Wij voeren de activiteiten van het geactualiseerde uitvoeringsplan Armoede en Schuldhulpverlening 2022-2025 uit. In 2023 zetten we in op het voorkomen van armoede en schulden (preventie), het bestrijden van armoede en schulden en het verzachten van armoede en schulden.

We investeren in de inzet van een consulent schuldhulpverlening in vaste dienst bij de gemeente, i.p.v. op inhuurbasis met als doel het vroegtijdig signaleren van schulden bij inwoners.

We voeren deels regie op het proces schuldhulpverlening door de toegang bij de gemeente te beleggen i.p.v. bij de Kredietbank, waardoor de inwoner een integrale ondersteuning krijgt. 

 

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2023 zijn er wekelijkse spreekuren in samenwerking met de kredietbank Limburg gehouden. We voerden een actief vroegsignaleringsbeleid. Dit door aanmeldingen via het BKR ofwel door directe vragen welke binnen kwamen via de diverse communicatiekanalen of door constateringen bij keukentafelgesprekken. 

Er is in 2023 een klantmanager schuldhulpverlening in vaste dienst gekomen.

In 2023 hebben we de regie op het proces schuldhulpverlening genomen door de toegang bij de gemeente te beleggen i.p.v. bij de Kredietbank, waardoor inwoners sindsdien een integrale ondersteuning ontvangen.