Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 7.500 en > 10%
6610000 Participatie
In 2022 is de afwikkeling geweest van de eindafrekening met SZMH. Per abuis was bij de afrekening de te verrekenen loonheffing verkeerd verwerkt, dit zorgde in 2022 voor een vrijval van circa €121.000. Daarbij is meer dan begroot verhaalt op de bijstandsuitkeringen (€20.000 positief ten opzichte van de begroting). Het overige verschil t.o.v. de begroting wordt verklaard door de einde jaaraansluiting en mutatie vorderingen (per saldo circa €100.000).
6610100 Bijstandbesluit zelfstandigen
Begin 2022 liep de steunmaatregelen van zelfstandigen vanuit de TOZO af. In navolging hiervan is BBZ in gezet ter ondersteuning van enkele ondernemers hierdoor is een overschrijding van €12.424 ontstaan. De mutatie van de BBZ vorderingen verloopt via de kosten van de BBZ. De mutatie 2022 is €70.427.
6610800 Sociale Dienst Eijsden-Margraten
De uitgaven bedrijfsvoeringskosten van SEM vallen in 2022 voornamelijk lager uit vanwege in 2021 verwachte kosten welke niet hebben plaatsgevonden. Deze vrijval van deze posten is verwerkt binnen de bedrijfsvoeringskosten 2022.
6611000 Sociale werkvoorziening
De prognose van het resultaat MTB laat een positieve ontwikkeling zien waardoor €40.000 positief is verwerkt. Daarbij is de voorziening 2022 voor de lening lager uitgevallen en is de mutatie van €47.655 positief verwerkt. De resultaat verwerking van de jaarrekening 2021 is ook in 2022 verwerkt, omdat deze ten tijde van de jaarrekening 2021 nog niet bekend was.
6614001 Bijzondere bijstand
De overschrijding van de kosten komen grotendeels voort uit de uitvoering van de landelijke regeling energietoeslag. In totaal hebben 714 huishoudens aanspraak op deze regeling binnen de gemeente gemaakt. Dit was hoger dan voorzien en leidde tot circa €230.000 aan meerkosten. In de bijzondere bijstand is ook het inrichtingsbudget voor statushouders opgenomen. De taakstelling 2022 is gerealiseerd plus de achterstand 2021 is ingehaald. Gevolg hiervan zijn wel hogere kosten voor het inrichtingsbudget.
6624000 IOAW uitkeringen
Het aantal IOAW uitkeringen is de laatste jaren stabiel geweest. In 2022 is echter het aantal van 14 naar 11 uitkeringen gezakt. De kosten voor de uitkeringen zijn hierdoor ook navenant minder.
6626000 Loonkostensubsidie
De aantallen toegekende loonkostensubsidies zijn een gevolg van het aantal cliënten die naar werk begeleid kunnen worden. De gerealiseerde aantallen lagen hoger dan geprognosticeerd bij de 2de bestuursrapportage. Hierdoor zijn de kosten hoger uit dan begroot circa €25.000.
6661000 WMO Hulpmiddelen
Mensen worden steeds ouder en blijven langer thuis wonen, om dit te kunnen doen zijn er diverse mogelijkheden en hulpmiddelen om in te zetten (open einde regeling). Tijdens de 2e Burap zijn deze kosten afgeraamd op basis van de verwachte kosten op dat moment. Achteraf blijkt door een vertraging in aanvragen plus een aantal duurdere aanvragen dat dit te optimistisch is geweest. .
6667000 Eigen bijdrage PGB
Er zijn meer voorzieningen verstrekt, dus ook meer eigen bijdrage ontvangen.
6670010 3d`s algemeen
Kosten betreffen diverse facturen uit regio samen werkingen en incidentele posten. Door hogere vraag meer kosten gemaakt.
6670600 Collectieve vervoersvoorziening
De kosten voor de collectieve vervoersvoorziening zijn hoger dan begroot, dit is in lijn met de extra kosten die we hebben gezien ultimo 2021 omdat het aantal reisbewegingen binnen onze gemeente als het gevolg van het groot aantal kernen hoger is dan gemiddeld. Omnibuzz is voornemens om vanaf 2023 niet het aantal zones maar het daadwerkelijk aantal kilometers leidend te laten zijn.
6682000 Consultatie en advies Jeugdzorg
Door ziekte is POH 9 maanden onderbezet geweest met als gevolg een lager factuur. Nieuwe innovatie initiatieven worden vanuit het nieuwe lokaal actieplan in 2023 ingezet conform bestuursakkoord.
6682100 Jeugdzorg
"In de 2e Burap is er een bijraming voor de kosten Jeugd Zorg in Natura (ZIN) gedaan. Gedurende de resterende maanden van 2022 hebben zich een aantal wijzigingen voortgedaan binnen de kosten Jeugd. Hierdoor is er een onderuitputting te zien bij Jeugd.
Deze onderuitputting is op te splitsen in de volgende onderdelen:
1. Verlaging verwachte lasten als gevolg wijziging toerekening. € - 265.000
Deze verlaging is het gevolg van een wijziging in de toereken en declaratie systematiek van centrumgemeente Maastricht.
Wettelijk gezien is de termijn dat je een factuur mag sturen voor een geleverde dienst of goed 5 jaar, dien ten gevolge mogen zorgaanbieders ook nog 5 jaar na dato declareren voor geleverde zorg. Dit leidde in het verleden tot een post "afwikkeling oude jaren" in de jaarafrekeningen van Maastricht. In de DVO stond reeds vermeld dat er maximaal tot 6 maanden na afloop beschikking gedeclareerd mag worden, per 2022 is de zinssnede dusdanig aangepast dat dit ook gehandhaafd kan worden. De regio heeft dan ook per 1 oktober de arrangementen die langer dan 6 maanden openstonden aangemerkt als niet-declarabel waardoor dit ook niet meer tot kosten kan leiden voor de gemeenten. Voor E-M is dit per saldo 265K over de jaren 2017-2021 wat dan ook leidt tot lagere kosten voor 2022.
2. Daling geprognosticeerde kosten vanuit de regio. € - 200.000
De prognose vanuit Maastricht bestaat uit 2 delen, de gerealiseerde bedragen (beschikt en gedeclareerd door zorgaanbieder) en de prognose (nog te beschikken en declareren). Door de wijziging in het nieuwe woonplaatsbeginsel bleek deze onnauwkeurig te zijn als gevolg van de sterk veranderde data.
3. Dubbele opname kosten € - 600.000.
De prognose jeugdhulp wordt grotendeels bepaald op basis van de informatie die we uit de regio krijgen. Medio 2022 zijn een tweetal producten die voorheen niet in de prognose van Maastricht zaten vanaf dat moment wel meegenomen in de algehele prognose. Voorheen werden deze apart meegenomen in onze analyse en prognose. Doordat deze nu ook in de prognose Maastricht zaten zijn deze bedragen per abuis dubbel meegenomen. Dit is door de sterke verandering van de kosten als gevolg van het nieuwe woonplaatsbeginsel en de problemen met onze eigen basisadministratie niet direct opgemerkt.
4. Overige redenen € - 50.000
- Daling verwachte kosten Landelijke arrangementen.
- Daling verwachte kosten Persoons Gebonden Budget (PGB) (Nieuw ontvangen inschatting)
- Minder maatwerk arrangementen. Gezien de aard van deze kosten is dit lastig te voorspellen. Tevens sturen we strak op het toewijzen van zorg binnen de afgesproken overeenkomsten."
6682200 Jeugdbescherming Jeugdreclassering
Het nieuwe woonplaatsbeginsel is sterk van invloed op de kosten van de Gecertificeerde Instellingen (GI's). Deze instelling voeren de ondertoezichtstellingen en de voogdij regelingen uit die door de rechtbank zijn opgelegd. Bij het oude woonplaatsbeginsel was de gemeente van feitelijk verblijf verantwoordelijk voor de kosten van voogdij door de GI's, met ingang van het nieuwe woonplaatsbeginsel zijn deze kosten nu verlegd naar de gemeente voorafgaand aan de voogdij omdat deze gemeente ook de sturingsmogelijkheden heeft om te voorkomen dat een jeugdige deze relatieve zware en intensieve (en daardoor ook dure) zorg nodig heeft.
6682400 GIKJ JZ Plus
Vanaf juli 2022 is met de gesloten en intensief klinische jeugdhulp (GIKJ) op het gebied van complexe verblijfsvraagstukken een nieuwe werkwijze onder de regie van een select groepje samenwerkingspartners van start gegaan. Doelstelling van deze nieuwe opzet is om het gesloten karakter van de JZ+ te doorbreken en jeugdigen in een meer open en toegankelijke verblijfssetting onder te brengen. Dit in lijn met landelijke opgaven. De inzet van deze zware en kostbare zorg is casusafhankelijk en daardoor moeilijk in te schatten.