Vier keer per jaar stellen wij een kostenanalyse op voor de ontwikkelingen op het gebied van WMO en Jeugd. In 2023 actualiseren wij tevens de beleidskaders. 

We investeren in algemeen toegankelijke ondersteuningsvoorzieningen voor kwetsbare inwoners. Met het oog op een open eind-karakter van verstrekking en financiering van de Wmo-maatwerkvoorzieningen, buigen wij een deel van  het budget voor de Wmo-maatwerkvoorzieningen (Begeleiding Groep en Begeleiding Individueel) om in het budget voor algemeen toegankelijke ondersteuningsvoorzieningen. 

Wij investeren in onafhankelijke cliëntenondersteuning. Onafhankelijke clientenondersteuning wordt verruimd met een waakvlamfunctie om individuele begeleiding via maatwerkvoorziening verantwoord af te bouwen en een specifieke taak gericht op ondersteuning van mantelzorgers. Daarmee zetten wij meer op preventie in en verlagen wij de druk op zwaardere maatwerkvoorzieningen 

Ten aanzien van Jeugd bouwen we aan een versteviging van de regionale samenwerking en zorgen we voor goed samenspel tussen onze eigen lokale situatie en de regionale dynamiek en ontwikkelingen. Om een toekomstbestendige financiële situatie te behouden, is goed samenspel in sturing en inkoop binnen de regio van groot belang. Nieuwe aanbestedingen zorgen ervoor dat we bouwen aan partnership waarin gemeente meer regie kunnen voeren en gemeente en zorgaanbieders samen in positie komen om de transformatie vorm te geven. 

Daarnaast zetten we lokaal nog meer in op preventie door de dienstverlening in het voorliggend veld uit te breiden en door te ontwikkelen, willen we de samenwerking met verwijzers intensiveren en zetten we in op een doorontwikkeling van onze eigen toegang. Hiermee willen we meer grip krijgen op de in- en uitstroom van kostbare maatwerkvoorzieningen.  

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Wij hebben 4 keer per jaar gerapporteerd over de kostenontwikkeling van op het gebeid van de Wmo en Jeugd.

Het nieuwe beleidsplan Wmo Maastricht-Heuvelland 2023-2026 is vastgesteld. 

Wij hebben ingezet op preventie en verruiming van de dienstverlening in het voorliggende veld.  Daarmee hebben we de druk op de maatwerkvoorzieningen verlaagd.  Een deel van het budget voor maatwerkvoorzieningen Begeleiding Groep en Begeleiding Groep Ouderen hebben wij omgebogen in een vast budget voor een algemeen toegankelijke dagbesteding voor ouderen.  Wij hebben een algemeen toegankelijke cliëntenondersteuning van stichting MEE Zuid-Limburg uitgebreid met een waakvlamfunctie en ondersteuning voor mantelzorgers. 

Voor jeugd is het lokaal actieplan in 2023 geëvalueerd. Dit heeft ertoe geleid dat de inzet van de Praktijkondersteuner Huisarts (POH)Jeugd is verdubbeld en dat er binnen onze gemeente een consulent welzijn Jeugd begonnen is.  Door de komst van onze consulent welzijn jeugd zijn er preventief meerdere overlegvormen, samenwerking met diverse partijen en activiteiten voor onze jeugdigen ontstaan. Ook voor jeugd verzorgt MEE cliëntondersteuning. 

In 2023 is er vanuit de centrumgemeente Maastricht opnieuw aanbesteed voor deeltijd pleegzorg en is het ambulante ontwikkeltraject gegund.  We streven ernaar om meer grip op de ingezette jeugdzorg te krijgen d.m.v. gebruik maken van minder gecontracteerde partijen en meer sturing vanuit contractregieteams die in 2023 gestart zijn per segment in de jeugdzorg. Deze contractregieteams worden aangestuurd vanuit de centrumgemeente Maastricht. Gezien de positie van de gemeente Eijsden-Margraten in de stuurgroep jeugd binnen de jeugdregio Zuid-Limburg, zijn wij ambtelijk vertegenwoordigd binnen het contractregieteam ambulant, maar ook bij het financieel overleg en de programmagroep. Hierdoor kunnen we vaak in eerste lijn meedenken met nieuwe ontwikkelingen en daarmee invloed uitoefenen.