Inzet openbare orde en veiligheid & aanpak ondermijning
Openbare Orde, Veiligheid, en crisisbeheersing
Ook binnen het beleidsveld Openbare orde en veiligheid blijft de focus gericht op een combinatie van preventie, pro-actie, toezicht en handhaving. We intensiveren de samenwerking met de ketenpartners in het speelveld OOV. De organisatie van de regionale en lokale crisisbeheersing wordt opnieuw onder de loep genomen en daar waar nodig versterkt. De ervaringen met de watersnood in 2021 en de advisering vanuit de Veiligheidsregio Zuid-Limburg vormen daarbij belangrijke input.
Ondermijning
In 2020 is het Integrale Ondermijningsbeeld van onze gemeente door het RIEC opgeleverd. Tevens is voor de jaren 2020 tot en met 2023 het Integraal veiligheidsplan vastgesteld. Een en ander is in afstemming met de overige Heuvellandgemeenten gebeurd. Beide zaken worden met ingang van 2024 geactualiseerd. Daarbij wordt tevens overwogen of prioriteiten bijstelling vereisen.
Vanuit het Ministerie van Justitie en Veiligheid is voor de provincie Limburg voor de jaren 2022 tot en met 2024 uit de zogenaamde versterkingsgelden € 5,3 miljoen beschikbaar gesteld. Deze gelden zijn bestemd om een provinciaal netwerk van intergemeentelijke handhavingsteams ondermijning op te zetten. Ingezet wordt op 5 teams. Voor onze regio geldt de indeling met de Heuvelland gemeenten en gemeente Maastricht. Uitgangspunt is dat de inbreng van de regiogemeenten bestaat uit reeds beschikbare personele capaciteit voor de handhaving van ondermijning. In geval van aanvullende prioriteiten zijn ook aanvullende middelen vereist.
In 2024 vindt een herijking plaats van het integraal veiligheidsplan en het ondermijningsbeeld |
Relatie overheid- inwoners
Niet alleen op nationaal niveau maar ook op het niveau van Eijsden-Margraten is het vertrouwen in de overheid afgenomen. Daarnaast zien we dat vanuit de samenleving een toenemende behoefte is aan een transparant bestuur. Hoewel het vraagstuk ''vertrouwen in de overheid'' door vele factoren wordt beïnvloed en derhalve door externe omstandigheden zo maar kan veranderen, wordt via een drietal lijnen de komende jaren op basis van reeds opgestarte trajecten verder geïnvesteerd in het positief beïnvloeden van de mate van vertrouwen in de overheid.
Dienstverlening
Kijkende naar de mate waarop inwoners de dienstverlening in z’n algemeenheid waarderen valt op dat dit in de afgelopen jaren nagenoeg gelijk is gebleven; 6,7 (EM 2019) en 6,6 (EM 2022). Deze waardering wijkt niet af van het landelijk gemiddelde, te weten 6,6, (NL 2021). De waardering voor de digitale dienstverlening blijft iets achter op het landelijk gemiddeld; 6,7 (EM 2022) versus 7,0 (NL 2021).
De meerderheid van de respondenten is tevreden over het aanvragen/voorleggen (67%), de ontvangen/beschikbare informatie (61%), de doorlooptijd (60%). In iets mindere mate zijn respondenten tevreden over de mate waarin zij op de hoogte werden gehouden over het verloop van hun aanvraag (50%).
Het merendeel van de respondenten is ook positief over het contact met de medewerker van de gemeente. Zij vinden met name dat de medewerker voldoende deskundig is (73%) en de vraag zo goed mogelijk heeft beantwoord (69%). Twee derde vindt dat de medewerker zich verantwoordelijk toonde om tot een oplossing te komen (66%). Wel krijgt de ruimte die de medewerker bood om mee te denken (52%) en de service die de medewerker(s) verleende (38%) een lagere waardering.
De communicatie en voorlichting waarderen de respondenten met gemiddeld een 6,5. Dit is iets afgenomen ten opzichte van 2019 (6,7). Landelijk wordt gemiddeld een 6,6 gescoord.
Uit het in 2022 door Telan uitgevoerde onderzoek naar onze telefonische bereikbaarheid, blijkt dat het KCC (klant contact centrum) in basis goed functioneert. Op onderdelen zijn nog kleine verbetermogelijkheden door te voeren. De telefonische bereikbaarheid van de back-office in directe dan wel in indirecte zin verdient verdere verbetering. Hierbij dient aangetekend te worden dat in de periode april 2022 - maart 2023 de gemeente ca. 24.000 telefoontjes heeft ontvangen. Hiervan wordt ca. 9% vanuit het KCC doorverbonden richting de back-office. Van het totaal aantal telefoontjes (24.000 stuks) worden ca. 3,5% van de bellers niet binnen de gestelde norm teruggebeld.
In het licht van onze dienstverlenende rol en ons leitmotief ´Dicht bij het Leven, vanuit het hart´, vinden we het belangrijk dat we op basis van de onderzoeksresultaten blijven werken aan de verbetering van onze dienstverlening.
Via de weg van een meer procesgestuurde aanpak van producten en diensten door resultaat- en klantgerichte teams zal in 2024 verder gestuurd worden op de dienstverlening. We gaan investeren in communicatie, voorlichting en digitalisering. Directe en persoonlijke contacten met inwoners, ondernemers en verenigingen zijn hierbij belangrijk. Het geheel zal verder ondersteund worden door het organisatie-ontwikkeltraject dat lopende is. |
Burgerparticipatie
Het meepraten en meedoen van inwoners wordt als groot goed gezien, net als het in een vroeg stadium betrekken van inwoners, verenigingen, ondernemers en organisaties bij onze maatschappelijke opgaven en activiteiten/plannen die we voornemens zijn te gaan oppakken. Ervaringen en signalen zijn cruciaal bij beleidsvorming en zeker bij het verbeteren van de uitvoering. Inspraak wordt dan ook gezien als een vanzelfsprekendheid. Met de werving van een hands-on-adviseur burgerparticipatie zal in 2024 ingezet worden op
• het verbeteren van het gevoel van onze inwoners dat ze serieus genomen worden door nieuwe vormen van lokale democratie te introduceren
• het betrekken van onze inwoners – van jong tot oud - bij initiatieven die opgestart worden vanuit de gemeente of de samenleving zelf
• het vergroten van het denk- en handelingsrepertoire over burgerparticipatie in de gemeentelijke organisatie (raad/college/ambtenaren)
• het verstevigen van de verbinding tussen de gemeente en onze inwoners om tot nog betere plannen te komen die op wederzijds draagvlak en op mede-eigenaarschap kunnen rekenen
• het vormgeven aan de vitaliteit en toekomst van de lokale gemeenschappen van Eijsden-Margraten.
De inzet in 2024 zal met name gericht zijn op het stimuleren en verankeren van burgerparticipatie in de werkwijze van het bestuur, de raad en de ambtelijke organisatie. Dit alles vanuit een groeiproces waarbij ruimte is voor experimenteren en doorontwikkelen van reeds opgedane ervaringen. In concreto betekent dit het volgende:
- het verzamelen van signalen, feedback en klachten die vertaald worden in het verbeteren, (door)ontwikkelen en organiseren van diverse werkwijzen rondom inzet burgerparticipatie in de organisatie (bij management, teams en nieuwe medewerkers) alsmede in het samenspel tussen bestuur en organisatie;
- het uitwerken en implementeren van een plan van aanpak rondom het vergroten van inspraak van kinderen tot 12 jaar en jongeren tussen 12 en 18 jaar;
- het uitwerken en uitvoeren van een plan van aanpak rondom het introduceren van een inwonersbegroting.
|
Goed bestuur
Samen met de gemeenteraad en het College wordt de ingeslagen weg van bestuurlijke vernieuwing verder doorgezet, gericht op het door ontwikkelen van goed bestuur in de gemeente en het bevorderen van het samenspel tussen raad, college en organisatie. De basis hiervoor is gelegd in de raadsbijeenkomst op 10 januari 2023. Op grond van een gedragen aanpak die in 2023 verder vormgegeven wordt, zal in 2024 hieraan verdere uitvoering worden gegeven.
In 2024 wordt verdere uitvoering gegeven aan het thema goed bestuur. |
Organisatie toekomstbestendig maken
Op dit moment is een organisatie-ontwikkeltraject gericht op een toekomstbestendige organisatie die wendbaar en veerkrachtig is. Waar mensen werken die gedreven worden door publieke doelen. Een organisatie met een collegiale sfeer, waarin aandacht voor elkaar is en waarin we met plezier samenwerken om mooie resultaten te bereiken, die betekenis vol zijn voor onze inwoners, samenleving en leefomgeving. Het realiseren van resultaten doen we in teamverband. Dit betekent dat teams weten waarvoor ze aan de lat staan, die opgaven weten te adresseren en aan te pakken en via het inzetten van de eigen en elkaars talenten dit zelf organiseren zonder de connectie met andere onderdelen, het bestuur en de samenleving te verliezen. Een organisatie waarin de aansluiting met de samenleving vooropstaat en waarin (blijven) ontwikkelen de standaard is. Dit toekomstbeeld vormt de visie voor organisatie; ’Dicht bij het leven, vanuit het Hart’
Om dit te bereiken investeren we de komende jaren in het realiseren van opgavegericht werken met zelforganiserende teams. Hierbij staan de opgaven, zowel bestuurlijke alsmede going concern vraagstukken, en de wijze waarop teams in samenspel met het bestuur hieraan invulling geven, centraal. Ingezet wordt op resultaatgerichte teams die vanuit een opgavegerichte en zelforganiserende aanpak inspelen op ontwikkelingen en vraagstukken in de samenleving, waarbij de uitgangspunten van de dienstverleningsvisie en de ambities van het bestuur een belangrijke basis vormen. Dit vraagt om een andere manier van organiseren, waarbij de opgave centraal staat en waarbij we sturing anders gaan inrichten, met minder hiërarchie en meer gedeeld leiderschap en eigenaarschap. Kortom, een organisatie die voor het bestuur dienstbaar, toegewijd en daadkrachtig is maar tegelijk eigenstandig kan zijn. Een organisatie die goed kan wisselen tussen de rollen van partner en meedenker is van het bestuur, inwoners, ondernemers en verenigingsleven, maar tevens zich verantwoordelijk voelt voor een realistische uitvoering.
De gedachtegang is dat door samen met het bestuur (College & raad) de opgaven adequaat te formuleren en heldere afspraken te maken verwachtingen over en weer inzichtelijker worden en toegewerkt wordt in het versterken van ieders rol. Hiermee wordt ruimte gecreëerd, zodat de organisatie op basis van een professionele aanpak invulling kan geven aan de opgaven. Het in balans brengen van de opgaven in relatie met de beschikbare capaciteit alsmede de wijze waarop invulling en sturing gegeven wordt aan de opgaven maakt hiervan nadrukkelijk onderdeel uit. We zien opgavegericht werken dan ook als vertrekpunt voor onze werkprocessen. In dit licht stellen we de opgaven in de samenleving écht centraal en wordt niet langer gewerkt vanuit een sectorale of beleidsmatige aanpak. We spelen daarmee beter en sneller in op de toenemende dynamiek van onverwachte en complexer wordende ontwikkelingen die in de samenleving van Eijsden-Margraten zich voordoen.
Door in teamverband te werken en de werkzaamheden op basis van principes van zelforganisatie uit te voeren, bevordert dit ons inziens het integraal werken, de professionaliteit alsmede ontwikkel- en uitvoeringskracht van de organisatie met als resultaat meer tevredenheid bij onze inwoners en het bestuur. We zijn er van overtuigd dat hiermee tevens het werkplezier binnen onze organisatie wordt bevorderd.
Het ontwikkeltraject richt zich op het werken vanuit opgaven die uitgevoerd worden door teams. De route om te komen tot opgavegericht werken met zelforganiserende teams is niet op voorhand middels een blauwdruk uitgewerkt. Onze organisatie bestaat uit verschillende bedrijfsonderdelen met uiteenlopende uitdagingen. Maar ook omdat niet structuren, systemen en procedures leidend moeten zijn, maar de opgaven en onze medewerkers. Het organisatieontwikkeltraject betreft dan ook een beweging op weg naar het geschetste ontwikkelperspectief.
Op weg naar het te realiseren ontwikkelperspectief hanteren we de komende jaren vier organisatieprincipes waarop in de aanpak de focus komt te liggen.
1. Slagkracht organiseren: is gericht op het versterken van de bedrijfsvoering
2. Veerkracht en wendbaarheid: is gericht op het adequaat kunnen inspelen op ontwikkelingen
3. Vitaliteit: is gericht op bestuur, medewerkers en teams in hun kracht zetten
4. Resultaatgerichtheid: is gericht op het realiseren van correcte dienstverlening en gedragen activiteiten
Werkzaamheden en verbetervoorstellen dienen te passen binnen deze vier organisatieprincipes en ten doel te hebben dat ze bijdragen aan de ontwikkelrichting ´opgavegericht werken met zelforganiserende teams´. Deze vier organisatieprincipes vormen als het ware de meetlat waaraan getoetst moet worden.
In 2024 zal de ontwikkelrichting aan de hand van een ontwikkelagenda verder worden vormgegeven en gemonitord. De ontwikkelagenda wordt op grond van de vier organisatieprincipes samengesteld. Per onderdeel wordt op hoofdlijnen in beeld gebracht wat we willen bereiken en wat we hiervoor gaan doen. We realiseren ons dat we niet alles tegelijk kunnen oppakken. Immers, we verbouwen met de winkel open. Derhalve worden prioriteiten gesteld in hetgeen per fase van het ontwikkeltraject opgepakt moet worden. |
Invoering Rechtmatigheidsverklaring
Daar waar eerst nog verondersteld werd dat over 2022 voor het eerst een rechtmatigheidsverklaring door het college zou moeten worden afgegeven, is dit wederom doorgeschoven naar 2023. Eind 2023/ begin 2024 zullen werkzaamheden worden verricht om te komen tot het afgeven van een eerste rechtmatigheidsverklaring over het jaar 2023.
In 2024 zal de aanpak zoals verwoord in het onderzoek "Verbeteren beheersing inkoop en subsidies" worden gecontinueerd voor de overige processen. Dit betreffen: personele kosten, Jeugd, WMO, Participatie, Crediteuren en Financieel Beheer. |
Doorontwikkelen informatisering
Veranderingen onder druk van de informatiesamenleving volgen elkaar in hoog tempo op. Complexe vraagstukken vergen de inzet van slimme, vaak digitale oplossingen. Dit alles heeft invloed op onze gemeente. Hierdoor werken wij planmatig aan deze digitale transitie, zodat de basis op orde is, wij klaar voor de toekomst zijn en weerbaar tegen een cyberaanval.
Belangrijke ontwikkelingen in 2024 vormen de implementatie van de Omgevingswet, vernieuwing van onze financiële informatievoorziening en de ontwikkelingen binnen ons sociale domein; ze zijn allemaal in hoge mate afhankelijk van een succesvolle digitale transitie. Daarnaast gaan we aan de slag met duurzame digitale archivering in samenwerking met het Historisch Centrum Limburg. |
Doelgericht Samenwerken
De door de gemeenteraad vastgestelde kaders voor bestuurlijke samenwerking zijn gefundeerd op twee pijlers: de op 28 mei 2019 door de gemeenteraad vastgestelde “Kadernotitie Richting geven aan doelgerichte samenwerking” en de kaders voor samenwerking in de vastgestelde meerjarenbegroting 2023-2026.
Momenteel kent de gemeente vele vormen van samenwerken binnen Zuid-Limburg. Naast de samenwerking rondom verbonden partijen, betreft het onder meer de samenwerking binnen Lijn50, Maastricht-Heuvelland, het Middengebied en de Zuid-Limburgse gemeenten.
Voor de samenwerking in Zuid-Limburg spelen drie actuele en belangrijke ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het speelveld van de (bestuurlijke) samenwerking in Zuid-Limburg en de positionering van de gemeente Eijsden-Margraten in dat speelveld voor de komende jaren.
NOVI Zuid-Limburg/Panorama Zuid-Limburg
Eén van de onderdelen van NOVI Zuid-Limburg (tegenwoordig NOVEX) is Panorama Zuid-Limburg, een ontwerpend onderzoek dat voorziet in meerdere behoeftes:
Het concretiseert de Rijksinzet vanuit de NOVI voor Zuid-Limburg door deze uit te werken en te versnellen volgens de prioriteiten en afwegingsprincipes uit de NOVI;
Panorama Zuid-Limburg is een wezenlijke (en spannende) sleutel in de NOVI-aanpak. In de Startagenda NOVEX-gebied Zuid-Limburg 2022 wordt Panorama Zuid-Limburg genoemd als een van de drie onderdelen waar vanuit het NOVEX-gebied Zuid-Limburg op wordt gefocust;
Het vertaalt de doelstellingen in de POVI gebiedsgericht tot toekomstscenario’s met keuzemogelijkheden.
Het eindproduct van Panorama Zuid-Limburg bestaat uit een tussentijds discussiestuk met drie samenhangende toekomstscenario’s voor Zuid-Limburg waarin de breedte van de keuzemogelijkheden wordt gepresenteerd. En een einddocument dat de aanzet vormt voor een gezamenlijke ruimtelijke ontwikkelstrategie. Deze eindproducten maken de belangrijkste keuzes scherp en vormen zo een goede basis voor een gezamenlijke ruimtelijke ontwikkelstrategie, die in een vervolg op Panorama Zuid-Limburg zal worden opgesteld.
Regiodeal Zuid-Limburg
Het Kabinet heeft besloten de Regio Deals voort te zetten. Het budget voor 2022 tot en met 2025 is € 900 miljoen en wordt in meerdere tranches opengesteld. Net als bij de eerdere Regio Deals dragen ook de regionale partijen bij aan de financiering.
Het Ministerie van BZK heeft op 17 februari 2023 bekend gemaakt dat 14 aanvragen voor Regio Deals zijn gehonoreerd voor in totaal 284 miljoen euro. Daarbij zijn de Regio Deal Centraal-Westelijk Zuid Limburg – Maastricht-Sittard-Heuvelland (20 miljoen euro) en de Regio Deal Parkstad Limburg (25 miljoen euro). Samen biedt dit een kans om de transformatie van Zuid-Limburg een impuls te geven, zowel op het gebied van leefbaarheid, economie als verduurzaming. De projecten Poort van het Heuvelland als ook het Landschapspark - Grenzeloos - Bocagelandschap maken onder meer deel uit van de Regio Deal aanvraag.
Onderzoek Bestuurlijke Regionale Ecosystemen (BRE)
In bestuurlijke opdracht van de Tripool gemeenten en de provincie Limburg doet de Rijksuniversiteit Groningen samen met Berenschot onderzoek naar hoe in Zuid-Limburg wordt gewerkt publieke waarden en welke factoren het succes van de regionale samenwerking in Zuid-Limburg bepalen. Het samenspel tussen het Bestuurlijke Regionale Ecosysteem (BRE), het economische ecosysteem en het maatschappelijke ecosysteem staat hierbij centraal. Het BRE-onderzoek levert medio 2023 aanbevelingen op over hoe de samenwerking tussen het bestuurlijke, maatschappelijk en economisch ecosysteem in Zuid-Limburg zinvol versterkt kan worden.
Het BRE-onderzoek is vanuit de brede samenwerking Zuid-Limburg opgepakt. De resultaten van het BRE-onderzoek zullen van invloed zijn op de brede samenwerking in Zuid-Limburg, Middengebied, Maastricht-Heuvelland en Lijn50. Het onderzoek zal immers concrete adviezen opleveren hoe de samenwerking in Zuid-Limburg kan worden verbeterd en via welk verbeteringsproces dat de komende jaren zou moeten worden vorm gegeven.
De hierboven omschreven ontwikkelingen en vervolgprocessen zullen van invloed zijn op de samenwerking de komende jaren en daarmee ook op de vastgestelde kaders van de gemeente Eijsden-Margraten voor samenwerking.
Een nadere verkenning en evaluatie op samenwerking in 2023 zal uitwijzen op welke wijze de samenwerking binnen Lijn50, het Middengebied en/of Maastricht-Heuvelland in 2024 verder vorm en inhoud krijgt. Een belangrijk afwegingscriterium betreft de vraag met welke samenwerkingspartner(s) het beoogde doel of effect voor onze inwoners of ondernemers het beste wordt bereikt. Veel waarde wordt gehecht aan de relatie en samenwerking met de buurgemeenten in het bijzonder de centrumgemeente Maastricht.
We zetten in 2024 eveneens in op samenwerking met gemeenten aan de andere kant van de landsgrens. Samen met onder meer de gemeenten Voeren, Visé en Riemst worden de uitdagingen op het gebied van milieu als ook de kansen op het gebied van vrijetijdseconomie, cultuur, natuur en landschap nader verkent en verdiept. Lopende initiatieven zoals het Landschapspark grenzeloos Bocagelandschap, het Grenspark Jeker & Maas en de voorziene Jumelage met Clervaux worden verder uitgewerkt.
Gezien de toenemende strategische vraagstukken op lokaal en regionaal niveau, dient de strategische uitvoeringskracht verstevigd te worden, hetgeen extra capaciteit vraagt.
|