Toelichting keuzes geheel overgenomen
B2.1 Tarievenkorting individuele begeleiding; bij aanbieders die niet (geheel) leveren wat is afgesproken wordt een tarievenkorting doorgevoerd. Striktere aansturing is reeds praktijk in 2020.
B2.4 afschaffen korting van 20% op de eigen bijdrage maatwerkvoorzieningen Wmo; sinds abonnementstarief is deze korting in een ander daglicht komen te staan, in regiogemeenten reeds afgeschaft dan wel voornemen tot afschaffing.
B1.1 begeleiding jeugd strikter indiceren. Dit betreffen toekenningen die voorheen in een grijs gebied van de jeugdwet vallen o.a. in relatie tot (passend) onderwijs. Na jurisprudentie is duidelijk dat huiswerkbegeleiding niet onder jeugdwet valt.
B1.2 drie verschillende preventieprojecten, uitgevoerd door externe organisaties dragen onvoldoende bij aan de verwachte effecten en kunnen worden beëindigd.
B1.3 andere, striktere aansturing bij arrangementen verblijf in jeugdinstellingen.
B3.3 doelgroep-projecten SZMH beëindigen; dragen onvoldoende bij aan verwachte effecten.
E1 uittreden uit SZMH, efficiency voordelen, lokale inbedding en integraliteit in 3D’s, effecten vanaf 2022; elders in deze begroting uitgebreid toegelicht.
Toelichting keuzes deels overgenomen
B2.2 Mantelzorgcompliment; mantelzorgwaardering en ondersteuning staat niet ter discussie. De wijze van uitvoering kan mogelijk in een andere vorm. Aandacht en hulpstructuren zijn belangrijker dan eenmalig bedrag. Budget niet schrappen maar halveren.
B2.3 PGB-vorm hulp in huishouding stimuleren; fors goedkoper dan zorg in natura en in veel gevallen ook beter passend bij individuele zorgvraag. Is echter complex in uitvoering, daarom potentiele besparing in 2021 voor een derde meegenomen.
Toelichting keuzes niet overgenomen
B3.1 Zwemregeling afschaffen. Hoewel deze regeling als inkomensondersteuning kan worden gezien zonder inkomenstoets, is het belang van toegankelijk zwemonderwijs groter en handhaven we deze regeling.
B3.2 Nationaal Jeugdontbijt afschaffen. We stoppen de samenwerking met de Stichting Nationaal Jeugdontbijt, vanwege niet voldoen aan de verwachte effecten, maar handhaven het budget om op een andere wijze kinderarmoede te bestrijden.
E2.1 en E2.2 Voor het mogelijk uittreden is de financiële potentie niet nader onderzocht aangezien er geen alternatief is. Een hogere eigen bijdrage is voor 2021 procedureel niet meer mogelijk en in coronatijd ook niet wenselijk voor de kwetsbare gebruikers.
F1 Herzien subsidieverordening vrijwilligersorganisaties. Bij een toekomstige evaluatie van de verordening zullen we onderzoeken hoe subsidieontvangers van (nog) grotere betekenis kunnen zijn in de zelfredzaamheid in onze samenleving. Deze coronatijd is niet het geschikte moment daarvoor. Verenigingen – ons sociaal weefsel – verdienen stabiliteit en ondersteuning; in deze begroting laten we de vigerende subsidieverordening intact.
Monitor Sociaal Domein
De laatste jaren zijn de lasten binnen programma 1 Mens & Samenleving flink gestegen, met name door de toename van de lasten als gevolg van de open einde regeling rondom de Jeugdzorg en WMO. Najaar 2019 zijn wij daarom gestart met het opstellen van de monitor Sociaal Domein om zo een beter inzicht te krijgen in onze toegekende arrangementen en onze kosten.
Hoe ziet de monitor eruit?
Na de start van het ontwikkelen van de monitor in het najaar van 2019, is medio 2020 de ontwikkeling t.a.v. alle basisinformatie afgerond. De monitor bestaat uit twee dashboards voor zowel Wmo en Jeugd die op maandelijkse basis worden samengesteld en uitvoerig intern besproken. De monitor bevat zowel financiële als inhoudelijke informatie t.a.v. nagenoeg elk onderdeel van de Wmo en Jeugdwet.
Plan-Do-Check-Act (P-D-C-A)
De monitor geeft veel informatie over de ontwikkelingen. Dit betreft zowel gewenste als ongewenste ontwikkelingen op basis waarvan eventueel bijsturing nodig kan zijn. Na aanleiding van het geconstateerde in de monitoring worden waar nodig aanvullende en verdiepende analyses gemaakt. Dit vormt de basis voor het al dan niet inzetten van eventuele beheersmaatregelen en/of beleidsmatige plannen en wijzigingen. Het effect van de ingezette maatregelen wordt vervolgens gemonitord waarna opnieuw afwegingen worden gemaakte t.a.v. de geconstateerde feiten. Daarmee is de P-C-D-A cyclus rond.
Waar sturen wij op?
Vanuit de informatie die voorhanden is, bestaat een redelijk volledig en goed beeld van de situatie, trends en bijzonderheden binnen de Wmo en Jeugdwet. Hetgeen wij binnen de monitoring constateren, zetten wij af tegen de gewenste (bestuurlijke) ontwikkelingen en kaders. Hiermee creëren wij inzicht, overzicht en uitzicht. De in deze begroting voorgestelde besparingsopties komen mede daaruit voort.
We sturen onder andere op aantallen en kosten t.a.v. beschikkingen, cliënten en aanbieders. Verder monitoren we de meldingen, aanvragen, doorlooptijden, etc. Dit delen wij in naar de verschillende onderdelen binnen de Wmo en Jeugd waardoor een gerichtere aanpak mogelijk wordt gemaakt. Verder sturen we ook via de vastgestelde KPI’s zoals bijvoorbeeld de KPI’s in deze begroting en de KPI’s die benoemd staan in het actieplan jeugd. Wanneer op bepaalde indicatoren ‘afwijkingen’ worden geconstateerd, worden hiertoe aanvullende analyses gemaakt.
In een raadsthemabijeenkomst op 8 september 2020 hebben wij raadsleden geïnformeerd over de opzet en de werking van de monitor.
Ontwikkelingen 2021 en verder
Het Sociaal Domein is volop in ontwikkeling, zowel landelijk als regionaal als lokaal. Het jaar 2021 zal een jaar zijn waarin diverse grote(re) dossiers worden ontwikkeld. Dit zijn onder andere:
De voorbereiding op het nieuwe woonplaatsbeginsel bij Jeugd en de hierbij behorende herverdeling van middelen;
Het anticiperen en voorbereiden op de nieuwe lokale situatie na de doorgevoerde wijzigingen t.a.v. het woonplaatsbeginsel;
Het uitwerken van de nieuwe inkoopstrategieën gericht op meer grip t.a.v. Wmo en Jeugd en de voorbereidingen t.a.v. nieuwe inkooptrajecten;
De implementatie van een nieuwe applicatie t.b.v. Wmo en Jeugd met als doel te komen tot een betere informatievoorziening;
Het verder ontwikkelingen van mogelijkheden in het voorliggende veld;
Het uitbreiden van thematisch ingestoken resultaatonderzoeken en monitoring van de diverse onderdelen binnen de Wmo en Jeugd waar nodig.
En last but not least: het uittreden uit SZMH en het inrichten van een lokaal team Participatie –ingebed in de afdeling Mens en Samenleving
Aanpak in 2021
In het jaar 2020 is een brede basis gelegd t.a.v. de monitoring. Het jaar 2021 wordt vooral het jaar van de verdieping en voorbereiding t.a.v. de monitoring op de inhoudelijke wijzigingen die uiteraard ook financiële gevolgen (kunnen) hebben. Het doel is om nog meer ‘in control’ te komen t.a.v. de verschillende elementen in het Sociaal Domein door deze vooral ook meer met elkaar te verbinden. Zo wordt ook met name geïnvesteerd in betere monitoring t.a.v. het voorliggende veld en de hierbij behorende samenwerkingspartners.