Programma 5: Bestuur en Dienstverlening

5.0 Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 5.0 Wat mag het kosten? - Wat mag het kosten?

Programma 5 Bestuur en Dienstverlening
(bedragen x € 1.000) Begroting 2025NW Begroting 2026 Meerjarenraming 2027 Meerjarenraming 2028 Meerjarenraming 2029
Lasten
5.1 De zichtbaarheid en communicatie over dienstverlening, burgerparticipatie en de activiteiten vergroten -2.283 -2.487 -2.535 -2.310 -2.141
5.2 Goed bestuur -1.729 -1.845 -1.798 -1.798 -1.798
5.3 Inspraak is een vanzelfsprekendheid -97 -47 -47 -47 -47
5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding -1.411 -434 -2.056 -2.937 -3.780
5.5 Doelgericht samenwerken -119 -119 -119 -119 -119
5.6 Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving -2.011 -2.270 -2.214 -2.187 -2.171
5.7 Veiligheid: een gezamenlijke verantwoordelijkheid -2.661 -2.720 -2.787 -2.861 -2.860
5.10 Personeel -19.482 -20.144 -19.441 -19.504 -19.576
Totale lasten -29.793 -30.066 -30.997 -31.762 -32.492
Baten
5.1 De zichtbaarheid en communicatie over dienstverlening, burgerparticipatie en de activiteiten vergroten 738 980 1.105 902 558
5.2 Goed bestuur 138 159 159 159 159
5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding 56.222 58.552 60.445 61.547 63.944
5.5 Doelgericht samenwerken 0 0 0 0 0
5.7 Veiligheid: een gezamenlijke verantwoordelijkheid 140 29 29 29 29
5.10 Personeel 628 679 665 668 671
Totale baten 57.865 60.398 62.404 63.305 65.361
Saldo programma voor resultaatbestemming 28.072 30.333 31.407 31.543 32.869
Mutaties reserves 353 223 223 223 223
Saldo programma na resultaatbestemming 28.425 30.555 31.629 31.765 33.091
Terug naar navigatie - 5.0 Wat mag het kosten? - Toelichting afwijkingen

Toelichting financiële afwijkingen: altijd indien afwijking  > € 100.000 ten opzichte van de vorige (gewijzigde) begroting

5.1 De zichtbaarheid en communicatie over dienstverlening, burgerparticipatie en de activiteiten vergroten:
De stijging van de lasten wordt  voornamelijk veroorzaakt door een stijging van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio in 2026. Daarna blijft deze bijdrage constant. Verder zijn er extra kosten als gevolg van de 10 jarige cyclus van de reisdocumenten. In 2028 en 2029 zien we deze weer afnemen. De fluctuatie in de baten komt ook door de 10 jarige cyclus van de reisdocumenten.

5.2 Goed bestuur:
De meerkosten in 2026 ten opzichte van 2025 worden enerzijds veroorzaakt door een stijging van de salarissen van Raad en B&W en  de kosten van de pop-up liberation zoals besloten in de eerste bestuursrapportage 2025.

5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding:
De lagere lasten in 2026 zijn het gevolg van de rondrekening kapitaalasten en het niet opnemen van stelposten loon en prijsontwikkeling in 2026, omdat deze in de regulieren kosten zijn verwerkt.
De hogere baten  zijn met name het gevolg van de hogere algemene uitkering en de reguliere stijging van de gemeentelijke belastingen.

5.6 Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving:
De stijging van de kosten wordt voornamelijk veroorzaakt door de implementatie kosten van een nieuw financieel pakket en door gestegen kosten als gevolg van prijsindexeringen.

5.10 Personeel:
De stijging van de lasten in 2026 is het gevolg van het verwerken van de stelpost CAO  in de reguliere salarissen. In 2027 t/m 2029 is de verwachte CAO stijging weer verwerkt als stelpost, vandaar dat de slarissen hier ogenschijnlijk weer dalen.  

5.1 De zichtbaarheid en communicatie over dienstverlening, burgerparticipatie en de activiteiten vergroten

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 5.1 De zichtbaarheid en communicatie over dienstverlening, burgerparticipatie en de activiteiten vergroten - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

De zichtbaarheid van en communicatie over dienstverlening, burgerparticipatie en de activiteiten vergroten

Terug naar navigatie - 5.1 De zichtbaarheid en communicatie over dienstverlening, burgerparticipatie en de activiteiten vergroten - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - De zichtbaarheid van en communicatie over dienstverlening, burgerparticipatie en de activiteiten vergroten

Dicht bij mensen, dat is het motto van onze dienstverlening. We zetten ons continu in om dit merkbaar en zichtbaar te maken voor onze inwoners. Het contact met onze inwoners is altijd persoonlijk en professioneel. De dienstverlening is gericht en afgestemd op het perspectief van de inwoner, ondernemer, vereniging, organisatie of de bezoeker. Hierbij wordt een houding aangenomen van wat is wél mogelijk in plaats van wat is niét mogelijk. Kernbegrippen bij de servicegerichtheid zijn: tijdig, begripvol, deskundig, eerlijk en duidelijk.

Uitgangspunt is dat onze gemeente gemakkelijk bereikbaar blijft; zowel digitaal als telefonisch als ook fysiek. Tevens organiseren we dat elke burger binnen vijf werkdagen voorzien wordt van een reactie waarin weergegeven wordt wie contactpersoon is, hoe het behandelproces verder gaat verlopen en het voorziene tijdpad van afhandeling. Om dit alles voor elkaar te krijgen wordt doorgepakt op de in 2020 vastgestelde dienstverleningsvisie en het daaraan gekoppelde organisatie-ontwikkeltraject dat lopende is. 

Middelen en menskracht worden beschikbaar gesteld om verbetering van de dienstverlening ook daadwerkelijk mogelijk te maken. Tevens wordt de waardering van onze inwoner over de dienstverlening door periodieke metingen gemonitord, zodat de ontwikkelingen in de klanttevredenheid goed in beeld komen.

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

5.2 Goed bestuur

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 5.2 Goed bestuur - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Goed bestuur

Terug naar navigatie - 5.2 Goed bestuur - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Goed bestuur

De kwaliteit en de integriteit van het openbaar bestuur, en dus ook onze gemeente, zijn in belangrijke mate bepalend voor het vertrouwen van burgers in de overheid en de legitimiteit van overheidshandelen. Dit vraagt om zorgvuldigheid en permanente aandacht bij raad, college en ambtelijke organisatie, waarbij de burgemeester een bijzondere (wettelijke) zorgplicht heeft.  

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

5.3 Inspraak is een vanzelfsprekendheid

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 5.3 Inspraak is een vanzelfsprekendheid - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Inspraak is een vanzelfsprekendheid

Terug naar navigatie - 5.3 Inspraak is een vanzelfsprekendheid - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Inspraak is een vanzelfsprekendheid

Het meepraten en meedoen van inwoners is van groot belang, net als het in een vroeg stadium betrekken van inwoners, verenigingen, ondernemers en organisaties bij onze maatschappelijke opgaven en activiteiten/plannen die we willen gaan oppakken. Ervaringen en signalen zijn cruciaal bij beleidsvorming en zeker bij het verbeteren van de uitvoering. Inspraak dient een vanzelfsprekendheid te zijn. Derhalve wordt bij nieuw beleid maar ook bij de uitvoering iedereen die het raakt betrokken om draagvlak en beter beleid te realiseren. Signalen, feedback en klachten worden structureel opgehaald en serieus genomen. Dat is een permanente  zoektocht en opdracht. De opgedane ervaringen met burgerparticipatie in de afgelopen jaren worden verder meegenomen en doorontwikkeld. Hierbij wordt tevens een beweging gemaakt waarin ruimte ontstaat voor vormen van participatie vanuit de overheid: zgn. overheidsparticipatie.

Mede vanuit het oogpunt van inclusiviteit gaat bijzondere aandacht uit naar de doelgroep kinderen en jongeren. Zij zijn immers ónze toekomst. Bovendien neemt de politiek beslissingen die ook hen nu aangaan. Door het betrekken van jongeren wordt reeds in een vroeg stadium een zaadje geplant op het gebied van actief burgerschap en betrokkenheid nu én later bij het wel en wee in de gemeente, de gemeenschap en de politiek. Hun inbreng telt mee. Daarbij komt dat kinderen op andere manieren tegen vraagstukken aankijken. Met hun inzichten gaan we nieuw beleid en activiteiten verrijken. Daarnaast nodigen we ze uit voor het aandragen van ideeën en de verwezenlijking daarvan. 

Een vitale gemeente steunt op een vitale lokale gemeenschap. Wij willen dan ook ruimte geven aan inwoners met lokale initiatieven die gericht zijn op het mede vormgeven aan de toekomst van hun dorp en vanuit eigenaarschap hierin hun verantwoordelijkheid nemen. 

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Een gezonde en solide financiële huishouding

Terug naar navigatie - 5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Een gezonde en solide financiële huishouding

De gemeente Eijsden-Margraten is een financiële gezonde gemeente. Conform de jaarrekeningcijfers 2023 ligt ons weerstandsvermogen eind 2023 met een ratio van 5,29 ruim boven de gestelde norm van 1 en is daarmee als uitstekend te kwalificeren. Met een Algemene Reserve van 10,925 mln. euro per 1 januari 2024 is een gezonde buffer voorhanden om eventuele tegenvallers op te vangen op de korte termijn. De financiële situatie op de middellange termijn is echter zorgwekkend.

Onze inkomsten vanuit de Algemene Uitkering van het Gemeentefonds - zoals ook uit deze begroting blijkt - staan vanaf 2026 zwaar onder druk, het zogenaamde "ravijnjaar". Vanaf 2026 wordt de omvang van het Gemeentefonds gekort met € 3 miljard. In onze meerjarenbegroting voor 2026 tot en met 2028 heeft dit een structureel negatief effect van ± 3 miljoen. De VNG is in gesprek met het Rijk over de korting van het Gemeentefonds en doet onderzoek naar de onbalans tussen  gemeentelijke taken en versus  mensen en middelen. Tijdens de laatste algemene ledenvergadering van de VNG is nogmaals uitgesproken het motto  "Prepare for the worst and fight for de best " te blijven hanteren zolang er nog geen uitwerking is van het Hoofdlijnen akkoord uitgesproken.  

Over de weg om te komen tot een sluitende meerjarenbegroting 2026-2029 hebben wij u middels Raadsthemabijeenkomsten reeds meerdere malen geïnformeerd. In de kadernota 2026-2029 zullen wij u hiertoe voorstellen voorleggen.

Naast het "ravijnjaar"  zien we daarnaast ook een aantal ontwikkelingen die nog verder druk op de exploitatie leggen. Het betreft in deze ontwikkelingen op het gebied van de rente, de inflatie  en materiele kosten bij verbonden organisaties, instellingen en ons personeel. Verder zijn er onzekerheden op het gebied van de zorgkosten (Wmo en Jeugd), kosten rondom infrastructurele werken en rondom de verwerkingskosten van het afval. De effecten van de klimaatadaptatie voor ons rioleringsfonds zijn ook nog ongewis. 

Een belangrijk uitgangspunt is dat onze financiën structureel op orde blijven en er ruimte blijft om te investeren zodat de kwaliteit van de leefomgeving en de zorg voor onze inwoners op orde blijft. Het OZB-tarief zal in dat licht conform het gestelde in het bestuursakkoord, met maximaal de inflatiecorrectie stijgen en de gemeentelijke producten zullen daarbij zoveel als mogelijk kostendekkend zijn. Hierbij wordt aangetekend dat de afgelopen jaren de door het CBS geprognosticeerde inflatie correctie is achtergebleven bij de werkelijke inflatie. In de begroting 2025-2028 hebben wij dit gespreid gecorrigeerd en is rekening gehouden met de door uw raad vastgestelde tariefstijgingen.

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

5.5 Doelgericht samenwerken

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 5.5 Doelgericht samenwerken - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Doelgericht samenwerken

Terug naar navigatie - 5.5 Doelgericht samenwerken - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Doelgericht samenwerken

Er is sprake van een toenemende complexiteit van vraagstukken en een toename van opgaven die niet langer alleen op lokaal niveau kunnen worden aangepakt en opgelost. Ook zien we – mede door het feit dat Zuid-Limburg als NOVEX-gebied is aangewezen en de deelname aan de Regio Deal Zuid-Limburg– dat de schaal van Zuid-Limburg een toenemend belang heeft waarbinnen strategische vraagstukken worden opgepakt.

Momenteel kent de gemeente vele vormen van samenwerking. Naast de samenwerking rondom verbonden partijen, betreft het onder meer de samenwerking binnen NOVEX-gebied Zuid-Limburg, samen met het Rijk binnen Elke Regio telt!, Regio Deal Zuid-Limburg, op subregionaal niveau met Maastricht-Heuvelland en  Lijn50 en met de buurgemeenten.  Daarnaast zijn op diverse beleidsterreinen samenwerkingsverbanden op subregionaal niveau  te onderkennen. 

Samenwerken vinden we belangrijk. Immers, samen staan we sterker. Wij geloven in samen werken, mits er voldoende uitvoeringskracht ingezet wordt.

Samenwerken met de buren beoogt – net als dienstverlening – de bestuurskracht van de gemeente en de regio te versterken. Het belang van een krachtige regio Zuid-Limburg met een aantrekkelijk toekomstperspectief en waarbij gezamenlijk antwoord gegeven wordt op (inter)nationale vraagstukken wordt dan ook nadrukkelijk onderkend.  De gezamenlijke door de Zuid-Limburgse gemeenten en de Provincie Limburg vastgestelde Agenda Zuid-Limburg, het Ontwikkelperspectief NOVEX-gebied Zuid-Limburg,  de Regio Deal 4e tranche en de propositie voor een Regio Deal 6e tranche vormen hierbij belangrijke impulsen. Daarnaast blijven wij investeren in samenwerking en onze relatie met buurgemeenten in binnen- en buitenland, de sub-regio Maastricht-Heuvelland, de regio Zuid-Limburg en met de Provincie Limburg en de Rijksoverheid. Veel waarde wordt gehecht aan de relatie en samenwerking met de centrumgemeente Maastricht.  We schuiven aan bij verschillende samenwerkingstafels; uit belang van onszelf als voor Zuid-Limburg in z´n geheel.

Uitgangspunt voor samenwerking vormt behoud van autonomie en dat de inhoud van samenwerken aansluit bij de identiteit en strategische ambities van onze gemeente. Dit vormt de basis voor verdieping en het verder uitbouwen van (eu)regionale samenwerking. Voor het bepalen van het niveau van samenwerken wordt de vuistregel gehanteerd dat bij voorkeur samenwerking dichtbij georganiseerd wordt daar waar dat kan en van toegevoegde waarde is voor onze inwoners en/of ondernemers. Andere vraagstukken worden in een groter verband georganiseerd. Het betreft in deze veelal strategische vraagstukken, die opgepakt worden op Zuid-Limburgse schaal dan wel binnen de subregio Maastricht-Heuvelland.  Op projectniveau kan o.a. worden gedacht aan het realiseren van  een Uitvoeringsagenda - en Regionale Investeringsagenda NOVEX-gebied Zuid-Limburg, toekomstagenda Elke regio telt met het Rijk.

We zetten daarnaast in op een intensievere en constructieve samenwerking met gemeenten aan de andere kant van de landsgrens. Samen met deze gemeenten worden de uitdagingen op het gebied van milieu als ook de kansen op het gebied van vrijetijdseconomie, cultuur, natuur en landschap nader verkend en verdiept. Initiatieven zoals het Landschapspark grenzeloos Boccagelandschap, het Grenspark Jeker & Maas en de jumelage met Clervaux, worden in het licht van het bovenstaande serieus op hun toegevoegde waarde beoordeeld. 

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

5.6 Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 5.6 Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving

Terug naar navigatie - 5.6 Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving

De informatiesamenleving neemt steeds grootsere vormen aan. Onze samenleving vraagt en verlangt dat onze informatie snel, adequaat en digitaal beschikbaar is. De behoeften en mogelijkheden veranderen in een snel tempo. Onze bedrijfsvoering, informatievoorziening en dienstverlening dient zich hierop voortdurend aan te passen. Ook de uitwisseling van persoonlijk dataverkeer neemt toe waardoor onze digitale kwetsbaarheden toenemen. Het borgen van de digitale veiligheid en privacy wordt steeds belangrijker en uitdagender.

Een goed toegankelijke en veilige ICT infrastructuur vinden we cruciaal vanuit het oogpunt van dienstverlening, bedrijfsvoering en informatievoorziening. Dit betekent dat we continu blijven investeren in een goed functionerende ICT-infrastructuur die ingericht is op de nieuwste standaarden en inzichten rond ICT-dienstverlening. Daarnaast dienen we er voor zorg te dragen dat de informatiebeveiliging en privacybescherming aanhaken op de nieuwe ontwikkelingen en kwetsbaarheden. 

De Wet Open Overheid (Woo)(de opvolger van de Wob) is medio 2022 in werking getreden. In het licht hiervan dienen we er voor te zorgen dat de informatie van de gemeente - met inachtneming van de AVG-regels - beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren is. Daarnaast staan we voor de opgaven om ons digitale archief duurzaam te organiseren. 

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

5.7 Veiligheid; een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 5.7 Veiligheid; een gezamenlijke verantwoordelijkheid - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Veiligheid: een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Terug naar navigatie - 5.7 Veiligheid; een gezamenlijke verantwoordelijkheid - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Veiligheid: een gezamenlijke verantwoordelijkheid

In Eijsden-Margraten is het goed wonen, recreëren en ondernemen. Hierbij hoort dat onze inwoners, bezoekers en ondernemers zich veilig voelen. Een veilige en prettige leefomgeving is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Hoe meer inwoners en ondernemers meedoen, hoe groter het preventieve effect en hoe hoger de objectieve (meetbare) en subjectieve veiligheid. Bij de aanpak van veiligheidsopgaven willen we daarom de rol van inwoners en ondernemers optimaal inzetten. Want zij kunnen het beste aangeven welke plekken binnen de gemeente als onveilig ervaren worden. In dat licht wordt gestuurd op het gebruik van de Fixi-app, bewonersplatforms, buurtnetwerken en buurtbemiddeling. Daarnaast moedigen we buurtpreventie aan in de vorm van WhatsApp-groepen of preventieteams. Ook wordt het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) gecontinueerd. Via het project veilig buitengebied wordt gewerkt aan verbreding hiervan richting de agrarische sector.
 
Als gemeente voeren we de regie, brengen partijen bij elkaar, bevorderen en bewaken verbindingen met partners en aanverwant beleid. Hiervoor wordt begin 2024 het nieuwe Integraal veiligheidsplan (IVP) 2024-2027 vastgesteld. Dit plan wordt in samenwerking met de andere heuvellandgemeenten en onze zorg- en veiligheidspartners opgesteld. De raad heeft het college per motie verzocht structureel extra budget beschikbaar te stellen voor de versterking van veiligheid en leefbaarheid. Dit aanvullend budget wordt ingezet voor het uitbreiden van de (strategische) ambtelijke capaciteit op dit belangrijke en kwetsbare onderdeel, om zo de slagkracht van de organisatie te versterken en de landelijke,  regionale en lokale ontwikkelingen en uitdagingen te kunnen bijhouden. De burgemeester zal waar mogelijk een bijdrage leveren aan het Netwerk Veilig Limburg om een sterke Lobby in de richting van Den Haag op te starten voor het uitbreiden van de (Zuid-)Limburgse politiecapaciteit. Daarnaast wordt de Heuvellandbrede ondermijningstafel in stand gehouden en ontvangt de burgemeester als voorzitter van de driehoek ondersteuning voor de doorontwikkeling van de robuuste driehoek en regievoering op het nieuwe IVP. Verder neemt de gemeente deel aan een pilot met Maastricht en de Heuvellandgemeenten voor het opzetten van een interbestuurlijk handhavingsteam. 
Bij de aanpak leggen we het accent op preventie, maar zullen we krachtig optreden daar waar nodig. Hiervoor zetten we goed uitgeruste BOA´s in die in samenwerking met het netwerk van wijkagenten, politie, Openbaar Ministerie, het RIEC, FIOD, belastingdienst en sociale partners sturen op het voorkomen van recidives. Samen met bewoners benoemen we knelpunten in de leefomgeving en bepalen een aanpak. Dit werkt door in de woonkwaliteit, sociale samenhang en subjectieve (beleefde) veiligheid. Veel sociaal-maatschappelijke vraagstukken pakken we integraal op (zoals overlast van personen met verward gedrag, overlastgevende buren, huiselijk geweld, ondermijning, jeugdoverlast).

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

5.8 Ondermijning een halt toeroepen

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 5.8 Ondermijning een halt toeroepen - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Ondermijning een halt toeroepen

Terug naar navigatie - 5.8 Ondermijning een halt toeroepen - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Ondermijning een halt toeroepen

De precieze aard en omvang van drugshandel en -productie, fraude en witwassen, mensenhandel, arbeidsuitbuiting en cybercrime binnen onze gemeente is niet bekend. Door de grensligging, het grote buitengebied en de goede ontsluiting is onze gemeente interessant voor dit soort activiteiten. Drugscriminaliteit en ondermijning roepen we een halt toe. In samenwerking met het RIEC (Regionaal Informatie- en Expertise Centrum), en op basis van Integrale Ondermijningsbeelden wordt de problematiek steeds inzichtelijker gemaakt en de strategie rondom de aanpak aangescherpt, zodat daadkrachtig opgetreden kan worden.

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

5.9 Jeugdproblematiek in de greep

Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Terug naar navigatie - 5.9 Jeugdproblematiek in de greep - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026)

Jeugdproblematiek in de greep

Terug naar navigatie - 5.9 Jeugdproblematiek in de greep - Wat willen we bereiken? (bron: Meerjarenbegroting 2023 - 2026) - Jeugdproblematiek in de greep

Jeugd kan zowel veroorzaker als slachtoffer zijn van onveiligheid. Bij het veroorzaken van onveiligheid gaat het om overlast en soms om criminaliteit. Dit kan zich concentreren op specifieke plaatsen.

Om de jeugdproblematiek te beteugelen zorgen we er voor dat jongerenwerkers, Boa´s en wijkagenten in nauw contact staan met de jeugd, de ouders en omwonenden. Samen met hen en partners in het sociaal domein wordt de koers bepaald en uitgevoerd. De focus ligt op preventie, vroegtijdig signaleren en oplossen. Zo nodig wordt handhavend opgetreden en wordt opgeschaald bij ernstige problemen.

Scholen zijn bij uitstek ‘vindplaatsen’ van problematiek. Daarom zetten we de bestaande samenwerking met het onderwijs voort en vernieuwen we deze waar nodig.

Alcohol en drugs zijn stevige risicofactoren voor gezondheid en veiligheid. Preventievoorlichting, controle en handhaving zetten we voort. Hierbij werken we samen met instellingen, horeca- en toerisme ondernemers, onderwijs, verenigingen, ouders en uiteraard de jongeren zelf.

Wat gaan wij ervoor doen in 2026?

5.10 Personeel

Personeel

Terug naar navigatie - 5.10 Personeel - Personeel

In deze kerntaak geven we inzicht in de personele ontwikkeling. Een goede personele invulling is van groot belang voor de realisatie van de doelen van de organisatie. Er wordt inzicht geboden in de personele inzet op de programma’s 1 tot en met 4 en de personele inzet die tot de overhead wordt gerekend. Binnen de personele inzet is een onderverdeling te maken naar overhead en direct toewijsbare personele inzet.

Overhead is het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Tot de overhead horen alle functies die dit doel dienen. De overheadfuncties staan derhalve niet rechtstreeks ten dienste van de (externe) klant. Dat betekent dat in ieder geval de kosten in verband met de volgende elementen tot kosten van overhead worden gerekend en moeten worden opgenomen:

- financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie;
- personeel en  organisatie;
- inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement);
- interne en externe communicatie met uitzondering van klantcommunicatie;
- juridische zaken;
- bestuurszaken en bestuursondersteuning (exclusief griffie)
- informatievoorziening en automatisering van PIOFACH-systemen;
- facilitaire zaken en huisvesting; 
- documentaire informatievoorziening en
- managementondersteuning primaire proces.

Verdeling personele kosten en inzet van personeel naar Overhead.

Gemeenten dienen een apart overzicht van de kosten van de overhead op te nemen in het programmaplan. Dat is afgesproken om zo de raad meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en haar meer zeggenschap te geven over die kosten. 

Toelichting op onderstaande tabel:
De salariskosten voor 2026 zijn begroot op € 18,055 mln.  Ten opzichte van meerjarenbegroting 2025 jaarschijf 2026 zijn de kosten nagenoeg gelijk gebleven.  Het aantal fte is ten opzichte van 2025 afgenomen met 2,48 fte dit als gevolg van de bezuinigingsoperatie die doorgevoerd is voor de begroting 2026 e.v.  

Personeel 2026 excl. Bestuur en Griffie (bedragen x € 1.000) Totaal Directe personele lasten programma 1 t/m 5 Overhead
Euro Formatie in Fte Euro Formatie in Fte Euro Formatie in Fte
Salarislasten / FTE € 18.285 190,71 € 10.191 111,21 € 8.094 79,50
Overige overhead € 5.792
Totaal € 18.285 190,71 € 10.191 111,21 € 13.885 79,50

Overhead

Terug naar navigatie - 5.10 Personeel - Overhead

Toelichting op onderstaande tabel:

In 2026 zetten wij vooralsnog in op een 0-lijn voor onze formatie. Afhankelijk van de ambities van de nieuwe raad en het nieuwe bestuursakkoord 2026 - 2030, zal lopende het jaar 2026 bezien moeten worden of dit realiseerbaar is, te meer er vanuit de bezuinigingsopgave voor 2026 reeds ombuigingsmaatregelen hebben plaatsgevonden. 

De kosten nemen wel toe als gevolg van loonkostenstijgingen door de nieuwe CAO gemeenten.  Dit geldt ook voor de overheadskosten. 

Overhead in euro's Totaal Per inwoner
Jaarrekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Jaarrekening 2024 Begroting 2025 Begroting 20265
Eijsden-Margraten € 15.630.976 € 13.414.781 € 13.885.220 € 592 € 508 € 526

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 5: Bestuur en Dienstverlening - Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren Programma 5: Bestuur & Bedrijfsvoering        
Naam Indicator Eenheid Bron Waarde Waarde Waarde
E-M 25.000 - 50.000 NL
Formatie Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 7,18 geen data geen data
Bezetting Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 6,54 7,6
(20.000-50.000 2024)
10,2
(20.000-50.000 2024)
Apparaatskosten Kosten per inwoner Eigen rekening 775 geen data geen data
Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen rekening 8,31% 18,8
(20.000-50.000 -2024)
17,5
(20.000-50.000 -2024)
Overhead % van totale lasten Eigen rekening 14,86% geen data geen data
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden In Euro’s COELO 1072 957 957
2025 2025 2025
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In Euro’s COELO 1214 1046 1050
2025 2025 2025

 

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Programma 5: Bestuur en Dienstverlening - Kaderstellende documenten
Aanbestedingsbeleid gemeente Eijsden-Margraten 2025
Algemene verordening gemeente Eijsden-Margraten
Beleidsregel BIBOB Eijsden-Margraten
Uitvoeringsbeleid externe veiligheid
Controle protocol Eijsden-Margraten 2024-2026
Controleverordening  Eijsden-Margraten 2023
Financiële verordening  Eijsden-Margraten 2024
Gemeentelijk Beleidsplan Verkeer en Vervoer Eijsden-Margraten
Integraal Veiligheidsplan Heuvelland 2024-2027 
Mandaat en machtigingsregeling 2024
Mediawet 2008 
Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Eijsden-Margraten 2020
Normenkader gemeente Eijsden-Margraten 2024
Nota reserves en voorzieningen Eijsden-Margraten 2023
Nota waarderen en afschrijven Eijsden-Margraten 2023
Reglement Burgerlijke Stand Eijsden-Margraten 2020
Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen Eijsden-Margraten
Treasurystatuut Eijsden-Margraten 2023
Verordening forensenbelasting Eijsden-Margraten 2025 
Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Eijsden-Margraten 2020
Verordening gemeentelijke onderscheidingen Eijsden-Margraten 2012
Verordening interne klachtenbehandeling gemeente Eijsden-Margraten 2014
Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid  Eijsden-Margraten 2023
Verordening op de heffing en de invordering van leges Eijsden-Margraten 2025
Verordening op de heffing en de invordering van rioolheffing Eijsden-Margraten 2025
Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten Eijsden-Margraten 2025 
Verordening op de heffing en invordering van hondenbelasting 2025 Eijsden-Margraten 
Verordening op de heffing en invordering van lijkbezorgingsrechten Eijsden-Margraten 2015 
Verordening op de heffing en invordering van onroerende zaakbelastingen Eijsden-Margraten 2025
Verordening op de heffing en de invordering van toeristenbelasting Eijsden-Margraten 2025
Verordening rechten voor van gemeentewege verleende diensten onder, in of op de openbare weg Eijsden-Margraten 2020 
Verordening Stimuleringslening zakelijk
Wet elektronische publicaties

 

Verbonden Partijen

Terug naar navigatie - Programma 5: Bestuur en Dienstverlening - Verbonden Partijen
Verbonden partijen Soort regeling
Programma 5: Bestuur en Dienstverlening  
1. Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zuid-Limburg gemeenschappelijke regeling
2. Bank Nederlandse Gemeenten overig
3. Waterleiding Maatschappij Limburg N.V. vennootschap
4. Enexis Holding NV vennootschap
5. Gemeenschappelijke regeling Historisch Centrum Limburg (RHCL) gemeenschappelijke regeling
6. Gemeenschappelijke Regeling Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) gemeenschappelijke regeling
7. Gemeenschappelijke regeling “Het Gegevenshuis” gemeenschappelijke regeling


Voor nadere informatie over deze verbonden partijen verwijzen wij naar Paragraaf 6: Verbonden partijen.

Meerjarenbegroting 2023-2026

Terug naar navigatie - Programma 5: Bestuur en Dienstverlening - Meerjarenbegroting 2023-2026
Ambitie Wat gaan we ervoor doen? 2026
5.1 De zichtbaarheid en communicatie over dienstverlening, burgerparticipatie en de activiteiten vergroten De visie op dienstverlening updaten en verder tot uitvoering brengen. x
Inwoners actief betrekken bij verbeterprocessen rondom dienstverlening. x
Tweejaarlijks een benchmarkonderzoek uitvoeren. x
5.2 Goed bestuur Integriteitsbewustzijn. x
Liberation x
Bevorderen van het samenspel. x
5.3 Inspraak is een vanzelfsprekendheid De inzet rondom burger- en overheidsparticipatie doorontwikkelen. x
Een plan ´kinderinspraak´ uitwerken en implementeren. x
5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding Behoud van de ratio van het weerstandsvermogen boven de norm van 1. x
De OZB maximaal laten stijgen met de inflatiecorrectie. x
5.5 Doelgericht samenwerken Bestuurlijke samenwerking. x
5.6 Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving Een ontwikkelagenda ICT/informatiemanagement inclusief een meerjaren investeringsagenda opstellen. x
Planmatig uitvoering geven aan de W.O.O. x
5.7 Veiligheid; een gezamenlijke verantwoordelijkheid Bewonersplatforms, buurtnetwerken en buurtbemiddeling instellen. x
Het gebruik van de Fixi-app stimuleren voor het melden van onveilige situaties. x
Inzet van het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) op bedrijventerreinen continueren. x
Regionale samenwerking. x
Zorg en Veiligheid. x
5.8 Ondermijning een halt toeroepen Bewustwordingscampagnes rondom ondermijning opzetten. x
De integrale ondermijningsbeelden verdiepen en de aanpak ondermijning hierop afstemmen. x
Flankerend beleid (zoals bibob, damocles, drank- en horecaregels etc.) actief inzetten. x
Gerichte acties met inzet van Flexteams uitvoeren. x
Limburgse Norm. x
5.9 Jeugdproblematiek in de greep Inzetten op een gezamenlijke aanpak van de jeugdproblematiek. x
Preventievoorlichting, controle & handhaving rondom alcohol en drugs voortzetten. x
Verbinding. x
5.10 Personeel Personele ontwikkeling. x

Gemeentelijke begrotingsbijdrages/subsidies

Terug naar navigatie - Programma 5: Bestuur en Dienstverlening - Gemeentelijke begrotingsbijdrages/subsidies
Bijdrages/subsidies
 €            78.000  Betreft de bijdrage aan het middengebied van € 3 per inwoner. 
 €            38.578  Betreft bijdrages aan de Anti Discriminatie Voorziening Limburg en het Veiligheidshuis district Maastricht
 €            41.000  Betreft de bijdrage aan het onderhoud van de begraafplaatsen van de parochies