Monitoren en aanpakken snelheids- en parkeeroverlast
Omschrijving (toelichting)
* We verrichten snelheidsmetingen en indien noodzakelijk worden maatregelen getroffen.
* We bereiden parkeergelegenheden alleen uit als nut en noodzaak kan worden aangetoond. In 2022 is de herontwikkeling van de Vroenhof te Eijsden voorzien.
* We formuleren maatregelen om overlast ten aanzien van toeristisch recreatief verkeer te beperken. In dat licht wordt verdere uitvoering gegeven aan het plan ''Verantwoord op Weg, Lijn50''. Concreet betekent dat dat op een aantal plekken binnen de gemeente, dichtbij natura 2000-gebieden, centrale parkeerplaatsen worden gerealiseerd om zodoende de toeristische druk in kernen op centrale punten af te vangen. In 2022 wordt dit verder voorbereid.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Op verzoek van burgers worden snelheidsmetingen gehouden. Daarnaast wordt op een aantal plekken permanent de snelheid gemeten en getoond. Waar nodig zijn maatregelen getroffen, bijvoorbeeld de Kapelweg te Cadier en Keer en de Pastoor Kickenweg te Cadier en Keer.
In 2022 heeft het parkeeronderzoek in Eijsden plaatsgevonden en is de parkeerroute aangepast en opnieuw bebord. Voor de oude kern van Eijsden zijn parkeermetingen gedaan, heeft een enquête plaatsgevonden, hebben gesprekken plaatsgevonden en zijn 4 oplossingsrichtingen bedacht. In 2023 zullen we hier verder concreet invulling aan geven.
In 2022 hebben we ten aanzien van het project Verantwoord op weg/Team Heuvelland het volgende gedaan:
• Een programmamanager is aangesteld en het uitvoeringsprogramma 2021 is geconcretiseerd en is smart geformuleerd.
• Binnen de gemeenten Gulpen-Wittem en Vaals waren er geen middelen gevoteerd voor 2022, wat ertoe heeft geleid dat in beide gemeenten een raadsvoorstel medio 2022 is opgesteld om de bijbehorende middelen te laten voteren. Gulpen-Wittem stemde hiermee in, terwijl Vaals haar bedenkingen had en in oktober 2022 definitief uit Team Heuvelland stapte.
• De politie schafte in 2022 eigen geluidmeetapparatuur aan, waarbij ze onafhankelijker in het Heuvelland inzetbaar zijn om tijdens de reguliere dienst handhavingsacties op geluid uit te zetten.
• Visit Zuid Limburg werkte samen met de fietspartners een fietsplan 2.0 uit om voor meer spreiding van het fietsverkeer zorg te dragen
• LLTB ontwikkelde de campagne “goed gezien” en voert deze in het najaar 2022 uit.
• Gezamenlijk met de verhuurbedrijven van de scooters, werd de campagne “ik scooter vriendelijk” opgezet en ingevoerd.
• De fietsgroeperingen zetten de “Campagne Fiets samen” uit en werken hierbij nauw samen met de hersenstichting
• Voor zuid-Limburg werd gestart met regio regie en ruimtemonitor; een analyse van gegevens, data en informatie om zicht te krijgen op de verkeersintensiteiten en verkeersbewegingen in het Heuvelland. Als ook om te bezien of en hoe hier sturing op kan worden gekregen en welke gegevens er nog ontbreken. E.e.a. met als doel om voor Zuid-Limburg een geautomatiseerd mobiliteitssysteem te ontwikkelen om direct sturing te geven aan toeristisch recreatief verkeer in Zuid-Limburg.
• Diverse nieuwsbrieven zijn verspreid onder de bijna 900 abonnees
• Enkele gesprekken hebben plaatsgevonden met de vertegenwoordiging van de bewoners Lijn50-verkeersleefbaar, het lijn50 bewonersplatform
• Enkele gesprekken hebben plaatsgevonden met diverse belangengroeperingen.
• Er heeft 1 gezamenlijke bijeenkomst plaatsgevonden met de belangengroeperingen en omliggende gemeenten.