Omschrijving (toelichting)

Op basis van de staande dienstverleningsvisie wordt via de lijn van de organisatieontwikkeling ingezet op het verbeteren van de dienstverlening.

Gekozen is voor een teamgerichte ontwikkeling: opgavegericht en zelforganiserend. 
Binnen de geformeerde teams wordt op basis van de vier organisatieprincipes, zijnde (1) slagvaardig organiseren, (2) vitaliteit, (3) wendbaarheid en (4) resultaatgerichtheid (lees klantgerichtheid en realiseren bestuurlijke ambities), geïnvesteerd in de kwaliteit en slagkracht.

De teamgerichte aanpak wordt ondersteund door de inzet van business consultants (één per domein) die binnen de teams onder meer gaan zorgdragen voor een optimalisatie van processen én het stimuleren van de klantgerichte aanpak. De aansturing van de teams die met name bezig zijn met primaire processen, het verlenen van producten en diensten aan inwoners, wordt versterkt in de vorm van de introductie van teamregisseurs (vijf stuks). Dit alles met als doel tevreden inwoners, bestuurders en medewerkers.

Met deze organisatie-ontwikkeling worden de ambities en afspraken van het bestuursakkoord verrijkt. De verantwoordelijkheid rondom dienstverlening is naast de persoon die hier vanuit het MT op stuurt op een lager niveau belegd bij de teams zelf en de leidinggevende van de betreffende teams. Hiermee zal adequatere sturing en uitvoering plaatsvinden ten aanzien van hetgeen afgesproken is in het kader van de dienstverlening in het bestuursakkoord en conform het kader dat is vastgelegd in de visie op Dienstverlening.

Het budget van € 150.000 voor dienstverlening wordt voor € 100.000 ingezet voor extra menskracht ter ondersteuning van de verbetering van de dienstverlening.