Programma 4: Wonen en Leefomgeving

4.0 Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 4.0 Wat mag het kosten? - Wat mag het kosten?

Programma 4 Wonen en Leefomgeving
(bedragen x € 1.000) Begroting 2025NW Begroting 2026 Meerjarenraming 2027 Meerjarenraming 2028 Meerjarenraming 2029
Lasten
4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern -1.075 -176 -234 -253 -252
4.2 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet -500 -1.441 -1.418 -1.134 -555
4.4 Aanpak parkeren in Eijsden en Margraten -69 -64 -63 -63 -62
4.5 Optimalisatie bereikbaarheid kernen -10 -10 -10 -10 -10
4.6 Openbare ruimte als visitekaartje -8.895 -9.537 -9.756 -10.139 -10.435
4.7 Vastgoed -4.226 -4.443 -5.555 -4.672 -4.504
Totale lasten -14.776 -15.671 -17.037 -16.270 -15.818
Baten
4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern 810 40 0 0 0
4.2 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet 463 1.442 1.442 1.146 555
4.4 Aanpak parkeren in Eijsden en Margraten 8 0 8 0 8
4.6 Openbare ruimte als visitekaartje 4.170 4.446 4.205 4.296 4.302
4.7 Vastgoed 1.212 1.300 1.303 1.332 1.358
Totale baten 6.662 7.228 6.958 6.774 6.222
Saldo programma voor resultaatbestemming -8.113 -8.443 -10.079 -9.496 -9.595
Mutaties reserves -126 24 20 20 20
Saldo programma na resultaatbestemming -8.239 -8.419 -10.059 -9.476 -9.575
Terug naar navigatie - 4.0 Wat mag het kosten? - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking  > € 100.000 ten opzichte van de vorige (gewijzigde) begroting

4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern
Verwerken van de kosten en opbrengsten van de GREX Oost-Maarland.

4.2 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet
Dit jaar is ervoor gekozen om de ingeschatte kosten te laten zien. Tegenover deze kosten staan mutaties van reserve m.b.t. o.a. woningbouw.

4.6 Openbare ruimte als visitekaartje
Er staat een geraamde inhaalslag gepland m.b.t investeringen (in 2025).

4.7 Vastgoed
Huur tijdelijke leslokalen en afboeken restwaarde (Cadier & Keer).

4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Woningbouw naar behoefte in elke kern

Terug naar navigatie - 4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Woningbouw naar behoefte in elke kern

De grote vraag naar woningen vraagt om een versnelling van nieuwbouw in de hele gemeente. Wij streven daarbij naar een gevarieerd aanbod in alle kernen dat aansluit bij de behoeften. Insteek is het behoud van vitale kernen en dat onze inwoners zoveel mogelijk in hun eigen leefomgeving kunnen blijven wonen. Focus komt primair te liggen op het realiseren van betaalbare en duurzame woningen voor starters. Daarnaast wordt middels nieuwbouw ingezet op het bevorderen van de doorstroming in de woningmarkt door levensloopgeschikte woningen te realiseren.

Op basis van een integraal woningbouwprogramma wordt in kwantitatieve zin op integrale wijze antwoord gegeven hoe invulling te geven aan de woonopgaven tot 2030 inclusief de reguliere opgaven rondom huisvesting van woonurgenten en aandachtsgroepen. Jaarlijks zal de voortgang gemonitord worden en verantwoord worden richting raad.

In kwalitatieve zin hechten we veel waarde aan de instandhouding van de karakteristieken van onze kernen. We zetten dan ook in op realisatie van nieuwbouwplannen die niet alleen aansluiten bij de behoeften van onze inwoners maar die ook goed aansluiten bij de dorpse structuren en waarbij vraagstukken vanuit duurzaamheid, klimaatverandering en dit programma op passende wijze geïncorporeerd worden in de planvorming.

Om bij te dragen aan de transformatie-opgaven in de landbouw en verloedering van leegstaande panden te voorkomen, gaan we ruimhartig om met initiatieven die woonruimten realiseren in leegstaande en/of vrijkomende boerderijen en historische panden. Belangrijke voorwaarde blijft dat het initiatief past bij de plek en de omgeving.

Om de versnelling in de woningbouw kracht bij te zetten wordt buiten de gebaande paden gehandeld. Instrumentarium dat voorhanden is om te kunnen versnellen, wordt ingezet. Hierbij moet gedacht worden aan actieve strategische grondverwerving en overige planologische instrumenten die beschikbaar zijn. Ook worden ontwikkelingen op rijksniveau in deze nauw gevolgd. Dit alles om op alle mogelijke manieren versnelling in de woningbouw te effectueren. Actief zal ook gestuurd worden op het maken en naleven van concrete prestatieafspraken met woningcorporaties.

Door krapte op de woningmarkt, het kunnen (blijven) wonen in de eigen leefomgeving en het realiseren van betaalbare woningen worden nieuwe flexibele woonvormen verkend. De mogelijkheden rondom zelfbewoningsplicht en het instellen van een huisvestingsverordening worden eveneens verkend. Ruimte wordt geboden voor het realiseren van mantelzorgwoningen.

Voor het realiseren van betaalbare starterswoningen wordt gekeken hoe een aantrekkelijk starters-arrangement aangeboden kan worden voor wat betreft typologie woning alsook in ondersteunende zin vanuit financieel oogpunt. Gestreefd wordt naar het realiseren van starterswoningen voor een bedrag van 265.000 euro. De starterslening wordt derhalve gecontinueerd. Instrumenten vanuit het grondbeleid zoals erfpacht worden in deze verkend. Als ook concepten die elders in het land worden gehanteerd zoals b.v. het Westland-model.

De vele wetten en regels die aan een omgevingsvergunning ten grondslag liggen zorgen voor een complexe situatie die bij inwoners vaak tot frustraties leiden. In combinatie met de grote omvang aan principe-verzoeken en vergunningaanvragen, wordt naast het versnellen van planvorming ingezet op het versnellen van het vergunningenproces en bestemmingsplanprocedures. Sturen op hoofdlijnen is het uitgangspunt en sturen op detailniveau waar noodzakelijk. Hiermee wordt niet alleen bijgedragen aan de dienstverleningsopgave en de versnelling van de woningbouw maar ook in het meer beheersbaar maken van de werkdruk in de organisatie.

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

Prognose woningbouw

Terug naar navigatie - 4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern - Prognose woningbouw

Excel-tabel

PROGNOSE WONINGBOUW EIJSDEN-MARGRATEN 2024-2034
versie 2025.07.29
haalbaarheids-studie/planvoorbereiding planvorming/ procedure start bouw oplevering
Kern 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034 aantal woniningen TOTAAL PER KERN 2022 - 2034 aantallen begroting 2025-2028 particuliere plannen vanaf 2025
Banholt 2 70 37
particuliere plannen 2 2 4 8
Mheerderweg Noord 13 6 1
uitbreiding Mheerderweg Noord 40
Bemelen 83 14
particuliere plannen 1 1
Kersenwei 4
Locatie Kerckhoffs Sint Laurentiusstraat 26
Locatie Frijns De Steeg 27 25
Cadier en Keer 9 345 219
particuliere plannen 7 14 35 26 75
SMA klooster 50 50 betreft toevoeging 100 woningen in 4 blokken, verbouwing bestaande bouw betreft geen toevoeging
Plan Dorpstraat/Kikkenweg 75 75
Meussenhof (eigendom gemeente) 4
Eckelrade 1 2 39 30
particuliere plannen 3 9 1 4 14
Misericorde 19
Eijsden/Mariadorp 43 4 806 836
particuliere plannen 19 10 11 21 42
Kapelkesstraat plan De Groen 8
Breusterstraat 20, locatie Waterval 9
Ursulinencomplex 40
Herontwikkeling Umonterrein 100
Stationsomgeving Joseph Partounsstraat 11
Poelveld Fase 3 Hutweg 50 90 50
Poelveld Fase 4, locatie sportvelden Ir. Rocourstraat 75 75 150
herontwikkeling locatie Zwembad 20 20
sportcomplex Panneslager
Gronsveld 7 20 317 109
particuliere plannen 4 6 5 9 20
Europapark 12
Mulleners Kampweg 37 10
Slakweg 22 22
Voormalig schoolgebouw Gronsvelder Kerkplein 14
Slakweg Fase 2 62 62 62 zie stedenbouwkundige visie 17/6/25: 186 woningen totaal
Margraten 15 23 583 560
particuliere plannen 19 21 35 16 72
Bloesemgaard fase II 22 22
Bloesemgaard Fase 3 100 100 75 75 350 woningen!! start bouw 28, oplevering vanaf 2029 75 tot 100 woningen per fase
Koningswinkel 30 30
Mesch 1 9 11
particuliere plannen 2 2
Locatie camperplaats Laathof 6
Mheer 9 25
particuliere plannen
verplaatsing tennisbanen
woningbouwplan tennisbanen 9
Noorbeek 38 42
particuliere plannen 11 5 10 4 19
Schoollocatie 8
Oost-Maarland 28 29
particuliere plannen
Wonigbouwlocatie Parrestraat/Past. Rosierstraat 28
Rijckholt 20 47 38
particuliere plannen 0
tankstation 27
Scheulder 13 10
particuliere plannen 0
locatie straatje erbij 10
Scheuldersteeg 6 verbouwing carréboerderij 3
Sint Geertruid 1 58 60
particuliere plannen 1 4 5 9
Karreweg 18 4
Gemeenschapshuis/schoollocatie 25
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034 TOTAAL GENERAAL
Eindtotaal 66 82 95 93 164 181 356 383 237 238 275 125 150 2445 2020
cijfers uit tabel begroting 2025-2028 66 82 124 184 110 176 328 265 150 95 155 135 150
-29 -91 54 5 28 118 87 143 120 -10 0
controle
tabel begroting 2025-2028 2445
totalen t/m 2030 1657 1485
waarvan 2022, 2023 en 2024 gerealiseerd 243 0
waarvan particulier vanaf 2025 262

4.2 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 4.2 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Zorgvuldige implementatie Omgevingswet

Terug naar navigatie - 4.2 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Zorgvuldige implementatie Omgevingswet

De inwerkingtreding van de Omgevingswet en de wet private kwaliteitsborging (Wpkb) is voorzien per 1 januari 2024. Beide wetten hebben grote impact op het werken van de gemeente. Zowel in de voorbereidende zin alsmede in de verdere uitvoering worden deze bestuursperiode belangrijke stappen gezet rondom de toekomstrichting van onze leefomgeving en de wijze waarop vanuit gemeentewege ontwikkelingen oppakken. We zorgen dan ook voor een zorgvuldig implementatietraject van de Omgevingswet. Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van een daarvoor opgestelde routeplanner Omgevingswet.

Op het moment dat de Omgevingswet inwerking treedt, worden de vigerende bestemmingsplannen automatisch omgezet in omgevingsplannen. In het licht van de verplichting dat we uiterlijk eind 2029 voor de gehele gemeente moet beschikken over een of meerdere omgevingsplannen, hoe hieraan invulling te geven.

Als gevolg van de Wpkb gaat de toetsing van bouwaanvragen aan het bouwbesluit naar de private sector. De gemeente beoordeelt of dit goed gebeurt en treedt waar nodig handhavend op. Door deze wijziging vervalt een voorname grondslag voor het heffen van legesinkomsten. Dit betekent dat gemeente minder baten krijgen terwijl de lasten niet navenant verminderen. Hierop is reeds begrotingstechnisch geanticipeerd. De daadwerkelijke (financiële) effecten zullen worden gemonitord en bezien wordt welke mogelijkheden er zijn om het financiële effect te dempen.

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

4.3 Veilige fiets- en wandelverbindingen

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 4.3 Veilige fiets- en wandelverbindingen - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Veilige fiets- en wandelverbindingen

Terug naar navigatie - 4.3 Veilige fiets- en wandelverbindingen - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Veilige fiets- en wandelverbindingen

Eijsden-Margraten wil een aantrekkelijke wandel- en fietsgemeente zijn. Dit sluit goed aan bij onze duurzaamheids- en gezondheidsdoelstellingen om inwoners en bezoekers te verleiden om meer te bewegen, het autogebruik te verminderen en het elektrisch fietsen te stimuleren. Voorop hierin staat het bieden van meer veiligheid aan de kwetsbare verkeersdeelnemers,  fietsers, wandelaars, mensen met een beperking en schoolgaande kinderen.

We streven naar een betere scheiding tussen gemotoriseerd en langzaam verkeer. Daar waar mogelijk worden vrij liggende fietspaden gerealiseerd dan wel krijgen fietsers voorrang op het gemotoriseerd verkeer door straten autoluw te maken. Indien noodzakelijk zal vanuit veiligheidheidsoogpunt het fietsnetwerk worden uitgebreid. Bij wegen gaat in dergelijke situaties de voorkeur uit naar het aanbrengen van open waterdoorlatende verharding.

Naast een veilig fietsnetwerk wordt – in samenspraak met de scholen – uitvoering gegeven aan veilige school-thuis-routes en veilige schoolomgevingen. Speciale aandacht gaat uit naar de oversteek Termaar in de kern Margraten.

Voor de wandelaar wordt in samenwerking met de Zuid-Limburgse gemeenten het Knopen-Lopen geïntroduceerd.

Extra aandacht gaat uit naar mensen met een beperking. Ook voor hen streven wij een gebruiksvriendelijke, veilige en comfortabele leefomgeving na. 

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

4.6 Openbare ruimte als visitekaartje

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 4.6 Openbare ruimte als visitekaartje - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Openbare ruimte als visitekaartje

Terug naar navigatie - 4.6 Openbare ruimte als visitekaartje - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Openbare ruimte als visitekaartje

De inrichting en het onderhoud van de openbare ruimte, onze leefomgeving, dragen in hoge mate bij aan de kwaliteit van leven van onze inwoners. Op dit moment vormt de openbare ruimte een belangrijk visitekaartje van onze gemeente. Dit willen we ook zo houden naar de toekomst. We zijn er trots op hoe de eigen buitendienst mede hieraan invulling geeft.

Daarbij komt nog dat de coronacrisis er mede voor heeft gezorgd dat inwoners en bezoekers de openbare ruimte meer zijn gaan waarderen. Het buitenleven in de vorm van wandelen, sporten en ontmoeten is toegenomen.

Het is evenwel een grote financiële opgave om de openbare ruimte en meer specifiek de kwaliteit van de infrastructuur op niveau te houden. Zeker in het licht van de stijgende kosten.

Onverkort wordt uitvoering gegeven aan het wegenbeleidsplan. Achterstallig onderhoud op wegen wordt voor 2025 weggewerkt.

We streven naar een openbare ruimte die de gevolgen van de klimaatverandering kan opvangen. Groen vermindert hittestress en helpt bij het afvoeren van regenwater. We zetten derhalve in op een openbare ruimte die qua inrichting bestand is tegen de effecten van de klimaatverandering en de impact van langdurige droogte en hevige neerslag zo beperkt mogelijk is. We bevorderen het verminderen van verharding en de aanplant van meer bomen en groen (dus meer biodiversiteit). Ook het realiseren van voorzieningen om het water zoveel mogelijk vast te houden en te kunnen infiltreren in de bodem bevorderen we.

Vergroening van de kernen is een manier om hiermee om te gaan en draagt bovendien bij aan het goede leefklimaat dat we nastreven.

Actief wordt ingezet op het inrichten van bloemrijke stroken of percelen in en rondom de kernen. Hiermee wordt niet alleen de biodiversiteit versterkt, maar wordt ook meer kleur gegeven aan de kernen, hetgeen bijdraagt aan onze ambitie ‘’openbare ruimte als visitekaartje’’.

Ook willen we een openbare ruimte met meer ruimte voor beweging, ontspanning en ontmoeting. Dat bevordert de gezondheid van jong en oud. Bij nieuwbouwplannen en reconstructies van wegen wordt op integrale wijze bezien hoe op voornoemde onderdelen de kwaliteit van de openbare ruimte verder versterkt kan worden.

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 4: Wonen en Leefomgeving - Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren Programma 4: Wonen & Mobiliteit        
Naam Indicator Eenheid Bron Waarde Waarde Waarde
E-M 25.000 - 50.000 NL
Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners CBS 0,8 1,1 1,2
2024 2024 2024
Vernielingen en beschadigingen
(in de openbare ruimte)
Aantal per 1.000 inwoners CBS 2,3 4,1 5,7
2024 2024 2024

 

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Programma 4: Wonen en Leefomgeving - Kaderstellende documenten

Meerjarenbegroting 2023-2026

Terug naar navigatie - Programma 4: Wonen en Leefomgeving - Meerjarenbegroting 2023-2026
Ambitie Wat gaan we ervoor doen? 2026
4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern Uitvoering geven aan woningbouwopgave. x
Mogelijkheden tot zelfbewoningsplicht en het instellen van een huisvestingsverordening verkennen. x
De starterslening continueren. x
Een TaskForce wonen instellen. x
Instrumentarium inzetten dat bijdraagt aan versnelling woningbouw. x
Nieuwe flexibele woonvormen verkennen. x
Actief sturen op maken en naleven prestatieafspraken met woningbouwcorporaties. x
Ruimhartig omgaan met initiatieven die woonruimten realiseren in leegstaande en/of vrijkomende boerderijen en historische panden. x
Verdere uitvoering geven aan de gebiedsontwikkelingen Poort van het Heuvelland, de stationsomgeving Eijsden en de kern Cadier & Keer. x
4.2 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet De raad periodiek meenemen in de ontwikkelingen en de stappen die gezet worden rondom de Omgevingswet. x
Voorbereiden totstandkoming Omgevingsplan. x
4.3 Veilige fiets- en wandelverbindingen Samen met scholen invulling geven aan veilige school-thuis-routes en veilige schoolomgevingen. x
Uitvoering geven aan het Convenant Platform Zorgvragers: toegankelijkheid van de openbare ruimte voor minder validen verbeteren. x
Uitvoering geven aan het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan. x
4.6 Openbare ruimte als visitekaartje Bij nieuwbouwplannen en bij reconstructie van wegen vergroening en ruimtes voor ontspanning/ontmoeting integreren. x
Onverkort uitvoering geven aan het wegenbeleidsplan en verankeren het MIP en MOP meerjarig in de begroting. x
Ruimte scheppen voor het adopteren van de inrichting en/of het beheer van de openbare ruimte. x
Vergroening door inwoners stimuleren. x
Onderhoud openbaar groen. x