Aanpak geluidsoverlast
Omschrijving (toelichting)
We richten ons t.a.v. grensoverschrijdende overlast (o.a. vliegtuigoverlast) op met name het bevoegd gezag. Daar waar nodig wordt noodzakelijke expertise ingehuurd om ons te adviseren en te ondersteunen richting bevoegd gezag.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Grensoverschrijdende overlast is een veelomvattende paraplu-term. Afgelopen jaar is deze term geconcretiseerd om gericht acties en initiatieven te initiëren, in:
- Geluidsoverlast vliegverkeer.
Er is een werkgroep/ -expertgroep ingericht met afvaardiging van MinBuZa, MinIW, Provincie Limburg, Luchthaven Luik-Bierset, Luchtverkeersleiders BE/NL en gemeente Eijsden-Margraten.
Hiermee is het fundament gelegd voor een structurele dialoog aangaande vliegverkeer-gerelateerde geluidshinder.
- Geuroverlast/ Luchtverontreiniging.
Afgelopen jaar zijn een 7-tal stations in onze gemeente geplaatst die luchtmetingen verrichten. De data uit deze metingen worden periodiek i.s.m. de Universiteit Maastricht van duiding voorzien. Het meettraject is eind 2022 gestart waarmee we nog te vroeg in het proces zitten om uitkomsten te presenteren.
De verwachting is om in 2023 de eerste conclusies te kunnen presenteren.
- Geluidsisolatie woningen.
Lokaal is gestart met de isolering van woningen ter reductie van geluidsoverlast. Van de 6 aangewezen woning die in aanmerking kwamen voor overheid-gefinancierde geluidsisolatie, is met 4 ook daadwerkelijk overeengekomen isolatiewerkzaamheden uit te voeren. De verwachting is dat in april ’23 alle werkzaamheden afgerond zijn.
- Grensontwikkelingen.
Specifiek voor de grensontwikkelingen in Wallonië is een Euregionale Taskforce ingericht waarbij Maastricht samen met Eijsden-Margaten de lead heeft. Deelnemende partijen: Maastricht, Eijsden-Margraten, Provincie Limburg (NL) en de RUD Zuid-Limburg, Voeren en Riemst, Provincie Limburg (B) en het Vlaams Gewest.
Doelen van de Taskforce:
1. Communicatie (info en kennisuitwisseling)
2. Formele procedures
3. Politieke lobby