De algeheel toegepaste extra afslag van 7,5% paste niet voor Eijsden-Margraten. In Eijsden-Margraten steeg de vervoersvraag. Door een verlaagd voorschot over 2023 dient onze gemeente een bedrag van € 125.415 bij te betalen aan de voorgestelde winstbestemming 2023.
6682400 GIKJ, 6682106 BOR, 6682101 Jeugdzorg begeleiding, 6682104Jeugdzorg overig zonder verblijf, 6682105 Pleegzorg, 6682200 Jeugd Bescherming, 6682301 Landelijk Transitiearrangement, 6682401 Verblijf en 6682102 Jeugdzorg Behandeling
Sinds 2023 dient de verantwoording van de kosten Jeugdhulp gesplitst te worden naar specifieke onderdelen conform de IV3 indeling zoals voorgeschreven door het rijk. Om een juist beeld te krijgen van de ontwikkelingen in de Jeugdhulp dienen de maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp als geheel te worden bezien en niet op de individuele onderdelen aangezien Jeugdhulp een vraag-gestuurd product is en de kosten over de verschillende producten en jaren kunnen variëren.
Per saldo is er in 2023 177K minder uitgegeven aan Jeugdhulp dan primair begroot. Dit is inclusief de ingeboekte "minder meer" opgave.
De onderuitputting wordt met name veroorzaakt door minder uitgaven in ambulante maatwerkvoorzieningen. In de categorie Zwaar verblijf is er afgelopen jaar net een forse stijging te zien. Over het algeheel valt te concluderen dat hoewel de aantallen jeugdigen die jeugdhulp nodig hebben in onze gemeente iets afneemt, de kosten t.o.v. 2022 wel stijgen. Dit impliceert dat er een verzwaring van de zorg plaats vind. In het licht van de uitdagingen in financiële middelen voor gemeenten de komende jaren is het van belang dit de komende jaren goed te monitoren en op regionaal en lokaal gebied hier voldoende preventieve maatregelen te nemen.
Daarnaast zijn niet alle middelen voor lokaal jeugdbeleid uitgegeven als gevolg van een late invulling van de functie van lokaal jeugdbeleidsmedewerker (sept).
6670700 WVGGZ (Wet verplichte GGZ)
Voor de verplichte WVGGZ zijn we penvoerder voor de collega gemeenten Gulpen-Wittem en Vaals. In 2023 heeft de afrekening voor 2022 en 2023 plaats gevonden waardoor deze kosten per saldo negatief zijn. Echter zijn deze in 2022 en 2023 wel gemaakt.