Programmabegroting 2021-2024
|
Blz. 1
|
Programma
|
Blz. 2
|
Voorwoord begroting 2021-2024
|
Blz. 3
|
Voorwoord begroting 2020-2023
|
Blz. 4
|
Financieel overzicht
|
Blz. 5
|
Toelichting tabel
|
Blz. 6
|
Leeswijzer
|
Blz. 7
|
Leeswijzer
|
Blz. 8
|
Programma 1: Mens & Samenleving
|
Blz. 9
|
Omschrijving
|
Blz. 10
|
1.0 Prioritair thema: Lifestyle
|
Blz. 11
|
Omschrijving
|
Blz. 12
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 13
|
1.0.1 Bevorderen van positieve gezondheid gericht op bewegen, vitaliteit en participeren
|
Blz. 14
|
Inzet buurtcoach
|
Blz. 15
|
Breed palet activiteiten
|
Blz. 16
|
Meedoen inwoners
|
Blz. 17
|
Sportakkoord
|
Blz. 18
|
Project eenzaamheid
|
Blz. 19
|
Burgerinitiatieven
|
Blz. 20
|
Participatiecoach
|
Blz. 21
|
Gevarieerde hulp en ondersteuning
|
Blz. 22
|
1.0.2 Stimuleren lokale voedsel economie
|
Blz. 23
|
Faciliteren lokale voedselketens
|
Blz. 24
|
Stimuleren burgeractivatie
|
Blz. 25
|
Realiseren belevingscentrum
|
Blz. 26
|
1.0.3 Stimuleren van bewuste productie en consumptie
|
Blz. 27
|
Investeren in bewustwording
|
Blz. 28
|
Bijdrage leveren aan meervoudige waardecreatie van lokale ondernemers
|
Blz. 29
|
1.1 Kerntaak: Sociaal Domein
|
Blz. 30
|
Omschrijving
|
Blz. 31
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 32
|
1.1.1 Budgettair neutrale uitvoering Wmo, Participatiewet en Jeugdwet
|
Blz. 33
|
Leerlingenvervoer
|
Blz. 34
|
Mantelzorgcompliment
|
Blz. 35
|
Begeleiding WMO
|
Blz. 36
|
SZMH
|
Blz. 37
|
Omnibuzz
|
Blz. 38
|
1.1.2 Ondersteunen kwetsbare inwoners
|
Blz. 39
|
Informele zorg
|
Blz. 40
|
Maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 41
|
Realiseren levensloopbestendige woningen
|
Blz. 42
|
Participatiecoach
|
Blz. 43
|
1.1.3 Maatschappelijke vraagstukken
|
Blz. 44
|
Subsidie afspraken welzijnsinstellingen
|
Blz. 45
|
Actieplan Jeugd
|
Blz. 46
|
1.1.4 Eigen kracht van onze inwoners
|
Blz. 47
|
Resultaat gerichte afspraken professionele instellingen
|
Blz. 48
|
Vernieuwen aanpak informele zorg
|
Blz. 49
|
1.2 Kerntaak: Vitale inwoners en gemeenschappen
|
Blz. 50
|
Omschrijving
|
Blz. 51
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 52
|
1.2.1 Eigen verantwoordelijkheid
|
Blz. 53
|
Inzetten op eigen verantwoordelijkheid
|
Blz. 54
|
Participatiecoach
|
Blz. 55
|
1.2.2 Gelijke kansen inwoners om mee te doen in de samenleving
|
Blz. 56
|
Clientondersteuning
|
Blz. 57
|
Maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 58
|
Onderwijsachterstandenbeleid
|
Blz. 59
|
Inkomen en maatschappelijke participatie
|
Blz. 60
|
1.2.3 Gelijke kansen inwoners op ontwikkelen talent en gezond/veilig leven
|
Blz. 61
|
Investeren in gelijke kansen voor iedereen
|
Blz. 62
|
1.2.4 Kwaliteit accommodaties
|
Blz. 63
|
Kwaliteit gemeentelijke accommodaties
|
Blz. 64
|
1.3 Kerntaak: Culturele identiteit
|
Blz. 65
|
Omschrijving
|
Blz. 66
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 67
|
1.3.1 Behoud kernkwaliteiten fysieke leefomgeving
|
Blz. 68
|
Behoud en bescherming monumenten, historische kernen en buitengebied
|
Blz. 69
|
1.3.2. Versterken Cultureel erfgoed
|
Blz. 70
|
Het cultureel erfgoed blijft zichtbaar en wordt meer beleefd
|
Blz. 71
|
1.3.3 Rekening houden met gebouwd erfgoed
|
Blz. 72
|
Erfgoed verankerd in ruimtelijke ontwikkelingen
|
Blz. 73
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 74
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 75
|
Verbonden partijen
|
Blz. 76
|
Bijlage Sociaal Domein
|
Blz. 77
|
Toelichting
|
Blz. 78
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 79
|
Programma 2: Landschap & Natuur
|
Blz. 80
|
Omschrijving
|
Blz. 81
|
2.0 Prioritair thema: Landschap en landbouw
|
Blz. 82
|
Omschrijving
|
Blz. 83
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 84
|
2.0.1 Behoud van een agrarische sector voor de toekomst
|
Blz. 85
|
Actieve transitieaanpak Landbouw
|
Blz. 86
|
2.02 Versterken van het landschap door inzetten vergroeningsoffensief
|
Blz. 87
|
Uitvoeren Bomenplan
|
Blz. 88
|
Faciliteren IKL jaarprogramma
|
Blz. 89
|
Faciliteren stichting ''Limburg Bloeit Op''
|
Blz. 90
|
Stimuleren bewustwording
|
Blz. 91
|
2.1 Kerntaak: Buitengewoon Buitengebied
|
Blz. 92
|
Omschrijving
|
Blz. 93
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 94
|
2.1.1 Borgen van de kwaliteiten van het Zuid-Limburgse landschap
|
Blz. 95
|
Borgen kwaliteiten Zuid-Limburgs Landschap
|
Blz. 96
|
2.1.2 Een duurzaam renderend Landschap
|
Blz. 97
|
Uitvoering geven aan Visie VTE ZL
|
Blz. 98
|
2.2 Kerntaak: Openbare ruimte
|
Blz. 99
|
Omschrijving
|
Blz. 100
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 101
|
2.2.1 Kwalitatieve openbare ruimte
|
Blz. 102
|
Openbare ruimte als visitekaartje behouden
|
Blz. 103
|
Bevorderen Burgerparticipatie: we bieden ruimte voor participatie van inwoners voor het groenbeheer
|
Blz. 104
|
De basis op orde: we continueren het groenonderhoud op kwaliteitsniveau B
|
Blz. 105
|
Versterken groenstructuren: aanplant bomen en bossages
|
Blz. 106
|
2.3 Kerntaak: Economie, recreatie en toerisme
|
Blz. 107
|
Omschrijving
|
Blz. 108
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 109
|
2.3.1 Gezond lokaal ondernemersklimaat
|
Blz. 110
|
Faciliteren en bevorderen van kennisuitwisseling
|
Blz. 111
|
2.3.2 Balans tussen toeristische bedrijvigheid en belang inwoners
|
Blz. 112
|
Een gezonde balans tussen toerisme en leefbaarheid nastreven
|
Blz. 113
|
2.3.3 Balans tussen sportevenementen en belang inwoners
|
Blz. 114
|
Terughoudend faciliteren van grootschalige sportevenementen
|
Blz. 115
|
2.3.4 Eijsden-Margraten op de kaart zetten
|
Blz. 116
|
Optimaliseren en promoten fiets- en wandelvoorzieningen
|
Blz. 117
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 118
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 119
|
Verbonden partijen
|
Blz. 120
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 121
|
Programma 3: Klimaat & Energie
|
Blz. 122
|
Omschrijving
|
Blz. 123
|
3.0 Prioritair thema: Duurzaamheid
|
Blz. 124
|
Omschrijving
|
Blz. 125
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 126
|
3.01 Meerjaren uitvoeringsprogramma klimaat- en energieopgaven
|
Blz. 127
|
Invulling geven aan Regionale Energie Strategie (RES)
|
Blz. 128
|
Opstellen Transitievisie Warmte
|
Blz. 129
|
Continueren project ''Zorgeloos Zonnepanelen''
|
Blz. 130
|
Evalueren en bepalen vervolgtraject Project ''Dubbel Duurzaam''
|
Blz. 131
|
Uitrollen project ''Plus je Huis''
|
Blz. 132
|
Realiseren laadpaleninfrastructuur
|
Blz. 133
|
Verduurzamen gemeentelijk Vastgoed
|
Blz. 134
|
Uitvoering geven aan Klimaatstresstest
|
Blz. 135
|
Communiceren, informeren en participeren
|
Blz. 136
|
3.1 Kerntaak: afval, water en milieu
|
Blz. 137
|
Omschrijving
|
Blz. 138
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 139
|
3.1.1 Stimuleren afvalpreventie
|
Blz. 140
|
Opstellen en uitvoering geven aan een nieuw afvalbeheerplan 2021 - 2025
|
Blz. 141
|
3.1.2 Beperken milieu-, lucht- en geluidsvervuiling
|
Blz. 142
|
Aanpak stookoverlast
|
Blz. 143
|
Aanpak overlast bedrijven
|
Blz. 144
|
Aanpak geluidsoverlast
|
Blz. 145
|
3.1.3 Zorgdragen voor toekomstbestendige watersystemen
|
Blz. 146
|
Duurzaam omgaan met water
|
Blz. 147
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 148
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 149
|
Verbonden partijen
|
Blz. 150
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 151
|
Programma 4: Wonen & Mobiliteit
|
Blz. 152
|
Omschrijving
|
Blz. 153
|
4.0 Prioritair thema: Wonen
|
Blz. 154
|
Omschrijving
|
Blz. 155
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 156
|
4.01 Realiseren woningbouwplannen
|
Blz. 157
|
Realiseren gebiedsontwikkelingen en uitbreidingsplannen
|
Blz. 158
|
4.02 Transformeren woningmarkt
|
Blz. 159
|
Stimuleren en faciliteren transformatie-opgave bestaande woningmarkt
|
Blz. 160
|
4.03 Herinvullen van leegstand en leegkomende gebouwen
|
Blz. 161
|
Stimuleren en faciliteren herinvullen van leegstaande gebouwen.
|
Blz. 162
|
4.04 Afspraken met partners in de woningmarkt
|
Blz. 163
|
Afspraken maken met Provincie Limburg
|
Blz. 164
|
Monitoren Woningvoorraad
|
Blz. 165
|
Prestatieafspraken maken met plaatselijk werkende woningcorporaties
|
Blz. 166
|
4.05 Stimuleringsmaatregelen voor starters
|
Blz. 167
|
Inzetten stimuleringsmaatregelen voor starters
|
Blz. 168
|
4.1 Kerntaak: Mobiliteit & verkeer
|
Blz. 169
|
Omschrijving
|
Blz. 170
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 171
|
4.1.1 Veilige en goed onderhouden schoolroutes/omgevingen.
|
Blz. 172
|
Realiseren van veilige en goed onderhouden schoolroutes/omgevingen
|
Blz. 173
|
4.1.2 Optimale verbindingen tussen kernen
|
Blz. 174
|
Verkennen mogelijkheden tot optimaliseren Openbaar Vervoer
|
Blz. 175
|
4.1.3 Verminderen verkeers- en parkeeroverlast, vergroten verkeersveiligheid.
|
Blz. 176
|
Monitoren en aanpakken snelheids- en parkeeroverlast
|
Blz. 177
|
4.1.4 Verbeteren infrastructuur fietsers en wandelaars.
|
Blz. 178
|
Investeren in kwaliteitsverbetering fiets- en wandelroutes
|
Blz. 179
|
4.2 Kerntaak: Vastgoed
|
Blz. 180
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 181
|
4.2.1 Afstoten en verduurzamen gemeentelijk vastgoed
|
Blz. 182
|
Sturen op toekomstbestendig gemeentelijk vastgoed
|
Blz. 183
|
4.3 Kerntaak: Omgevingsvisie
|
Blz. 184
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 185
|
4.3.1 Zorg dragen voor een vloeiende implementatie omgevingswet
|
Blz. 186
|
Verzorgen van opleiding en kennisontwikkeling
|
Blz. 187
|
Implementeren digitaliseringstraject
|
Blz. 188
|
Opstellen omgevingsverordening
|
Blz. 189
|
Opstellen Omgevingsvisie
|
Blz. 190
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 191
|
Verbonden partijen
|
Blz. 192
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 193
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 194
|
Programma 5: Bestuur & Bedrijfsvoering
|
Blz. 195
|
Omschrijving
|
Blz. 196
|
5.1 Kerntaak: Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 197
|
Omschrijving
|
Blz. 198
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 199
|
5.1.1 Goede organisatie fysieke veiligheid
|
Blz. 200
|
Veiligheidsregio
|
Blz. 201
|
5.1.2 Integriteit en ondermijning
|
Blz. 202
|
Aanpak ondermijning
|
Blz. 203
|
5.1.3 Veilige woon-, verblijf- en werkomgeving
|
Blz. 204
|
Investeren in een veilige woon-, verblijf- en werkomgeving
|
Blz. 205
|
5.1.4 Veiligheid van evenementen en bedrijvigheid
|
Blz. 206
|
Investeren in Keurmerk Veilig Ondernemen
|
Blz. 207
|
5.2 Kerntaak: Identiteit & Samenwerking
|
Blz. 208
|
Omschrijving
|
Blz. 209
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 210
|
5.2.1 Versterken identiteit Eijsden-Margraten: ‘’Dichtbij het Leven’’ en Cittaslow
|
Blz. 211
|
Versterken DNA Eijsden-Margraten
|
Blz. 212
|
5.2.2 Versterken samenwerken
|
Blz. 213
|
De samenwerkingsagenda
|
Blz. 214
|
5.2.3 Verbonden partijen
|
Blz. 215
|
Vergroten regie op verbonden partijen
|
Blz. 216
|
5.3 Kerntaak: Bestuur & Dienstverlening
|
Blz. 217
|
Omschrijving
|
Blz. 218
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 219
|
5.3.1 Bestuurlijk ambtelijk samenspel
|
Blz. 220
|
Uitvoering geven aan de gezamenlijke agenda (ambtelijk-bestuurlijk)
|
Blz. 221
|
5.3.2 Kwaliteit van het debat
|
Blz. 222
|
Doorontwikkelen vergadermodel
|
Blz. 223
|
5.3.3. Participatie als leidend principe
|
Blz. 224
|
Uitvoering geven aan visie op burgerparticipatie
|
Blz. 225
|
5.3.4 Eigentijdse dienstverlening
|
Blz. 226
|
Implementeren dienstverlening "Dichtbij de mens"
|
Blz. 227
|
5.3.5 Versterken rol raad
|
Blz. 228
|
Uitvoeren raadsontwikkelprogramma
|
Blz. 229
|
5.3.6 Integraal werken en besturen
|
Blz. 230
|
Uitvoering geven aan integraal werken en besturen
|
Blz. 231
|
5.4 Kerntaak: Financiën & middelen
|
Blz. 232
|
Omschrijving
|
Blz. 233
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 234
|
5.4.1 De OZB stijgt niet meer dan de inflatie.
|
Blz. 235
|
Ozb stijgt vanaf 2022 meer dan de inflatie vanwege negatieve effecten herverdeling gemeentefonds
|
Blz. 236
|
5.4.2 Kostendekkendheid
|
Blz. 237
|
Optimaliseren kostendekkendheid dienstverlening
|
Blz. 238
|
5.4.3 Meerjarig sluitende begroting
|
Blz. 239
|
Een meerjarige begroting structureel en reëel in evenwicht
|
Blz. 240
|
5.4.4 Ondersteuning kaderstelling raad.
|
Blz. 241
|
Vroegtijdig betrekken raad bij kaderstellende onderwerpen
|
Blz. 242
|
5.4.5 Profijtbeginsel
|
Blz. 243
|
Evaluatie modellen toepassen profijtbeginsel bij rioolheffing
|
Blz. 244
|
5.4.6 Uitvoering geven aan financiële beleid.
|
Blz. 245
|
voorgenomen financieel beleid: verantwoording afleggen
|
Blz. 246
|
5.4.7 Verbetering sturingsinformatie
|
Blz. 247
|
Stuurinformatie: verbetering P&C producten
|
Blz. 248
|
5.5 Kerntaak: Personeel
|
Blz. 249
|
Omschrijving
|
Blz. 250
|
Omschrijving
|
Blz. 251
|
Omschrijving
|
Blz. 252
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 253
|
5.5.1. Gericht mogelijke inzet personeel
|
Blz. 254
|
Sturen op ontwikkeling en afbouw kosten
|
Blz. 255
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 256
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 257
|
Verbonden partijen
|
Blz. 258
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 259
|
Paragrafen
|
Blz. 260
|
Paragraaf 1: Lokale heffingen
|
Blz. 261
|
Paragraaf 1: Lokale heffingen
|
Blz. 262
|
Paragraaf 2: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 263
|
Paragraaf 2: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 264
|
Kengetallen
|
Blz. 265
|
Tabel kengetallen
|
Blz. 266
|
Toelichting kengetallen
|
Blz. 267
|
Geprognosticeerde balans per 31-12
|
Blz. 268
|
Toelichting volgnummers tabel
|
Blz. 269
|
Risico's
|
Blz. 270
|
Paragraaf 3: Kapitaalgoederen
|
Blz. 271
|
Paragraaf 3: Kapitaalgoederen
|
Blz. 272
|
Toelichting
|
Blz. 273
|
Tabel onderhoudstoestand
|
Blz. 274
|
Toelichting
|
Blz. 275
|
Paragraaf 4: Financiering
|
Blz. 276
|
Paragraaf 4: Financiering
|
Blz. 277
|
EMU-saldo
|
Blz. 278
|
Renteschema
|
Blz. 279
|
Renterisiconorm
|
Blz. 280
|
Kasgeldlimiet
|
Blz. 281
|
Schatkistbankieren
|
Blz. 282
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 283
|
Paragraaf 5: Bedrijfsvoering
|
Blz. 284
|
Paragraaf 5: Bedrijfsvoering
|
Blz. 285
|
Omschrijving
|
Blz. 286
|
Paragraaf 6: Verbonden partijen
|
Blz. 287
|
Paragraaf 6: Verbonden partijen
|
Blz. 288
|
Paragraaf 7: Grondbeleid
|
Blz. 289
|
Paragraaf 7: Grondbeleid
|
Blz. 290
|
Financiële tabel
|
Blz. 291
|
Toelichting
|
Blz. 292
|
Financiële begroting
|
Blz. 293
|
Van kadernota naar begroting
|
Blz. 294
|
Tabel 1
|
Blz. 295
|
Tabel 2
|
Blz. 296
|
Tabel 3
|
Blz. 297
|
Overzicht kosten per prioritair thema en kerntaak
|
Blz. 298
|
Kosten per prioritair thema en kerntaken programma 1
|
Blz. 299
|
Kosten per prioritair thema en kerntaken programma 2
|
Blz. 300
|
Kosten per prioritair thema en kerntaken programma 3
|
Blz. 301
|
Kosten per prioritair thema en kerntaken programma 4
|
Blz. 302
|
Kosten per prioritair thema en kerntaken programma 5
|
Blz. 303
|
Recapitulatie BBV
|
Blz. 304
|
Structureel en reëel baten en lasten
|
Blz. 305
|
1.1 Begroting conform taakvelden BBV
|
Blz. 306
|
Recapitulatie taakvelden
|
Blz. 307
|
Taakveld 0
|
Blz. 308
|
Taakveld 1
|
Blz. 309
|
Taakveld 2
|
Blz. 310
|
Taakveld 3
|
Blz. 311
|
Taakveld 4
|
Blz. 312
|
Taakveld 5
|
Blz. 313
|
Taakveld 6
|
Blz. 314
|
Taakveld 7
|
Blz. 315
|
Taakveld 8
|
Blz. 316
|
1.2 Incidentele baten en lasten
|
Blz. 317
|
Overzicht incidentele baten en lasten
|
Blz. 318
|
Toelichting incidentele baten en lasten
|
Blz. 319
|
1.3 Investeringsstaat 2021-2024
|
Blz. 320
|
1.3 Investeringsstaat 2020 - 2023
|
Blz. 321
|
1.4 Stand en verloop reserves en voorzieningen
|
Blz. 322
|
Reserves en voorzieningen 2021
|
Blz. 323
|
Reserves en voorzieningen 2022
|
Blz. 324
|
Reserves en voorzieningen 2023
|
Blz. 325
|
Reserves en voorzieningen 2024
|
Blz. 326
|
1.5 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 327
|
1.5 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 328
|
1.6 Opbouw algemene uitkering 2021 - 2024
|
Blz. 329
|
1.6 Opbouw algemene uitkering 2021 - 2024
|
Blz. 330
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|