Uitgaven

34,85%
€ -23.197.336,77
34,85% Complete

Inkomsten

11,39%
€ 7.822.142,08
11,39% Complete

Saldo

720,56%
€ -15.375.194,69

Programma 1: Mens & Samenleving

Uitgaven

34,85%
€ -23.197.336,77
34,85% Complete

Inkomsten

11,39%
€ 7.822.142,08
11,39% Complete

Saldo

720,56%
€ -15.375.194,69

 

Wij leven in een tijd van fundamentele veranderingen in de samenleving. De verzorgingsstaat met verzekerde rechten op overheidsvoorzieningen verandert naar een samenleving met meer zelfredzame mensen die eigen verantwoordelijkheid mogen en moeten nemen voor zichzelf en hun (sociale) omgeving. Hoewel deze veranderende samenleving de nodige onzekerheid met zich meebrengt – ook voor onze inwoners – biedt het ook kansen. Onze gemeente heeft een sterke culturele identiteit, een rijk verenigingsleven en goede (algemene)voorzieningen. Door actieve en zelfredzame inwoners kan de aanwezige kracht maximaal worden benut. Een goede kwaliteit van leven voor al onze inwoners in een inclusieve samenleving* is ons streven, hetgeen naadloos aansluit bij het Cittaslow- gedachtegoed en Dicht bij het Leven- filosofie. 

*Een inclusieve samenleving is een samenleving waar iedereen tot zijn recht kan komen. Het maakt niet uit welke culturele achtergrond, gender, leeftijd, talenten of beperkingen iemand heeft. Iedereen neemt op een gelijkwaardige manier deel aan de maatschappij.

 

1.0 Prioritair thema: Lifestyle

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Een goede kwaliteit van leven voor al onze inwoners in een inclusieve samenleving is ons streven waar iedereen mag en kan meedoen en waarin sprake is van een inclusieve economie. Dit sluit naadloos aan bij het Cittaslow-gedachtegoed dat we voor ogen hebben. Een gedachtegoed waarin we binnen de maatschappelijke ontwikkelingen en de behoeften van onze inwoners en gemeenschappen verder bouwen aan een veerkrachtige en vitale samenleving.

Vanuit deze optiek wordt sinds 2020 nadrukkelijk accent gelegd op het thema positieve gezondheid gericht op het versterken van de individuele en collectieve kracht waarin de individuele gezondheid, welzijn en participatie centraal staat. Daarnaast komt binnen dit thema het accent te liggen op gezonde voeding geënt op het stimuleren van bewust consumeren en produceren.
Rondom het programma Lifestyle staan we voor de volgende uitdagingen:

  • Jongeren aan het bewegen krijgen/houden en gezonde voeding stimuleren
  • Ouders bewust maken van gezonde levensstijl
  • Vitaliteit en gezondheid ouderen stimuleren
  • Zelfredzaamheid versterken en actieve deelname aan c.q. participeren in de culture, sociale, natuurlijke omgeving stimuleren
  • Faciliteiten bieden t.b.v. bewegen en ontmoeten in en rondom de kernen
  • Stimuleren van een inclusieve economie/gemeenschap, waarin ieder waarde kan toevoegen
  • Producenten, leveranciers en maatschappelijk middenveld een actieve bijdrage laten leveren aan een gezonde leefstijl en voeding met aandacht voor gezonde scholen, gezonde winkels, gezonde kantines en gezonde restaurants waarbij lokaal voedsel de basis vormt
  • Toerisme en immaterieel erfgoed laten aansluiten bij de ambities van de prioritaire thema’s en de ambitie dat de gemeenschap Eijsden-Margraten in 2024 Cittaslow ademt.

Ontwikkellijnen
Om een antwoord te geven op de geschetste opgaven komt de focus te liggen op de volgende ontwikkellijnen:

  1. We streven naar een hogere positieve gezondheid (‘’hoofd‘’) met als doel dat iedere burger weet waar hij/zij zorg/hulp kan vinden en deze ook kan krijgen.
  2. We bevorderen het bewegen (‘’lichaam’’) met als doel dat eenieder op eigen wijze in beweging komt voor de gezondheid van zichzelf en eventueel voor anderen en de omgeving.
  3. We faciliteren het invulling geven aan een zinvolle tijdsbesteding (‘’handen‘’) met als doel dat eenieder op eigen wijze bijdraagt aan de gemeenschap Eijsden-Margraten, via werk, vrijwilligerswerk, verenigingsleven, of anderszins.
  4. We stimuleren het bewuster produceren en consumeren van producten (‘’hart’’), zodat ondernemers en producenten als ook consumenten zich meer dan nu, bewust zijn van de maatschappelijke impact van zijn of haar koop (consumptie)gedrag.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 na wijz. Werkelijk 2022 Afwijking jaarrekening 2022 Procentuele afwijking 2022
6310001 Lokale economie en bewuste productie -20.000,00 -18.010,89 1.989,11 9,95
6560021 Wielerbijdragen -5.000,00 -3.410,00 1.590,00 31,80
6560031 Plattelands- en Vrijetijdseconomie -73.500,00 -71.898,71 1.601,29 2,18

1.1 Kerntaak: Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Omschrijving

Het Sociaal Domein gaat over mensen en hun directe omgeving, niet om producten en diensten en niet over het toepassen van protocollen en uitvoering van de regels van “het systeem”. De inwoners staan centraal. Zij hebben een belangrijk aandeel in het oplossen van problemen en de regie daarover. Daar waar nodig vindt ondersteuning plaats. Het ondergeschikt maken van het systeem aan het belang van de inwoner en de directe omgeving is de basis van een toekomstbestendig en dus ook een financieel gezond Sociaal Domein.

Er zullen altijd mensen zijn die tijdelijk of permanent niet zelfredzaam zijn en geen regie over hun leven kunnen voeren. Deze mensen moeten wij blijven ondersteunen en een vangnet blijven bieden. In dat geval zorgen wij voor kwalitatief goede hulp en ondersteuning.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 na wijz. Werkelijk 2022 Afwijking jaarrekening 2022 Procentuele afwijking 2022
6610000 WWB 252.245,00 473.372,41 221.127,41 -87,66
6610100 Bijstandbesluit zelfstandigen -15.000,00 -97.851,50 -82.851,50 -552,34
6610800 Sociale dienst Eijsden-Margraten -142.054,00 -78.863,42 63.190,58 44,48
6610899 Salarissen SEM -476.260,00 -430.862,17 45.397,83 9,53
6611000 Sociale werkvoorziening -2.161.933,00 -2.018.199,97 143.733,03 6,65
6614000 Minima regelingen -245.002,00 -229.392,97 15.609,03 6,37
6614001 Bijzondere bijstand -314.500,00 -578.906,54 -264.406,54 -84,07
6623000 Re-integratie -355.324,00 -329.600,34 25.723,66 7,24
6623999 Salaris Participatie -134.398,00 -127.387,28 7.010,72 5,22
6624000 IOAW uitkeringen -217.500,00 -163.189,01 54.310,99 24,97
6626000 Loonkostensubsidie -185.369,00 -210.287,23 -24.918,23 -13,44
6661000 WMO Hulpmiddelen -360.000,00 -468.828,57 -108.828,57 -30,23
6662002 WMO algemene voorzieningen -127.644,00 -138.295,05 -10.651,05 -8,34
6662010 WMO maatwerk 18+ -3.385.235,00 -3.337.168,21 48.066,79 1,42
6667000 Eigen bijdrage PGB 132.000,00 156.929,67 24.929,67 -18,89
6668010 St. MEE / WMO -205.000,00 -207.693,00 -2.693,00 -1,31
6670000 Welzijnswerk -691.864,00 -690.486,05 1.377,95 0,20
6670010 3d`s algemeen -245.000,00 -293.318,99 -48.318,99 -19,72
6670011 3d`s algemeen (opbrengsten) 85.000,00 85.800,00 800,00 -0,94
6670600 Collectieve vervoersvoorziening -477.837,00 -582.888,59 -105.051,59 -21,98
6671001 Sociaal team 0,00 0,00 0,00 0,00
6682000 Consultatie en advies -230.000,00 -193.209,93 36.790,07 16,00
6682001 Jeugdzorg uitvoering 0,00 0,00 0,00 -8
6682002 Lokaal jeugdbeleid -30.525,00 -30.513,07 11,93 0,04
6682100 Jeugdzorg -5.043.053,00 -4.228.239,83 814.813,17 16,16
6682200 Jeugdbescherming Jeugdreclassering -305.000,00 -158.512,78 146.487,22 48,03
6682300 Crisis Jeugdzorg -90.000,00 -87.097,08 2.902,92 3,23
6682400 GIKJ -380.000,00 -46.840,46 333.159,54 87,67
6923000 Uitkering deelfonds WSW 1.874.580,00 1.961.036,00 86.456,00 -4,61
6923001 Uitkering deelfonds re-integratie 298.098,00 298.000,00 -98,00 0,03

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 7.500 en > 10%

6610000 Participatie
In 2022 is de afwikkeling geweest van de eindafrekening met SZMH. Per abuis was bij de afrekening de te verrekenen loonheffing verkeerd verwerkt, dit zorgde in 2022 voor een vrijval van circa €121.000. Daarbij is meer dan begroot verhaalt op de bijstandsuitkeringen (€20.000 positief ten opzichte van de begroting).  Het overige verschil t.o.v. de begroting wordt verklaard door de einde jaaraansluiting en mutatie vorderingen (per saldo circa €100.000).

6610100 Bijstandbesluit zelfstandigen
Begin 2022 liep de steunmaatregelen van zelfstandigen vanuit de TOZO af. In navolging hiervan is BBZ in gezet ter ondersteuning van enkele ondernemers hierdoor is een overschrijding van €12.424 ontstaan.  De mutatie van de BBZ vorderingen verloopt via de kosten van de BBZ. De mutatie 2022 is €70.427. 

6610800 Sociale Dienst Eijsden-Margraten
De uitgaven bedrijfsvoeringskosten van SEM vallen in 2022 voornamelijk lager uit vanwege in 2021 verwachte kosten welke niet hebben plaatsgevonden. Deze vrijval van deze posten is verwerkt binnen de  bedrijfsvoeringskosten 2022. 

6611000 Sociale werkvoorziening
De prognose van het resultaat MTB laat een positieve ontwikkeling zien waardoor €40.000 positief is verwerkt. Daarbij is de voorziening 2022 voor de lening lager uitgevallen en is de mutatie van €47.655 positief verwerkt. De resultaat verwerking van de jaarrekening 2021 is ook in 2022 verwerkt, omdat deze ten tijde van de jaarrekening 2021 nog niet bekend was. 

6614001 Bijzondere bijstand
De overschrijding van de kosten komen grotendeels voort uit de uitvoering van de landelijke regeling energietoeslag. In totaal hebben 714 huishoudens aanspraak op deze regeling binnen de gemeente gemaakt. Dit was hoger dan voorzien en leidde tot circa €230.000 aan meerkosten. In de bijzondere bijstand is ook het inrichtingsbudget voor statushouders opgenomen. De taakstelling 2022 is gerealiseerd plus de achterstand 2021 is ingehaald. Gevolg hiervan zijn wel hogere kosten voor het inrichtingsbudget. 

6624000 IOAW uitkeringen
Het aantal IOAW uitkeringen is de laatste jaren stabiel geweest. In 2022 is echter het aantal van 14 naar 11 uitkeringen gezakt. De kosten voor de uitkeringen zijn hierdoor ook navenant minder. 

6626000 Loonkostensubsidie

De aantallen toegekende loonkostensubsidies zijn een gevolg van het aantal cliënten die naar werk begeleid kunnen worden. De gerealiseerde aantallen lagen hoger dan geprognosticeerd bij de 2de bestuursrapportage. Hierdoor zijn de kosten hoger uit dan begroot circa €25.000. 

6661000 WMO Hulpmiddelen
Mensen worden steeds ouder en blijven langer thuis wonen, om dit te kunnen doen zijn er diverse mogelijkheden en hulpmiddelen om in te zetten (open einde regeling). Tijdens de 2e Burap zijn deze kosten afgeraamd op basis van de verwachte kosten op dat moment. Achteraf blijkt door een vertraging in aanvragen plus een aantal duurdere aanvragen dat dit te optimistisch is geweest. .


6667000 Eigen bijdrage PGB
Er zijn meer voorzieningen verstrekt, dus ook meer eigen bijdrage ontvangen.

6670010 3d`s algemeen
Kosten betreffen diverse facturen uit regio samen werkingen en incidentele posten. Door hogere vraag meer kosten gemaakt.

6670600 Collectieve vervoersvoorziening
De kosten voor de collectieve vervoersvoorziening zijn hoger dan begroot, dit is in lijn met de extra kosten die we hebben gezien ultimo 2021 omdat het aantal reisbewegingen binnen onze gemeente als het gevolg van het groot aantal kernen hoger is dan gemiddeld. Omnibuzz is voornemens om vanaf 2023 niet het aantal zones maar het daadwerkelijk aantal kilometers leidend te laten zijn.

6682000 Consultatie en advies Jeugdzorg
Door ziekte is POH 9 maanden onderbezet geweest met als gevolg een lager factuur. Nieuwe innovatie initiatieven worden vanuit het nieuwe lokaal actieplan in 2023 ingezet conform bestuursakkoord.

6682100 Jeugdzorg
"In de 2e Burap is er een bijraming voor de kosten Jeugd Zorg in Natura (ZIN) gedaan. Gedurende de resterende maanden van 2022 hebben zich een aantal wijzigingen voortgedaan binnen de kosten Jeugd. Hierdoor is er een onderuitputting te zien bij Jeugd.

Deze onderuitputting is op te splitsen in de volgende onderdelen:

1.    Verlaging verwachte lasten als gevolg wijziging toerekening. € - 265.000

Deze verlaging is het gevolg van een wijziging in de toereken en declaratie systematiek van centrumgemeente Maastricht.
Wettelijk gezien is de termijn dat je een factuur mag sturen voor een geleverde dienst of goed 5 jaar, dien ten gevolge mogen zorgaanbieders ook nog 5 jaar na dato declareren voor geleverde zorg. Dit leidde in het verleden tot een post "afwikkeling oude jaren" in de jaarafrekeningen van Maastricht. In de DVO stond reeds vermeld dat er maximaal tot 6 maanden na afloop beschikking gedeclareerd mag worden, per 2022 is de zinssnede dusdanig aangepast dat dit ook gehandhaafd kan worden. De regio heeft dan ook per 1 oktober de arrangementen die langer dan 6 maanden openstonden aangemerkt als niet-declarabel waardoor dit ook niet meer tot kosten kan leiden voor de gemeenten. Voor E-M is dit per saldo 265K over de jaren 2017-2021 wat dan ook leidt tot lagere kosten voor 2022. 

2.    Daling geprognosticeerde kosten vanuit de regio. € - 200.000

De prognose vanuit Maastricht bestaat uit 2 delen, de gerealiseerde bedragen (beschikt en gedeclareerd door zorgaanbieder) en de prognose (nog te beschikken en declareren). Door de wijziging in het nieuwe woonplaatsbeginsel bleek deze onnauwkeurig te zijn als gevolg van de sterk veranderde data.

3.   Dubbele opname kosten € - 600.000.

De prognose jeugdhulp wordt grotendeels bepaald op basis van de informatie die we uit de regio krijgen. Medio 2022 zijn een tweetal producten die voorheen niet in de prognose van Maastricht zaten  vanaf dat moment wel meegenomen in de algehele prognose. Voorheen werden deze apart meegenomen in onze analyse en prognose. Doordat deze nu ook in de prognose Maastricht zaten zijn deze bedragen per abuis dubbel meegenomen. Dit is door de sterke verandering van de kosten als gevolg van het nieuwe woonplaatsbeginsel en de problemen met onze eigen basisadministratie niet direct opgemerkt. 

4.  Overige redenen  € - 50.000

-    Daling verwachte kosten Landelijke arrangementen.
-    Daling verwachte kosten Persoons Gebonden Budget (PGB) (Nieuw ontvangen inschatting)
-    Minder maatwerk arrangementen. Gezien de aard van deze kosten is dit lastig te voorspellen. Tevens sturen we strak op het toewijzen van zorg binnen de afgesproken overeenkomsten."

6682200 Jeugdbescherming Jeugdreclassering
Het nieuwe woonplaatsbeginsel is sterk van invloed op de kosten van de Gecertificeerde Instellingen (GI's). Deze instelling voeren de ondertoezichtstellingen en de voogdij regelingen uit die door de rechtbank zijn opgelegd. Bij het oude woonplaatsbeginsel was de gemeente van feitelijk verblijf verantwoordelijk voor de kosten van voogdij door de GI's, met ingang van het nieuwe woonplaatsbeginsel zijn deze kosten nu verlegd naar de gemeente voorafgaand aan de voogdij omdat deze gemeente ook de sturingsmogelijkheden heeft om te voorkomen dat een jeugdige deze relatieve zware en intensieve (en daardoor ook dure) zorg nodig heeft.

6682400 GIKJ JZ Plus
Vanaf juli 2022 is met de  gesloten en intensief klinische jeugdhulp (GIKJ) op het gebied van complexe verblijfsvraagstukken een nieuwe werkwijze onder de regie van een select groepje samenwerkingspartners van start gegaan. Doelstelling van deze nieuwe opzet is om het gesloten karakter van de JZ+ te doorbreken en jeugdigen in een meer open en toegankelijke verblijfssetting onder te brengen. Dit in lijn met landelijke opgaven. De inzet van deze zware en kostbare zorg is casusafhankelijk en daardoor moeilijk in te schatten.

 




 

1.2 Kerntaak: Vitale inwoners en gemeenschappen

Terug naar navigatie - Omschrijving

Een sterke gemeenschap met vitale inwoners onderscheidt zich door de aanwezigheid van een grote individuele en collectieve kracht. Mede daardoor ontstaat er een breed pallet aan algemene voorzieningen en activiteiten. Deze ontstaan vaker door burgerinitiatieven waarbij enthousiaste vrijwilligers een trekkersrol nemen. Mensen vallen niet buiten hun gemeenschap door ziekte, beperking, gebrek aan middelen of bijvoorbeeld een andere achtergrond. Recht op gezond en veilig leven is een van de fundamentele rechten van elk mens. Bescherming, bewaking en bevordering van en gezond en veilig leven voor al onze inwoners behoort tot onze basistaken. Speciale aandacht daarbij verdienen onze inwoners in een kwetsbare positie. Een gezond en veilig leven is ook een belangrijke factor voor de verhoging van de zelfredzaamheid en bevordert de actieve participatie aan de maatschappij.
Duurzame en toekomstbestendige sport- beweeg- cultureel-maatschappelijke-en onderwijsactiviteiten en accommodaties vormen het fundament voor goede kwaliteit van leven in onze gemeente.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 na wijz. Werkelijk 2022 Afwijking jaarrekening 2022 Procentuele afwijking 2022
6420001 GOAB (Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid) 0,00 -57,10 -57,10 0,00
6420002 NPO (Nationaal Programma Onderwijs) 0,00 0,00 0,00 0,00
6480000 Leerlingenvervoer -285.087,00 -247.900,57 37.186,43 13,04
6480010 Leerplicht -129.465,00 -129.464,84 0,16 0,00
6480020 Preventieve logopedie -37.522,00 -37.466,00 56,00 0,15
6510000 Bibliotheek -325.122,00 -325.121,71 0,29 0,00
6511000 Muziek(onderwijs) -245.640,00 -195.032,91 50.607,09 20,60
6511001 Emancipatie -10.772,00 -9.450,00 1.322,00 12,27
6530000 Bevordering sportdeelname -223.430,00 -202.330,85 21.099,15 9,44
6530001 Bevordering sportdeelname (subsidies) -80.000,00 -82.450,00 -2.450,00 -3,06
6531000 Groene sportvelden -596.512,00 -540.689,01 55.822,99 9,36
6580000 Speelvoorzieningen -57.994,00 -29.948,57 28.045,43 48,36
6580010 Mediazaken -14.800,00 -16.472,17 -1.672,17 -11,30
6621000 Vluchtelingenwerk -17.500,00 -15.000,00 2.500,00 14,29
6621010 ROA -123.531,00 -123.531,00 0,00 0,00
6621020 Inburgering -72.575,00 239.613,01 312.188,01 430,16
6621021 Huisvesting tbv inburgering -4.269,00 -35.452,72 -31.183,72 -730,47
6650000 Kinderopvang -271.815,00 -245.104,32 26.710,68 9,83
6670100 Overig maatschappelijk werk -29.458,00 -29.607,82 -149,82 -0,51
6670201 Nota gemeenschapshuizen -82.900,00 -65.984,59 16.915,41 20,40
6670300 BOS project -10.500,00 -10.795,22 -295,22 -2,81
6670400 Jeugd- / jongerenwerk -15.522,00 -15.606,12 -84,12 -0,54
6670401 Jeugd- /jongerenwerk (ov subsidies) -40.999,00 -36.412,00 4.587,00 11,19
6670500 Ouderenwerk -19.130,00 -14.056,29 5.073,71 26,52
6714000 Basisgezondheidszorg -557.425,00 -473.753,91 83.671,09 15,01
6714001 Basisgezondheidszorg (subsidies) -8.722,00 -7.801,00 921,00 10,56
6715000 Jeugdgezondheidszorg uniform deel -846.012,00 -895.626,65 -49.614,65 -5,86

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 7.500 en > 10%

6480000    Leerlingenvervoer    
Door een incidentele teruggaaf over voorgaande jaren en extra gelden voor het vervoer van leerlingen afkomstig uit Oekraïne is er dit jaar een incidentele onderschrijding.

6511000    Muziek(onderwijs)    
Minder subsidie aanvragen dan begroot.

6530000    Bevordering sportdeelname   
Alle projecten die gepland binnen de uitvoering van het sportakkoord en de overheveling uit 2021 zijn uitgevoerd binnen de beschikbare capaciteit die aanwezig was. Als gevolg van de maximale beschikbare capaciteit bij aanbieders en vrijwilligers zijn de kosten lager dan het beschikbare budget.

6580000 Speelvoorzieningen
In 2022 is de vervanging van speeltoestellen uitgesteld in afwachting van een visie over hoe we om willen gaan met de inrichting van speelterreinen.  We verwachten dat hier in 2023 meer duidelijkheid over gaat komen.

6621020 Inburgering
In 2021 is een inschatting van kosten voor de begeleiding van inburgeraars opgenomen in de jaarrekening waarvan de realisatie niet bekend was bij het opstellen van de jaarrekening 2021. De realisatie 2021 viel lager uit dan de opgenomen kosten en konden derhalve in 2022 vrijvallen (circa €70.000 positief). Daarnaast zijn de inkomsten voor Alleenstaande Minderjarige Vluchtelingen (AMV-ers) ontvangen (€100.000), maar zijn er geen kosten (positief 45.000) voor de AMV-ers. De salariskosten van klantmanager inburgering zijn verwerkt binnen de salariskosten van de gehele afdeling en zorgt daarmee voor een verschuiving van kosten, maar op deze kostenplaats voor een positief effect van €75.000. 

6621021 Huisvesting tbv inburgering 
Het nadeel wordt met name veroorzaakt door lagere huurbaten. In 2022 zijn de locaties Schoolstraat Noorbeek en Schoolstraat Sint Geertruid verbouwd (waarbij kleine units samengevoegd zijn tot grote units). Hierdoor zijn er voor een deel van het jaar geen huurbaten geweest met als gevolg een nadeel van € 31.184.

6670201 Nota gemeenschapshuizen
In 2022 zijn minder aanvragen ontvangen dan begroot. Het niet bestede gedeelte is gestort in de reserve gemeenschapshuizen. 

6714000    Basisgezondheidszorg    
Onderschrijding als gevolg van een incidentele teruggave over 2021 en 2020. Zonder deze incidentele teruggave zouden de gerealiseerde kosten aansluiten bij de begrote kosten.

1.3 Kerntaak: Culturele identiteit

Terug naar navigatie - Omschrijving

Materieel en immaterieel cultureel erfgoed heeft de functie van ‘sociaal cement’: het verstevigt de sociale cohesie in een gemeenschap. Het is wat mensen met elkaar bindt. Cultureel erfgoed draagt bij aan de identiteit en het karakter van de gemeente. Erfgoed biedt ook kansen: het draagt bij aan hoogwaardig toerisme, wat op zijn beurt weer economische groei bevordert. Daarnaast draagt cultureel erfgoed bij aan een prettig woon- en leefklimaat in onze gemeente.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 na wijz. Werkelijk 2022 Afwijking jaarrekening 2022 Procentuele afwijking 2022
6540000 Kunst -53.617,00 -53.390,00 227,00 0,42
6540001 Kunst (subsidies) -9.960,00 -7.300,00 2.660,00 26,71
6540010 Culturele activiteiten -155.883,00 -154.311,91 1.571,09 1,01
6540011 Culturele activiteiten (subsidies) -79.120,00 -74.415,00 4.705,00 5,95
6541101 Archeologie -3.000,00 -4.462,50 -1.462,50 -48,75
6821000 Erfgoed -61.418,00 -49.131,95 12.286,05 20,00

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 7.500 en > 10%

6821000 Erfgoed

In 2022 zijn minder aanvragen ingediend voor een (incidentele) subsidiebijdrage.

1.4 Mutaties reserves programma 1

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 na wijz. Werkelijk 2022 Afwijking jaarrekening 2022 Procentuele afwijking 2022
6980001 Mutaties reserves prg. 1 376.048,00 359.132,59 -16.915,41 4,50

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 7.500 en > 10%

Er zijn geen financiële afwijkingen toe te lichten.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren Programma 1: Mens & Samenleving
Naam Indicator Eenheid Bron Waarde Waarde Waarde
E-M 25.000 - 50,000 NL
Verwijzingen halt Aantal per 1.000 jongeren Halt 12 7 8
2021 2021 2021
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners CBS 2,32 12,1 22,82
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners CBS 0,39 0,33 0,53
Absoluut verzuim Per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado 0 2 2,7
2021 2021 2021
Relatief verzuim Per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado 12 18 20
2021 2021 2021
Voortijdige schoolverlaters totaal (vo MBO) % DUO/Ingrado 1,3 1,6 1,9
2021 2021 2021
Niet-sporters % CBS 52,8 50,5 49,3
2020 2020 2020
Banen Aantal per 1.000 inwoners van 15-64 jaar CBS 410,6 584,6 685,7
2021 2021 2021
Jongeren met een delict voor de rechter % 12 t/m 21 jarigen CBS 1% 1% 1%
2021 2021 2021
Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar CBS 3,0 4,0 6,0
2021 2021 2021
Netto arbeidsparticipatie % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking CBS 70,80% 72,5% 72,20%
Werkloze jongeren % 16 t/m 22 jarigen CBS 1,00% 1,00% 2,00%
2021 2021 2021
Personen met een bijstandsuitkering Aantal per 10.000 inwoners 18 jaar en ouder CBS 178 278 431
Personen met een lopend re-integratietraject Aantal per 1.000 inwoners van 15-74 jaar CBS 3,6 16,6 17,3
2021 2021 2021
Jongeren (t/m 18 jaar) met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 10,9% 10,8% 10,7%
Jongeren (t/m 18 jaar) met jeugdbescherming % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 1,00% 1,10% 1,10%
Jongeren (t/m 23 jaar) met jeugdreclassering % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS 0,30% 0,30% 0,30%
Cliƫnten met een maatwerkarrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners CBS/MSD/WMO 600 625 640

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

 

•    Toekomstagenda Sociaal Domein Maastricht Heuvelland 2022.
•    Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Eijsden-Margraten 2022.
•    Verordening Jeugdhulp Eijsden-Margraten 2019.

•    Centrumregeling verwerving Jeugdhulp Zuid-Limburg 2019.
•    Verwijsindex risicojongeren
•    Preventie- en handhavingsplan jeugd en alcohol Zuid-Limburg2021-2024.
    Centrumregeling verwerving WMO-ondersteuning en beschermd wonen.
•    Regionale toekomstagenda informele ondersteuning en zorg.
•    De nota Gezondheidsbeleid Zuid-Limburg 2020-2023 ‘Zuid Springt Eruit’
•    Regionaal plan zicht op thuis 2021.
•    Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Maastricht Heuvelland 2017.
•    Uitvoeringsbesluit boetes participatiewet  MH 2017.
•    Beleidsnota schuldhulpverlening Eijsden-Margraten 2022-2025.
•    Beleidsregels Bijzondere bijstand en Regeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering.
•    Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2016.
•    Verordening handhaving Participatiewet, IOAW en IOAZ 2016.
•    Verordening individuele inkomenstoeslag Participatiewet 2015.
•    Verordening individuele studietoeslag Participatiewet 2015.
•    Verordening re-integratie en tegenprestatie Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2016.
   Beleidsregel subsidies maatschappelijke accommodaties (in eigendom van vereniging of stichting) gemeente Eijsden-Margraten 2018.
•    Verordening GR leerlingenvervoer Maastricht-Heuvelland gemeente Eijsden-Margraten 2014.
•    Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Eijsden- Margraten 2015.
•    Uitvoeringsbesluit Kinderopvang op basis van Sociaal medische indicatie (SMI)
•    Beleidsplan bibliotheekwerk heuvelland gemeenten 2008-2011.
•    Subsidieverordening Welzijn Eijsden-Margraten 2017.
   Kadernota accommodatiebeleid 2017.
•    Meerjarenonderhoudsplan Sportaccommodaties 2015. 
•    Verordening materiële en financiële gelijkstelling onderwijs Eijsden-Margraten 2012.
   Verordening leszwemmen gemeente Eijsden-Margraten 2018.
•    Beleidsplan Cultureel Erfgoed 2018-2021.

•    Subsidieverordening Cultureel Erfgoed.

•    Erfgoedverordening Eijsden-Margraten eerste wijziging 2016.
•    Subsidieverordening Kerkelijke Rijksmonumenten Cultureel Erfgoed.
•    Nota bouwstenen kunst en cultuur 2014-2018.

•    Regeling adviescommissie Kunst en Cultuur.

 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan het programma Mens & Samenleving :

  • Centrumregeling inkoop Jeugd.
  • Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zuid-Limburg (GGD Zuid Limburg).
  • Omnibuzz.
  • MTB Regio Maastricht NV.
  • Stichting Podium24.
  • Annex BV / Stichting Re-integratie Inbesteding Maastricht en Mergelland (SRIMM).
  • Anti Discriminatie Voorziening Limburg.
  • Regionale samenwerking leerplicht RMC.
  • Regionale samenwerking leerlingenvervoer.

Voor nadere informatie over deze verbonden partijen verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Bijlage Sociaal Domein

Monitor Sociaal Domein

De laatste jaren zijn de lasten binnen programma 1  Mens & Samenleving flink gestegen, met name door de toename van de lasten als gevolg van de open einde regeling rondom de Jeugdzorg en Wmo. In het najaar van 2019 zijn wij daarom gestart met het opstellen van uitgebreide monitoring t.a.v. het  Sociaal Domein om zo een beter inzicht te krijgen in de toegekende arrangementen en kosten alsook inhoudelijke informatie voor bijvoorbeeld het (bij)sturen van het beleid en het opstellen van beheersmaatregelen. 

De monitor bestaat uit een drietal dashboards voor zowel Wmo, Jeugd en Participatie die op maandelijkse basis worden samengesteld en uitvoerig intern besproken. De monitor bevat zowel financiële als inhoudelijke informatie t.a.v. nagenoeg elk onderdeel van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. Deze monitoring wordt voortdurend doorontwikkeld. 

 Plan-Do-Check-Act (P-D-C-A)

De monitor geeft veel informatie over de ontwikkelingen. Dit betreft zowel gewenste als ongewenste ontwikkelingen op basis waarvan eventueel bijsturing nodig kan zijn. Na aanleiding van het geconstateerde in de monitoring worden waar nodig aanvullende en verdiepende analyses gemaakt. Dit vormt de basis voor het al dan niet inzetten van eventuele beheersmaatregelen en/of beleidsmatige plannen en wijzigingen. Het effect van de ingezette maatregelen wordt vervolgens gemonitord waarna opnieuw afwegingen worden gemaakte t.a.v. de geconstateerde feiten. Daarmee is de P-C-D-A cyclus rond.

Waar sturen wij op?

Vanuit de informatie die voorhanden is, bestaat een redelijk volledig en goed beeld van de situatie, trends en bijzonderheden binnen de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. Hetgeen wij binnen de monitoring constateren, zetten wij af tegen de gewenste (bestuurlijke) ontwikkelingen en kaders. Hiermee creëren wij inzicht, overzicht en uitzicht. 

We sturen onder andere op aantallen en kosten t.a.v. beschikkingen, cliënten en aanbieders. Verder monitoren we de meldingen, aanvragen, doorlooptijden, etc. Dit delen wij in naar de verschillende onderdelen binnen de Wmo , Jeugd en Participatie waardoor een gerichtere aanpak mogelijk wordt gemaakt. Verder sturen we ook via de vastgestelde KPI’s zoals bijvoorbeeld de KPI’s in deze begroting en de KPI’s die benoemd staan in het actieplan jeugd. Wanneer op bepaalde indicatoren ‘afwijkingen’ worden geconstateerd, worden hiertoe aanvullende analyses gemaakt.

Ontwikkelingen 2023 en verder

Het Sociaal Domein is volop in ontwikkeling, zowel landelijk als regionaal als lokaal. Het jaar 2023 zal een jaar zijn waarin diverse grote(re) dossiers worden doorontwikkeld. Dit zijn onder andere:

  • Het anticiperen op de nieuwe lokale situatie na de doorgevoerde wijzigingen t.a.v. het woonplaatsbeginsel;
  • Het uitwerken van de nieuwe inkoopstrategieën gericht op de landelijke en regionale ontwikkelingen t.a.v. Wmo, Jeugdwet en Participatiewet en de voorbereidingen t.a.v. nieuwe inkooptrajecten;
  • De implementatie van een nieuwe applicatie t.b.v. Wmo , Jeugd en Participatie met als doel te komen tot een betere informatievoorziening;
  • Het verder ontwikkelingen van mogelijkheden in het voorliggende veld;
  • Het uitbreiden van thematisch ingestoken resultaatonderzoeken en monitoring van de diverse onderdelen binnen de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet waar nodig;
  • Het verder door ontwikkelen van de gehele afdeling Mens en Samenleving en de uitvoeringsteams in het bijzonder om nog betere grip en sturing te  verkrijgen. 

Wat heeft het programma gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma gekost?
Exploitatie Begroting 2022 na wijz. Werkelijk 2022 Afwijking jaarrekening 2022
Lasten
1.000 Prioritair thema: Lifestyle -98.500,00 -93.319,60 5.180,40
1.100 Kerntaak: Sociaal Domein -19.652.860,00 -18.507.342,37 1.145.517,63
1.200 Kerntaak: Vitale inwoners en gemeenschappen -4.694.182,00 -4.114.733,18 579.448,82
1.300 Kerntaak: Culturele identiteit -362.998,00 -343.238,21 19.759,79
1.400 Mutaties reserves programma 1 -121.788,00 -138.703,41 -16.915,41
Totaal Lasten -24.930.328,00 -23.197.336,77 1.732.991,23
Baten
1.100 Kerntaak: Sociaal Domein 6.476.285,00 6.754.848,41 278.563,41
1.200 Kerntaak: Vitale inwoners en gemeenschappen 587.480,00 569.230,82 -18.249,18
1.300 Kerntaak: Culturele identiteit 0,00 226,85 226,85
1.400 Mutaties reserves programma 1 497.836,00 497.836,00 0,00
Totaal Baten 7.561.601,00 7.822.142,08 260.541,08