Programma 1: Kwaliteit van Leven

1.1 Een inclusieve samenleving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.1 Een inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - 1.1 Een inclusieve samenleving

Veel mensen in onze gemeente hebben het ‘goed’. Ze hebben een baan, inkomen, sociale contacten, voelen zich gewaardeerd en geaccepteerd. Echter niet voor iedereen is dat het geval. Onze ambitie is dat Eijsden-Margraten een inclusieve samenleving is waarin iedereen die mee wil doen ook mee kan doen als ook gestimuleerd wordt om mee te doen. Een uitdaging die groter is dan in voorgaande jaren. In het veranderde tijdperk zien we een grote toename van armoede. Dit vraagt om anders inzetten van mens kracht, en waar nodig om meer menskracht, en een groter beroep op middelen.

De groeiende stroom vluchtelingen,  de toename van de taakstelling op statushouders en het nieuwe inburgeringsstelsel maakt dat het team aan specialisten wordt uitgebreid. Hierdoor kunnen we doorgaan met het goed laten inburgeren van statushouders en nieuwkomers. We bieden passende huisvesting, geven hen goede begeleiding, stimuleren de Nederlandse taal machtig te worden en laten hen kennis maken met de gemeenschap om ze hiermee sneller en succesvoller te laten participeren in de maatschappij en actief bij te dragen aan onze samenleving. Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten wordt aangesloten bij het Rijksbeleid.

SEM staat voor het verlenen van dienstverlening aan inwoners die meer kwetsbaar zijn. We ondersteunen mensen met mindere kansen op de arbeidsmarkt intensief en staan hen persoonlijk bij, bij het vinden van (vrijwilligerswerk)werk en/ of een passende inkomensondersteuning zodat ook zij actief kunnen blijven deelnemen in de samenleving en onze gemeenschappen. Daarnaast wordt nog meer ingezet op vroeg signaleren van armoede en schuldenproblematiek om daarmee armoede, sociaal isolement en psychische en lichamelijke gevolgen van schulden te beperken of te voorkomen. Dit maakt dat het beroep op middelen strak gemonitord wordt zodat tijdig kan worden bijgesteld.

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?
1.1 Een inclusieve samenleving
Continueren vroegsignalering schuldenproblematiek G
Investeren in begeleiding statushouders en nieuwkomers. G
Inwoners via SEM actief begeleiden naar werk of inkomensondersteuning O

1.2 Een gezond verenigingsleven

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.2 Een gezond verenigingsleven

Terug naar navigatie - 1.2 Een gezond verenigingsleven

Eijsden-Margraten kenmerkt zich door een rijk verenigingsleven; harmonieën, fanfares, zangkoren, carnavalsverenigingen, jonkheden, schutterijen, heemkundeverenigingen, sportverenigingen en alle andere organisaties die de cultuur en tradities van onze dorpen en gemeenschappen vormgeven. Zij dragen bij aan de identiteit, het DNA, van onze gemeente en vormen mede het cement van onze samenleving.

Gezien de belangrijke rol van het verenigingsleven voor de sociale cohesie, de binding en leefbaarheid in de dorpen nu en naar de toekomst toe, wordt niet getornd aan het huidige subsidiebeleid voor verenigingen. Het huidige subsidiebeleid wordt gezien als een basissubsidie. De omvang van de beschikbare subsidiemiddelen blijft hiervoor ongewijzigd. Na afloop van de lopende subsidieperiode (2021 t/m 2024) wordt het beleid nader tegen het licht gehouden.

Nieuw is de introductie van een maatschappelijke stimuleringssubsidie. Hiermee worden verenigingen aangespoord om bijdragen te leveren aan sociaal maatschappelijke opgaven. Bovenop de basissubsidie kunnen verenigingen hiermee extra middelen genereren voor nieuwe activiteiten. Deze aanvullende subsidieregeling heeft tevens ten doel om een impuls te geven van deelname aan sociale activiteiten.

Naast het waarderen in financiële zin worden verenigingen op het gebied van vergunningverlening actief gefaciliteerd.
Verenigingen in de gemeente staan voor uitdagingen. Zowel in het vinden van vrijwilligers als het binden van leden. Inwoners zoeken naar een flexibelere manier van sporten en bewegen. Wanneer er signalen zijn dat er in een kern diverse behoeften en wensen zijn waarin nog niet is voorzien, willen wij verenigingen, als zij hier voor open staan, ondersteunen bij het verbreden van hun (maatschappelijke) rol in de kernen. Dit kan ook de levensvatbaarheid van de verenigingen vergroten.

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?
1.2 Een verenigingsleven
Een actief faciliterende vergunningenaanpak richting verenigingsleven opzetten. G
Ondersteunen verenigingen bij verbreden maatschappelijke rol in kernen G

1.3 Toekomstbestendig onderwijs

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.3 Toekomstbestendig onderwijs

Terug naar navigatie - 1.3 Toekomstbestendig onderwijs

Alle kinderen in onze gemeente moeten, ongeacht hun achtergrond en omstandigheden, dezelfde ontwikkelkansen hebben en opgroeien in een veilige en gezonde omgeving. De eerste levensjaren zijn cruciaal in de ontwikkeling van kinderen op het gebied van taal, cognitieve vaardigheden, sociale emotie en motoriek. We investeren derhalve in een doorgaande leerlijn om daarmee de ontwikkelingsachterstanden zoveel mogelijk te verkleinen. Dat gebeurt, vanuit preventie, via de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Naast de professionele inspanningen die gedaan worden in de ontwikkeling van een kind zal de komende jaren door het onderwijsveld een beweging gemaakt worden naar ‘’ouderverantwoordelijkheid’’. Ouders hebben de primaire verantwoordelijkheid in de ontwikkeling en opvoeding van het kind.

Naast het investeren in de Voor- en Vroegschoolse Educatie wordt geïnvesteerd in kwalitatief goed onderwijs en passende huisvesting. 

Uitgangspunt vormt het behoud van scholen en kinderopvang in de kernen, mits kwaliteit van het onderwijs gegarandeerd kan worden en voldoende draagvlak aanwezig is voor de voorziening. Vanuit het aanbieden van kwalitatief onderwijs zullen we naast het kritisch blijven volgen van de groepsgrootte van klassen ook ontwikkelingen in de omgeving monitoren, zodat voor wat betreft de huisvesting tijdig geanticipeerd kan worden op overvolle klassen.

Met kwalitatief goede onderwijslocaties die in het lesprogramma verbindingen legt met de lokale gemeenschap (gewoontes en tradities, cultuur, ondernemerschap en maatschappelijke vraagstukken) wordt tevens bijgedragen aan de attractiviteit van de kernen om er te gaan wonen.

Gezien onze grensligging en het bieden van een steviger toekomstperspectief voor onze kinderen, wordt naast Nederlandstalig onderwijs meertalig onderwijs met Frans en dialect in het basisonderwijs gestimuleerd.

In het kader van gezondheid en vitaliteit wordt ingezet op het concept van het Middengebied, de ‘’Gezonde Groene School’’. Naast het stimuleren van gezonde voeding op school wordt ook het bewegen op scholen gestimuleerd. Hiermee wordt bijgedragen aan het leggen van een basis voor een gezonde leefstijl en wordt de motorische ontwikkeling bevorderd.

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?
1.3 Toekomstbestendig onderwijs
Bij elke bassischool een tiny forest realiseren G
De campagne ‘’Kal Plat’’ een impuls geven. G
De ontwikkeling van aantallen leerlingen in klassen kritisch volgen. G
Een integraal huisvestingsplan voor het basisonderwijs opstellen G
Investeren in Voor- en Vroegschoolse Interventie (VVE) G
Inzetten op het thema Gezonde groene school G
Meertalig onderwijs in het basisonderwijs stimuleren. G

1.4 Ontmoetingsruimten in elke kern

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ontmoetingsruimten in elke kern

Terug naar navigatie - Ontmoetingsruimten in elke kern

Ontmoeten vinden we een belangrijke factor voor het bevorderen van de vitaliteit en geluk van onze inwoners. Behoeften en vraagstukken van onze inwoners kunnen daarmee preventief in een vroegtijdig stadium in beeld komen en opgepakt worden. Voor het stimuleren van betrokkenheid, het tegengaan van eenzaamheid, het met elkaar in contact zijn, samen activiteiten doen en het faciliteren van een gezond verenigingsleven is het van belang dat er in de directe nabijheid goed toegankelijke ruimten zijn waar onze inwoners elkaar kunnen ontmoeten. Vanuit deze optiek wordt ingezet op behoud van de huidige gemeenschapshuizen en wordt het uitgangspunt gehanteerd dat in elke kern een gemeenschapshuis of ontmoetingsruimte aanwezig is en gefaciliteerd wordt, zonder daarbij als gemeente de exploitatie daarvan zelf ter hand te nemen. De ‘’Hoeskamers’’ blijven we derhalve financieel waarderen en stimuleren. De transformatie van het voormalige voetbalcomplex Oranje Boys tot ontmoetingsplek, wordt verder geformaliseerd en vormgegeven.

1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud

Terug naar navigatie - 1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud

Buiten spelen, sporten en bewegen – waar mogelijk in een natuurlijke omgeving - en daarmee werken aan een gezonde levensstijl draagt bij aan de vitaliteit en gezondheid van onze inwoners. In dat licht wordt het accommodatiebeleid gecontinueerd en blijven we buiten spelen en bewegen faciliteren. Dit betekent dat we in de kernen Eijsden, Gronsveld, Cadier & Keer, Margraten en Mheer toekomstgericht blijven investeren in de sportaccommodaties en in de overige kernen het onderhoudsniveau van de accommodaties op peil houden. 

Om de effecten van afname van beschikbaarheid van vrijwilligers bij (sport)verenigingen op te vangen, wordt budget vrijgemaakt. Dit budget is bedoeld voor het beschikbaar stellen van materieel dan wel het bieden van tijdelijke ondersteuning.

We zetten daarnaast in op behoud van een zwembad in Eijsden en wordt – mede vanuit de verduurzamingsopgave - in deze bestuursperiode onderzoek uitgevoerd naar een toekomstbestendige exploitatievorm.

Het stimuleren van collectief georganiseerde sport alsmede ook de individuele sport en beweegactiviteiten worden via het sportakkoord verder doorontwikkeld. Hierbij wordt in beeld gebracht welke behoeften er binnen de gemeente bestaan. Innovatieve ideeën van inwoners en gebruikers worden gestimuleerd en gefaciliteerd.

Door de structurele voortzetting van het programma "Jeugd aan zet" blijven we participatie en ontmoeting voor jongeren stimuleren. Jongeren zijn letterlijk aan zet om samen met de gemeente ideeën te ontplooien. 

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?
1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud
Het accommodatiebeleid continueren. G
Het Sportakkoord verder verdiepen en uitvoeren. G
Onderzoek uitvoeren naar een toekomstbestendige exploitatievorm voor een zwembad in Eijsden. O
Stimuleren participatie en ontmoeting van jongeren. O
Stimuleren vrijwilligerswerk. O

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen
1.5 Sport en bewegen van jong en oud
Onderwerp B/L 2023 2024 2025 2026 I/S
Mee (+) tegenvaller (-)
Autonome ontwikkelingen
Voordeel verkoop gebouw L € 7.290 € 7.290 € 7.290 € 7.290 S
Totaal € 7.290 7.290 7.290 7.290
Besluiten
Totaal
Bijstelling bestaand beleid
Totaal
Totaal € 7.290 € 7.290 € 7.290 € 7.290

1.6 Trendbreuk Eijsden-Margraten

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Trendbreuk Eijsden-Margraten

Terug naar navigatie - Trendbreuk Eijsden-Margraten

Samen met de GGD zetten we in op een gezondere leefstijl. Hiertoe is een Preventie-akkoord Zuid-Limburg overeengekomen, dat bestaat uit een regionaal akkoord en 16 lokale preventie-agenda´s. In het regionale akkoord zijn afspraken gemaakt met regionale partners met als doel lokale gezondheidswinst te boeken. Binnen de lokale preventie-agenda´s hebben de gemeenten afspraken gemaakt op lokaal niveau.

In Eijsden-Margraten zetten we de komende jaren in op het terugdringen van alcoholgebruik, roken en overgewicht. We doen dit via een aantal lijnen: (a) bevorderen van bewegen en gezonde voeding op scholen waarbij we er naar streven om alle scholen te kunnen aanmerken als Gezonde School met beweegvriendelijke pleinen, (b) terugdringen overgewicht en obesitas bij kinderen via de Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)-aanpak, (c) realiseren van meer rookvrije kind-omgevingen en (d) realiseren van meer gezonde sportomgevingen.

De preventieagenda van Eijsden-Margraten wordt verbonden met de uitvoering van al bestaande structuren rondom het Sportakkoord en JOGG Heuvelland. Hierdoor wordt op een integrale wijze duurzaam invulling gegeven aan positieve gezondheid voor al onze inwoners. 

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen
1.6 Trendbreuk Eijsden-Margraten
Onderwerp B/L 2023 2024 2025 2026 I/S
Mee (+) tegenvaller (-)
Autonome ontwikkelingen
Totaal
Besluiten
Bijraming Jeugdgezondheidszorg GGD L € -38.238 € -38.238 € -38.238 € -38.238 S
Totaal € -38.238 € -38.238 € -38.238 € -38.238
Bijstelling bestaand beleid
Totaal
Totaal € -38.238 € -38.238 € -38.238 € -38.238

1.7 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Zorg op maat met focus op kostenbeheersing

Terug naar navigatie - Zorg op maat met focus op kostenbeheersing

Vroeg of laat krijgen we allemaal met zorg te maken. We streven naar een kwalitatief goede, passende en liefdevolle ondersteuning dat zo dicht mogelijk bij de inwoner is georganiseerd zodat zij of hij zo lang mogelijk in hun eigen leefomgeving kunnen blijven wonen. Iedereen heeft recht op de hulp en ondersteuning die hij/zij nodig heeft.

In lijn met de landelijke trend stijgen ook in onze gemeente de kosten voor  Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en rond de Jeugdzorg. Vanaf de decentralisatie in 2015 is het aantal meldingen per jaar gestegen van 1.000 naar ca 2.300 in 2021. Vergrijzing, demografische ontwikkelingen, een toenemende vraag naar specialistische jeugdhulpverlening en verhoging van tarieven zijn hiervan de belangrijkste oorzaken. De kostenontwikkeling wordt uiteraard maandelijks geanalyseerd, gemonitord en gecontroleerd. Door de jaren heen en ook nu vinden er actualisaties van beleidskaders plaats.

De belangrijkste knop die van invloed is op de kostenontwikkeling lijkt en blijkt de inzet op  preventie en vroegsignalering: het voorkomen dan wel minimaliseren dat zorg nodig is.  In dat licht wordt  ingezet op en geïnvesteerd in algemeen toegankelijke welzijns- en zorgvoorzieningen, het ‘’voorliggende veld’’ en de inzet van de consulent Welzijn WMO en consulent Welzijn Jeugd. Het doel is (en blijft) om alleen maatwerk voorzieningen aan te bieden indien de algemene voorzieningen geen of onvoldoende oplossing bieden.

Aandacht wordt ook gegeven op de  (planologische) sturing op woonzorg-initiatieven voor huisvesting van jeugdigen.

In het licht van preventie en vroegsignalering werken we integraal (één aanspreekpunt per gezin en een goed ontsloten en herkenbare toegang voor vragen en voorzieningen). Tevens hebben we de hulpvraag binnen de gemeente goed in beeld, bouwen we (door) aan een sterk netwerk van lokale hulpverleners en overige deskundigen. Hierbij speelt de Praktijkondersteuner Huisartsen (POH) een belangrijke rol die we in 2023 verder (moeten) gaan verstevigen. Daarnaast streven we de inzet van jongerenwerkers te verhogen en ingezet op verhoging van activiteiten en voorlichtingen.

We bevorderen en ondersteunen de informele zorg- en mantelzorg. Mantelzorg blijven we waarderen en ondersteunen.

Daarnaast wordt ingezet op ‘’normalisering’’ van de jeugdzorg. Dit betekent dat het product-denken wordt losgelaten en de leefwereld van het kind en het gezin centraal komt te staan. We doen dit zoveel als mogelijk lokaal en daar waar noodzakelijk regionaal.

Ondanks de focus op preventie en kostenbeheersing, blijven we te allen tijde ondersteuning bieden aan inwoners die hulp of een vangnet nodig hebben.

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?
1.7 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing
Bevorderen huisvesting voor jeugdige hulpvragers. O
Continueren en versterken jongerenwerk via Trajekt G
De kosten voor WMO en Jeugd scherp monitoren en beleidskaders actualiseren. G
Evalueren en vernieuwen lokaal jeugdbeleid O
Investeren in inzet consulent welzijn jeugd G
Stimuleren mantelzorg. G
Versterken Praktijkondersteuning Huisartsen O

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen
1.7 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing
Onderwerp B/L 2023 2024 2025 2026 I/S
Mee (+) tegenvaller (-)
Autonome ontwikkelingen
Bijraming ATV Envida L € -13.000 € -13.000 € -13.000 € -13.000 S
Totaal € -13.000 € -13.000 € -13.000 € -13.000
Besluiten
Bijraming Omnibuzz L -25.445 -25.445 -25.445 -25.445 S
Inzet van de MBO Coach Maastricht-Heuvelland L -6.107 -6.107 -6.107 -6.107 S
Vanwege een andere kostenverdeling van Omnibuzz is de bijdrage voordeliger. L 13.587 13.587 13.587 13.587 S
Totaal € -17.965 € -17.965 € -17.965 € -17.965
Bijstelling bestaand beleid
WVGGZ (Wet verplichte GGZ) Bijstelling uitvoeringskosten L -37.200 -37.200 -37.200 -37.200 S
Totaal -37.200 -37.200 -37.200 -37.200
Totaal € -68.165 € -68.165 € -68.165 € -68.165

1.8 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners

We zijn trots op ons materieel en immaterieel erfgoed, waarbij we grensoverschrijdende samenwerkingen stimuleren. De gemeente neemt de rol op zich van beschermer en hoeder, die faciliteert, financiert en stimuleert. Maar onze gemeente is geen openlucht museum. Het is de plek waarbinnen het cultureel erfgoed opgemerkt en gekoesterd wordt.  Het dient als inspiratie in het dagelijks leven, in hoe we met elkaar willen leven en omgaan met onze  ruimtelijke ordening en gebiedsontwikkelingen. We zetten in op het beschermen, zichtbaar en beleefbaar maken van monumenten en karakteristiek erfgoed.

Veel waarde wordt gehecht aan kunst, cultuur en cultuureducatie. Dit geeft kleur aan onze gemeenschappen, verbindt en ontwikkelt talenten.

We koesteren ook de rijkdom aan kunst en cultuur binnen onze gemeente en willen dit dan ook graag delen met toekomstige generaties, inwoners en bezoekers van onze gemeente. Daarnaast juichen we nieuwe kunst toe op een manier die inwoners inspireert, verrast en verrijkt. Hierbij is kunst dus niet alleen een element in de openbare ruimte maar ook een verbindende factor  tussen inwoners.

Wij moedigen kunst en cultuur aan, bij jongeren in het bijzonder, om daarmee de kunst en bovenal de rijke cultuur waar we trots op zijn toekomst te geven. We zetten daarbij in op het actief betrekken van inwoners, organisaties en bezoekers bij kunst- en cultuurprojecten. Dit alles ondersteund en geïnspireerd door het platform Kunst In Eijsden-Margraten (KIEM).

Cultuur ontwikkeling begint bij de basis en wordt vorm gegeven met een breed educatief programma op de basisscholen. Kinderen leren zo spelenderwijs in contact komen met onze cultuur enerzijds en anderzijds komen ze op een creatieve en inspirerende wijze in contact met maatschappelijke thema´s zoals respect, duurzaamheid, landschap en natuur.

Ons  bibliotheekwerk is toe aan herijking. Het is niet alleen de plek van het uitlenen van boeken. We zien om ons heen dat Bibliotheken zich ontwikkelen  tot ontmoetingsplekken waar kennis, persoonlijke ontwikkeling, advies, contact en cultuur bij elkaar wordt gebracht. Daarom zetten we, lerend van anderen, in op  innovatie samen met partners, vrijwilligers, organisaties en betrokken inwoners binnen. We koersen op een bibliotheekwerk dat aantrekkelijk is en uitnodigend is voor alle leeftijden.  

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?
1.8 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners
Het bibliotheekwerk herijken. O
Inzetten op beschermen, zichtbaar en beleefbaar maken van materieel en immaterieel erfgoed G
Kunst en Cultuurprojecten verbinden met onze jongere inwoners en organisaties. G
Uitvoering geven aan een breed educatief programma kunst en cultuur. G

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen
1.8 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners
Onderwerp B/L 2023 2024 2025 2026 I/S
Mee (+) tegenvaller (-)
Autonome ontwikkelingen
Totaal
Besluiten
Indexatie voor de subsidie van bibliotheekwerk L € -65.000 I
Totaal € -65.000
Bijstelling bestaand beleid
Totaal
Totaal € -65.000 € - € - € -

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Wat mag het kosten? Primitief Begr.wijz. Begroting Begr.wijz. Begroting 2023
1. Kwaliteit van Leven Begroting 2023 NW Burap 1 Na Burap 1
Saldo beleidsveld 1.1 Een inclusieve samenleving -€ 4.151.608 -€ 4.151.608 -€ 4.151.608
Saldo beleidsveld 1.2 Een gezond verenigingsleven -€ 98.000 -€ 98.000 -€ 98.000
Saldo beleidsveld 1.3 Toekomstbestendig onderwijs -€ 805.501 -€ 10.000 -€ 815.501 -€ 815.501
Saldo beleidsveld 1.4 Ontmoetingsruimten in elke kern -€ 111.658 -€ 111.658 -€ 111.658
Saldo beleidsveld 1.5 Sporten en bewegen voor jong en oud -€ 926.566 -€ 926.566 € 7.290 -€ 919.276
Saldo beleidsveld 1.6 Trendbreuk Eijsden-Margraten -€ 1.615.428 -€ 1.615.428 -€ 38.238 -€ 1.653.666
Saldo beleidsveld 1.7 Zorg op maat met focus op kostenbeheersing -€ 11.224.194 -€ 11.224.194 -€ 68.165 -€ 11.292.359
Saldo beleidsveld 1.8 Kunst en cultuur in verbinding met onze inwoners -€ 899.319 -€ 12.500 -€ 911.819 -€ 65.000 -€ 976.819
Saldo beleidstaak vóór bestemming -€ 19.832.274 -€ 22.500 -€ 19.854.774 -€ 164.113 -€ 20.018.887
Mutaties reserves € 36.719 € 12.500 € 49.219 € 49.219
Saldo beleidstaak na bestemming -€ 19.795.555 -€ 10.000 -€ 19.805.555 -€ 164.113 -€ 19.969.668