Uitgaven

35,21%
€ -26.508.209,73
35,21% Complete

Inkomsten

11,22%
€ 8.686.970,58
11,22% Complete

Saldo

830,73%
€ -17.821.239,15

Programma 1: Kwaliteit van Leven

Uitgaven

35,21%
€ -26.508.209,73
35,21% Complete

Inkomsten

11,22%
€ 8.686.970,58
11,22% Complete

Saldo

830,73%
€ -17.821.239,15

"Kwaliteit van leven in een verandering van tijdperk"

De Corona-crisis heeft ons geleerd dat ook op lokaal niveau de kwaliteit van leven "zomaar" onder grote druk kan komen te staan. Ineens is er geen sprake meer van verandering in de tijd maar belanden we in een ander tijdperk. Een tijdperk dat naast de pandemie ook wordt gevormd door stromen van vluchtelingen, toename van de gevolgen van klimaatveranderingen en grote prijsstijgingen als gevolg van onrust in de wereld,  toename van armoede, schaarste aan grondstoffen en problemen rond de benodigde hoeveelheid energie die onze samenleving vraagt. Dit alles heeft ook een al maar toenemende impact op onze dienstverlening en de middelen die nodig zijn om rol als Mens & Samenleving waar te maken. Een rol die gericht op de kwaliteit van leven waar het gaat over het welzijn, de gezondheid en het kunnen meedoen voor alle inwoners.  

Meer nog dan in voorgaande jaren vraagt deze verandering van tijdperk, naast de voortzetting van het huidige beleid en de aansluiting op het bestuursakkoord, om een strategische herbezinning op de inzet van mensen en middelen. Daarom doen we, naast alles wat we schrijven over wat we willen bereiken en wat we ervoor gaan doen, een dringend beroep op raad, bestuur en onze eigen organisatie om tijd en middelen in te zetten op het realiseren van een strategische visie. Een visie die "toekomstbestendige handen en voeten geeft" aan de betekenis van "dicht bij het leven".  

 

 

 

 

1.1 Een inclusieve samenleving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.1 Een inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - 1.1 Een inclusieve samenleving

Veel mensen in onze gemeente hebben het ‘goed’. Ze hebben een baan, inkomen, sociale contacten, voelen zich gewaardeerd en geaccepteerd. Echter niet voor iedereen is dat het geval. Onze ambitie is dat Eijsden-Margraten een inclusieve samenleving is waarin iedereen die mee wil doen ook mee kan doen als ook gestimuleerd wordt om mee te doen. Een uitdaging die groter is dan in voorgaande jaren. In het veranderde tijdperk zien we een grote toename van armoede. Dit vraagt om anders inzetten van mens kracht, en waar nodig om meer menskracht, en een groter beroep op middelen.

De groeiende stroom vluchtelingen,  de toename van de taakstelling op statushouders en het nieuwe inburgeringsstelsel maakt dat het team aan specialisten wordt uitgebreid. Hierdoor kunnen we doorgaan met het goed laten inburgeren van statushouders en nieuwkomers. We bieden passende huisvesting, geven hen goede begeleiding, stimuleren de Nederlandse taal machtig te worden en laten hen kennis maken met de gemeenschap om ze hiermee sneller en succesvoller te laten participeren in de maatschappij en actief bij te dragen aan onze samenleving. Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten wordt aangesloten bij het Rijksbeleid.

SEM staat voor het verlenen van dienstverlening aan inwoners die meer kwetsbaar zijn. We ondersteunen mensen met mindere kansen op de arbeidsmarkt intensief en staan hen persoonlijk bij, bij het vinden van (vrijwilligerswerk)werk en/ of een passende inkomensondersteuning zodat ook zij actief kunnen blijven deelnemen in de samenleving en onze gemeenschappen. Daarnaast wordt nog meer ingezet op vroeg signaleren van armoede en schuldenproblematiek om daarmee armoede, sociaal isolement en psychische en lichamelijke gevolgen van schulden te beperken of te voorkomen. Dit maakt dat het beroep op middelen strak gemonitord wordt zodat tijdig kan worden bijgesteld.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6610000 Participatiewet 577.423,00 167.932,60 -409.490,40 70,92
6610010 SZMH 0,00 0,00 0,00 0,00
6610100 Bijstandbesluit zelfstandigen -64.000,00 -47.149,70 16.850,30 26,33
6610800 Sociale dienst Eijsden-Margraten -134.874,00 -92.709,07 42.164,93 31,26
6611000 Sociale werkvoorziening -2.066.109,00 -2.058.031,77 8.077,23 0,39
6614000 Minima regelingen -265.500,00 -259.551,26 5.948,74 2,24
6614001 Bijzondere bijstand -654.500,00 -673.092,78 -18.592,78 -2,84
6614002 Armoedebestrijding kinderen -49.952,00 -10.000,00 39.952,00 79,98
6621000 Vluchtelingenwerk -17.000,00 -15.700,00 1.300,00 7,65
6621010 ROA -129.150,00 -129.149,88 0,12 0,00
6621020 Inburgering -26.562,00 0,41 26.562,41 100,00
6621021 Huisvesting tbv inburgering 24.530,00 14.319,22 -10.210,78 41,63
6623000 Re-integratie -337.857,00 -326.867,93 10.989,07 3,25
6623010 Verzelfstandiging Sociale Dienst 0,00 0,00 0,00 0,00
6624000 IOAW uitkeringen -219.545,00 -173.291,24 46.253,76 21,07
6625000 IOAZ -17.000,00 -16.848,43 151,57 0,89
6626000 Loonkostensubsidie -192.500,00 -202.426,82 -9.926,82 -5,16
6670000 Welzijnswerk -659.907,00 -652.905,00 7.002,00 1,06
6922020 OekraĆÆne -256.161,00 1.261.646,32 1.517.807,32 592,52
6923000 Uitkering deelfonds WSW 0,00 0,00 0,00 0,00
6923001 Uitkering deelfonds re-integratie 0,00 0,00 0,00 0,00

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6610000 Participatiewet:
De overschrijding van het budget wordt veroorzaakt doordat in 2023 er een groei heeft plaatsgevonden in het aantal uitkeringen, in januari waren dit er 207 in december 222, dit te samen met de wettelijk verplichte indexatie leidt tot een overschrijding van het budget.

6610100 Bijstandbesluit zelfstandigen
De onderschrijding wordt veroorzaakt door minder aanvragen dan primair begroot. 

6610800 Sociale Dienst Eijsden-Margraten
De begrote kosten mbt ICT waren in 2023 lager dan verwacht.

6614002 Armoedebestrijding Kinderen
In 2023 is hier door personele mutaties nog geen beleid op gevormd en derhalve nog geen kosten gemaakt. In 2024 zal dit worden opgepakt.

6621020 Inburgering:
De verwachte kosten voor inburgering zijn hoger ingeschat dan werkelijk gerealiseerd, alle gerealiseerde kosten konden worden gedekt door de Specifieke Uitkering.

6621021 Huisvesting tbv inburgering 
Het nadeel is het gevolg van meer kosten voor beheer & onderhoud (-€7.000) in combinatie met lagere huuropbrengsten door tijdelijke leegstand / verloop (-€3.000).

6624000 IOAW Uitkeringen:
Voor 2023 waren er 14 uitkeringen begroot echter zijn er maar 11 uitkeringen aangevraagd en uitgekeerd.

6922020 Oekraine:
Het resultaat op de kostenplaats voor opvang van Oekraïners is neutraal. Dat is conform het besluit van de gemeenteraad om het resultaat te bestemmen in een nieuw aan te maken reserve voor huisvesting. Ten opzichte van de begroting levert dat een verschil op omdat in de begroting nog niet werd uitgegaan van de overheveling naar de reserve

 

1.2 Een gezond verenigingsleven

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.2 Een gezond verenigingsleven

Terug naar navigatie - 1.2 Een gezond verenigingsleven

Eijsden-Margraten kenmerkt zich door een rijk verenigingsleven; harmonieën, fanfares, zangkoren, carnavalsverenigingen, jonkheden, schutterijen, heemkundeverenigingen, sportverenigingen en alle andere organisaties die de cultuur en tradities van onze dorpen en gemeenschappen vormgeven. Zij dragen bij aan de identiteit, het DNA, van onze gemeente en vormen mede het cement van onze samenleving.

Gezien de belangrijke rol van het verenigingsleven voor de sociale cohesie, de binding en leefbaarheid in de dorpen nu en naar de toekomst toe, wordt niet getornd aan het huidige subsidiebeleid voor verenigingen. Het huidige subsidiebeleid wordt gezien als een basissubsidie. De omvang van de beschikbare subsidiemiddelen blijft hiervoor ongewijzigd. Na afloop van de lopende subsidieperiode (2021 t/m 2024) wordt het beleid nader tegen het licht gehouden.

Nieuw is de introductie van een maatschappelijke stimuleringssubsidie. Hiermee worden verenigingen aangespoord om bijdragen te leveren aan sociaal maatschappelijke opgaven. Bovenop de basissubsidie kunnen verenigingen hiermee extra middelen genereren voor nieuwe activiteiten. Deze aanvullende subsidieregeling heeft tevens ten doel om een impuls te geven van deelname aan sociale activiteiten.

Naast het waarderen in financiële zin worden verenigingen op het gebied van vergunningverlening actief gefaciliteerd.
Verenigingen in de gemeente staan voor uitdagingen. Zowel in het vinden van vrijwilligers als het binden van leden. Inwoners zoeken naar een flexibelere manier van sporten en bewegen. Wanneer er signalen zijn dat er in een kern diverse behoeften en wensen zijn waarin nog niet is voorzien, willen wij verenigingen, als zij hier voor open staan, ondersteunen bij het verbreden van hun (maatschappelijke) rol in de kernen. Dit kan ook de levensvatbaarheid van de verenigingen vergroten.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2023?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6540011 Culturele activiteiten (subsidies) -98.000,00 -75.928,00 22.072,00 22,52
6560021 Wielersport- en recreatie -10.000,00 -7.089,36 2.910,64 29,11

Toelichtingen afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.00 en > 10%

6540011 Culturele activiteiten (Subsidies)
De aan het budget toegevoegde middelen door het raadsbesluit zijn in 2023 nog niet besteed omdat er nog geen nieuwe subsidieregeling is. In 2024 wordt deze opgesteld waarna de gelden conform doel zullen worden besteed.

1.3 Toekomstbestendig onderwijs

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.3 Toekomstbestendig onderwijs

Terug naar navigatie - 1.3 Toekomstbestendig onderwijs

Alle kinderen in onze gemeente moeten, ongeacht hun achtergrond en omstandigheden, dezelfde ontwikkelkansen hebben en opgroeien in een veilige en gezonde omgeving. De eerste levensjaren zijn cruciaal in de ontwikkeling van kinderen op het gebied van taal, cognitieve vaardigheden, sociale emotie en motoriek. We investeren derhalve in een doorgaande leerlijn om daarmee de ontwikkelingsachterstanden zoveel mogelijk te verkleinen. Dat gebeurt, vanuit preventie, via de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Naast de professionele inspanningen die gedaan worden in de ontwikkeling van een kind zal de komende jaren door het onderwijsveld een beweging gemaakt worden naar ‘’ouderverantwoordelijkheid’’. Ouders hebben de primaire verantwoordelijkheid in de ontwikkeling en opvoeding van het kind.

Naast het investeren in de Voor- en Vroegschoolse Educatie wordt geïnvesteerd in kwalitatief goed onderwijs en passende huisvesting. 

Uitgangspunt vormt het behoud van scholen en kinderopvang in de kernen, mits kwaliteit van het onderwijs gegarandeerd kan worden en voldoende draagvlak aanwezig is voor de voorziening. Vanuit het aanbieden van kwalitatief onderwijs zullen we naast het kritisch blijven volgen van de groepsgrootte van klassen ook ontwikkelingen in de omgeving monitoren, zodat voor wat betreft de huisvesting tijdig geanticipeerd kan worden op overvolle klassen.

Met kwalitatief goede onderwijslocaties die in het lesprogramma verbindingen legt met de lokale gemeenschap (gewoontes en tradities, cultuur, ondernemerschap en maatschappelijke vraagstukken) wordt tevens bijgedragen aan de attractiviteit van de kernen om er te gaan wonen.

Gezien onze grensligging en het bieden van een steviger toekomstperspectief voor onze kinderen, wordt naast Nederlandstalig onderwijs meertalig onderwijs met Frans en dialect in het basisonderwijs gestimuleerd.

In het kader van gezondheid en vitaliteit wordt ingezet op het concept van het Middengebied, de ‘’Gezonde Groene School’’. Naast het stimuleren van gezonde voeding op school wordt ook het bewegen op scholen gestimuleerd. Hiermee wordt bijgedragen aan het leggen van een basis voor een gezonde leefstijl en wordt de motorische ontwikkeling bevorderd.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6420001 GOAB (Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid) 0,00 0,22 0,22 0,00
6420002 NPO (Nationaal Programma Onderwijs) 0,00 0,00 0,00 8
6480000 Leerlingenvervoer -343.282,00 -327.361,56 15.920,44 4,64
6480010 Leerplicht -158.319,00 -158.318,71 0,29 0,00
6650000 Kinderopvang -263.900,00 -263.902,44 -2,44 0,00
6650001 Gastouderopvang -50.000,00 -49.998,64 1,36 0,00

1.4 Ontmoetingsruimten in elke kern

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ontmoetingsruimten in elke kern

Terug naar navigatie - Ontmoetingsruimten in elke kern

Ontmoeten vinden we een belangrijke factor voor het bevorderen van de vitaliteit en geluk van onze inwoners. Behoeften en vraagstukken van onze inwoners kunnen daarmee preventief in een vroegtijdig stadium in beeld komen en opgepakt worden. Voor het stimuleren van betrokkenheid, het tegengaan van eenzaamheid, het met elkaar in contact zijn, samen activiteiten doen en het faciliteren van een gezond verenigingsleven is het van belang dat er in de directe nabijheid goed toegankelijke ruimten zijn waar onze inwoners elkaar kunnen ontmoeten. Vanuit deze optiek wordt ingezet op behoud van de huidige gemeenschapshuizen en wordt het uitgangspunt gehanteerd dat in elke kern een gemeenschapshuis of ontmoetingsruimte aanwezig is en gefaciliteerd wordt, zonder daarbij als gemeente de exploitatie daarvan zelf ter hand te nemen. De ‘’Hoeskamers’’ blijven we derhalve financieel waarderen en stimuleren. De transformatie van het voormalige voetbalcomplex Oranje Boys tot ontmoetingsplek, wordt verder geformaliseerd en vormgegeven.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2023?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6670100 Overig maatschappelijk werk -29.458,00 -29.648,00 -190,00 -0,64
6670200 Gemeenschapshuizen 0,00 -589,80 -589,80 0,00
6670201 Nota gemeenschapshuizen -82.200,00 -82.189,06 10,94 0,01

1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud

Terug naar navigatie - 1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud

Buiten spelen, sporten en bewegen – waar mogelijk in een natuurlijke omgeving - en daarmee werken aan een gezonde levensstijl draagt bij aan de vitaliteit en gezondheid van onze inwoners. In dat licht wordt het accommodatiebeleid gecontinueerd en blijven we buiten spelen en bewegen faciliteren. Dit betekent dat we in de kernen Eijsden, Gronsveld, Cadier & Keer, Margraten en Mheer toekomstgericht blijven investeren in de sportaccommodaties en in de overige kernen het onderhoudsniveau van de accommodaties op peil houden. 

Om de effecten van afname van beschikbaarheid van vrijwilligers bij (sport)verenigingen op te vangen, wordt budget vrijgemaakt. Dit budget is bedoeld voor het beschikbaar stellen van materieel dan wel het bieden van tijdelijke ondersteuning.

We zetten daarnaast in op behoud van een zwembad in Eijsden en wordt – mede vanuit de verduurzamingsopgave - in deze bestuursperiode onderzoek uitgevoerd naar een toekomstbestendige exploitatievorm.

Het stimuleren van collectief georganiseerde sport alsmede ook de individuele sport en beweegactiviteiten worden via het sportakkoord verder doorontwikkeld. Hierbij wordt in beeld gebracht welke behoeften er binnen de gemeente bestaan. Innovatieve ideeën van inwoners en gebruikers worden gestimuleerd en gefaciliteerd.

Door de structurele voortzetting van het programma "Jeugd aan zet" blijven we participatie en ontmoeting voor jongeren stimuleren. Jongeren zijn letterlijk aan zet om samen met de gemeente ideeën te ontplooien. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6530000 Bevordering sportdeelname -82.488,00 -84.414,54 -1.926,54 -2,34
6530001 Bevordering sportdeelname (subsidies) -85.000,00 -83.500,00 1.500,00 1,76
6530099 Spuk Gala Sport en bewegen-component 0,00 0,00 0,00 0,00
6531000 Groene sportvelden -694.405,00 -683.427,67 10.977,33 1,58
6670300 Buurtcoach -15.000,00 -7.346,20 7.653,80 51,03
6670400 Jeugd- / jongerenwerk -16.479,00 -16.479,12 -0,12 0,00
6670401 Jeugd- /jongerenwerk (ov subsidies) -36.000,00 -35.249,50 750,50 2,08
6670500 Ouderenwerk -12.500,00 -11.700,00 800,00 6,40

1.6 Trendbreuk Eijsden-Margraten

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Trendbreuk Eijsden-Margraten

Terug naar navigatie - Trendbreuk Eijsden-Margraten

Samen met de GGD zetten we in op een gezondere leefstijl. Hiertoe is een Preventie-akkoord Zuid-Limburg overeengekomen, dat bestaat uit een regionaal akkoord en 16 lokale preventie-agenda´s. In het regionale akkoord zijn afspraken gemaakt met regionale partners met als doel lokale gezondheidswinst te boeken. Binnen de lokale preventie-agenda´s hebben de gemeenten afspraken gemaakt op lokaal niveau.

In Eijsden-Margraten zetten we de komende jaren in op het terugdringen van alcoholgebruik, roken en overgewicht. We doen dit via een aantal lijnen: (a) bevorderen van bewegen en gezonde voeding op scholen waarbij we er naar streven om alle scholen te kunnen aanmerken als Gezonde School met beweegvriendelijke pleinen, (b) terugdringen overgewicht en obesitas bij kinderen via de Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)-aanpak, (c) realiseren van meer rookvrije kind-omgevingen en (d) realiseren van meer gezonde sportomgevingen.

De preventieagenda van Eijsden-Margraten wordt verbonden met de uitvoering van al bestaande structuren rondom het Sportakkoord en JOGG Heuvelland. Hierdoor wordt op een integrale wijze duurzaam invulling gegeven aan positieve gezondheid voor al onze inwoners. 

Wat hebben we ervoor gedaan in 2023?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6480020 Preventieve logopedie -37.522,00 -37.521,75 0,25 0,00
6714000 Basisgezondheidszorg -689.007,00 -692.830,82 -3.823,82 -0,55
6714001 Basisgezondheidszorg (subsidies) -9.000,00 -7.421,00 1.579,00 17,54
6715000 Jeugdgezondheidszorg uniform deel -921.137,00 -921.118,81 18,19 0,00
6715001 Regionale en lokale preventieagenda 2021-2023 0,00 0,00 0,00 0,00
6715099 Spuk Gala Gezondheid-component 0,00 0,00 0,00 0,00

1.7 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Zorg op maat met focus op kostenbeheersing

Terug naar navigatie - Zorg op maat met focus op kostenbeheersing

Vroeg of laat krijgen we allemaal met zorg te maken. We streven naar een kwalitatief goede, passende en liefdevolle ondersteuning dat zo dicht mogelijk bij de inwoner is georganiseerd zodat zij of hij zo lang mogelijk in hun eigen leefomgeving kunnen blijven wonen. Iedereen heeft recht op de hulp en ondersteuning die hij/zij nodig heeft.

In lijn met de landelijke trend stijgen ook in onze gemeente de kosten voor  Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en rond de Jeugdzorg. Vanaf de decentralisatie in 2015 is het aantal meldingen per jaar gestegen van 1.000 naar ca 2.300 in 2021. Vergrijzing, demografische ontwikkelingen, een toenemende vraag naar specialistische jeugdhulpverlening en verhoging van tarieven zijn hiervan de belangrijkste oorzaken. De kostenontwikkeling wordt uiteraard maandelijks geanalyseerd, gemonitord en gecontroleerd. Door de jaren heen en ook nu vinden er actualisaties van beleidskaders plaats.

De belangrijkste knop die van invloed is op de kostenontwikkeling lijkt en blijkt de inzet op  preventie en vroegsignalering: het voorkomen dan wel minimaliseren dat zorg nodig is.  In dat licht wordt  ingezet op en geïnvesteerd in algemeen toegankelijke welzijns- en zorgvoorzieningen, het ‘’voorliggende veld’’ en de inzet van de consulent Welzijn WMO en consulent Welzijn Jeugd. Het doel is (en blijft) om alleen maatwerk voorzieningen aan te bieden indien de algemene voorzieningen geen of onvoldoende oplossing bieden.

Aandacht wordt ook gegeven op de  (planologische) sturing op woonzorg-initiatieven voor huisvesting van jeugdigen.

In het licht van preventie en vroegsignalering werken we integraal (één aanspreekpunt per gezin en een goed ontsloten en herkenbare toegang voor vragen en voorzieningen). Tevens hebben we de hulpvraag binnen de gemeente goed in beeld, bouwen we (door) aan een sterk netwerk van lokale hulpverleners en overige deskundigen. Hierbij speelt de Praktijkondersteuner Huisartsen (POH) een belangrijke rol die we in 2023 verder (moeten) gaan verstevigen. Daarnaast streven we de inzet van jongerenwerkers te verhogen en ingezet op verhoging van activiteiten en voorlichtingen.

We bevorderen en ondersteunen de informele zorg- en mantelzorg. Mantelzorg blijven we waarderen en ondersteunen.

Daarnaast wordt ingezet op ‘’normalisering’’ van de jeugdzorg. Dit betekent dat het product-denken wordt losgelaten en de leefwereld van het kind en het gezin centraal komt te staan. We doen dit zoveel als mogelijk lokaal en daar waar noodzakelijk regionaal.

Ondanks de focus op preventie en kostenbeheersing, blijven we te allen tijde ondersteuning bieden aan inwoners die hulp of een vangnet nodig hebben.

Wat hebben we ervoor gedaan in 2023?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6661000 WMO Hulpmiddelen -492.500,00 -460.326,76 32.173,24 6,53
6662002 WMO algemene voorzieningen -345.079,00 -319.498,38 25.580,62 7,41
6662004 WMO Beschermd Wonen 0,00 0,00 0,00 0,00
6662010 WMO maatwerk 18+ -5.235,00 -1.968,27 3.266,73 62,40
6662011 WMO Hulp bij de Huishouding -2.469.210,00 -2.469.123,32 86,68 0,00
6662012 WMO Dagbesteding -471.021,00 -285.784,00 185.237,00 39,33
6662013 WMO Begeleiding -760.536,00 -673.238,81 87.297,19 11,48
6662099 Spuk Gala WMO-component 0,00 0,00 0,00 0,00
6667000 Eigen bijdrage WMO maatwerk 134.000,00 173.178,65 39.178,65 -29,24
6668010 St. MEE / WMO -226.867,00 -217.381,78 9.485,22 4,18
6670010 3d`s algemeen -92.000,00 -93.003,47 -1.003,47 -1,09
6670011 3d`s algemeen (opbrengsten) 85.000,00 89.050,00 4.050,00 -4,76
6670600 Collectieve vervoersvoorziening -520.242,00 -677.531,01 -157.289,01 -30,23
6670700 WVGGZ -32.800,00 4.532,87 37.332,87 113,82
6671001 Sociaal team -20.000,00 -13.066,66 6.933,34 34,67
6682000 Consultatie en advies -9.107,00 -9.669,62 -562,62 -6,18
6682001 Jeugdzorg uitvoering 0,00 0,00 0,00 0,00
6682002 Lokaal jeugdbeleid -48.600,00 -48.697,10 -97,10 -0,20
6682003 Jeugd aan zet -10.000,00 -7.135,26 2.864,74 28,65
6682010 Jeugdzorg (beleid) -310.000,00 -339.796,68 -29.796,68 -9,61
6682100 Jeugdzorg 0,00 0,00 0,00 0,00
6682101 Jeugdzorg begeleiding -1.333.967,00 -1.090.996,22 242.970,78 18,21
6682102 Jeugdzorg behandeling -2.599.000,00 -2.428.623,11 170.376,89 6,56
6682103 Dyslexie -70.000,00 -79.088,32 -9.088,32 -12,98
6682104 Jeugdzorg overig zonder verblijf -15.000,00 4.761,31 19.761,31 131,74
6682105 Pleegzorg -77.000,00 -54.133,67 22.866,33 29,70
6682106 BOR -21.000,00 -1.184,18 19.815,82 94,36
6682200 Jeugd Bescherming -143.000,00 -126.173,50 16.826,50 11,77
6682201 Jeugd Reclassering -59.000,00 -65.587,68 -6.587,68 -11,17
6682300 Crisis -96.000,00 -97.810,11 -1.810,11 -1,89
6682301 Landelijk Transitiearrangement -71.500,00 -115.952,72 -44.452,72 -62,17
6682400 GIKJ -1.085.000,00 -918.680,47 166.319,53 15,33
6682401 Verblijf -104.000,00 -162.421,00 -58.421,00 -56,17

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6662011 Hulp in de Huishouding, 6662012 WMO Dagbesteding, 6662013 WMO Begeleiding,  6667000 Eigen Bijdrage PGB
Sinds 2023 dient de verantwoording van de kosten WMO gesplitst te worden naar specifieke onderdelen conform de IV3 indeling zoals voorgeschreven door het rijk. Om een juist beeld te krijgen van de ontwikkelingen in de WMO dient het cluster van WMO maatwerkvoorzieningen als geheel te worden bezien en niet op de individuele onderdelen aangezien WMO een vraaggestuurd product is en de kosten over de verschillende producten en jaren kunnen variëren.

Per saldo is in 2023 222K minder uitgegeven aan WMO dan voorzien in de primaire begroting, dit is inclusief de ingeboekte "minder meer" opgave.

De onderuitputting wordt met name veroorzaakt door de wachtlijsten bij de Huishoudelijke Hulp, deze blijven onverminderd aanwezig, echter bij begroten houden we hier geen rekening mee. Immers wanneer deze oplossen dienen we als gemeente de inwoners die een indicatie hebben en op de wachtlijst staan te voor zien van huishoudelijke hulp.

Daarnaast is de ingecalculeerde indexatie en verhoging van tarieven pas in de loop van het jaar ingegaan wat ook een effect heeft op de kosten voor 2023.

6670600 Collectieve vervoersvoorziening (Omnibuzz)
Omnibuzz heeft in 2023 twee keer een afslag toegepast (2023-1 en 2023-2) ten opzichte van de oorspronkelijke begroting 2023. In de begrotingen 2023, 2023-1 en 2023-2 hield Omnibuzz geen rekening met de situatie van individuele gemeenten. De algeheel toegepaste extra afslag van 7,5% paste niet voor Eijsden-Margraten. In Eijsden-Margraten steeg de vervoersvraag. Door een verlaagd voorschot over 2023 dient onze gemeente een bedrag van € 125.415 bij te betalen aan de voorgestelde winstbestemming 2023. 

6682400 GIKJ, 6682106 BOR, 6682101 Jeugdzorg begeleiding, 6682104Jeugdzorg overig zonder verblijf, 6682105 Pleegzorg, 6682200 Jeugd Bescherming, 6682301 Landelijk Transitiearrangement, 6682401 Verblijf en 6682102 Jeugdzorg Behandeling

Sinds 2023 dient de verantwoording van de kosten Jeugdhulp gesplitst te worden naar specifieke onderdelen conform de IV3 indeling zoals voorgeschreven door het rijk. Om een juist beeld te krijgen van de ontwikkelingen in de Jeugdhulp dienen de maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp als geheel te worden bezien en niet op de individuele onderdelen aangezien Jeugdhulp een vraag-gestuurd product is en de kosten over de verschillende producten en jaren kunnen variëren.

Per saldo is er in 2023 177K minder uitgegeven aan Jeugdhulp dan primair begroot. Dit is inclusief de ingeboekte "minder meer" opgave.

De onderuitputting wordt met name veroorzaakt door minder uitgaven in ambulante maatwerkvoorzieningen. In de categorie Zwaar verblijf is er afgelopen jaar net een forse stijging te zien. Over het algeheel valt te concluderen dat hoewel de aantallen jeugdigen die jeugdhulp nodig hebben in onze gemeente iets afneemt, de kosten t.o.v. 2022 wel stijgen. Dit impliceert dat er een verzwaring van de zorg plaats vind. In het licht van de uitdagingen in financiële middelen voor gemeenten de komende jaren is het van belang dit de komende jaren goed te monitoren en op regionaal en lokaal gebied hier voldoende preventieve maatregelen te nemen.

Daarnaast zijn niet alle middelen voor lokaal jeugdbeleid uitgegeven als gevolg van een late invulling van de functie van lokaal jeugdbeleidsmedewerker (sept). 

6670700 WVGGZ (Wet verplichte GGZ)
Voor de verplichte WVGGZ zijn we penvoerder voor de collega gemeenten Gulpen-Wittem en Vaals. In 2023 heeft de afrekening voor 2022 en 2023 plaats gevonden waardoor deze kosten per saldo negatief zijn. Echter zijn deze in 2022 en 2023 wel gemaakt.

1.8 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners

We zijn trots op ons materieel en immaterieel erfgoed, waarbij we grensoverschrijdende samenwerkingen stimuleren. De gemeente neemt de rol op zich van beschermer en hoeder, die faciliteert, financiert en stimuleert. Maar onze gemeente is geen openlucht museum. Het is de plek waarbinnen het cultureel erfgoed opgemerkt en gekoesterd wordt.  Het dient als inspiratie in het dagelijks leven, in hoe we met elkaar willen leven en omgaan met onze  ruimtelijke ordening en gebiedsontwikkelingen. We zetten in op het beschermen, zichtbaar en beleefbaar maken van monumenten en karakteristiek erfgoed.

Veel waarde wordt gehecht aan kunst, cultuur en cultuureducatie. Dit geeft kleur aan onze gemeenschappen, verbindt en ontwikkelt talenten.

We koesteren ook de rijkdom aan kunst en cultuur binnen onze gemeente en willen dit dan ook graag delen met toekomstige generaties, inwoners en bezoekers van onze gemeente. Daarnaast juichen we nieuwe kunst toe op een manier die inwoners inspireert, verrast en verrijkt. Hierbij is kunst dus niet alleen een element in de openbare ruimte maar ook een verbindende factor  tussen inwoners.

Wij moedigen kunst en cultuur aan, bij jongeren in het bijzonder, om daarmee de kunst en bovenal de rijke cultuur waar we trots op zijn toekomst te geven. We zetten daarbij in op het actief betrekken van inwoners, organisaties en bezoekers bij kunst- en cultuurprojecten. Dit alles ondersteund en geïnspireerd door het platform Kunst In Eijsden-Margraten (KIEM).

Cultuur ontwikkeling begint bij de basis en wordt vorm gegeven met en breed educatief programma op de basisscholen. Kinderen leren zo spelenderwijs in contact komen met onze cultuur enerzijds en anderzijds komen ze op een creatieve en inspirerende wijze in contact komen met maatschappelijke thema´s zoals respect, duurzaamheid, landschap en natuur.

Ons  bibliotheekwerk is toe aan herijking. Het is niet alleen de plek van het uitlenen van boeken. We zien om ons heen dat Bibliotheken zich ontwikkelen  tot ontmoetingsplekken waar kennis, persoonlijke ontwikkeling, advies, contact en cultuur bij elkaar wordt gebracht. Daarom zetten we, lerend van anderen, in op  innovatie samen met partners, vrijwilligers, organisaties en betrokken inwoners binnen. We koersen op een bibliotheekwerk dat aantrekkelijk is en uitnodigend is voor alle leeftijden. 

Wat hebben we ervoor gedaan in 2023?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6510000 Bibliotheek -440.122,00 -414.328,10 25.793,90 5,86
6511000 Muziek(onderwijs) -225.640,00 -224.397,50 1.242,50 0,55
6511001 Emancipatie -10.772,00 -9.450,00 1.322,00 12,27
6540000 Kunst -50.442,00 -55.508,28 -5.066,28 -10,04
6540001 Kunst (subsidies) -7.500,00 -6.262,50 1.237,50 16,50
6540002 Kunstroute -10.000,00 -8.796,64 1.203,36 12,03
6540010 Culturele activiteiten -71.500,00 -82.498,53 -10.998,53 -15,38
6541101 Archeologie -3.690,00 -4.982,86 -1.292,86 -35,04
6580010 Mediazaken -17.800,00 -17.230,86 569,14 3,20
6723280 Natuur-milieu-educatie -6.800,00 -6.799,75 0,25 0,00
6723290 Zwerfafval -27.500,00 -27.560,00 -60,00 -0,22
6821000 Erfgoed -62.743,00 -53.683,77 9.059,23 14,44

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 10.000 en > 10%

6540010 Culturele Activiteiten
Het tekort op Culturele activiteiten wordt veroorzaakt door een onderuitputting van de staat B op dit punt. Er wordt een externe projectmedewerker ingehuurd om de niet ingevulde uren van de buurtcoach Kunst en Cultuur in te vullen.

1.9 Mutaties reserves programma 1

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023 Procentuele afwijking 2023
6980001 Mutaties reserves prg. 1 365.469,00 365.469,00 0,00 0,00

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren Programma 1: Mens & Samenleving
Naam Indicator Eenheid Bron Waarde Waarde Waarde
E-M 25.000 - 50,000 NL
Verwijzingen halt Aantal per 1.000 jongeren Halt 14 8 8
2022 2022 2022
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners CBS 0,77 14,16 25,18
2023 2023 2023
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners CBS 2,10 3,00 4,30
2023 2023 2023
Absoluut verzuim Per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado 6 4,2 4,2
2022 2022 2022
Relatief verzuim Per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado 6 18 24
2022 2022 2022
Voortijdige schoolverlaters totaal (vo MBO) % DUO/Ingrado 1,9 2,1 2,4
2022 2022 2022
Niet-sporters % CBS 45,2 47,9 46,4
2022 2022 2022
Banen Aantal per 1.000 inwoners van 15-64 jaar CBS 540,8 726,1 825,4
2022 2021 2022
Jongeren met een delict voor de rechter % 12 t/m 21 jarigen CBS 2% 1% 1%
2022 2022 2022
Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar CBS 3,0 4,0 6,0
2022 2022 2022
Netto arbeidsparticipatie % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking CBS 71,6% 73,4% 73,1%
2023 2023 2023
Werkloze jongeren % 16 t/m 22 jarigen CBS 1,00% 1,00% 1,00%
2022 2022 2022
Personen met een bijstandsuitkering Aantal per 10.000 inwoners 18 jaar en ouder CBS 149,4 230,3 344,8
2023 2023 2023
Personen met een lopend re-integratietraject Aantal per 1.000 inwoners van 15-74 jaar CBS 3,2 11,8 12,2
2023 2023 2023
Jongeren (t/m 18 jaar) met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 9,6% 11,1% 11,4%
2023 2023 2023
Jongeren (t/m 18 jaar) met jeugdbescherming % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 0,70% 1,00% 1,00%
2023 2023 2023
Jongeren (t/m 23 jaar) met jeugdreclassering % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS 0,30% 0,30% 0,30%
2023 2023 2023
Cliƫnten met een maatwerkarrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners CBS/MSD/WMO 650 629 650

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

        Programma 1: kwaliteit van Leven
    
•     Toekomstagenda Sociaal Domein Maastricht Heuvelland 2022.
•    Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Eijsden-Margraten 2022.
•    Verordening Jeugdhulp Eijsden-Margraten 2019.
•    Centrumregeling verwerving Jeugdhulp Zuid-Limburg 2019.
•    Nadere regels jeugdhulp 2022.
•    Subsidieregeling innovatiemiddelen niet vrij toegankelijke jeugdhulp.
•    Preventie- en handhavingsplan jeugd en alcohol Zuid-Limburg2021-2024.
•    Centrumregeling verwerving WMO-ondersteuning en beschermd wonen.
•    Regionale toekomstagenda informele ondersteuning en zorg. 
•    De nota Gezondheidsbeleid Zuid-Limburg 2020-2023 ‘Zuid Springt Eruit’
•    Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Maastricht Heuvelland 2017.
•    Uitvoeringsbesluit boetes participatiewet MH 2017.
•    Beleidsnota schuldhulpverlening Eijsden-Margraten 2022-2025.
•    Beleidsregels Bijzondere bijstand 2022
•    Regeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering 2018.
•    Verordening handhaving Participatiewet, IOAW en IOAZ 2016.
•    Uitvoeringsbesluit individuele inkomenstoeslag Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2015.
•    Verordening individuele inkomenstoeslag Participatiewet 2015. 
•     Verordening re-integratie en tegenprestatie Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2016.
•    Beleidsregel subsidies maatschappelijke accommodaties (in eigendom van vereniging of stichting) gemeente Eijsden-Margraten 2018.
•    Verordening GR leerlingenvervoer Maastricht-Heuvelland gemeente Eijsden-Margraten 2014.
•    Perspectief dienstverlening rondom het kind. 
•    Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Eijsden- Margraten 2015.
•    Verordening Wet Kinderopvang Eijsden-Margraten 2011.
•    Uitvoeringsbesluit Kinderopvang op basis van Sociaal medische indicatie (SMI)
•    Verordening ruimte en inrichtingseisen Peuterspeelzaal werk.
•    Verordening kwaliteitseisen peuterspeelzaal werk.
•    Beleidsplan bibliotheekwerk heuvelland gemeenten 2008-2011.
•    Algemene Subsidieverordening Welzijn gemeente Eijsden-Margraten met ingang van 1 januari 2017 
•    Kadernota accommodatiebeleid 2017.
•    Meerjarenonderhoudsplan Sportaccommodaties 2015.
•    Verordening materiële en financiële gelijkstelling onderwijs Eijsden-Margraten 2012.
•    Verordening leszwemmen gemeente Eijsden-Margraten 2018.
•    Beleidsplan Cultureel Erfgoed 2018-2021 

•     Subsidieverordening Cultureel Erfgoed.
•     Erfgoedverordening Eijsden-Margraten eerste wijziging 2016. 
•    Subsidieverordening Kerkelijke Rijksmonumenten Cultureel Erfgoed.
•    Nota bouwstenen kunst en cultuur 2014-2018.
•    Regeling adviescommissie Kunst en Cultuur.
•    Sportakkoord Heuvelland in beweging gemeente Eijsden-Margraten. 
•    Lokaal actieplan jeugd (2023-2026).
•    Regionaal beleidsplan jeugd (2023-2026).
•    Regionaal uitvoeringsplan jeugd (2023).
•    Beleidskader Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2015. 
•    Beleidsregels social return arbeidsmarktregio Zuid-Limburg 2020.
•    Beleidsregels terug- en invordering bedrijfskapitaal TOZO.
•    Uitvoeringsbesluit individuele studietoeslag Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2016.
•    Uitvoeringsbesluit aanvullende bijzondere bijstand levensonderhoud jongeren 18-20 jaar Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2019 e.v.  
•    Uitvoeringsbesluit gesubsidieerde arbeid Maastricht-Heuvelland 2015.
•    Uitvoeringsbesluit hoogwaardig handhaven en debiteuren Participatiewet, IOAW en IOAZ Maastricht-Heuvelland 2020.
•    Uitvoeringsbesluit inkomensvrijlating Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2016. 
•    Uitvoeringsbesluit krediethypotheek Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2016.
•    Uitvoeringsbesluit vermogensvaststelling Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2016.

 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan het programma Mens & Samenleving :

  • Centrumregeling inkoop Jeugd.
  • Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zuid-Limburg (GGD Zuid Limburg).
  • Omnibuzz.
  • MTB Regio Maastricht NV.
  • Stichting Podium24.
  • Annex BV / Stichting Re-integratie Inbesteding Maastricht en Mergelland (SRIMM).
  • Anti Discriminatie Voorziening Limburg.
  • Regionale samenwerking leerplicht RMC.
  • Regionale samenwerking leerlingenvervoer.

Voor nadere informatie over deze verbonden partijen verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wat heeft het programma gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma gekost?
Exploitatie Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Afwijking jaarrekening 2023
Lasten
1.1000 Een inclusieve samenleving -11.517.907,00 -10.525.254,53 992.652,47
1.2000 Een gezond verenigingsleven -108.000,00 -83.017,36 24.982,64
1.3000 Toekomstbestendig onderwijs -865.501,00 -855.661,13 9.839,87
1.4000 Ontmoetingsruimten in elke kern -111.658,00 -112.426,86 -768,86
1.5000 Sporten en bewegen voor jong en oud -1.289.046,00 -1.194.762,89 94.283,11
1.6000 Trendbreuk Eijsden-Margraten -1.769.956,00 -1.758.962,08 10.993,92
1.7000 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing -11.639.329,00 -10.910.976,01 728.352,99
1.8000 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners -959.400,00 -937.148,87 22.251,13
1.9000 Mutatie reserves programma 1 -130.000,00 -130.000,00 0,00
Totaal Lasten -28.390.797,00 -26.508.209,73 1.882.587,27
Baten
1.1000 Een inclusieve samenleving 7.029.243,00 7.311.429,20 282.186,20
1.3000 Toekomstbestendig onderwijs 50.000,00 56.080,00 6.080,00
1.5000 Sporten en bewegen voor jong en oud 347.174,00 272.645,86 -74.528,14
1.6000 Trendbreuk Eijsden-Margraten 113.290,00 100.069,70 -13.220,30
1.7000 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing 370.665,00 425.626,74 54.961,74
1.8000 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners 24.891,00 25.650,08 759,08
1.9000 Mutatie reserves programma 1 495.469,00 495.469,00 0,00
Totaal Baten 8.430.732,00 8.686.970,58 256.238,58