Landschap en Landbouw
Binnen het programma landschap en landbouw ligt de focus op de volgende punten, dit naast de gebruikelijke projecten die u van ons kent zoals uitvoering van het bomenplan, realiseren van de wandelpadenknooppuntensysteem, beheer en onderhoud van de openbare ruimte etc..
Gebiedsdifferentiatienota
De gebiedsdifferentiatienota volgt uit het vastgestelde manifest Buitengewoon buitengebied. De gebiedsdifferentiatie gaat in op wat we kenmerkend vinden aan ieder landschapstype en hoe de gemeente Eijsden- Margraten haar doelen uit het manifest per landschapstype gaat bereiken. Het product is een kaart met daarop de in het manifest beschreven ambities weergeven met een vertaling waar welke (on) mogelijkheden zijn. Dit is uitgewerkt op gronden in eigendom van de gemeente, maar ook de overige (natuur) gebieden en landschappelijke kwaliteiten van ieder landschapstype.
Vanuit de functies die het landschapstype heeft, gaat de differentiatienotitie in op wat nodig is om die functies te faciliteren. De notitie beschrijft zowel de kwaliteit als de kwantiteit (hoeveel hebben wij er van en is het zeldzaam op landelijk niveau) van de betreffende landschapstype binnen de gemeente. Tevens gaat het plan in op hoe we als gemeente gaan sturen om onze groene ambities - vertaald in de richtinggevende uitspraken uit het manifest - waar te maken.
We hebben een projectopdracht geformuleerd en gaan met een adviesbureau aan het werk om deze kaart te realiseren.
Landschapsfonds
De gemeente Eijsden- Margraten is een groene, landschappelijk fraaie gemeente. De gemeente heeft een omvangrijk buitengebied waarin wordt gewoond, gerecreëerd en gewerkt.
Natuurterreinen zijn in eigendom van terreinbeheerders of particulieren. Het omliggende land, en buitengebied, is van ons allemaal. Dit buitengebied is 60 % agrarisch en staat de laatste jaren volop in de belangstelling maar kent een verarming van het aantal landschapselementen.
In het manifest Buitengewoon Buitengebied heeft de gemeenteraad van Eijsden Margraten beschreven dat we streven naar een uitbereiding van ons groenblauwe landschappelijke raamwerk, met meer authentieke landschapselementen en betere ecologische verbindingen zodat ons kleinschalige landschap wordt versterkt.
Om invulling te geven aan de wens van de Raad voor een uitbereiding van ons groenblauwe landschappelijke raamwerk kijken we naar mogelijke realisatie strategieën en financieringsbronnen. De gemeente heeft geen rol in de realisatie N2000 of het natuurnetwerk, wel in landschappelijke verfraaiing.
Nieuwe landschapselementen komen op gronden van de gemeente of van derden. De aanleg van kleine landschapselementen is een eenmalige uitgave en daarna volgt beheer, hier is een incidentele en structurele financiële structuur voor nodig. We zijn deze financiële structuur aan het bouwen inclusief een juridische onderlegger.
Hiertoe is een plan van aanpak geformuleerd. Samen met uw raad zullen we vorm en inhoud geven aan het Landschapsfonds.
Herijking waardevolle en monumentale bomen
10 jaar na vaststelling van het beleid ten aanzien van waardevolle en monumentale bomen heeft de gemeenteraad ons opdracht gegeven het beleid te herzien en de lijst van Waardevolle en monumentale bomen te herijken. We hebben opdracht verstrekt de waardevolle en monumentale bomen te laten actualiseren en de lijst te herijken.
Maasontwikkeling in relatie tot hoogwaterproblematiek 2021
Zoals bekend zijn we bezig met een ontwikkeling van ons Maasdal en is hier een ruimtelijke visie over geschreven. Naar aanleiding van de overstromingen van het beekdalsysteem Zuid Limburg en de Maas medio 2021 heeft het rijk hiervoor rijksmiddelen gereserveerd in een propositie. De propositie heeft een raming gemaakt van € 1,2 miljard waarbij € 600 miljoen gaat naar het Maas-systeem en € 600 miljoen naar het beeksysteem. Van de € 600 miljoen voor het Maas-systeem wordt € 300 miljoen bekostigd door de rijksoverheid en € 300 miljoen door de lagere overheden. Binnen de propositie wordt gezocht naar een integrale oplossing voor de Maas in relatie met de ruimtelijke doelen, maar ook met de klimaatopgaves.
Openbare ruimte
De grondstof- en brandstofprijzen blijven doorstijgen, als gevolg van de oorlog tussen Rusland - Oekraïne en de Corona pandemie.
Normaal gesproken zijn producenten en toeleveranciers heel goed in staat om deze prijsschommelingen af te vangen met (langlopende) inkoopcontracten. Zolang de prijsstijgingen niet al te groot zijn en van korte duur zijn levert dit geen of weinig problemen op. Maar nu de prijsstijgingen aanhouden en in sommige gevallen extreme pieken vertonen verandert de situatie. Nieuwe prijsafspraken moeten worden gemaakt en dat betekent dat veel prijzen zullen stijgen. Het einde van de prijsstijgingen is nog lang niet in zicht. Naast de sterke prijsstijgingen blijft ook de beschikbaarheid van sommige grondstoffen een probleem. Schaarste in de markt leidt dan ook tot leveringsproblemen. De producten die op dit moment het meeste last hebben van extreme prijsontwikkelingen en leveringsproblemen zijn de producten waar staal, aluminium en kunststof in zijn verwerkt. Daarnaast zijn veel industrieën geraakt door de gevolgen van de coronapandemie. Hierdoor kwam even de klad in veel ontwikkelingen, maar veel markten herstelden razendsnel en de vraag naar grondstoffen neemt toe. Daardoor ontstaan er leveringsproblemen en stijgen de prijzen van onder meer olie, hout en staal gerelateerde producten. Dit gaat ons raken in zowel de investeringen als de exploitatiebudgetten van Openbare Ruimte. Voor nu is het nog te vroeg om hier exacte becijferingen van te maken. In de 2e Burap zullen we dit nader toelichten en ook in de begroting 2023-2026 rekening mee houden.