Uitgaven

39,48%
€ -26.282.928,75
39,48% Complete

Inkomsten

71,02%
€ 48.790.569,58
71,02% Complete

Saldo

1054,83%
€ 22.507.640,83

Programma 5: Bestuur & Bedrijfsvoering

Uitgaven

39,48%
€ -26.282.928,75
39,48% Complete

Inkomsten

71,02%
€ 48.790.569,58
71,02% Complete

Saldo

1054,83%
€ 22.507.640,83

 

Als je met een beschouwende blik naar een gemeente kijkt vervult een gemeente verschillende rollen in haar functie naar haar inwoners. In één perspectief is de gemeente dienstverlener aan haar inwoners. In dit perspectief vervult de gemeente diensten zoals het verstrekken van paspoorten etc. In een andere rol treedt de gemeente haar inwoners tegemoet als burger van een gemeente.

Dienstverlening en besturen zit in ons DNA, is herkenbaar in beleid en uitvoering en sluit aan op de “dicht bij het leven” filosofie die verder uitgedragen wordt. In dat licht willen we vanuit betrokkenheid en op een verfrissende wijze van besturen en werken aansluiting zoeken bij de behoeften van de samenleving door concrete stappen te zetten in goed samenspel tussen raad, college en de ambtelijke organisatie. Dit zal de komende jaren zorgen voor een omslag in de ontwikkelingen van de dienstverlening en wijze van besturen waarbij we al dan niet in samenwerking met andere organisaties/overheden zorg dragen voor een samenleving waarin iedereen op een veilige wijze mee kan doen.

Verder geeft het programma Bestuur en bedrijfsvoering inzicht in de algemene middelen en de wijze waarop wordt gewerkt aan een solide financieel gezonde gemeente. Een financieel gezonde gemeente betekent: een solide financieel meerjarig beleid, goed beheer van deelnemingen en verbonden partijen, een goede financieringsfunctie; voldoende weerstandsvermogen om gemeentelijke risico’s af te dekken, voldoende waarborgen tegen calamiteiten (verzekeringen) en zo laag mogelijke lasten voor inwoners en ondernemers. Dit wordt op een transparante wijze overzichtelijk gemaakt waarin cijfers op een leesbare manier worden gepresenteerd.
Een nadere uitwerking komt terug in de wettelijk voorgeschreven paragrafen Lokale heffingen, Bedrijfsvoering, Weerstandsvermogen en risicobeheersing, Financiering en Verbonden partijen.

5.1 Kerntaak: Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Omschrijving

De kerntaak Openbare orde en Veiligheid levert een bijdrage aan het behouden van een goed woon- en leefklimaat in onze dorpen en het buitengebied.
Je veilig voelen c.q. veilig zijn, is de basis om te kunnen functioneren, te verblijven en te ondernemen. Veiligheid is vanuit dat beeld een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Van alle burgers mag namelijk verwacht worden dat zij zich gedragen met respect voor elkaar en de omgeving. Echter, veiligheid is ook een gemeentelijke verantwoordelijkheid. Mensen moeten veilig zijn en zich veilig (kunnen) voelen in en om het huis, in het verkeer en ongehinderd op straat kunnen verblijven, overdag en ’s avonds en veilig hun ondernemerschap en verenigingsactiviteiten kunnen uitoefenen. Van ons als gemeente mag onder meer verwacht worden dat wij erop toezien dat dat mogelijk is, door het treffen van preventieve maatregelen en door handhavend op te treden. 

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 na wijz. Werkelijk 2022 Afwijking jaarrekening 2022 Procentuele afwijking 2022
6120000 Veiligheidsregio Zuid-Limburg -1.813.383,00 -1.897.989,00 -84.606,00 -4,67
6120020 Pro-actie -22.000,00 -23.806,81 -1.806,81 -8,21
6120030 Bedrijfshulpverlening -2.350,00 -938,81 1.411,19 60,05
6140000 Veiligheidsbeleid -300.075,00 -244.201,36 55.873,64 18,62
6140004 Vergunningverlening bijzondere wetten 14.500,00 17.629,42 3.129,42 -21,58
6140010 Dierenbescherming -32.619,00 -34.519,25 -1.900,25 -5,83

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 7.500 en > 10%

 

6140000 Veiligheidsbeleid
Het voordeel bestaat uit enerzijds minder lasten € 26.895 en anderzijds uit meer baten € 28.978
Het voordeel op de lasten is vooral veroorzaakt doordat de reikwijdte van de audit / implementatie Wet Politiegegevens is ingeperkt zodat deze als basis voor een verbeterplan kan dienen en doordat er hiervoor geen inhuur nodig was, voordeel € 18.000. Daarnaast zijn er enkele kleinere voordelen geweest: zo is bijvoorbeeld de module Afslepen (auto's) niet gebruikt (voordeel € 5.500). 
In Q4 zijn de POK (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslagen ) gelden 2021 + 2022 door centrumgemeente Maastricht overgemaakt naar de deelnemende gemeenten omdat er in die jaren geen activiteiten met uitgaven zijn geweest. Deze teruggaaf was niet begroot. Deze middelen waren bedoeld voor de versterking van de coördinatiefunctie van het Zorg- en Veiligheidshuis in de ondersteuning van mensen met (hoog) risicovol verward gedrag. 

5.2 Kerntaak: Identiteit & Samenwerking

Terug naar navigatie - Omschrijving

Om invulling te kunnen geven aan haar bestaansdoel komt de gemeente vele (maatschappelijke) partners tegen met een samenwerking op verschillende niveaus en voor verschillende beleidsvelden.

Te denken valt aan onder meer de huidige samenwerking inzake de grensoverschrijdende milieuproblematiek, handhaving en oefeningen in het kader van veiligheid, de Rijksgrenscorrectie, mobiliteit inzake spoor en waterweg, het project “meer met de Maas’, samenwerking met Voeren op het terrein van natuur en landschap, grensoverschrijdend ondernemen, de samenwerking in de sociale sector, de jumelage met Clervaux, de verbonden partijen en onze eigen bedrijfsvoering.

Die verscheidenheid van opgaven en beleidsvelden vergt dat er voor samenwerking passend moet worden ‘geschakeld op schalen’, zoals bijvoorbeeld op de schaal stad/platteland, in casu Maastricht/Heuvelland of op de schaal Lijn 50 of op schaal Zuid-Limburg (18) of op de schaal Limburg (33) of op de schaal Euregionaal. Meer themagericht – bijv. de thema’s erfgoed, slowtoerisme, fruitsector en streekprodukten - kan worden gedacht aan samenwerking op een schaal met de regio Haspengouw en/of met de regio Land van Herve. Grensoverschrijdende samenwerking maakt sinds vorig jaar voor het eerst ook deel uit van het takenpakket van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en die omstandigheid kan bevorderend werken voor het verdiepen en uitbouwen van de grensoverschrijdende samenwerking in onze (eur)regio.

Uitgangspunt voor samenwerking vormt de autonomie en de identiteit van de gemeente Eijsden-Margraten. Op grond van dit uitgangspunt staat de gemeente open voor het verdiepen en verder uitbouwen van de (eu-)regionale samenwerking middels het voeren van een stevige regio-agenda op samenwerking.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 na wijz. Werkelijk 2022 Afwijking jaarrekening 2022 Procentuele afwijking 2022
6005000 Bestuurlijke samenwerking -27.000,00 -24.812,83 2.187,17 8,10
6005001 Bestuurlijke samenwerking Zuid Limburg -66.376,00 -8.683,52 57.692,48 86,92
6005002 Middengebied: scan agrarische bouwk. en vit.man. 0,00 0,00 0,00 0,00

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 7.500 en > 10%

6005001 Bestuurlijke samenwerking Zuid Limburg
In burap 1-2022 is het budget Lijn50 ad. € 34.000 afgeraamd met € 30.000 voor Team Heuvelland. Van het resterende budget is nog € 852 ingezet ; voordeel € 3.175.
Van het budget governance Middengebied ad. € 59.104 - € 75.000  kosten governance minus € 15.896 inbreng Eijsden-Maragraten t.b.v. governance - is per saldo € 4.586 ingezet ; voordeel € 54.518. 

5.3 Kerntaak: Bestuur & Dienstverlening

Terug naar navigatie - Omschrijving

De gemeente streeft richting haar inwoners en ondernemers naar een transparante en betrouwbare dienstverlening. Duidelijkheid, kwaliteit en korte doorlooptijden staan hierin centraal. Deze vorm van dienstverlening vraagt om een open en transparante wijze van communiceren naar onze inwoners, belanghebbenden en maatschappelijke partners die te typeren is als klantvriendelijk en klantgericht.

Daarnaast wordt ingezet op de kracht en kwaliteiten van inwoners en ondernemers die binnen Eijsden-Margraten aanwezig zijn door ons dienstbaar op te stellen richting samenleving en niet andersom: de burger centraal. Dit vraagt om een omslag van besturen en werken vanuit de ambtelijke organisatie en het bestuur. Een werkwijze waarin verbinding gemaakt wordt met de samenleving op basis van burgerparticipatie, co-creatie, maar waar ook vanuit een coöperatieve houding ruimte geboden wordt aan burgerinitiatieven.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 na wijz. Werkelijk 2022 Afwijking jaarrekening 2022 Procentuele afwijking 2022
6001000 Raad / commissies -159.000,00 -109.686,67 49.313,33 31,01
6001001 Burgemeester -736,00 -989,00 -253,00 -34,38
6001002 Wethouders 338.106,00 88.967,00 -249.139,00 73,69
6001999 Salarissen Raad en B&W -1.154.700,00 -1.063.465,64 91.234,36 7,90
6002001 Representatie bestuur -45.804,00 -49.179,32 -3.375,32 -7,37
6002002 Gemeente- / streekarchief -110.796,00 -110.129,52 666,48 0,60
6002003 Representatie algemeen -39.300,00 -40.707,66 -1.407,66 -3,58
6002010 Voorlichting -34.988,00 -27.282,81 7.705,19 22,02
6003000 Burgelijke stand -4.500,00 -2.046,23 2.453,77 54,53
6003003 Verkiezingen -99.877,00 -73.779,79 26.097,21 26,13
6003010 Rijbewijzen -15.520,00 -16.464,89 -944,89 -6,09
6003030 Naturalisaties -190,00 -1.395,00 -1.205,00 -634,21
6003040 Gemeentelijke basisadministratie -22.725,00 -14.143,44 8.581,56 37,76
6004000 Burgelijke stand opbrengsten 49.000,00 38.013,17 -10.986,83 22,42
6004010 Rijbewijzen opbrengsten 87.710,00 78.655,54 -9.054,46 10,32
6004020 Reisdocumenten opbrengsten 39.896,00 69.151,01 29.255,01 -73,33
6004030 Naturalisaties opbrengsten 1.500,00 5.569,00 4.069,00 -271,27
6004040 Gem. basisadministratie (opbr.) 28.200,00 7.964,47 -20.235,53 71,76
6006000 Griffierfunctie -2.650,00 -200,00 2.450,00 92,45
6006010 Rekenkamer -20.000,00 -18.084,76 1.915,24 9,58
6724000 Lijkbezorging -154.792,00 -150.096,58 4.695,42 3,03
6732000 Begraafplaatsrechten 58.500,00 84.928,67 26.428,67 -45,18

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 7.500 en > 10%

6001000 Raad/commissies
De onderschrijding is voornamelijk veroorzaakt door mindere uitgaven op het gebied van presentiegelden en opleidingen. Een en ander is het gevolg van de wisseling van de gemeenteraad als gevolg van de verkiezingen. Daarnaast is minder uitgeven aan burgerparticipatie en bestuurlijke vernieuwing. Ook dit is een gevolg van de wisseling van de gemeenteraad.

6001002 Wethouders
De overschrijding (baten) worden veroorzaakt door een verplichte vrijval van de voorziening pensioenen op basis van de actuariële waarde berekeningen. Vanwege de hogere rekenrente valt deze gunstiger uit. Daarnaast heeft een verplichte storting in de voorziening van oud wethouders plaatsgevonden van de voormalige gemeente Eijsden en Margraten.

6002010 Voorlichting
De onderschrijding is voornamelijk veroorzaakt doordat minder uitgegeven is aan advertentie en reclame kosten.

6003003 Verkiezingen
Bij het begroot bedrag voor de verkiezingen was rekening gehouden met extra kosten in verband met Corona. Achteraf is gebleken dat de geraamde kosten hiervoor te hoog waren ingeschat. Daarnaast zijn de vergoedingen voor de presentiegelden meegevallen omdat meer ambtenaren zijn ingezet bij de verkiezingen.

6003040 Gemeentelijke basisadministratie
De lagere kosten zijn onder ander het gevolg van minder VOG aanvragen en er is geen audit persoonslijsten geweest.

6004000 Burgerlijkstand opbrengsten
De minder inkomsten zijn het gevolg van minder huwelijken.

6004010 Rijbewijzen opbrengsten
De minder rijbewijzen zijn onder andere het gevolg van het digitaal aanvragen van rijbewijzen. Deze lopen niet via de gemeente. 

6004020 Reisdocumenten opbrengsten
De meeropbrengst is een gevolg van de 10 jarige cyclus van reisdocumenten.

6004040 Gemeentelijke basisadministratie opbrengsten
De minder opbrengsten zijn het gevolg van minder aanvraag van uittreksels.

6723000 Begraafplaatsrechten
In de 2de burap 2022 zijn de opbrengsten naar beneden bijgesteld op basis van de toenmalige prognose 2022. In de prognose is geen rekening gehouden met de verlengingen die in Q4  zijn verwerkt en gefactureerd hetgeen tot een voordeel van ca. € 26.500 heeft geleid.

 

5.4 Kerntaak: Financiën & middelen

Terug naar navigatie - Omschrijving

Binnen het beleidsveld financiën en middelen geven we uitvoering aan een solide financieel meerjarig beleid met zo laag mogelijke lasten voor inwoners en ondernemers. Wij zorgen voor een transparante begroting waarin cijfers op een leesbare manier worden gepresenteerd. 

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 na wijz. Werkelijk 2022 Afwijking jaarrekening 2022 Procentuele afwijking 2022
6040003 Financiën -865.130,00 -898.532,65 -33.402,65 -3,86
6040004 Servicebureau -176.387,00 -184.417,54 -8.030,54 -4,55
6040006 Fysieke leefomgeving -1.500,00 -680,00 820,00 54,67
6040007 Openbare ruimte -327.557,00 -336.993,48 -9.436,48 -2,88
6040008 Directie en HRM -85.250,00 -82.270,17 2.979,83 3,50
6040009 Informatisering en Automatisering -1.407.957,00 -1.439.381,01 -31.424,01 -2,23
6040010 Verzekeringen -194.089,00 -205.893,47 -11.804,47 -6,08
6040011 Dienstverlening en burgerpanel -15.000,00 -11.355,97 3.644,03 24,29
6040012 DIV/Post -35.000,00 -23.381,77 11.618,23 33,19
6050000 Treasury 134.279,00 132.221,62 -2.057,38 1,53
6913000 Beleggingen deelnemingen 94.944,00 94.944,00 0,00 0,00
6921000 Algemene uitkering 35.929.950,00 35.809.262,90 -120.687,10 0,34
6921002 Decentralisatie-uitkering 301.990,00 311.075,05 9.085,05 -3,01
6921003 Decentralisatie-uitkering inburgering 87.588,00 87.588,00 0,00 0,00
6922000 Onvoorzien 1.318.268,00 1.636.422,45 318.154,45 -24,13
6922002 Corona directie 0,00 -41,50 -41,50 0,00
6922004 Corona Servicebureau 0,00 -1.124,18 -1.124,18 0,00
6922018 Wateroverlast Buitendienst 288.320,00 288.320,00 0,00 0,00
6922020 Oekraïne -14.793,00 0,62 14.793,62 100,00
6922980 Coronafonds / Reserve Covid -174.900,00 -148.443,63 26.456,37 15,13
6931000 OZB-gebruikers 460.414,00 457.918,26 -2.495,74 0,54
6932000 OZB-eigenaren 627.993,00 627.028,20 -964,80 0,15
6932001 OZB-eigenaren woningen 4.539.515,00 4.539.598,77 83,77 0,00
6935000 Forensenbelasting 83.500,00 82.351,20 -1.148,80 1,38
6937000 Hondenbelasting 179.000,00 178.179,58 -820,42 0,46
6939000 Precariobelasting 5.000,00 0,00 -5.000,00 100,00
6940010 Invordering/heffingkstn belastingen -5.000,00 -5.217,00 -217,00 -4,34
6942000 Vennootschapsbelasting -25.000,00 -41.206,25 -16.206,25 -64,83
6990000 Saldo na bestemming -140.933,00 -2.133.769,73 -1.992.836,73 -1.414,03

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 7.500 en > 10%

6040012 DIV/Post
De onderschrijding is veroorzaakt doordat diverse geplande archiefbeschrijvingen en overdrachten naar het HCL vertraging hebben opgelopen en zijn uitgesteld.

6050000 Treasury
De minder inkomsten zijn een gevolg van de achtergebleven investering. Als gevolg hiervan zijn op de afzonderlijke kostenplaatsen ook minder lasten geboekt. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningsaldo. Daarnaast is een voordeel gerealiseerd van afgerond € 8.000 vanwege negatieve rente. Dit betekende dat de gemeente rente ontving bij het lenen van geld in plaats van rente te moeten betalen.

6921000 Algemene uitkering
De hogere inkomsten zijn een gevolg van  de bijstelling van de uitkeringsfactor, en de bedragen per eenheid . Een en ander is bekend gemaakt in de decembercirculaire. Dit is de reden dat dit niet meer in de 2e bestuursrapportage is bijgesteld. 

6922000 Onvoorzien
De overschrijding is veroorzaakt door de stelpost gevolgen cao van € 529.000. De meerkosten van de totale cao kosten zijn verantwoord op de daadwerkelijk betaalde salarissen. Bij de paragraaf bedrijfsvoering vindt u hier een analyse van.

6922020 Oekraïne
Het budget van € 14.793 voor leerlingenvervoer is niet benut omdat de kosten zijn vergoed door het ministerie.

6922980 Coronafonds/Reserve Covid
Bij het opstellen van de 2e bestuursrapportage 2022 was het nog de veronderstelling dat de geserveerde coronagelden in 2022 nog besteed zouden worden. In de praktijk is echter gebleken dat geen aanspraken meer op het coronafonds zijn gedaan.

6924000 Vennootschapsbelasting
De te betalen vennootschapsbelasting is gebaseerd op een voorlopige inschatting. Thans is  gebleken dat deze inschatting te laag is geweest. Als meer ervaring is opgedaan met de vennootschapsbelasting, kan een betere raming worden afgegeven.

6990000 Saldo na bestemming

5.5 Kerntaak: Personeel

Terug naar navigatie - Omschrijving

In deze kerntaak geven we inzicht in de personele ontwikkeling. Een goede personele invulling is van groot belang voor de realisatie van de doelen van de organisatie. Er wordt inzicht geboden in de personele inzet op de programma’s 1 tot en met 4 en de personele inzet die tot de overhead wordt gerekend. Door het personeel in dit programma onder te brengen, is het totaal inzicht in de personele ontwikkeling groter. Binnen de personele inzet is een onderverdeling te maken naar overhead en direct toewijsbare personele inzet.

Overhead is het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Tot de overhead horen alle functies die dit doel dienen. De overheadfuncties staan derhalve niet rechtstreeks ten dienste van de (externe) klant. Dat betekent dat in ieder geval de kosten in verband met de volgende elementen tot kosten van overhead worden gerekend en moeten worden opgenomen:

- financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie;
- personeel en organisatie;
- inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement);
- interne en externe communicatie m.u.v. klantcommunicatie;
- juridische zaken;
- bestuurszaken en bestuursondersteuning (excl. griffie)
- informatievoorziening en automatisering van PIOFACH-systemen;
- facilitaire zaken en huisvesting;
- documentaire informatievoorziening en
- managementondersteuning primaire proces.

Verdeling personele kosten en inzet van personeel naar Overhead.

Gemeenten dienen een apart overzicht van de kosten van de overhead op te nemen in het programmaplan. Dat is afgesproken om de raad meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en haar meer zeggenschap te geven over die kosten. 

Terug naar navigatie - Omschrijving

De totale kosten aan overhead per inwoner in Eijsden-Margraten bedragen € 456 in 2022 en € 422 in 2021.  De stijging van de totale kosten aan overhead per inwoner in de jaarrekening 2022 ten opzichte van de jaarrekening 2021 kan worden verklaard door meer kosten aan inhuur.

Totaal Directe personeelslasten Overhead Overhead per inwoner
begroting 2022 NW Rekening 2022 begroting 2022 NW Rekening 2022 begroting 2022 NW Rekening 2022 begroting 2022 NW Rekening 2022
inwoners
Salarislasten (incl. griffie exc. Raad en college) € 13.545.397 € 12.169.385 € 9.360.723 € 8.815.052 € 3.655.410 € 3.354.333
Overige overhead € 7.271.199 € 8.459.992
Totaal € 13.016.133 € 12.169.385 € 10.926.609 € 11.814.325 € 422 € 456 25900
Terug naar navigatie - Omschrijving

De totale salarislasten (inclusief bestuur en griffie)  bedragen als volgt.

Personeel 2022 Begrotig 2022 na wijziging realisatie 2022 Verschil
1 Salarissen Raad en B&W € 959.700 € 842.765 € 116.935
2 Salarislasten personeel € 13.545.397 € 12.169.385 € 1.376.012
Totaal personele lasten € 14.505.097 € 13.012.150 € 1.492.947
3 Inhuur € 2.103.511 € 3.510.200 -€ 1.406.689
Totaal € 16.608.608 € 16.522.350 € 86.258

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 na wijz. Werkelijk 2022 Afwijking jaarrekening 2022 Procentuele afwijking 2022
6003998 Vergoeding BABS Burgerzaken -14.000,00 -10.830,56 3.169,44 22,64
6003999 Salaris Burgerzaken -506.426,00 -501.608,70 4.817,30 0,95
6006999 Salaris Bestuur (griffie) -267.164,00 -265.900,25 1.263,75 0,47
6040001 Algemene personeelkosten -1.657.676,00 -1.678.262,91 -20.586,91 -1,24
6040399 Salaris Financien en informatiemanagement -2.190.585,00 -2.441.566,54 -250.981,54 -11,46
6040499 Salaris Servicebureau -1.424.128,00 -1.520.320,40 -96.192,40 -6,75
6040599 Salaris Mens en samenleving -253.276,00 -725.271,36 -471.995,36 -186,36
6040699 Salaris Fysieke leefomgeving -1.174.646,00 -1.111.400,04 63.245,96 5,38
6040799 Salaris Openbare ruimte -372.157,00 -398.522,85 -26.365,85 -7,08
6040899 Salaris Directie en HRM 0,00 0,00 0,00 0,00
6210999 Salaris Verkeer en vervoer -742.646,00 -675.477,44 67.168,56 9,04
6341999 Salaris Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -187.007,00 -173.662,55 13.344,45 7,14
6560998 Salaris Openbaar groen en openlucht recreatie -1.135.590,00 -1.153.113,37 -17.523,37 -1,54
6560999 Salaris Economische promotie -228.695,00 -226.209,54 2.485,46 1,09
6670999 Salaris Samenkracht en burgerparticipatie -988.805,00 -892.586,77 96.218,23 9,73
6671999 Salaris Wijkteams -918.145,00 -855.991,99 62.153,01 6,77
6721999 Salaris Afval -297.006,00 -297.006,00 0,00 0,00
6722999 Salaris Riolering -611.949,00 -611.949,00 0,00 0,00
6810999 Salaris Ruimtelijke ordening -944.480,00 -864.465,57 80.014,43 8,47
6820999 Salaris Wonen en bouwen 0,00 0,00 0,00 -8
6822999 Salaris Wonen en bouwen -1.418.261,00 -1.404.530,75 13.730,25 0,97

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 7.500 en > 10%

6040399 Salaris Financiën en informatie management
Voor de analyse van de salarissen wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering

6040599 Salaris Mens en samenleving
Voor de analyse van de salarissen wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering

 

5.6 Mutaties reserves programma 5

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 na wijz. Werkelijk 2022 Afwijking jaarrekening 2022 Procentuele afwijking 2022
6980005 Mutaties reserves prg. 5 972.070,00 972.070,00 0,00 0,00

Toelichting afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking > € 100.000 anders afwijking > € 7.500 en > 10%

Er zijn geen financiële afwijkingen toe te lichten.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren Programma 5: Bestuur & Bedrijfsvoering
Naam Indicator Eenheid Bron Waarde Waarde Waarde
E-M 25.000 - 50,000 NL
Formatie Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 6,62 geen data geen data
Bezetting Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 6 geen data geen data
Apparaatskosten Kosten per inwoner Eigen begroting 714 geen data geen data
Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen begroting 24% geen data geen data
Overhead % van totale lasten Eigen begroting 18% geen data geen data
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In Euro’s COELO 920 geen data 823
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In Euro’s COELO 1023 geen data 905
Verwijzingen halt Aantal per 1.000 jongeren Halt 12 7 8
2021 2021 2021
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners CBS 2,32 12,1 22,82
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners CBS 0,39 0,33 0,53
Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners CBS 1,0 4,8 1,4
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) Aantal per 1.000 inwoners CBS 2,9 4,8 6

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan het programma Bestuur &  Bedrijfsvoering :

  • NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank).
  • Veiligheidsregio Zuid-Limburg.
  • Waterleiding Maatschappij Limburg NV.
  • Enexis Holding NV.
  • Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV.
  • Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen.
  • GR Gegevenshuis.

Voor nadere informatie over deze verbonden partijen verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wat heeft het programma gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma gekost?
Exploitatie Begroting 2022 na wijz. Werkelijk 2022 Afwijking jaarrekening 2022
Lasten
5.100 Kerntaak: Openbare orde en veiligheid -2.180.127,00 -2.240.133,69 -60.006,69
5.200 Kerntaak: Identiteit&Samenwerking -109.272,00 -33.496,35 75.775,65
5.300 Kerntaak: Bestuur&Dienstverlening -1.959.323,00 -2.638.373,54 -679.050,54
5.400 Kerntaak: Financiën&Middelen -4.775.510,00 -6.611.749,49 -1.836.239,49
5.500 Kerntaak: Personeel -15.392.102,00 -15.861.677,03 -469.575,03
5.600 Mutaties reserves programma 5 -743.530,00 -1.031.268,38 -287.738,38
Totaal Lasten -25.159.864,00 -28.416.698,48 -3.256.834,48
Baten
5.100 Kerntaak: Openbare orde en veiligheid 24.200,00 56.307,88 32.107,88
5.200 Kerntaak: Identiteit&Samenwerking 15.896,00 0,00 -15.896,00
5.300 Kerntaak: Bestuur&Dienstverlening 696.657,00 1.333.971,09 637.314,09
5.400 Kerntaak: Financiën&Middelen 45.357.775,00 45.343.951,79 -13.823,21
5.500 Kerntaak: Personeel 59.460,00 53.000,44 -6.459,56
5.600 Mutaties reserves programma 5 1.715.600,00 2.003.338,38 287.738,38
Totaal Baten 47.869.588,00 48.790.569,58 920.981,58