Programma 1: Kwaliteit van Leven

1.0 Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 1.0 Wat mag het kosten? - Wat mag het kosten?

Programma 1 Kwaliteit van Leven
(bedragen x € 1.000) Begroting 2025NW Begroting 2026 Meerjarenraming 2027 Meerjarenraming 2028 Meerjarenraming 2029
Lasten
1.1 Een inclusieve samenleving -11.561 -21.681 -21.773 -21.844 -21.911 4
1.2 een gezond verenigingsleven -10 -10 -10 -10 -10 4
1.3 Toekomstbestendig onderwijs -1.050 -1.173 -1.109 -1.109 -1.109 4
1.4 Ontmoetingsruimten in elke kern -83 -83 -83 -83 -83 4
1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud -1.078 -1.188 -1.057 -1.103 -1.104 4
1.6 Trendbreuk Eijsden-Margraten -2.227 -2.220 -2.260 -2.343 -2.430 4
1.7 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing -12.965 -14.386 -14.763 -15.231 -15.813 4
1.8 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners -1.255 -1.398 -1.301 -1.278 -1.290 4
Totale lasten -30.230 -42.140 -42.355 -43.001 -43.750
Baten
1.1 Een inclusieve samenleving 7.542 17.906 17.914 18.022 18.083 5
1.2 een gezond verenigingsleven 0 0 0 0 0 5
1.3 Toekomstbestendig onderwijs 64 64 0 0 0 5
1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud 151 132 3 3 3 5
1.6 Trendbreuk Eijsden-Margraten 95 54 0 0 0 5
1.7 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing 646 564 442 454 465 5
1.8 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners 34 34 34 0 0 5
5
Totale baten 8.533 18.754 18.394 18.479 18.552
Saldo programma voor resultaatbestemming -21.697 -23.386 -23.961 -24.523 -25.199 Controle met piramide
2021 2022 2023 2024
Mutaties reserves 78 185 1.282 29 29 1.525 432 1.525 272 272 staatjes
0 0 0 0 piramide
Saldo programma na resultaatbestemming -21.619 -23.201 -22.679 -24.494 -25.170
Terug naar navigatie - 1.0 Wat mag het kosten? - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking  > € 100.000 ten opzichte van de vorige (gewijzigde) begroting

1.1 Een inclusieve Samenleving:
Verhoging betreft zowel de kosten als de uitgaven in het kader van de opvanglocatie Pelikaanhal. Per saldo zijn deze 0.  Bij de  baten zijn het de extra inkomsten als gevolg van de exploitatie van de Pelikaanhal.

1.3 Toekomstbestendig Onderwijs:
Verhoging betreft de autonome ontwikkelingen door verhoging werkelijke kosten leerling vervoer (- € 113.000, -) als een verlaging in de kantoorkosten leerplicht (- € 57.000, -).

1.5. Sporten en bewegen voor jong en oud:
De stijging van de lasten bestaat vooral uit de kapitaallasten van de nieuwe toplagen op de kunstgrasvelden van RKVVM en VV Eijsden.

1.7 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing:
Verhoging betreft de autonome ontwikkelingen in de Jeugdhulp (€ 630.000, - combinatie van volumeontwikkeling, zorgzwaarteverzwaring als prijsontwikkeling) en 
Wmo (€ 295.000, - van volume ontwikkeling en prijsindexering), daarnaast een verlaging in het vervoer via Omnibuzz (€ 60.000, -  op basis van de huidige trends).

1.8 Kunst en Cultuur in verbinding met onze inwoners:
Verhoging betreft met name de autonome ontwikkelingen binnen het bibliotheekwerk (zorgplicht en huisvesting) en een klein gedeelte de indexering van de subsidies voor verenigingen en stichtingen. 

1.1 Een inclusieve samenleving

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 1.1 Een inclusieve samenleving - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Een inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - 1.1 Een inclusieve samenleving - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Een inclusieve samenleving

Veel mensen in onze gemeente hebben het ‘goed’. Ze hebben een baan, inkomen, sociale contacten, voelen zich gewaardeerd en geaccepteerd. Echter niet voor iedereen is dat het geval. Onze ambitie is dat Eijsden-Margraten een inclusieve samenleving is waarin iedereen die mee wil doen ook mee kan doen als ook gestimuleerd wordt om mee te doen. Een uitdaging die groter is dan in voorgaande jaren. In dit veranderde tijdperk zien we een grote toename van armoede. Dit vraagt om anders inzetten van mens kracht, en waar nodig om meer menskracht, en een groter beroep op middelen.

De groeiende stroom vluchtelingen,  de toename van de taakstelling op statushouders en het nieuwe inburgeringsstelsel maakt dat het team aan specialisten wordt uitgebreid. Hierdoor kunnen we doorgaan met het goed laten inburgeren van statushouders en nieuwkomers. We bieden passende huisvesting, geven hen goede begeleiding, stimuleren hen Nederlandse taal machtig te worden en laten hen kennis maken met de gemeenschap om ze hiermee sneller en succesvoller te laten participeren in de maatschappij en actief bij te dragen aan onze samenleving. Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten wordt aangesloten bij het Rijksbeleid.

Sociale dienst Eijsden-Margraten staat voor het verlenen van dienstverlening aan inwoners die meer kwetsbaar zijn. We ondersteunen mensen met mindere kansen op de arbeidsmarkt intensief en staan hen persoonlijk bij, bij het vinden van (vrijwilligerswerk)werk en/ of een passende inkomensondersteuning zodat ook zij actief kunnen blijven deelnemen in de samenleving en onze gemeenschappen. Daarnaast wordt nog meer ingezet op vroeg signaleren van armoede en schuldenproblematiek om daarmee armoede, sociaal isolement en psychische en lichamelijke gevolgen van schulden te beperken of te voorkomen. Dit maakt dat het beroep op middelen strak gemonitord wordt zodat tijdig kan worden bijgesteld.

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

1.2 Een gezond verenigingsleven

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 1.2 Een gezond verenigingsleven - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Een gezond verenigingsleven

Terug naar navigatie - 1.2 Een gezond verenigingsleven - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Een gezond verenigingsleven

Eijsden-Margraten kenmerkt zich door een rijk verenigingsleven; harmonieën, fanfares, zangkoren, carnavalsverenigingen, jonkheden, schutterijen, heemkundeverenigingen, sportverenigingen en alle andere organisaties die de cultuur en tradities van onze dorpen en gemeenschappen vormgeven. Zij dragen bij aan de identiteit, het DNA, van onze gemeente en vormen mede het cement van onze samenleving.

Gezien de belangrijke rol van het verenigingsleven voor de sociale cohesie, de binding en leefbaarheid in de dorpen nu en naar de toekomst toe, wordt niet getornd aan het huidige subsidiebeleid voor verenigingen. Het huidige subsidiebeleid wordt gezien als een basissubsidie. De omvang van de beschikbare subsidiemiddelen blijft hiervoor ongewijzigd. Na afloop van de lopende subsidieperiode (2021 t/m 2024) wordt het beleid nader tegen het licht gehouden.

Nieuw is de introductie van een maatschappelijke stimuleringssubsidie. Hiermee worden verenigingen aangespoord om bijdragen te leveren aan sociaal maatschappelijke opgaven. Bovenop de basissubsidie kunnen verenigingen hiermee extra middelen genereren voor nieuwe activiteiten. Deze aanvullende subsidieregeling heeft tevens ten doel om een impuls te geven van deelname aan sociale activiteiten. Door vrijgevallen subsidie is budget beschikbaar voor het maatschappelijk stimuleringssubsidie.

Naast het waarderen in financiële zin worden verenigingen op het gebied van vergunningverlening actief gefaciliteerd.
Verenigingen in de gemeente staan voor uitdagingen. Zowel in het vinden van vrijwilligers als het binden van leden. Inwoners zoeken naar een flexibelere manier van sporten en bewegen. Wanneer er signalen zijn dat er in een kern diverse behoeften en wensen zijn waarin nog niet is voorzien, willen wij verenigingen, als zij hier voor open staan, ondersteunen bij het verbreden van hun (maatschappelijke) rol in de kernen. Dit kan ook de levensvatbaarheid van de verenigingen vergroten.

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

1.3 Toekomstbestendig onderwijs

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 1.3 Toekomstbestendig onderwijs - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Toekomstbestendig onderwijs

Terug naar navigatie - 1.3 Toekomstbestendig onderwijs - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Toekomstbestendig onderwijs

Alle kinderen in onze gemeente moeten, ongeacht hun achtergrond en omstandigheden, dezelfde ontwikkelkansen hebben en opgroeien in een veilige en gezonde omgeving. De eerste levensjaren zijn cruciaal in de ontwikkeling van kinderen op het gebied van taal, cognitieve vaardigheden, sociale emotie en motoriek. We investeren derhalve in een doorgaande leerlijn om daarmee de ontwikkelingsachterstanden zoveel mogelijk te verkleinen. Dat gebeurt, vanuit preventie, via de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Naast de professionele inspanningen die gedaan worden in de ontwikkeling van een kind zal de komende jaren door het onderwijsveld een beweging gemaakt worden naar ‘’ouderverantwoordelijkheid’’. Ouders hebben de primaire verantwoordelijkheid in de ontwikkeling en opvoeding van het kind.

Naast het investeren in de Voor- en Vroegschoolse Educatie wordt geïnvesteerd in kwalitatief goed onderwijs en passende huisvesting. 

Uitgangspunt vormt het behoud van scholen en kinderopvang in de kernen, mits kwaliteit van het onderwijs gegarandeerd kan worden en voldoende draagvlak aanwezig is voor de voorziening. Vanuit het aanbieden van kwalitatief onderwijs zullen we naast het kritisch blijven volgen van de groepsgrootte van klassen ook ontwikkelingen in de omgeving monitoren, zodat voor wat betreft de huisvesting tijdig geanticipeerd kan worden op overvolle klassen.

Samen met de het schoolbestuur en kinderpartners werkt de gemeente aan een sterk “ontwikkel”-klimaat voor de kinderen in onze gemeente. Kinderopvang en basisonderwijs hebben, als voorzieningen waar de jeugd zich ontwikkelt, een belangrijke funderende rol in de maatschappij. Dit vraagt dat we samen met partners actief bezig zijn optimale voorbereiding van kinderen op de maatschappij van vandaag en die van morgen. De gemeente heeft , vanuit haar wettelijke plicht , een belangrijke rol in de facilitering van het onderwijs door passende en voldoende onderwijshuisvesting ter beschikking te stellen.
Er is sprake van zorgplicht wanneer het volgens de criteria uit de wet- en regelgeving noodzakelijk is maatregelen te nemen. 
In het Integraal Huisvestingsplan primair onderwijs gemeenten Eijsden-Margraten 2023-2038 (IHP) is het gemeentelijk onderwijshuisvestingsbeleid vastgesteld en juridisch en procedureel vorm geeft aan de zorgplicht. 
In de uitvoeringsagenda van het IHP zijn een viertal business cases geformuleerd, dit betreft een drietal huisvestingsvraagstukken en een duurzaamheidopdracht voor de komende vier jaren. 

Met kwalitatief goede onderwijslocaties die in het lesprogramma verbindingen legt met de lokale gemeenschap (gewoontes en tradities, cultuur, ondernemerschap en maatschappelijke vraagstukken) wordt tevens bijgedragen aan de attractiviteit van de kernen om er te gaan wonen.

Gezien onze grensligging en het bieden van een steviger toekomstperspectief voor onze kinderen, wordt naast Nederlandstalig onderwijs meertalig onderwijs met Frans en dialect in het basisonderwijs gestimuleerd.

In het kader van gezondheid en vitaliteit wordt ingezet op het concept van de ‘’Gezonde Groene School’’. Naast het stimuleren van gezonde voeding op school wordt ook het bewegen op scholen gestimuleerd. Hiermee wordt bijgedragen aan het leggen van een basis voor een gezonde leefstijl en wordt de motorische ontwikkeling bevorderd.

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

1.4 Ontmoetingsruimten in elke kern

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 1.4 Ontmoetingsruimten in elke kern - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Ontmoetingsruimten in elke kern

Terug naar navigatie - 1.4 Ontmoetingsruimten in elke kern - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Ontmoetingsruimten in elke kern

Ontmoeten vinden we een belangrijke factor voor het bevorderen van de vitaliteit en geluk van onze inwoners. Behoeften en vraagstukken van onze inwoners kunnen daarmee preventief in een vroegtijdig stadium in beeld komen en opgepakt worden. Voor het stimuleren van betrokkenheid, het tegengaan van eenzaamheid, het met elkaar in contact zijn, samen activiteiten doen en het faciliteren van een gezond verenigingsleven is het van belang dat er in de directe nabijheid goed toegankelijke ruimten zijn waar onze inwoners elkaar kunnen ontmoeten. Vanuit deze optiek wordt ingezet op behoud van de huidige gemeenschapshuizen en wordt het uitgangspunt gehanteerd dat in elke kern een gemeenschapshuis of ontmoetingsruimte aanwezig is en gefaciliteerd wordt, zonder daarbij als gemeente de exploitatie daarvan zelf ter hand te nemen. De ‘’Hoeskamers’’ blijven we derhalve financieel waarderen en stimuleren. De transformatie van het voormalige voetbalcomplex Oranje Boys tot ontmoetingsplek, wordt verder geformaliseerd en vormgegeven.

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Sporten en bewegen voor jong en oud

Terug naar navigatie - 1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Sporten en bewegen voor jong en oud

Buiten spelen, sporten en bewegen – waar mogelijk in een natuurlijke omgeving - en daarmee werken aan een gezonde levensstijl draagt bij aan de vitaliteit en gezondheid van onze inwoners. In dat licht wordt het accommodatiebeleid gecontinueerd en blijven we buiten spelen en bewegen faciliteren. Dit betekent dat we in de kernen Eijsden, Gronsveld, Cadier & Keer, Margraten en Mheer toekomstgericht blijven investeren in de sportaccommodaties en in de overige kernen het onderhoudsniveau van de accommodaties op peil houden. 

Om de effecten van afname van beschikbaarheid van vrijwilligers bij (sport)verenigingen op te vangen, wordt budget vrijgemaakt. Dit budget is bedoeld voor het beschikbaar stellen van materieel dan wel het bieden van tijdelijke ondersteuning.

We zetten daarnaast in op behoud van een zwembad in Eijsden en wordt – mede vanuit de verduurzamingsopgave - in deze bestuursperiode onderzoek uitgevoerd naar een toekomstbestendige exploitatievorm.

Het stimuleren van collectief georganiseerde sport alsmede ook de individuele sport en beweegactiviteiten worden via het sportakkoord verder doorontwikkeld. Hierbij wordt in beeld gebracht welke behoeften er binnen de gemeente bestaan. Innovatieve ideeën van inwoners en gebruikers worden gestimuleerd en gefaciliteerd.

Door de structurele voortzetting van het programma "Jeugd aan zet" blijven we participatie en ontmoeting voor jongeren stimuleren. Jongeren zijn letterlijk aan zet om samen met de gemeente ideeën te ontplooien. 

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

1.6 Trendbreuk Eijsden-Margraten

Wat willen wij bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 1.6 Trendbreuk Eijsden-Margraten - Wat willen wij bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Trendbreuk Eijsden-Margraten

Terug naar navigatie - 1.6 Trendbreuk Eijsden-Margraten - Wat willen wij bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Trendbreuk Eijsden-Margraten

Samen met de GGD zetten we in op een gezondere leefstijl. Hiertoe is een Preventie-akkoord Zuid-Limburg overeengekomen, dat bestaat uit een regionaal akkoord en 16 lokale preventie-agenda´s. In het regionale akkoord zijn afspraken gemaakt met regionale partners met als doel lokale gezondheidswinst te boeken. Binnen de lokale preventie-agenda´s hebben de gemeenten afspraken gemaakt op lokaal niveau.

In Eijsden-Margraten zetten we de komende jaren in op het terugdringen van alcoholgebruik, roken en overgewicht. We doen dit via een aantal lijnen: (a) bevorderen van bewegen en gezonde voeding op scholen waarbij we er naar streven naar beweegvriendelijke pleinen en een gezonder voedingsbeleid op scholen, (b) terugdringen overgewicht en obesitas bij kinderen via de Gezonde Jeugd, Gezonde Toekomst (JOGG)-aanpak, (c) realiseren van meer rookvrije kind-omgevingen en (d) realiseren van meer gezonde sportomgevingen.

De preventieagenda van Eijsden-Margraten wordt verbonden met de uitvoering van al bestaande structuren rondom het Sportakkoord en JOGG Heuvelland. Hierdoor wordt op een integrale wijze duurzaam invulling gegeven aan positieve gezondheid voor al onze inwoners. 

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

1.7 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing

Wat willen wij bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 1.7 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing - Wat willen wij bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Zorg op maat met focus op kostenbeheersing

Terug naar navigatie - 1.7 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing - Wat willen wij bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Zorg op maat met focus op kostenbeheersing

Vroeg of laat krijgen we allemaal met zorg te maken. We streven naar een kwalitatief goede, passende en liefdevolle ondersteuning dat zo dicht mogelijk bij de inwoner is georganiseerd zodat zij of hij zo lang mogelijk in hun eigen leefomgeving kunnen blijven wonen. Iedereen heeft recht op de hulp en ondersteuning die hij/zij nodig heeft.

In lijn met de landelijke trend stijgen ook in onze gemeente de kosten voor  Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en rond de Jeugdzorg. Vanaf de decentralisatie in 2015 is het aantal meldingen per jaar gestegen van 1.000 naar ca 2.300 in 2021. Vergrijzing, demografische ontwikkelingen, een toenemende vraag naar specialistische jeugdhulpverlening en verhoging van tarieven zijn hiervan de belangrijkste oorzaken. De kostenontwikkeling wordt uiteraard maandelijks geanalyseerd, gemonitord en gecontroleerd. Door de jaren heen en ook nu vinden er actualisaties van beleidskaders plaats.

De belangrijkste knop die van invloed is op de kostenontwikkeling lijkt en blijkt de inzet op  preventie en vroegsignalering: het voorkomen dan wel minimaliseren dat zorg nodig is.  In dat licht wordt  ingezet op en geïnvesteerd in algemeen toegankelijke welzijns- en zorgvoorzieningen, het ‘’voorliggende veld’’ en de inzet van de consulent Welzijn WMO en consulent Welzijn Jeugd. Het doel is (en blijft) om alleen maatwerk voorzieningen aan te bieden indien de algemene voorzieningen geen of onvoldoende oplossing bieden.

Aandacht wordt ook gegeven op de  (planologische) sturing op woonzorg-initiatieven voor huisvesting van jeugdigen.

In het licht van preventie en vroegsignalering werken we integraal (één aanspreekpunt per gezin en een goed ontsloten en herkenbare toegang voor vragen en voorzieningen). Tevens hebben we de hulpvraag binnen de gemeente goed in beeld, bouwen we (door) aan een sterk netwerk van lokale hulpverleners en overige deskundigen. Hierbij speelt de Praktijkondersteuner Huisartsen (POH) een belangrijke rol die we in 2023 verder (moeten) gaan verstevigen. Daarnaast streven we de inzet van jongerenwerkers te verhogen en ingezet op verhoging van activiteiten en voorlichtingen.

We bevorderen en ondersteunen de informele zorg- en mantelzorg. Mantelzorg blijven we waarderen en ondersteunen.

Daarnaast wordt ingezet op ‘’normalisering’’ van de jeugdzorg. Dit betekent dat het product-denken wordt losgelaten en de leefwereld van het kind en het gezin centraal komt te staan. We doen dit zoveel als mogelijk lokaal en daar waar noodzakelijk regionaal.

Ondanks de focus op preventie en kostenbeheersing, blijven we te allen tijde ondersteuning bieden aan inwoners die hulp of een vangnet nodig hebben.

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

1.8 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners

Wat willen wij bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 1.8 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners - Wat willen wij bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners

Terug naar navigatie - 1.8 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners - Wat willen wij bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners

We zijn trots op ons materieel en immaterieel erfgoed, waarbij we grensoverschrijdende samenwerkingen stimuleren. De gemeente neemt de rol op zich van beschermer en hoeder, die faciliteert, financiert en stimuleert. Maar onze gemeente is geen openlucht museum. Het is de plek waarbinnen het cultureel erfgoed opgemerkt en gekoesterd wordt.  Het dient als inspiratie in het dagelijks leven, in hoe we met elkaar willen leven en omgaan met onze  ruimtelijke ordening en gebiedsontwikkelingen. We zetten in op het beschermen, zichtbaar en beleefbaar maken van monumenten en karakteristiek erfgoed.

Veel waarde wordt gehecht aan kunst, cultuur en cultuureducatie. Dit geeft kleur aan onze gemeenschappen, verbindt en ontwikkelt talenten.

We koesteren ook de rijkdom aan kunst en cultuur binnen onze gemeente en willen dit dan ook graag delen met toekomstige generaties, inwoners en bezoekers van onze gemeente. Daarnaast juichen we nieuwe kunst toe op een manier die inwoners inspireert, verrast en verrijkt. Hierbij is kunst dus niet alleen een element in de openbare ruimte maar ook een verbindende factor  tussen inwoners.

Wij moedigen kunst en cultuur aan, bij jongeren in het bijzonder, om daarmee de kunst en bovenal de rijke cultuur waar we trots op zijn toekomst te geven. We zetten daarbij in op het actief betrekken van inwoners, organisaties en bezoekers bij kunst- en cultuurprojecten. Dit alles ondersteund en geïnspireerd door het platform Kunst In Eijsden-Margraten (KIEM).

Cultuur ontwikkeling begint bij de basis en wordt vorm gegeven met en breed educatief programma op de basisscholen. Kinderen leren zo spelenderwijs in contact komen met onze cultuur enerzijds en anderzijds komen ze op een creatieve en inspirerende wijze in contact komen met maatschappelijke thema´s zoals respect, duurzaamheid, landschap en natuur.

Ons  bibliotheekwerk is toe aan herijking. Het is niet alleen de plek van het uitlenen van boeken. We zien om ons heen dat Bibliotheken zich ontwikkelen  tot ontmoetingsplekken waar kennis, persoonlijke ontwikkeling, advies, contact en cultuur bij elkaar wordt gebracht. Daarom zetten we, lerend van anderen, in op  innovatie samen met partners, vrijwilligers, organisaties en betrokken inwoners binnen. We koersen op een bibliotheekwerk dat aantrekkelijk is en uitnodigend is voor alle leeftijden. 

Wat gaan wij hiervoor doen in 2026?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 1: Kwaliteit van Leven - Beleidsindicatoren
 Beleidsindicatoren  Programma 1: Mens & Samenleving      
 Naam Indicator  Eenheid Bron Waarde Waarde Waarde
E-M 25.000 - 50.000 NL
 Verwijzingen halt  Aantal per 1.000 jongeren Halt 6 9 9
2024 2024 2024
 Winkeldiefstallen  Aantal per 1.000 inwoners CBS 0,20 1,3 2,2
2024 2024 2024
 Geweldsmisdrijven  Aantal per 1.000 inwoners CBS 2,3 3,1 4,3
2024 2024 2024
 Absoluut verzuim  Per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado 5 5,6 6,7
2024 2024 2024
 Relatief verzuim  Per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado 12 25 28
2024 2024 2024
 Voortijdige schoolverlaters totaal (vo MBO)  % DUO/Ingrado 2,6 2 2,3
2024 2024 2024
 Niet-sporters  % CBS 44,8 44,7 42,5
2024 2024 2024
 Banen  Aantal per 1.000 inwoners van 15-64 jaar CBS 549,8 738,4 836,6
2023 2023 2023
 Jongeren met een delict voor de rechter  % 12 t/m 21 jarigen CBS 1% 1% 1%
2023 2023 2023
 Kinderen in uitkeringsgezin  % kinderen tot 18 jaar CBS 3% 3% 6%
2023 2023 2023
 Netto arbeidsparticipatie  % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking CBS 71,80% 73,50% 73,20%
2024 2024 2024
 Werkloze jongeren  % 16 t/m 22 jarigen Verwey Jonker Instituut 1,00% 1,00% 2,00%
2023 2023 2023
 Personen met een bijstandsuitkering  Aantal per 10.000 inwoners 18 jaar en ouder CBS 158,3 232,1 343,6
2024 2024 2024
 Personen met een lopend re-integratietraject  Aantal per 10.000 inwoners van 15-64 jaar CBS 165,6 207,1 203,1
2024 2024 2024
 Jongeren (t/m 18 jaar) met jeugdhulp  % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 14,20% 13,90% 13,70%
2024 2024 2024
 Jongeren (t/m 18 jaar) met jeugdbescherming  % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 1,00% 1,00% 1,00%
2024 2024 2024
 Jongeren (t/m 23 jaar) met jeugdreclassering  % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS 0,40% 0,30% 0,40%
2024 2024 2024
 Cliënten met een maatwerkarrangement WMO  Aantal per 10.000 inwoners CBS/MSD/WMO 720 711 720
2024 2024 2024

 

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Programma 1: Kwaliteit van Leven - Kaderstellende documenten
Centrumregeling verwerving jeugdhulp regio Zuid-Limburg 2019
Beleidsnota Schuldhulpverlening Eijsden-Margraten 2022-2025
Beleidsregels Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz) gemeente Eijsden-Margraten
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten houdende regels omtrent bijzondere bijstand Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Eijsden-Margraten 2018 e.v.
Beleidsregels Terug- en invordering bedrijfskapitaal Tozo
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten houdende regels omtrent tegemoetkoming aanvullende zorgverzekering Regeling Tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering Gemeente Eijsden-Margraten 2018 e.v.
Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen Eijsden-Margraten
Uitvoeringsbesluit individuele inkomenstoeslag Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2016 e.v.
Uitvoeringsbesluit aanvullende bijzondere bijstand levensonderhoud jongeren 18 t/m 20 jaar Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2016 e.v.
Uitvoeringsbesluit hoogwaardig handhaven en debiteuren Participatiewet, IOAW EN IOAZ Maastricht-Heuvelland 2016 e.v.
Uitvoeringsbesluit inkomstenvrijlating parttime werkzaamheden Participatiewet, IOAW en IOAZ Maastricht-Heuvelland 2016 e.v.
Uitvoeringsbesluit vermogensvaststelling Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2016 e.v.
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meerssen houdende regels omtrent uitvoering boetes Participatiewet (Uitvoeringsbesluit Boetes Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2017 e.v.)
Cultuurvisie Eijsden-Margraten 2025-2030
Verordening leszwemmen
Beleidsregel activiteitensubsidies Welzijn gemeente Eijsden-Margraten 2018
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten houdende regels omtrent de peuteropvang en de voorschoolse educatie (Beleidsregel Peuteropvang en Voorschoolse Educatie gemeente Eijsden-Margraten 2021
Gemeenschappelijke Regeling Regionale Samenwerking Leerplicht en RMC, Maastricht en Mergelland
Uitvoeringsbesluit Kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI) Maastricht-Heuvelland 2017 e.v.
Verordening materiële en financiële gelijkstelling gemeente Eijsden-Margraten 2012
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Eijsden-Margraten 2023
Verordening leerlingenvervoer Maastricht-Heuvelland 2025, gemeente Eijsden-Margraten
Nadere regels Verordening leerlingenvervoer Maastricht-Heuvelland 2025, gemeente Eijsden-Margraten
Nadere regels omtrent het peuter- en vve-programma 2020 (1 jan- 31 juli) gemeente Eijsden-Margraten
Centrumregeling verwerving WMO ondersteuning Maastricht 2019 Heuvelland
Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz
Algemene subsidieverordening Welzijn gemeente Eijsden-Margraten 2017
Beleidsplan Wmo-Maastricht-Heuvelland 2023-2026
Integrale verordening Sociaal Domein gemeente Eijsden-Margraten 2025
RIB Verlengen huidig beleidsplan Zicht op Thuis (ZOT)
Beleidsplan Preventie- en Handhaving 2025-2028
Regionaal Gezondheids­beleid 2025-2030
Wijziging gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zuid-Limburg
Uitvoeringsplan GIA 2024-2027

 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Programma 1: Kwaliteit van Leven - Verbonden partijen

Wat gaan we ervoor doen? (Volgens begroting)

Verbonden partijen Soort regeling
Programma 1: Kwaliteit van Leven  
1. Centrumregeling Verwerving Jeugdhulp regio Zuid-Limburg 2019 centrumregeling
2. Centrumregeling verwerving Wmo ondersteuning Maastricht-Heuvelland centrumregeling
3. Gemeenschappelijke Regeling GGD Zuid-Limburg gemeenschappelijke regeling
4. Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz gemeenschappelijke regeling
5. MTB Regio Maastricht N.V. vennootschap
6. Stichting Podium24 stichting
7. Stichting Re-integratie inbesteding Maastricht Mergelland / Annex BV stichting
8. Gemeenschappelijke regeling subsidiëring ADV-Limburg gemeenschappelijke regeling
9. Regionale samenwerking leerplicht en RMC, Maastricht en Mergelland gemeenschappelijke regeling
10. Regionale samenwerking leerlingenvervoer Maastricht-Heuvelland 2025 gemeenschappelijke regeling


Voor nadere informatie over deze verbonden partijen verwijzen wij naar Paragraaf6: Verbonden partijen.

Meerjarenbegroting 2023-2026

Terug naar navigatie - Programma 1: Kwaliteit van Leven - Meerjarenbegroting 2023-2026
Ambitie Wat gaan we ervoor doen? 2026
1.1 Een inclusieve samenleving We continueren vroegsignalering van schuldenproblematiek. x
We begeleiden statushouders en nieuwkomers actief en bieden taalcursussen aan, gericht op integratie in de gemeenschap. x
We begeleiden inwoners via SEM actief naar werk of passende inkomensondersteuning. We ontwikkelen een visie hoe hieraan invulling te geven. x
1.2 Een gezond verenigingsleven We zetten een actief faciliterende vergunningenaanpak richting verenigingsleven op. x
We ondersteunen verenigingen bij het verbreden van hun (maatschappelijke) rol in de kernen. x
Na afloop van de huidige van de lopende subsidieperiode 2021 t/m 2024) wordt het subsidiebeleid opnieuw tegen het licht gehouden. x
1.3 Toekomstbestendig onderwijs We volgen de ontwikkeling van aantallen leerlingen in klassen kritisch. x
We investeren vanuit het oogpunt van preventie in Voor- en Vroegschoolse interventie (VVE). x
1.4 Ontmoetingsruimten in elke kern We stimuleren en ondersteunen de 'Hoeskamers'. x
We stimuleren participatie en ontmoeting van jongeren x
1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud We continueren het accommodatiebeleid. x
Het Sportakkoord verder verdiepen en uitvoeren. x
1.6 Trendbreuk Eijsden-Margraten We geven uitvoering aan het Preventie-akkoord en de lokale Preventie-agenda. Voor de lokale preventie agenda wordt 50.000,- euro extra opgenomen ter stimulering van positieve gezondheid. x
1.7 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing We continueren en versterken het jongerenwerk via Trajekt. We vergroten de inzet op preventie. x
We continueren en verterken de inzet van de consulent welzijn. x
Stimuleren mantelzorg en maximeren het budget op € 100.000. x
We zetten in op preventie, vroegsignalering en een integrale aanpak. x
1.8 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners We zetten in op het beschermen, zichtbaar en beleefbaar maken van materieel en immaterieel erfgoed. x
We verbinden Kunst en Cultuurprojecten met onze jongere inwoners, organisaties en bezoekers. x
We geven uitvoering aan een breed educatief programma kunst en cultuur en cultuureducatie. x
We herijken het bibliotheek werk. x

Gemeentelijke begrotingsbijdrages/subsidies

Terug naar navigatie - Programma 1: Kwaliteit van Leven - Gemeentelijke begrotingsbijdrages/subsidies
Bijdrages/subsidies
 €          305.285   Betreft de bijdrage aan Stichting Heuvelland Bibliotheken
 €              1.307   Betreft de bijdrage aan Stichting Iedereen kan sporten Limburg
 €            40.000   Betreft de bijdrage aan Stichting SWEM - Subsidie MBVO
 €            78.000   Betreft de bijdrage aan Stichting Spelenderwijs - VE coach
 €          318.675   Betreft de bijdrage aan Spelenderwijs - Peuteropvang
 €              4.530   Subsidie Buddyzorg (SGL)
 €              9.735   Subsidie Levanto 
 €          303.000   Subsidie Stichting MEE
 €            15.200   Subsidie Vrijwillige Hulpdienst E-M
 €          782.144   Subsidie Stichting Trajekt
 €            17.158   Antidiscriminatievoorziening (MTR)
 €          238.310   Vaste subsidie welzijn verenigingen/stichtingen (muziek)
 €            33.278   Vaste subsidie welzijn verenigingen/stichtingen
 €            22.095   Subsidie Bevordering sportdeelname
 €            93.987   Subsidies sport
 €            87.610   Subsidies kunst en cultuur
 €            18.900   Bijdrage Stichting Lokale Omroep Maas en Mergelland
 €            81.000   Subsidies maatschappelijke accommodaties
 €            36.174   Jeugd- /jongerenwerk (ov subsidies)
 €            20.160   Subsidies ouderenwerk
 €            22.026   Subsidies basisgezondheidszorg
 €            10.000   Subsidie natuur-milieu-educatie