Wat mag het kosten? | Primitief | Begr.wijz. | Begroting | Begr.wijz. | Begroting 2023 |
4. Wonen en Leefomgeving | Begroting 2023 | NW | Burap 1 | Na Burap 1 | |
Saldo beleidsveld 4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern | -€ 9.688 | -€ 44.500 | -€ 54.188 | -€ 54.188 | |
Saldo beleidsveld 4.2 Zorgvuldige implementatie Omgevingswet | € 48.313 | € 48.313 | -€ 37.000 | € 11.313 | |
Saldo beleidsveld 4.3 Veilige fiets en wandelverbindingen | € 0 | € 0 | € 0 | ||
Saldo beleidsveld 4.4 Aanpak parkeren in Eijsden en Margraten | -€ 90.819 | -€ 90.819 | -€ 90.819 | ||
Saldo beleidsveld 4.5 Optimalisatie bereikbaarheid kernen | -€ 22.000 | -€ 22.000 | -€ 22.000 | ||
Saldo beleidsveld 4.6 Openbare ruimte als visitekaartje | -€ 3.119.715 | -€ 122.500 | -€ 3.242.215 | -€ 3.242.215 | |
Saldo beleidsveld 4.7 Vastgoed | -€ 2.400.228 | -€ 2.400.228 | -€ 270.000 | -€ 2.670.228 | |
Saldo beleidstaak vóór bestemming | -€ 5.594.137 | -€ 167.000 | -€ 5.761.137 | -€ 307.000 | -€ 6.068.137 |
Mutaties reserves | -€ 211.902 | € 167.000 | -€ 44.902 | € 0 | -€ 44.902 |
Saldo beleidstaak na bestemming | -€ 5.806.039 | € 0 | -€ 5.806.039 | -€ 307.000 | -€ 6.113.039 |
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?4.1 Woningbouw naar behoefte in elke kern
De grote vraag naar woningen vraagt om een versnelling van nieuwbouw in de hele gemeente. Wij streven daarbij naar een gevarieerd aanbod in alle kernen dat aansluit bij de behoeften. Insteek is het behoud van vitale kernen en dat onze inwoners zoveel mogelijk in hun eigen leefomgeving kunnen blijven wonen. Focus komt primair te liggen op het realiseren van betaalbare en duurzame woningen voor starters. Daarnaast wordt middels nieuwbouw ingezet op het bevorderen van de doorstroming in de woningmarkt door levensloopgeschikte woningen te realiseren.
Op basis van een integraal woningbouwprogramma wordt in kwantitatieve zin op integrale wijze antwoord gegeven hoe invulling te geven aan de woonopgaven tot 2030 inclusief de reguliere opgaven rondom huisvesting van woonurgenten en aandachtsgroepen. Jaarlijks zal de voortgang gemonitord worden en verantwoord worden richting raad.
In kwalitatieve zin hechten we veel waarde aan de instandhouding van de karakteristieken van onze kernen. We zetten dan ook in op realisatie van nieuwbouwplannen die niet alleen aansluiten bij de behoeften van onze inwoners maar die ook goed aansluiten bij de dorpse structuren en waarbij vraagstukken vanuit duurzaamheid, klimaatverandering en dit programma op passende wijze geïncorporeerd worden in de planvorming.
Om bij te dragen aan de transformatie-opgaven in de landbouw en verloedering van leegstaande panden te voorkomen, gaan we ruimhartig om met initiatieven die woonruimten realiseren in leegstaande en/of vrijkomende boerderijen en historische panden. Belangrijke voorwaarde blijft dat het initiatief past bij de plek en de omgeving.
Om de versnelling in de woningbouw kracht bij te zetten wordt buiten de gebaande paden gehandeld. Instrumentarium dat voorhanden is om te kunnen versnellen, wordt ingezet. Hierbij moet gedacht worden aan actieve strategische grondverwerving en overige planologische instrumenten die beschikbaar zijn. Ook worden ontwikkelingen op rijksniveau in deze nauw gevolgd. Dit alles om op alle mogelijke manieren versnelling in de woningbouw te effectueren. Actief zal ook gestuurd worden op het maken en naleven van concrete prestatie-afspraken met woningcorporaties.
Door krapte op de woningmarkt, het kunnen (blijven) wonen in de eigen leefomgeving en het realiseren van betaalbare woningen worden nieuwe flexibele woonvormen verkend. De mogelijkheden rondom zelfbewoningsplicht en het instellen van een huisvestingsverordening worden eveneens verkend. Ruimte wordt geboden voor het realiseren van mantelzorgwoningen.
Voor het realiseren van betaalbare starterswoningen wordt gekeken hoe een aantrekkelijk starters-arrangement aangeboden kan worden voor wat betreft typologie woning alsook in ondersteunende zin vanuit financieel oogpunt. Gestreefd wordt naar het realiseren van starterswoningen voor een bedrag van 265.000 euro. De starterslening wordt derhalve gecontinueerd. Instrumenten vanuit het grondbeleid zoals erfpacht worden in deze verkend. Als ook concepten die elders in het land worden gehanteerd zoals b.v. het Westland-model.
De vele wetten en regels die aan een omgevingsvergunning ten grondslag liggen zorgen voor een complexe situatie die bij inwoners vaak tot frustraties leiden. In combinatie met de grote omvang aan principe-verzoeken en vergunningaanvragen, wordt naast het versnellen van planvorming ingezet op het versnellen van het vergunningenproces en bestemmingsplanprocedures. Sturen op hoofdlijnen is het uitgangspunt en sturen op detailniveau waar noodzakelijk. Hiermee wordt niet alleen bijgedragen aan de dienstverleningsopgave en de versnelling van de woningbouw maar ook in het meer beheersbaar maken van de werkdruk in de organisatie.