Continueren vroegsignalering schuldenproblematiek

Wij voeren de activiteiten van het geactualiseerde uitvoeringsplan Armoede en Schuldhulpverlening 2022-2025 uit. We zetten in op het voorkomen van armoede en schulden (preventie), het bestrijden van armoede en schulden en het verzachten van armoede en schulden.
De klantmanager schuldhulpverlening bij de gemeente heeft als hoofddoel het vroegtijdig signaleren van schulden bij inwoners. Inwoners weten de gemeente steeds sneller te vinden met hulpvragen. De wekelijkse inloopspreekuren zijn drempelverlagend voor vragen over geldgebied en schulden. Deze inloopspreekuren zijn vanaf 1 september 2025 verplaatst naar de bibliotheken in Eijsden en Margraten zodat deze in 2026 nog laagdrempiger zijn voor onze inwoners.
Ook in 2026 voeren we regie op het proces schuldhulpverlening door de toegang bij de gemeente te beleggen i.p.v. bij de Kredietbank, waardoor de inwoner een integrale ondersteuning krijgt vanuit de vroeg signalering en de beoordeling aanmelding bij de Kredietbank.