Programma 5: Bestuur en dienstverlening

Het programma Bestuur en Dienstverlening richt zich op de relatie inwoner, organisatie, college en raad. De thema´s financiën, regionale Samenwerking, digitalisering en openbare orde & veiligheid maken eveneens deel uit van dit programma.

De uitdaging voor de komende jaren vormt het herstellen van vertrouwen in het bestuur en het verbeteren van de dienstverlening. Dit alles met het oogpunt op het vergroten van de tevredenheid van onze inwoners en het verbeteren van het imago.

Er wordt een beweging in gang gezet waarbij vanuit de organisatie als het bestuur gezamenlijk de interne gerichtheid omgebogen wordt naar een externe georiënteerdheid, waarbij met een open en verbindende houding actief naar buiten getreden wordt.

Hierbij wordt ingezet op vernieuwing van de democratische cultuur, waarbij onze inwoners serieus worden genomen en ruimte wordt geboden om invloed te hebben op hetgeen hen direct aangaat.

Centraal hierin staat het verder investeren in de dienstverlening, de communicatie, de informatievoorziening (analoog en digitaal) en archivering. Maar ook het adequaat betrekken van onze inwoners, maatschappelijke instellingen en organisaties bij beleidsvorming en planuitvoering alsmede het ruimte bieden aan burgerinitiatieven waarin eigenaarschap getoond wordt, krijgt in deze nadrukkelijk aandacht.

5.0 Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Programma 5 Bestuur en Dienstverlening
Begroting 2023NW Begroting 2024 Meerjarenraming 2025 Meerjarenraming 2026 Meerjarenraming 2027
Lasten
5.1 Dienstverlening: ´Dichtbij Mensen´ -2.081.851 -2.012.932 -2.095.891 -2.132.014 -2.131.741
5.2 Een open en transparant Bestuur -1.674.015 -1.642.255 -1.522.255 -1.522.255 -1.522.255
5.3 Inspraak is een vanzelfsprekendheid -47.300 -47.300 -47.300 -47.300 -47.300
5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding -1.418.334 -642.266 -2.153.564 -2.909.670 -3.882.489
5.5 Doelgericht samenwerken -166.772 -166.772 -166.772 -166.772 -166.772
5.6 Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving -1.561.972 -1.805.356 -1.945.056 -1.968.733 -1.921.544
5.7 Veiligheid: een gezamenlijke verantwoordelijkheid -2.282.379 -2.467.274 -2.499.145 -2.535.813 -2.536.162
5.10 Personeel -16.261.122 -18.351.943 -18.319.243 -18.425.493 -18.320.493
Totale lasten -25.493.745 -27.136.099 -28.749.225 -29.708.049 -30.528.756
Baten
5.1 Dienstverlening: ´Dichtbij Mensen´ 514.380 514.380 514.380 514.380 514.380
5.2 Een open en transparant Bestuur 151.823 212.823 212.823 212.823 212.823
5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding 48.811.054 52.783.430 55.914.920 53.813.180 55.862.648
5.5 Doelgericht samenwerken 15.896 15.896 15.896 15.896 15.896
5.7 Veiligheid: een gezamenlijke verantwoordelijkheid 8.200 8.200 8.200 8.200 8.200
5.10 Personeel 214.639 569.005 569.005 459.202 305.477
Totale baten 49.715.992 54.103.734 57.235.224 55.023.680 56.919.424
Saldo programma voor resultaatbestemming 24.222.247 26.967.635 28.485.999 25.315.631 26.390.668
Mutaties reserves -715.439 222.500 222.500 222.500 222.500
Saldo programma na resultaatbestemming 23.506.808 27.190.135 28.708.499 25.538.131 26.613.168

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

5.4. Een gezonde en solide financiële huishouding
De mutatie tussen 2023 en 2024 heeft betrekking  op enerzijds een hogere algemene uitkering en anderzijds een een hogere doorbelasting van rente naar de individuele programma's.  Daarnaast is de stelpost btw compensatiefonds hoger dan in 2023 en is de ozb opbrengst met 3,1% gestegen.

5.6 Een goed en toegankelijke en veilige ICT omgeving
De verhoging van de kosten hebben betrekking op informatiemanagement. In 2024 zijn onder andere extra lasten opgenomen voor de nieuwe applicatie van het sociale domein en is indexatie meegenomen. 

5.7 Veiligheid: een gezamenlijke verantwoordelijkheid
De verhoging van kosten zijn voornamelijk veroorzaakt door een verhoging aan GR Veiligheidsregio.

5.10 Personeel
De verhoging van de kosten heeft met name betrekking op hogere personele lasten. De verhoging van de baten heeft betrekking op de ontvangen CDOKE uitkering in verband met duurzaamheid. De uitbreiding van personeel voor duurzaamheid  is opgenomen in de staat van salarissen en sociale lasten.

5.1 De zichtbaarheid en communicatie over dienstverlening, burgerparticipatie en de activiteiten vergroten.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

5.1. De zichtbaarheid en communicatie over dienstverlening, burgerparticipatie en de activiteiten vergroten.

Terug naar navigatie - 5.1. De zichtbaarheid en communicatie over dienstverlening, burgerparticipatie en de activiteiten vergroten.

Dicht bij mensen, dat is het motto van onze dienstverlening. We zetten ons continu in om dit merkbaar en zichtbaar te maken voor onze inwoners. Het contact met onze inwoners is altijd persoonlijk en professioneel. De dienstverlening is gericht en afgestemd op het perspectief van de inwoner, ondernemer, vereniging, organisatie of de bezoeker. Hierbij wordt een houding aangenomen van wat is wél mogelijk in plaats van wat is niét mogelijk. Kernbegrippen bij de servicegerichtheid zijn: tijdig, begripvol, deskundig, eerlijk en duidelijk.

Uitgangspunt is dat onze gemeente gemakkelijk bereikbaar blijft; zowel digitaal als telefonisch als ook fysiek. Tevens organiseren we dat elke burger binnen vijf werkdagen voorzien wordt van een reactie waarin weergegeven wordt wie contactpersoon is, hoe het behandelproces verder gaat verlopen en het voorziene tijdpad van afhandeling. Om dit alles voor elkaar te krijgen wordt doorgepakt op de in 2020 vastgestelde dienstverleningsvisie en het daaraan gekoppelde organisatie-ontwikkeltraject dat lopende is. 

Middelen en menskracht worden beschikbaar gesteld om verbetering van de dienstverlening ook daadwerkelijk mogelijk te maken. Tevens wordt de waardering van onze inwoner over de dienstverlening door periodieke metingen gemonitord, zodat de ontwikkelingen in de klanttevredenheid goed in beeld komen.

5.2 Goed bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

5.2 Goed bestuur

Terug naar navigatie - 5.2 Goed bestuur

De kwaliteit en de integriteit van het openbaar bestuur, en dus ook onze gemeente, zijn in belangrijke mate bepalend voor het vertrouwen van burgers in de overheid en de legitimiteit van overheidshandelen. Dit vraagt om zorgvuldigheid en permanente aandacht bij raad, college en ambtelijke organisatie, waarbij de burgemeester een bijzondere (wettelijke) zorgplicht heeft.

5.3 Inspraak is een vanzelfsprekendheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

5.3. Inspraak is een vanzelfsprekendheid

Terug naar navigatie - 5.3. Inspraak is een vanzelfsprekendheid

Het meepraten en meedoen van inwoners is van groot belang, net als het in een vroeg stadium betrekken van inwoners, verenigingen, ondernemers en organisaties bij onze maatschappelijke opgaven en activiteiten/plannen die we willen gaan oppakken. Ervaringen en signalen zijn cruciaal bij beleidsvorming en zeker bij het verbeteren van de uitvoering. Inspraak dient een vanzelfsprekendheid te zijn. Derhalve wordt bij nieuw beleid maar ook bij de uitvoering iedereen die het raakt betrokken om draagvlak en beter beleid te realiseren. Signalen, feedback en klachten worden structureel opgehaald en serieus genomen. Dat is een permanente  zoektocht en opdracht. De opgedane ervaringen met burgerparticipatie in de afgelopen jaren worden verder meegenomen en doorontwikkeld. Hierbij wordt tevens een beweging gemaakt waarin ruimte ontstaat voor vormen van participatie vanuit de overheid: zgn. overheidsparticipatie.

Mede vanuit het oogpunt van inclusiviteit gaat bijzondere aandacht uit naar de doelgroep kinderen en jongeren. Zij zijn immers ónze toekomst. Bovendien neemt de politiek beslissingen die ook hen nu aangaat. Door het betrekken van jongeren wordt reeds in een vroeg stadium een zaadje geplant op het gebied van actief burgerschap en betrokkenheid nu én later bij het wel en wee in de gemeente, de gemeenschap en de politiek. We gaan dan ook ruimte geven aan hun inbreng. Ook zij hebben recht hierop. Daarbij komt dat kinderen op andere manieren tegen vraagstukken aankijken. Met hun inzichten gaan we nieuw beleid en activiteiten verrijken. Daarnaast krijgen ze ruimte voor het aandragen van ideeën en de verwezenlijking daarvan. 

Een vitale gemeente steunt op een vitale lokale gemeenschap. Wij willen dan ook ruimte geven aan inwoners met lokale initiatieven die gericht zijn op het mede vormgeven aan de toekomst van hun dorp en vanuit eigenaarschap hierin hun verantwoordelijkheid nemen. 

5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding

Terug naar navigatie - 5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding

De gemeente Eijsden-Margraten is een financiële gezonde gemeente. Ons weerstandsvermogen ligt eind 2022 met een ratio van 4,16 ruim boven de gestelde norm van 1 en is daarmee als uitstekend te kwalificeren. Met een Algemene Reserve van 7,9 mln euro per 1 januari 2023 is een gezonde buffer voorhanden om eventuele tegenvallers op te vangen op de korte termijn. De financiële situatie op de middellange termijn is echter zorgwekkend.

Onze inkomsten vanuit de Algemene Uitkering van het Gemeentefonds staan vanaf 2026 zwaar onder druk, het zogenaamde "ravijnjaar". Vanaf 2026 wordt de omvang van het Gemeentefonds gekort met € 3 miljard. Dat is in onze begroting voor 2026 en 2027 met een fors negatief  saldo terug te zien. De VNG is in gesprek met het Rijk over de korting van het Gemeentefonds en doet onderzoek naar de gemeentelijke taken en versus  mensen en middelen. 

Daarnaast zien we een aantal ontwikkelingen die een druk op de exploitatie leggen. Het betreft in deze ontwikkelingen op het gebied van de rente, de inflatie en stijgende loonkosten en materiele kosten bij organisaties, instellingen en ons personeel. Daarnaast zijn er onzekerheden op het gebied van de zorgkosten (WMO en Jeugd), kosten rondom infrastructurele werken en rondom de verwerkingskosten van het afval. De effecten van de klimaatadaptatie voor ons rioleringsfonds zijn ook nog ongewis. 

Een belangrijk uitgangspunt is dat onze financiën structureel op orde blijven en er ruimte blijft om te investeren zodat de kwaliteit van de leefomgeving en de zorg voor onze inwoners op orde blijft. Het OZB-tarief zal in dat licht met maximaal de inflatiecorrectie stijgen en de gemeentelijke producten zullen daarbij kostendekkend zijn.

Met het verwachte forse negatieve begrotingssaldo in 2026 en 2027 zijn structurele baten en lasten niet meer in evenwicht. Indien er geen aanvullende middelen vanuit het Rijk beschikbaar worden gesteld, staan wij voor een uitdaging. 

De uitkomsten van het provinciaal financieel verdiepingsonderzoek zullen in deze bestuursperiode ter hand genomen worden.

Vanaf boekjaar 2023 dient de gemeente te voldoen aan aan de nieuwe vereisten rondom rechtmatigheid. Dit betekent dat het college zelf verantwoordelijk is voor het afgeven van een rechtmatigheidsverklaring en dat de controleverklaring van de jaarrekening hierdoor verschuift van de accountant naar de gemeente. 

 

Wat gaan we ervoor doen in 2024?

5.5 Doelgericht samenwerken

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelgericht samenwerken

Terug naar navigatie - Doelgericht samenwerken

Er is sprake van een toenemende complexiteit van vraagstukken en een toename van opgaven die niet langer alleen op lokaal niveau kunnen worden aangepakt en opgelost. Ook zien we – mede door het feit dat Zuid-Limburg als NOVI-gebied is aangewezen en de ontwikkelingen rondom de Regiodeal – dat de schaal van Zuid-Limburg een toenemend belang gaat krijgen waarbinnen strategische vraagstukken worden opgepakt.

Momenteel kent de gemeente vele vormen van samenwerken binnen Zuid-Limburg. Naast de samenwerking rondom verbonden partijen, betreft het onder meer de samenwerking binnen Lijn50, het Middengebied en op Zuid-Limburgse schaal. Daarnaast zijn op diverse beleidsterreinen samenwerkingsverbanden op subregionaal niveau (Maastricht-Heuvelland) te onderkennen.

Samenwerken vinden we belangrijk. Immers, samen staan we sterker. Wij geloven in samen werken, mits er voldoende uitvoeringskracht ingezet wordt die doelgericht te werk gaat.

Samenwerken met de buren beoogt – net als dienstverlening – de bestuurskracht van de gemeente en de regio te versterken. Het belang van een krachtige regio Zuid-Limburg met een aantrekkelijk toekomstperspectief en waarbij gezamenlijk antwoord gegeven wordt op (inter)nationale vraagstukken wordt dan ook nadrukkelijk onderkend. De NOVI Zuid-Limburg en de Regiodeal vormt hierbij een belangrijke impuls. Daarnaast blijven wij derhalve investeren in samenwerking met buurgemeenten en Provincies in binnen- en buitenland, de regio en op Zuid-Limburgse schaal. Veel waarde wordt gehecht aan de relatie en samenwerking met de centrumgemeente Maastricht.  We schuiven aan bij verschillende samenwerkingstafels; uit belang van onszelf als voor Zuid-Limburg in z´n geheel.

Uitgangspunt voor samenwerken vormt behoud van autonomie en dat de inhoud van samenwerken aansluit bij de identiteit van onze gemeente. Dit vormt de basis voor verdieping en het verder uitbouwen van (eu)regionale samenwerking. Voor het bepalen van het niveau van samenwerken wordt de vuistregel gehanteerd dat bij voorkeur samenwerking dichtbij georganiseerd wordt daar waar dat kan en van toegevoegde waarde is voor onze inwoners en/of ondernemers. Andere vraagstukken worden in een groter verband georganiseerd. Het betreft in deze veelal strategische vraagstukken, die opgepakt worden vanuit het Middengebied dan wel binnen de regio Maastricht-Heuvelland.  Op projectniveau kan daarbij worden gedacht aan het realiseren van een  gezamenlijke Omgevingsvisie Lijn 50  en de verdere uitvoering van het project  scan agrarische bouwkavels en inzet vitaliteitsmanager in de programmalijn Landbouw en Landschap van de samenwerking Middengebied. 

Het  Eindrapport Bestuurlijk Regionaal Ecosysteem (BRE) vormt het vertrekpunt voor een heroriëntatie op de (bestuurlijke) samenwerking in Zuid-Limburg.  Die heroriëntatie is daarmee ook van invloed op de samenwerking binnen Lijn50, het Middengebied en/of Maastricht-Heuvelland. Een belangrijk afwegingscriterium voor de gemeente Eijsden-Margraten betreft de vraag met welke samenwerkingspartner(s) het beoogde doel of effect voor onze inwoners of ondernemers het beste wordt bereikt.  

We zetten daarnaast in op een intensievere en constructieve samenwerking met gemeenten aan de andere kant van de landsgrens. Samen met onder meer de gemeenten Voeren, Visé en Riemst worden de uitdagingen op het gebied van milieu als ook de kansen op het gebied van vrijetijdseconomie, cultuur, natuur en landschap nader verkent en verdiept. Initiatieven zoals het Landschapspark grenzeloos Boccagelandschap, het Grenspark Jeker & Maas en de samenwerking met Clervaux, worden in het licht van het bovenstaande serieus op hun toegevoegde waarde beoordeeld. Verder zal rondom de herdenking en viering van 8o jaar bevrijding in september 2024  intensief worden  samengewerkt met de provincie Limburg en de gemeente Maastricht .

5.6 Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving

Terug naar navigatie - Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving

De informatiesamenleving neemt steeds grootsere vormen aan. Onze samenleving vraagt en verlangt dat onze informatie snel, adequaat en digitaal beschikbaar is. De behoeften en mogelijkheden veranderen in een snel tempo. Onze bedrijfsvoering, informatievoorziening en dienstverlening dient zich hierop voortdurend aan te passen. Ook de uitwisseling van persoonlijk dataverkeer neemt toe waardoor onze digitale kwetsbaarheden toenemen. Het borgen van de digitale veiligheid en privacy wordt steeds belangrijker en uitdagender.

Een goed toegankelijke en veilige ICT infrastructuur vinden we cruciaal vanuit het oogpunt van dienstverlening, bedrijfsvoering en informatievoorziening. Dit betekent dat we continu blijven investeren in een goed functionerende ICT-infrastructuur die ingericht is op de nieuwste standaarden en inzichten rond ICT-dienstverlening. Daarnaast dienen we er voor zorg te dragen dat de informatiebeveiliging en privacybescherming aanhaken op de nieuwe ontwikkelingen en kwetsbaarheden. 

De Wet Open Overheid (W.O.O)(de opvolger van de W.O.B.) is medio 2022 in werking getreden. In het licht hiervan dienen we er voor te zorgen dat de informatie van de gemeente – met inachtneming van de AVG-regels - beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren is. Daarnaast staan we voor de opgaven om ons digitale archief duurzaam te organiseren. 

Wat gaan we ervoor doen in 2024?

5.7 Veiligheid; een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Veiligheid; een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Terug naar navigatie - Veiligheid; een gezamenlijke verantwoordelijkheid

In Eijsden-Margraten is het goed wonen, recreëren en ondernemen. Hierbij hoort dat onze inwoners, bezoekers en ondernemers zich veilig voelen. Een veilige en prettige leefomgeving is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Hoe meer inwoners en ondernemers meedoen, hoe groter het preventieve effect en hoe hoger de objectieve (meetbare) en subjectieve veiligheid. Bij de aanpak van veiligheidsopgaven willen we daarom de rol van inwoners en ondernemers optimaal inzetten. Want zij kunnen het beste aangeven welke plekken binnen de gemeente als onveilig ervaren worden. In dat licht wordt gestuurd op het gebruik van de fixi-app, bewonersplatforms, buurtnetwerken en buurtbemiddeling. Daarnaast moedigen we buurtpreventie aan in de vorm van WhatsApp-groepen of preventieteams. Ook wordt het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) gecontinueerd. Via het project veilig buitengebied wordt gewerkt aan verbreding hiervan richting de agrarische sector.
 
Als gemeente voeren we de regie, brengen partijen bij elkaar, bevorderen en bewaken verbindingen met partners en aanverwant beleid. Hiervoor wordt begin 2024 het nieuwe Integraal veiligheidsplan (IVP) 2024-2027 vastgesteld. Dit plan wordt in samenwerking met de andere heuvellandgemeenten en onze zorg- en veiligheidspartners opgesteld. De raad heeft het college per motie verzocht structureel extra budget beschikbaar te stellen voor de versterking van veiligheid en leefbaarheid. Dit aanvullend budget wordt ingezet voor het uitbreiden van de (strategische) ambtelijke capaciteit op dit belangrijke en kwetsbare onderdeel, om zo de slagkracht van de organisatie te versterken en de landelijke,  regionale en lokale ontwikkelingen en uitdagingen te kunnen bijhouden. De burgemeester zal waar mogelijk een bijdrage leveren aan het Netwerk Veilig Limburg om een sterke Lobby in de richting van Den Haag op te starten voor het uitbreiden van de (Zuid-)Limburgse politiecapaciteit. Daarnaast wordt de Heuvellandbrede ondermijningstafel in stand gehouden en ontvangt de burgemeester als voorzitter van de driehoek ondersteuning voor de doorontwikkeling van de robuuste driehoek en regievoering op het nieuwe IVP. Verder neemt de gemeente deel aan een pilot met Maastricht en de Heuvellandgemeenten voor het opzetten van een interbestuurlijk handhavingsteam. 
Bij de aanpak leggen we het accent op preventie, maar zullen we krachtig optreden daar waar nodig. Hiervoor zetten we goed uitgeruste BOA´s in die in samenwerking met het netwerk van wijkagenten, politie, Openbaar Ministerie, het RIEC, FIOD, belastingdienst en sociale partners sturen op het voorkomen van recidives. Samen met bewoners benoemen we knelpunten in de leefomgeving en bepalen een aanpak. Dit werkt door in de woonkwaliteit, sociale samenhang en subjectieve (beleefde) veiligheid. Veel sociaal-maatschappelijke vraagstukken pakken we integraal op (zoals overlast van personen met verward gedrag, overlastgevende buren, huiselijk geweld, ondermijning, jeugdoverlast).

Wat gaan we ervoor doen in 2024?

5.8 Ondermijning een halt toeroepen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ondermijning een halt toeroepen

Terug naar navigatie - Ondermijning een halt toeroepen

De precieze aard en omvang van drugshandel en -productie, fraude en witwassen, mensenhandel, arbeidsuitbuiting en cybercrime binnen onze gemeente is niet bekend. Door de grensligging, het grote buitengebied en de goede ontsluiting is onze gemeente interessant voor dit soort activiteiten. Drugscriminaliteit en ondermijning roepen we een halt toe. In samenwerking met het RIEC (Regionaal Informatie- en Expertise Centrum), en op basis van Integrale Ondermijningsbeelden wordt de problematiek steeds inzichtelijker gemaakt en de strategie rondom de aanpak aangescherpt, zodat daadkrachtig opgetreden kan worden.

Wat gaan we ervoor doen in 2024?

5.9 Jeugdproblematiek in de greep

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Jeugdproblematiek in de greep

Terug naar navigatie - Jeugdproblematiek in de greep

Jeugd kan zowel veroorzaker als slachtoffer zijn van onveiligheid. Bij het veroorzaken van onveiligheid gaat het om overlast en soms om criminaliteit. Dit kan zich concentreren op specifieke plaatsen.

Om de jeugdproblematiek te beteugelen zorgen we er voor dat jongerenwerkers, Boa´s en wijkagenten in nauw contact staan met de jeugd, de ouders en omwonenden. Samen met hen en partners in het sociaal domein wordt de koers bepaald en uitgevoerd. De focus ligt op preventie, vroegtijdig signaleren en oplossen. Zo nodig wordt handhavend opgetreden en wordt opgeschaald bij ernstige problemen.

Scholen zijn bij uitstek ‘vindplaatsen’ van problematiek. Daarom zetten we de bestaande samenwerking met het onderwijs voort en vernieuwen we deze waar nodig.

Alcohol en drugs zijn stevige risicofactoren voor gezondheid en veiligheid. Preventievoorlichting, controle en handhaving zetten we voort. Hierbij werken we samen met instellingen, horeca- en toerisme ondernemers, onderwijs, verenigingen, ouders en uiteraard de jongeren zelf.

Wat gaan we ervoor doen in 2024?

5.10 Personeel

Personeel

Terug naar navigatie - Personeel

In deze kerntaak geven we inzicht in de personele ontwikkeling. Een goede personele invulling is van groot belang voor de realisatie van de doelen van de organisatie. Er wordt inzicht geboden in de personele inzet op de programma’s 1 tot en met 4 en de personele inzet die tot de overhead wordt gerekend. Binnen de personele inzet is een onderverdeling te maken naar overhead en direct toewijsbare personele inzet.

Overhead is het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Tot de overhead horen alle functies die dit doel dienen. De overheadfuncties staan derhalve niet rechtstreeks ten dienste van de (externe) klant. Dat betekent dat in ieder geval de kosten in verband met de volgende elementen tot kosten van overhead worden gerekend en moeten worden opgenomen:

- financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie;
- personeel en  organisatie;
- inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement);
- interne en externe communicatie met uitzondering van klantcommunicatie;
- juridische zaken;
- bestuurszaken en bestuursondersteuning (exclusief griffie)
- informatievoorziening en automatisering van PIOFACH-systemen;
- facilitaire zaken en huisvesting; 
- documentaire informatievoorziening en
- managementondersteuning primaire proces.

Verdeling personele kosten en inzet van personeel naar Overhead.

Gemeenten dienen een apart overzicht van de kosten van de overhead op te nemen in het programmaplan. Dat is afgesproken om zo de raad meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en haar meer zeggenschap te geven over die kosten. 

Toelichting op onderstaande tabel:
De salariskosten voor 2024 zijn begroot op 16,2 mln. euro. We zien een stijgende lijn in deze kosten ten opzichte van voorgaande jaren. Dit wordt voor een groot deel veroorzaakt door gestegen loonkosten (CAO). Daarnaast neemt het aantal fte na een afname in 2023 toe met ca. 12,5 fte. Een deel hiervan wordt veroorzaakt door uitbreiding van het personeel op het gebied van duurzaamheid. Hiertegenover ontvangen wij evenwel inkomsten van het Rijk. Daarnaast wordt op basis van een raadsmotie uitbreiding voorzien op het gebied van OOV. Tevens wordt geïnvesteerd in het versterken van uitvoeringskracht van de organisatie in aansturing van teams die zich bezighouden met de primaire dienstverlening. Daarnaast is reeds in 2023 geïnvesteerd in de versterking van de ambtelijke capaciteit op het vlak van burgerparticipatie, regionale samenwerking en verkeer en vervoer.  Door deze investering in de organisatie dragen we zorg voor een robuuste organisatie die uitvoering geeft aan de ambities van het bestuur en meebeweegt met de ontwikkelingen in de samenleving.  

Personeel 2024 excl. Bestuur en Griffie Totaal Directe personele lasten programma 1 t/m 4 Overhead
Euro Formatie in Fte Euro Formatie in Fte Euro Formatie in Fte
Salarislasten / FTE € 16.235.978 191,31 € 9.491.245 113,83 € 6.744.733 77,48
Overige overhead € 5.440.973
Totaal € 16.235.978 191,31 € 9.491.245 113,83 € 12.185.706 77,48

Overhead

Terug naar navigatie - Overhead

Toelichting op onderstaande tabel:
Doordat de salariskosten in 2024 stijgen en de organisatie in omvang toeneemt, nemen ook de overheadskosten in absolute zin toe.  Ten opzichte van jaarrekening 2022 is de stijging geringer een en ander is het gevolg van hogere inhuur in 2022 dan geraamd.  

Overhead in euro's Totaal Per inwoner
Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Eijsden-Margraten € 11.814.325 € 10.918.336 € 12.185.706 € 456 € 420 € 460

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren Programma 5: Bestuur & Bedrijfsvoering
Naam Indicator Eenheid Bron Waarde Waarde Waarde
E-M 25.000 - 50,000 NL
Formatie Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 7,0 onbekend onbekend
Bezetting Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 5,82 onbekend onbekend
Apparaatskosten Kosten per inwoner Eigen gegevens 743,00 onbekend onbekend
Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom Eigen gegevens 6% onbekend onbekend
Overhead % van totale lasten Eigen gegevens 16% onbekend onbekend
Gemiddelde WOZ waarde Duizend euro CBS 317 onbekend 315
2021
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In Euro’s COELO 920 onbekend onbekend
2022
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In Euro’s COELO 1023 onbekend onbekend
2022

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan het programma Bestuur &  Bedrijfsvoering :

  • NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank).
  • Veiligheidsregio Zuid-Limburg.
  • Waterleiding Maatschappij Limburg NV.
  • Enexis Holding NV.
  • Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV.
  • Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen.
  • GR Gegevenshuis.

Voor nadere informatie over deze verbonden partijen verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Bestuursakkoord 2023-2026

Terug naar navigatie - Bestuursakkoord 2023-2026
Ambitie Wat gaan we ervoor doen in 2023 t/m 2026 2024 2025 2026
5.1 Dienstverlening: ´Dichtbij Mensen´ De visie op dienstverlening updaten en verder tot uitvoering brengen. x x x
Tweejaarlijks een benchmarkonderzoek uitvoeren. x x x
Inwoners actief betrekken bij verbeterprocessen rondom dienstverlening. x x x
5.2 Een open en transparant Bestuur Fasegewijs uitvoering geven aan de Wet Open Overheid. x x x
De aanbevelingen van Necker van Naem vertalen in een plan van aanpak. x x x
5.3 Inspraak is een vanzelfsprekendheid De inzet rondom burger- en overheidsparticipatie doorontwikkelen. x x x
Een plan ´kinderinspraak´ uitwerken en implementeren. x x x
Een pilot ´stimuleren gemeenschapskracht´ uitwerken en implementeren. x
5.4 Een gezonde en solide financiële huishouding Behoud van de ratio van het weerstandsvermogen boven de norm van 2. x x x
De OZB maximaal laten stijgen met de inflatiecorrectie. x x x
Uitvoering geven aan het provinciaal verdiepingsonderzoek. x x x
5.6 Een goed toegankelijke en veilige ICT-omgeving Een ontwikkelagenda ICT/informatiemanagement inclusief een meerjaren investeringsagenda opstellen. x x x
Planmatig uitvoering geven aan de W.O.O. x x x
5.7 Veiligheid; een gezamenlijke verantwoordelijkheid Het gebruik van de fixi-app stimuleren voor het melden van onveilige situaties. x x x
Bewonersplatforms, buurtnetwerken en buurtbemiddeling instellen. x x x
Inzet van het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) op bedrijventerreinen continueren. x x x
In beeld brengen de overlastgevende bedrijven in de wijk en ondernemers die willen verplaatsen. Tevens aanpak uitwerken. x
5.8 Ondermijning een halt toeroepen De integrale ondermijningsbeelden verdiepen en de aanpak ondermijning hierop afstemmen. x x x
Bewustwordingscampagnes rondom ondermijning opzetten. x x x
Gerichte acties met inzet van Flexteams uitvoeren. x x x
Flankerend beleid (zoals bibob, damocles, drank- en horecaregels etc.) actief inzetten. x x x
5.9 Jeugdproblematiek in de greep Inzetten op een gezamenlijke aanpak van de jeugdproblematiek. x x x
Preventievoorlichting, controle & handhaving rondom alcohol en drugs voortzetten. x x x