Financiële begroting
Van kadernota naar begroting
Van kadernota naar begroting: het doorlopen proces en gemaakte keuzes
Start met inbreng van de raad
Op verzoek van de gemeenteraad hebben we dit jaar de kadernota en de begrotingsvoorbereiding anders aangepakt. Vroeg in het proces hebben we de raad betrokken bij de situatie waar we voor staan en inzichtelijk gemaakt welke keuzeopties er zijn.
Wat we beoogden met dit traject was: komen tot duurzame financiën waarvoor scherpe keuzes nodig zijn, met zoveel mogelijk draagvlak. We hebben dan ook de perspectieven van de gemeenteraad, van het college en van de organisatie opgehaald en met elkaar verbonden en vertaald in voorliggende meerjarenbegroting.
Het traject startte met een digitale informatiesessie voor de raad op 10 juni 2020, waarin de financiële ontwikkelingen werden toegelicht en geduid. De hoofdboodschap was: bij niet ingrijpen stevenen we af op een fors meerjarig tekort.
Tabel 1 geeft de uitgangspositie weer op basis van de informatie op 10 juni 2020.
Tabel 1 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Saldo na Burap I-2020 | -1.490.132 | -1.113.802 | -893.446 | -893.313 | |||
C Herverdeling gemeentefonds | - | -647.500 | -1.295.000 | -1.295.000 | |||
D Beheerskosten onderhoud sportvelden | -250.000 | -250.000 | -250.000 | -250.000 | |||
E Voorziening gemeentelijke gebouwen | -200.000 | -100.000 | - | - | |||
F Ruimte creëren voor prioritaire thema's | -300.000 | -300.000 | -300.000 | -300.000 | |||
G intrede WPKB | -215.000 | -215.000 | -215.000 | ||||
H intrede woonplaatsbeginsel | 500.000 | 500.000 | 500.000 | ||||
I toename WMO door grijze druk | -125.000 | -250.000 | -375.000 | -500.000 | |||
Totaal | -2.365.132 | -2.376.302 | -2.828.446 | -2.953.313 | |||
Eerste indicatie meicirculaire | 962.302 | 970.839 | 988.245 | 1.459.269 | |||
Restant opgave voor zomerreces | -1.402.830 | -1.405.463 | -1.840.201 | -1.494.044 | |||
Met zo’n somber uitgangsplaatje is de vraag: aan welke knoppen kunnen we draaien?
Die knoppen zijn onder te verdelen in 4 categorieën:
Interventies in financiën: de 21 keuzeopties.
Het urgentiebesef rondom de uitdagingen waar we als gemeente voor staan was gegroeid. Het beeld dat de gemeente op de langere termijn in een kwetsbare en onzekere financiële situatie komt landde en werd erkend. De vervolgstap was het uitwerken van mogelijke interventies passend in de missie van Eijsden-Margraten. Daar kwamen 21 keuzeopties uit voort die op 22 en 23 juni in 3 fysieke corona-proof sessies zijn gepresenteerd aan 22 raadsleden en burgerraadsleden.
Na de toelichting is ook het draagvlak voor deze opties gepeild, met de vraag welke van deze opties zijn bespreekbaar en dus geschikt om nader uit te werken.
Het overgrote deel van deze 21 keuze-opties bleken bespreekbaar te zijn. In onderstaande grafiek is de cumulatieve opbrengst weergegeven.
Over de uitslag is uw raad door middel van een Raadsinformatiebrief d.d. 9 juli 2020 geïnformeerd. Wij constateren dat geen enkele keuzerichting voor een meerderheid van de deelnemers onbespreekbaar en als de categorie “onbespreekbaar” en “geen voorkeur” bij elkaar opgeteld worden, wordt alleen keuzerichting F2 (herzien subsidie bibliotheek) met 11 stemmen gezien als een ongewenste keuzerichting. Daarmee is geconcludeerd dat nagenoeg alle keuzerichtingen meegenomen konden worden in opmaat naar het in evenwicht krijgen van onze begroting.
Financieel vertrekpunt 2021-2024 ten tijde van de kadernota 2021
In de financiële opgave 2021-2024 is een aantal ontwikkelingen meegenomen:
C. |
|
Vanaf 2022 gaat de herverdeling van het gemeentefonds in. De verwachte negatieve impact bedraagt tussen €50 - €100 per inwoner. Voor € 50 per inwoner opgenomen als verwachte bijstelling van de algemene uitkering. In 2022 maar voor de helft daar het een ingroei model betreft. |
D. |
|
Op basis van een uitgevoerd onderzoek naar de kwaliteit van onze sportvelden verwachten wij een tekort aan onderhoud voor de sportvelden. De beheerskosten worden naar boven bijgesteld. |
E. |
|
Bijramen van de voorziening gemeentelijke gebouwen o.b.v. het MeerJaren Onderhoudsplan 2021-2024. |
F. |
|
In de begroting 2020-2023 was nog geen ruimte gecreëerd voor de prioritaire thema’s. |
G. |
|
De Wet Private Kwaliteitsborging gaat waarschijnlijk per 1-1-2022 in, hetgeen een negatief effect heeft op de legesinkomsten |
H. |
|
Binnen de Jeugdzorg gaat het woonplaatsbeginsel in per 1-1-2022, waardoor de lasten van de zorg onder voogdij geplaatste jeugdigen niet meer ten laste komen van de gemeente Eijsden-Margraten wanneer het geen eigen inwoners betreffen. |
I. |
|
We verwachten een toename van het gebruik van de WMO door de grijze druk binnen onze gemeente. |
Waar staan we nu?
Zoals reeds aangegeven bij de Raadsthemasessies was de prognose van de financiën 2021-2024 nog indicatief en dienden de posten nog verder verdiept te worden. Inmiddels heeft verdieping plaatsgevonden en zijn wij 3 maanden verder waardoor we ook nog additionele inzichten hebben verkregen. Dit leidt tot de volgende uitgangssituatie voor het invullen van de begroting 2021-2024:
Tabel 2 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Restant opgave voor zomerreces | -1.402.830 | -1.405.463 | -1.840.201 | -1.494.044 | |||
Bijstellingen algemeen | |||||||
bijstelling door Definitieve meicirculaire | 116.000 | 106.000 | 109.000 | 111.000 | |||
J aframen dividend BNG Enexis (1*) | -180.000 | -180.000 | -180.000 | -180.000 | |||
K Verwachte compensatie tegemoetkoming kosten Voogdij/18+ (2*) | 250.000 | ||||||
D Bijstelling beheerskosten onderhoudsportvelden (3*) | 80.000 | 80.000 | 80.000 | 80.000 | |||
F Bijstellen budgetten prioritaire thema's (4.1) | 150.000 | 150.000 | 150.000 | 150.000 | |||
L Bijramen personeel ihvk ziek/piek/expertise en ontwikkelbudget (4.4) | -433.000 | -433.000 | -433.000 | ||||
Bijgestelde opgave Begroting 2021-2024 | -986.830 | -1.682.463 | -2.114.201 | -1.766.044 | |||
Toelichting:
- De definitieve doorrekening van de meicirculaire heeft nog tot een positieve bijstelling geleid.
- (D) Een nadere analyse van de aanpak voor het onderhoud van de sportvelden heeft geleid tot een neerwaartse bijstelling van de beheerskosten onderhoud sportvelden.
- (F) De huidige werkbudgetten zijn nader geanalyseerd en door reallocatie van middelen is het budget bijgesteld met € 150.000.
- (J) Op dringend advies van de Provincie zijn de verwachte dividendinkomsten van de BNG en Enexis neerwaarts bijgesteld met € 180.000 omdat bij beide deelnemingen het resultaat onder druk staat en minder dividend uitkering te verwachten is.
- (K) De regeling Voogdij/18+ 2019 heeft ons inzicht gegeven dat in de huidige kosten van de Jeugdzorg een aanzienlijk aandeel van de kosten veroorzaakt wordt door de zogenaamde "onder voogdij stellingen", welke in aanmerking komen voor een (gedeeltelijke) compensatie door het Rijk.
Invulling begroting
In Tabel 3 is onderstaand de definitieve invulling van de begroting 2024-2024 opgenomen en zijn tevens de effecten van de september circulaire toegevoegd en de resultaten van de technische doorrekening van de begroting opgenomen, welke zijn uitgevoerd in afgelopen maanden.
De toelichting op de gemaakte keuzes binnen de 21 keuzeopties is reeds uitgebreid toegelicht in het Voorwoord van de begroting.
Tabel 3 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Bijgestelde opgave Begroting 2021-2024 | -986.830 | -1.682.463 | -2.114.201 | -1.766.044 | |||
Technische maatregelen | |||||||
Kapitaliseren Upgraden dorpspleinen en speelvoorzieningen (4.7) | 66.000 | 66.000 | 66.000 | 66.000 | |||
Maatregelen 21 keuze opties | |||||||
A1 leges Burgerzaken kostendekkend maken (4.6) | 65.000 | 65.000 | 65.000 | 65.000 | |||
A2 leges wabo kostendekkend maken (*4 en 4.6) | 225.000 | 225.000 | 225.000 | 225.000 | |||
A3 Opbrengst Toeristenbelasting (4.6) | 100.000 | 100.000 | 100.000 | ||||
B1 draaiknoppen Jeugd (4.3) | 185.000 | 200.000 | 190.000 | 190.000 | |||
B2 draaiknoppen WMO (4.3) | 235.000 | 264.000 | 291.000 | 291.000 | |||
B3 draaiknoppen Participatie (4.3) | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | |||
C1 optimaliseren dienstverlening (4.7) | 15.000 | 60.000 | |||||
D2 onkruidbestrijding verminderen (4.7) | 26.000 | 26.000 | 26.000 | 26.000 | |||
E1 uittreden SZMH (4.3) | 200.000 | 200.000 | 200.000 | ||||
G1 onderhoud sportaccomodaties optimaliseren (4.7) | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | |||
G3 afstoten vastgoed (4.7) | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | |||
Saldo na bezuiningen | -9.830 | -361.463 | -761.201 | -368.044 | |||
OZB verhoging 1/3 van de minderinkomsten ivm herverdeling gemeentefonds (4.8) | - | 215.833 | 431.667 | 431.667 | |||
Saldo na belastingverhoging | -9.830 | -145.630 | -329.534 | 63.623 | |||
Septembercirculaire (4.9) | 226.000 | 171.000 | -160.000 | -29.000 | |||
Doorrekenen Staten Begroting en overige technische bijstellingen 2021-2024 (4.10) | -171.053 | -4.684 | 504.912 | -29.483 | |||
Eindsaldo 2021-2024 | 45.117 | 20.686 | 15.378 | 5.140 | |||
Overzicht kosten per prioritair thema en kerntaak
1.0 Lifestyle | ||||||||||||||
Begroting 2021 | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | Meerjarenraming 2024 | |||||||||||
Lasten: | ||||||||||||||
Economische ontwikkeling | -40.000 | -40.000 | -40.000 | -40.000 | 4 | |||||||||
Economische promotie | -63.500 | -63.500 | -63.500 | -63.500 | 4 | |||||||||
Totale lasten | -103.500 | -103.500 | -103.500 | -103.500 | OK | OK | OK | OK | ||||||
Baten: | ||||||||||||||
Totale Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | OK | OK | OK | OK | ||||||
Saldo beleidsveld vóór bestemming | -103.500 | -103.500 | -103.500 | -103.500 | ||||||||||
Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Saldo beleidsveld na bestemming | -103.500 | -103.500 | -103.500 | -103.500 | ||||||||||
1.1 Sociaal Domein | ||||||||||||||
Begroting 2021 | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | Meerjarenraming 2024 | |||||||||||
Lasten: | ||||||||||||||
Bijstandsverlening en inkomensvoorzieningen en subsidies | -4.332.823 | -4.132.823 | -4.132.823 | -4.132.823 | 4 | |||||||||
Sociale werkvoorziening | -2.120.193 | -1.974.500 | -1.874.071 | -1.778.532 | 4 | |||||||||
Gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid | -535.002 | -535.002 | -535.002 | -535.002 | 4 | |||||||||
Re-integratie- en participatievoorzieningen Participatiewet | -271.255 | -271.255 | -271.255 | -271.255 | 4 | |||||||||
Maatwerkvoorzieningen Natura materieel Wmo | -303.600 | -307.200 | -307.200 | -307.200 | 4 | |||||||||
Maatwerkvoorzieningen Natura immaterieel Wmo | -4.398.057 | -4.459.918 | -4.554.351 | -4.679.351 | 4 | |||||||||
Algemene voorzieningen Wmo en Jeugd | -740.153 | -740.153 | -740.153 | -740.153 | 4 | |||||||||
Eerstelijnsloket Wmo en Jeugd | -20.000 | -20.000 | -20.000 | -20.000 | 4 | |||||||||
Individuele voorzieningen Natura Jeugd | -6.033.553 | -6.018.553 | -6.028.553 | -6.028.553 | 4 | |||||||||
Totale lasten | -18.754.636 | -18.459.404 | -18.463.408 | -18.492.869 | OK | OK | OK | OK | ||||||
Baten: | ||||||||||||||
Bijstandsverlening en inkomensvoorzieningen en subsidies | 3.407.518 | 3.407.518 | 3.407.518 | 3.407.518 | 5 | |||||||||
Gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid | 45.500 | 45.500 | 45.500 | 45.500 | 5 | |||||||||
Eigen bijdragen maatwerkvoorzieningen en opvang Wmo | 128.000 | 132.000 | 134.000 | 134.000 | 5 | |||||||||
Algemene voorzieningen Wmo en Jeugd | 87.397 | 87.397 | 87.397 | 87.397 | 5 | |||||||||
Integratie-uitkering Sociaal domein | 4.007.555 | 3.888.240 | 3.815.561 | 3.742.920 | 5 | |||||||||
Totale Baten | 7.675.970 | 7.560.655 | 7.489.976 | 7.417.335 | OK | OK | OK | OK | ||||||
Saldo beleidsveld vóór bestemming | -11.078.666 | -10.898.749 | -10.973.432 | -11.075.534 | ||||||||||
Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Saldo beleidsveld na bestemming | -11.078.666 | -10.898.749 | -10.973.432 | -11.075.534 | ||||||||||
1.2 Vitale inwoners en gemeenschappen | ||||||||||||||
Begroting 2021 | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | Meerjarenraming 2024 | |||||||||||
Lasten: | ||||||||||||||
Gemeenschappelijke baten en lasten van het onderwijs | -364.000 | -364.000 | -364.000 | -364.000 | 4 | |||||||||
Openbaar bibliotheekwerk | -325.122 | -325.122 | -325.122 | -325.122 | 4 | |||||||||
Vormings- en ontwikkelingswerk | -256.412 | -256.412 | -256.412 | -256.412 | 4 | |||||||||
Sport | -127.395 | -127.395 | -127.395 | -127.395 | 4 | |||||||||
Groene sportvelden en terreinen | -620.229 | -603.387 | -686.683 | -629.383 | 4 | |||||||||
Overige recreatieve voorzieningen | -65.851 | -67.851 | -69.851 | -71.851 | 4 | |||||||||
Vreemdelingen | -170.763 | -210.696 | -217.965 | -217.965 | 4 | |||||||||
Kinderdagopvang | -229.534 | -229.534 | -229.534 | -229.534 | 4 | |||||||||
Algemene voorzieningen Wmo en Jeugd | -215.582 | -215.582 | -215.582 | -215.582 | 4 | |||||||||
Openbare gezondheidszorg | -794.990 | -794.990 | -794.990 | -794.990 | 4 | |||||||||
Centra voor jeugd en gezin (jeugdgezondheidszorg) | -515.196 | -515.196 | -515.196 | -515.196 | 4 | |||||||||
Totale lasten | -3.685.074 | -3.710.165 | -3.802.730 | -3.747.430 | OK | OK | OK | OK | ||||||
Baten: | ||||||||||||||
Vreemdelingen | 69.696 | 69.696 | 69.696 | 69.696 | 5 | |||||||||
Kinderdagopvang | 3.620 | 3.620 | 3.620 | 3.620 | 5 | |||||||||
Algemene voorzieningen Wmo en Jeugd | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 5 | |||||||||
Openbare gezondheidszorg | 5.666 | 5.666 | 5.666 | 5.666 | 5 | |||||||||
Totale Baten | 81.982 | 81.982 | 81.982 | 81.982 | OK | OK | OK | OK | ||||||
Saldo beleidsveld vóór bestemming | -3.603.092 | -3.628.183 | -3.720.748 | -3.665.448 | ||||||||||
Mutaties reserves | 149.848 | 9.848 | 9.848 | 9.848 | 179.392 | |||||||||
Saldo beleidsveld na bestemming | -3.453.244 | -3.618.335 | -3.710.900 | -3.655.600 | ||||||||||
1.2 Vitale inwoners en gemeenschappen | ||||||||||||||
Reserves | Begroting 2021 | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | Meerjarenraming 2024 | ||||||||||
Verminderingen | ||||||||||||||
bruteringsreserve aanpasssing SOVSO-school | 140.000 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||
reserve dekking kapitaallasten zwembad | 4.960 | 4.960 | 4.960 | 4.960 | ||||||||||
bestemmingsreserve waterveld C&K (Hockeer) | 4.888 | 4.888 | 4.888 | 4.888 | ||||||||||
Totaal verminderingen | 149.848 | 9.848 | 9.848 | 9.848 | ||||||||||
Vermeerderingen | ||||||||||||||
Totaal vermeerderingen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||
Totaal mutaties | 149.848 | 9.848 | 9.848 | 9.848 | ||||||||||
1.3 Culturele identiteit | ||||||||||||||
Begroting 2021 | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | Meerjarenraming 2024 | |||||||||||
Lasten: | ||||||||||||||
Cultureel erfgoed | -75.307 | -72.918 | -71.243 | -71.240 | 4 | |||||||||
Kunst | -152.060 | -146.060 | -146.060 | -146.060 | 4 | |||||||||
Musea | -3.000 | -3.000 | -3.000 | -3.000 | 4 | |||||||||
Totale lasten | -230.367 | -221.978 | -220.302 | -220.300 | OK | OK | OK | OK | ||||||
Baten: | ||||||||||||||
Totale Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | OK | OK | OK | OK | ||||||
Saldo beleidsveld vóór bestemming | -230.367 | -221.978 | -220.302 | -220.300 | ||||||||||
Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Saldo beleidsveld na bestemming | -230.367 | -221.978 | -220.302 | -220.300 | ||||||||||
CONTROLE | -14865776,97 | -14842561,95 | -15008134,26 | -15054934,25 | ||||||||||
-14865776,97 | -14842561,95 | -15008134,26 | -15054934,25 | |||||||||||
0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||
0 | ||||||||||||||
oke | ||||||||||||||
2.0 Landschap en Landbouw | |||||||||||||
Begroting 2021 | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | Meerjarenraming 2024 | ||||||||||
Lasten: | |||||||||||||
Economische ontwikkeling | -20.000 | 0 | 0 | 0 | 4 | ||||||||
Overige agrarische zaken | -2.000 | -2.000 | -2.000 | -2.000 | 4 | ||||||||
Kunstroute | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 | 4 | ||||||||
Landschapsbeheer | -152.500 | -136.300 | -135.100 | -133.900 | 4 | ||||||||
Bomenplan | -128.500 | -122.000 | -101.500 | -15.500 | 4 | ||||||||
Economische promotie | -28.000 | -28.000 | -28.000 | -28.000 | 4 | ||||||||
Ruimtelijke ordening | -20.000 | -20.000 | -20.000 | -20.000 | 4 | ||||||||
Cultureel erfgoed | -5.000 | -5.000 | -5.000 | -5.000 | 4 | ||||||||
Totale lasten | -366.000 | -323.300 | -301.600 | -214.400 | OK | OK | OK | OK | |||||
Baten: | |||||||||||||
Bomenplan | 59.500 | 34.000 | 35.000 | 0 | 5 | ||||||||
Totale Baten | 59.500 | 34.000 | 35.000 | 0 | OK | OK | OK | OK | |||||
Saldo beleidsveld vóór bestemming | -306.500 | -289.300 | -266.600 | -214.400 | |||||||||
Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Saldo beleidsveld na bestemming | -306.500 | -289.300 | -266.600 | -214.400 | |||||||||
2.1 Buitengewoon buitengebied | |||||||||||||
Begroting 2021 | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | Meerjarenraming 2024 | ||||||||||
Lasten: | |||||||||||||
Natuurbescherming | -24.641 | -24.641 | -24.641 | -24.641 | 4 | ||||||||
Openbaar groen en openluchtrecreatie | -56.000 | -56.000 | -56.000 | -56.000 | 4 | ||||||||
Ruimtelijke ordening | -2.750 | -2.750 | -2.750 | -2.750 | 4 | ||||||||
Totale lasten | -83.391 | -83.391 | -83.391 | -83.391 | OK | OK | OK | OK | |||||
Baten: | |||||||||||||
Ruimtelijke ordening | 2.750 | 2.750 | 2.750 | 2.750 | 5 | ||||||||
Totale Baten | 2.750 | 2.750 | 2.750 | 2.750 | OK | OK | OK | OK | |||||
Saldo beleidsveld vóór bestemming | -80.641 | -80.641 | -80.641 | -80.641 | |||||||||
Mutaties reserves | 50.000 | 0 | 0 | 0 | 50.000 | ||||||||
Saldo beleidsveld na bestemming | -30.641 | -80.641 | -80.641 | -80.641 | |||||||||
2.1 Buitengewoon buitengebied | |||||||||||||
Reserves | Begroting 2021 | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | Meerjarenraming 2024 | |||||||||
Verminderingen | |||||||||||||
bestemmingsreserve gemeentelijk kwaliteitsfonds, vitaal platteland | 50.000 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Totaal verminderingen | 50.000 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Vermeerderingen | |||||||||||||
Totaal vermeerderingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Totaal mutaties | 50.000 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
2.2 Openbare ruimte | |||||||||||||
Begroting 2021 | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | Meerjarenraming 2024 | ||||||||||
Lasten: | |||||||||||||
Openbaar groen en openluchtrecreatie | -607.237 | -588.855 | -588.855 | -588.855 | 4 | ||||||||
Totale lasten | -607.237 | -588.855 | -588.855 | -588.855 | OK | OK | OK | OK | |||||
Baten: | |||||||||||||
Openbaar groen en openluchtrecreatie | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 5 | ||||||||
Totale Baten | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | OK | OK | OK | OK | |||||
Saldo beleidsveld vóór bestemming | -605.837 | -587.455 | -587.455 | -587.455 | |||||||||
Mutaties reserves | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 4.000 | ||||||||
Saldo beleidsveld na bestemming | -604.837 | -586.455 | -586.455 | -586.455 | |||||||||
2.2 Openbare ruimte | |||||||||||||
Reserves | Begroting 2021 | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | Meerjarenraming 2024 | |||||||||
Verminderingen | |||||||||||||
bestemmingsreserve bomen, subisidie monumentale bomen | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |||||||||
Totaal verminderingen | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |||||||||
Vermeerderingen | |||||||||||||
Totaal vermeerderingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Totaal mutaties | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |||||||||
2.3 Economie, recreatie en toerisme | |||||||||||||
Begroting 2021 | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | Meerjarenraming 2024 | ||||||||||
Lasten: | |||||||||||||
Veerdiensten | -8.187 | -8.187 | -8.187 | -8.187 | 4 | ||||||||
Economische ontwikkeling | -73.402 | -73.402 | -73.402 | -73.402 | 4 | ||||||||
Marktgelden | -3.000 | -3.000 | -3.000 | -3.000 | 4 | ||||||||
Nutsbedrijven | -10.973 | -10.973 | -10.973 | -10.973 | 4 | ||||||||
Economische promotie | -157.125 | -148.689 | -129.527 | -127.872 | 4 | ||||||||
Totale lasten | -252.686 | -244.250 | -225.087 | -223.433 | OK | OK | OK | OK | |||||
Baten: | |||||||||||||
Veerdiensten | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 5 | ||||||||
Handel, ambacht en industrie | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | ||||||||
Marktgelden | 4.500 | 4.500 | 4.500 | 4.500 | 5 | ||||||||
Nutsbedrijven | 346.128 | 346.128 | 346.128 | 346.128 | 5 | ||||||||
Economische promotie | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 5 | ||||||||
Toeristenbelasting | 538.793 | 638.793 | 638.793 | 638.793 | 5 | ||||||||
Totale Baten | 897.921 | 997.921 | 997.921 | 997.921 | OK | OK | OK | OK | |||||
Saldo beleidstaak vóór bestemming | 645.235 | 753.671 | 772.834 | 774.488 | |||||||||
Mutaties reserves | 76.170 | 0 | 0 | 0 | 76.170 | ||||||||
Saldo beleidstaak na bestemming | 721.405 | 753.671 | 772.834 | 774.488 | |||||||||
2.3 Economie, recreatie en toerisme | |||||||||||||
Reserves | Begroting 2021 | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | Meerjarenraming 2024 | |||||||||
Verminderingen | |||||||||||||
reserve Brainport, LED | 76.170 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Totaal verminderingen | 76.170 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Vermeerderingen | |||||||||||||
Totaal vermeerderingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Totaal mutaties | 76.170 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
CONTROLE | -220572,7 | -202725,12 | -160862,3 | -107007,8 | |||||||||
-220572,7 | -202725,12 | -160862,3 | -107007,8 | ||||||||||
2,32831E-10 | 0 | 0 | 1,16415E-10 | ||||||||||
#REF! | |||||||||||||
#REF! | |||||||||||||
3.0 Duurzaamheid |