Programmarekening 2020
|
Blz. 1
|
Programma
|
Blz. 2
|
Voorwoord programmarekening 2020
|
Blz. 3
|
Voorwoord programmarekening 2020
|
Blz. 4
|
Financiële recapitulatie
|
Blz. 5
|
Van 2e bestuursrapportage naar jaarrekening 2020
|
Blz. 6
|
Toelichting
|
Blz. 7
|
Leeswijzer
|
Blz. 8
|
Leeswijzer
|
Blz. 9
|
Programma 1: Mens & Samenleving
|
Blz. 10
|
Omschrijving
|
Blz. 11
|
1.1 Beleidsveld Sociaal Domein
|
Blz. 12
|
Omschrijving
|
Blz. 13
|
1.1.1 Speerpunt: We werken aan de transformatieopgave binnen het Sociaal Domein: wij stellen de inwoner en zijn directe omgeving centraal.
|
Blz. 14
|
Omschrijving
|
Blz. 15
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 16
|
Maatschappelijke vraagstukken
|
Blz. 17
|
• De regierol
|
Blz. 18
|
• Het Sociaal Team
|
Blz. 19
|
• Kerngericht werken
|
Blz. 20
|
Eigen kracht van onze inwoners
|
Blz. 21
|
• Betrekken inwoners
|
Blz. 22
|
• Investeren in betrokkenheid en zeggenschap
|
Blz. 23
|
1.1.2 Speerpunt: Wij werken aan de transformatieopgave in het Sociaal Domein: hulp- en ondersteuning voor de meest kwetsbare inwoners is toekomstbestendig.
|
Blz. 24
|
Omschrijving
|
Blz. 25
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 26
|
Budgettair neutrale uitvoering Wmo, Participatiewet en Jeugdwet
|
Blz. 27
|
• Monitoren financiële stromen
|
Blz. 28
|
Gevarieerde hulp- en ondersteuning
|
Blz. 29
|
• Integraal ondersteuningsplan
|
Blz. 30
|
Ondersteunen kwetsbare inwoners
|
Blz. 31
|
• Faciliteren maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 32
|
• Versterken opdrachtgevende rol
|
Blz. 33
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 34
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 35
|
1.2 Beleidsveld Vitale inwoners en gemeenschappen
|
Blz. 36
|
Omschrijving
|
Blz. 37
|
1.2.1 Speerpunt: Versterken van individuele en collectieve kracht in de samenleving
|
Blz. 38
|
Omschrijving
|
Blz. 39
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 40
|
Bereikbaarheid activiteiten
|
Blz. 41
|
• Faciliteren verenigingsleven
|
Blz. 42
|
• Inzet kunst en cultuur / sport en bewegen
|
Blz. 43
|
• Primaire focus buurtcoaches
|
Blz. 44
|
Burgerinitiatieven op basis coöperatieve houding
|
Blz. 45
|
• Kerngericht werken
|
Blz. 46
|
• Ondersteunen en faciliteren buurtverbindingsactiviteiten
|
Blz. 47
|
Eigen verantwoordelijkheid
|
Blz. 48
|
• Investeren in maatschappelijk werk, jeugd- en jongerenwerk en opvoedingsondersteuning.
|
Blz. 49
|
• Inzetten eigen sociaal netwerk
|
Blz. 50
|
• Ondersteunen mantelzorgers
|
Blz. 51
|
• Waarderen mantelzorgers.
|
Blz. 52
|
Gelijke kansen inwoners
|
Blz. 53
|
• Inzet participatiecoach
|
Blz. 54
|
• Kerngericht en laagdrempelig werken
|
Blz. 55
|
• Ondersteunen statushouders
|
Blz. 56
|
• Vast aanspreekpunt sociaal-maatschappelijke vraagstukken
|
Blz. 57
|
• Wegnemen belemmeringen voor kwetsbare inwoners
|
Blz. 58
|
• Wegnemen belemmeringen voor onderwijs
|
Blz. 59
|
1.2.2 Speerpunt: Gezond en veilig leven.
|
Blz. 60
|
Gezond en veilig leven
|
Blz. 61
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 62
|
Gelijke kansen inwoners
|
Blz. 63
|
• Acute opvang, hulp en ondersteuning voor onze (kwetsbare) inwoners
|
Blz. 64
|
• Beschermd wonen in de eigen leefomgeving
|
Blz. 65
|
• Deelname aan peuteropvang en taalontwikkeling.
|
Blz. 66
|
• Een sluitende (regionale) aanpak voor mensen met verward gedrag.
|
Blz. 67
|
• Bewegen/sporten stimuleren
|
Blz. 68
|
• Gezonde voeding stimuleren
|
Blz. 69
|
• Gezondheidsbevordering, jeugdgezondheidszorg
|
Blz. 70
|
• Ontwikkelagenda gericht op bevorderen positieve gezondheid.
|
Blz. 71
|
1.2.3 Speerpunt: Duurzame en toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties en activiteiten op het gebied van sport, cultuur en onderwijs.
|
Blz. 72
|
Omschrijving
|
Blz. 73
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 74
|
Accommodaties
|
Blz. 75
|
• Stimuleren multifunctioneel gebruik accommodaties
|
Blz. 76
|
Kwaliteit accommodaties
|
Blz. 77
|
• Toegankelijke gemeentelijke accommodaties
|
Blz. 78
|
Voldoende toegeruste activiteiten
|
Blz. 79
|
• Faciliteren evenementen in kader van sport en bewegen.
|
Blz. 80
|
• Ondersteunen verenigingen
|
Blz. 81
|
Wat heeft het gekost
|
Blz. 82
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 83
|
1.3 Beleidsveld Culturele identiteit
|
Blz. 84
|
Omschrijving
|
Blz. 85
|
1.3.1 Speerpunt: Het verhaal van ons erfgoed is zichtbaar en beleefbaar.
|
Blz. 86
|
Omschrijving
|
Blz. 87
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 88
|
Behoud kernkwaliteiten fysieke leefomgeving
|
Blz. 89
|
• Aandacht voor monumenten
|
Blz. 90
|
• Actief informeren erfgoedeigenaren en geïnteresseerden
|
Blz. 91
|
• Uitvoering subsidieverordening Cultureel Erfgoed
|
Blz. 92
|
Cultureel erfgoed
|
Blz. 93
|
• Beleidsnota Cultureel Erfgoed 2018-2021
|
Blz. 94
|
• Binnen culturele c.q. erfgoed projecten verbinding maken met andere beleidsterreinen
|
Blz. 95
|
• Borging cultureel erfgoed en verstevigen muzikale identiteit.
|
Blz. 96
|
• Immaterieel erfgoed versterken, verbinden en verankeren
|
Blz. 97
|
• Nieuwe en ingeplande evenementen / initiatieven
|
Blz. 98
|
• Verankeren en doorontwikkelen culturele identiteit
|
Blz. 99
|
Rekening houden met gebouwd erfgoed
|
Blz. 100
|
• Gebouwd erfgoed integraal verankeren in nieuwe ruimtelijke plannen
|
Blz. 101
|
• Inzetten op herbestemming leegstaande monumenten en ander gebouwd erfgoed.
|
Blz. 102
|
• Tegemoetkoming verbouwingsleges beeldbepalende panden
|
Blz. 103
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 104
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 105
|
1.4 Mutaties reserves programma 1
|
Blz. 106
|
Mutaties reserves programma 1
|
Blz. 107
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 108
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 109
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 110
|
Verbonden partijen
|
Blz. 111
|
Wat heeft het programma gekost?
|
Blz. 112
|
Tekst mbt Financiën
|
Blz. 113
|
Programma 2: Landschap, natuur en water
|
Blz. 114
|
Omschrijving
|
Blz. 115
|
2.1 Beleidsveld Buitengewoon Buitengebied
|
Blz. 116
|
Omschrijving
|
Blz. 117
|
2.1.1 Speerpunt: Een duurzame balans tussen landschap en economie.
|
Blz. 118
|
Omschrijving
|
Blz. 119
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 120
|
Borgen van de kwaliteiten van het Zuid-Limburgse landschap
|
Blz. 121
|
• Aanplant van hagen en hoogstambomen.
|
Blz. 122
|
• Bescherming van unieke planten en dieren
|
Blz. 123
|
• Evalueren bomenverordening
|
Blz. 124
|
• Investeren vanuit het Landschaps Ontwikkelings Plan
|
Blz. 125
|
• Optreden tegen oneigenlijk gebruik gemeentelijke eigendommen in landschap.
|
Blz. 126
|
Een duurzaam renderend landschap
|
Blz. 127
|
• Bevorderen bijenwelzijn
|
Blz. 128
|
• Ontwikkeling Zuidelijk Maasdal
|
Blz. 129
|
• Project bloeiende bermen
|
Blz. 130
|
• Promotie ondernemers en landschap
|
Blz. 131
|
• Regionaal landschapsfonds voor behoud en ontwikkeling Nationaal Landschap
|
Blz. 132
|
• Verbinding landschap met lokaal ondernemerschap
|
Blz. 133
|
2.1.2 Speerpunt: Ruimte geven aan een duurzame agrarische sector.
|
Blz. 134
|
Omschrijving
|
Blz. 135
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 136
|
Behoud agrarische sector en gezond fruit
|
Blz. 137
|
• Bestuursopdracht Buitengewoon Buitengebied / Agrarische bouwkavels
|
Blz. 138
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 139
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 140
|
2.2 Beleidsveld Economie, recreatie en toerisme
|
Blz. 141
|
Omschrijving
|
Blz. 142
|
2.2.1 Speerpunt: Eijsden-Margraten, daar komen ondernemers tot bloei.
|
Blz. 143
|
Omschrijving
|
Blz. 144
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 145
|
Gezond lokaal ondernemersklimaat
|
Blz. 146
|
• Bedrijven Investeringszones en Grenzeloos Ondernemen
|
Blz. 147
|
• Bevorderen kwaliteitsslag in bedrijfsvoering toeristische ondernemers
|
Blz. 148
|
• Inzetten in op kwaliteit en innovatie
|
Blz. 149
|
Voldoende werkgelegenheid
|
Blz. 150
|
• Regionaal deelname in samenwerking
|
Blz. 151
|
• Samenwerking vanuit regionaal arbeidsmarktbeleid
|
Blz. 152
|
2.2.2 Speerpunt: Recreatie en toerisme optimaliseren.
|
Blz. 153
|
Omschrijving
|
Blz. 154
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 155
|
Balans tussen sportevenementen en belang inwoners
|
Blz. 156
|
• Kaders / maatregelen tbv aanpak drukte bij hotspots en (sport)eventdagen
|
Blz. 157
|
• Ondersteunen wieleractiviteiten
|
Blz. 158
|
Balans tussen toeristische bedrijvigheid en belang inwoners
|
Blz. 159
|
• Focus op projectmatige inzet
|
Blz. 160
|
• Onderhouden en faciliterend opereren
|
Blz. 161
|
Cittaslow
|
Blz. 162
|
• Verankering Cittaslow in Eijsden-Margraten
|
Blz. 163
|
Eijsden-Margraten op de kaart zetten
|
Blz. 164
|
• Verbetering fiets- en wandelinfrastructuur
|
Blz. 165
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 166
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 167
|
2.3 Openbare ruimte
|
Blz. 168
|
Omschrijving
|
Blz. 169
|
2.3.1 Speerpunt: Een duurzaam en toekomstig beheer met aandacht voor kwaliteit.
|
Blz. 170
|
Omschrijving
|
Blz. 171
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 172
|
De basis op orde
|
Blz. 173
|
• Groenbeleidsplan
|
Blz. 174
|
• Stimuleren vergroening (voor)tuinen
|
Blz. 175
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 176
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 177
|
2.4 Mutaties reserves programma 2
|
Blz. 178
|
Mutaties reserves programma 2
|
Blz. 179
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 180
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 181
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 182
|
Verbonden partijen
|
Blz. 183
|
Wat heeft het programma gekost?
|
Blz. 184
|
Programma 3: Duurzaam wonen
|
Blz. 185
|
Omschrijving
|
Blz. 186
|
3.1 Beleidsveld Mobiliteit & verkeer
|
Blz. 187
|
Omschrijving
|
Blz. 188
|
3.1.1 Speerpunt: Optimaal ontsloten kernen.
|
Blz. 189
|
Omschrijving
|
Blz. 190
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 191
|
Optimale verbindingen tussen kernen
|
Blz. 192
|
• Goede OV-verbinding.
|
Blz. 193
|
3.1.2 Speerpunt: Een veilige en aantrekkelijke openbare ruimte.
|
Blz. 194
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 195
|
Kwalitatieve openbare ruimte
|
Blz. 196
|
• Onderhouden openbare ruimte volgens vastgestelde beleidsplannen
|
Blz. 197
|
Verminderen verkeers- en parkeeroverlast, vergroten verkeersveiligheid.
|
Blz. 198
|
• Maatregelen uit gemeentelijk verkeer- en vervoersplan (GVVP)
|
Blz. 199
|
3.1.3 Speerpunt: Realiseren veilige schoolomgevingen.
|
Blz. 200
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 201
|
Veilige en goed onderhouden schoolroutes/omgevingen.
|
Blz. 202
|
• Maatregelen gemeentelijk verkeer- en vervoersplan en verlichting schoolroutes
|
Blz. 203
|
• Pilot zwaar landbouwverkeer
|
Blz. 204
|
• Schooleducatie en maatregelen uit het GVVP
|
Blz. 205
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 206
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 207
|
3.2 Beleidsveld Wonen
|
Blz. 208
|
Omschrijving
|
Blz. 209
|
3.2.1 Speerpunt: Realiseren van een aantrekkelijke woningmarkt.
|
Blz. 210
|
Realiseren van een aantrekkelijke woningmarkt.
|
Blz. 211
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 212
|
Realiseren uitbreidingsplannen
|
Blz. 213
|
• Initiatieven van projectontwikkelaars, overige vastgoedexperts en particulieren
|
Blz. 214
|
• Uitvoering van vastgestelde woningbouwprogramma
|
Blz. 215
|
• Woningvoorraad jaarlijks gemonitord
|
Blz. 216
|
Het transformeren woningmarkt
|
Blz. 217
|
• Levensloopbestendig maken en verduurzamen van gebouwen
|
Blz. 218
|
• Maximaal faciliteren binnen particulier bezit
|
Blz. 219
|
Herinvullen van leegstand en leegkomende gebouwen
|
Blz. 220
|
• Herbestemmingsmogelijkheden leegstaande en vrijkomende gebouwen
|
Blz. 221
|
• Ondersteunen particuliere initiatieven samen wonen/zorgen
|
Blz. 222
|
• Provinciaal project aanpak leegstand
|
Blz. 223
|
• Stimuleren experimenten met vernieuwde woonvormen
|
Blz. 224
|
• Te overwegen aankopen.
|
Blz. 225
|
Afspraken met partners in de woningmarkt
|
Blz. 226
|
Prestatieafspraken maken met plaatselijk werkende woningcorporaties
|
Blz. 227
|
Inzetten stimuleringsmaatregelen starters
|
Blz. 228
|
• Aangepaste uitgifteprijs grond voor starters
|
Blz. 229
|
• Starterslening
|
Blz. 230
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 231
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 232
|
3.3 Beleidsveld Klimaat en energie
|
Blz. 233
|
Omschrijving
|
Blz. 234
|
3.3.1 Speerpunt: Uitvoering geven aan klimaat- en energieopgavenUitvoering geven aan klimaat- en energieopgaven.
|
Blz. 235
|
Omschrijving
|
Blz. 236
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 237
|
Invullen klimaat- en energieopgaven
|
Blz. 238
|
• Duurzaamheidsmaatregelen
|
Blz. 239
|
• Meerjarig uitvoeringsprogramma Duurzaamheid
|
Blz. 240
|
• Participeren in de RES
|
Blz. 241
|
• Project Plusjehuis
|
Blz. 242
|
• Stimuleren duurzaam bouwen en duurzame projecten
|
Blz. 243
|
• Sturen op lokale beleidskaders
|
Blz. 244
|
• Zonnepanelenproject
|
Blz. 245
|
3.3.2 Speerpunt: Op weg naar een circulaire economie.
|
Blz. 246
|
Omschrijving
|
Blz. 247
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 248
|
Afvalpreventie stimuleren
|
Blz. 249
|
• Nieuw Afvalbeheerplan
|
Blz. 250
|
3.3.3 Speerpunt: Terugdringen milieuoverlast.
|
Blz. 251
|
Terugdringen milieuoverlast
|
Blz. 252
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 253
|
Beperken milieu-, lucht- en geluidsvervuiling
|
Blz. 254
|
• Aanspreken veroorzakers overlast en luchtverontreiniging
|
Blz. 255
|
• Grensoverschrijdende overlast
|
Blz. 256
|
• Voorkomen / beperken overlast kachels
|
Blz. 257
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 258
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 259
|
3.4 Beleidsveld Omgevingswet
|
Blz. 260
|
Omschrijving
|
Blz. 261
|
3.4.1 Speerpunt: Implementeren Omgevingswet.
|
Blz. 262
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 263
|
Implementatie Omgevingswet
|
Blz. 264
|
• Anders werken – Anders durven doen
|
Blz. 265
|
• Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO)
|
Blz. 266
|
• Omgevingsplan
|
Blz. 267
|
• Omgevingsvisie
|
Blz. 268
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 269
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 270
|
3.5 Mutaties reserves programma 3
|
Blz. 271
|
Mutaties reserves programma 3
|
Blz. 272
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 273
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 274
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 275
|
Verbonden partijen
|
Blz. 276
|
Wat heeft het programma gekost?
|
Blz. 277
|
Programma 4: Dienstverlening en besturen
|
Blz. 278
|
Omschrijving
|
Blz. 279
|
4.1 Beleidsveld Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 280
|
Omschrijving
|
Blz. 281
|
4.1.1 Speerpunt: Verbeteren van het veiligheidsgevoel.
|
Blz. 282
|
Omschrijving
|
Blz. 283
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 284
|
Goede organisatie fysieke veiligheid
|
Blz. 285
|
• Trainingen voor functionarissen
|
Blz. 286
|
Integriteit en ondermijning
|
Blz. 287
|
• Samenwerking met het RIEC
|
Blz. 288
|
Veilige woon-, verblijf- en werkomgeving
|
Blz. 289
|
• Aanpakken drugsoverlast
|
Blz. 290
|
• Continueren uitvoering geven Damoclesbeleid
|
Blz. 291
|
• Professionaliseren handhavingsfunctie
|
Blz. 292
|
• Toezichthoudende functie versterken
|
Blz. 293
|
Veiligheid van evenementen en bedrijvigheid
|
Blz. 294
|
• Continuering project Keurmerk Veilig Ondernemen
|
Blz. 295
|
• Preventieve maatregelen
|
Blz. 296
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 297
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 298
|
4.2 Beleidsveld Samenwerking: ‘schakelen op schalen’
|
Blz. 299
|
Omschrijving
|
Blz. 300
|
4.2.1 Speerpunt: Versterking van de bestuurskracht.
|
Blz. 301
|
Versterking van de bestuurskracht.
|
Blz. 302
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 303
|
Samenwerking richting Maastricht/Heuvelland
|
Blz. 304
|
• Actuele ontwikkeling Middengebied samenwerking
|
Blz. 305
|
Verbonden partijen
|
Blz. 306
|
• Vergaderingen algemene besturen
|
Blz. 307
|
Versterken DNA ‘’dichtbij het leven’’
|
Blz. 308
|
• Samenwerking met de gemeenten Gulpen-Wittem en Vaals middels Lijn 50
|
Blz. 309
|
4.2.2 Speerpunt: Verbreding en verdieping in euregionaal verband.
|
Blz. 310
|
Verbreding en verdieping in euregionaal verband.
|
Blz. 311
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 312
|
Autonomie van de gemeente
|
Blz. 313
|
• Onderstaande projecten
|
Blz. 314
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 315
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 316
|
4.3 Beleidsveld Dienstverlening
|
Blz. 317
|
Omschrijving
|
Blz. 318
|
4.3.1 Speerpunt: Een excellente klantgerichte dienstverlening.
|
Blz. 319
|
Een excellente klantgerichte dienstverlening.
|
Blz. 320
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 321
|
Snel en doeltreffend afhandelen contacten
|
Blz. 322
|
• Opstellen en implementeren dienstverleningsvisie
|
Blz. 323
|
4.3.2 Speerpunt: Participatie is onze tweede natuur.
|
Blz. 324
|
Participatie is onze tweede natuur.
|
Blz. 325
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 326
|
Participatie leidend
|
Blz. 327
|
• Procesopdracht Participatie
|
Blz. 328
|
4.3.3 Speerpunt: Versterken bestuurlijk-ambtelijk-samenspel in verbinding met de samenleving.
|
Blz. 329
|
Versterken
|
Blz. 330
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 331
|
Gezamenlijke bestuurlijke en ambtelijke agenda
|
Blz. 332
|
• Procesopdracht bestuurlijke vernieuwing
|
Blz. 333
|
Kwaliteit van het debat
|
Blz. 334
|
• Bestuurlijke vernieuwing
|
Blz. 335
|
Versterken rol raad
|
Blz. 336
|
• Vorm en inhoud geven aan versterken rol raad
|
Blz. 337
|
Vragen inwoners
|
Blz. 338
|
• Doelstelling onderdeel van implementatietraject
|
Blz. 339
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 340
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 341
|
4.4 Mutaties reserves programma 4
|
Blz. 342
|
Mutaties reserves programma 4
|
Blz. 343
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 344
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 345
|
Verbonden partijen
|
Blz. 346
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 347
|
Wat heeft het programma gekost?
|
Blz. 348
|
Programma 5: Financiën en middelen
|
Blz. 349
|
Omschrijving
|
Blz. 350
|
5.1 Beleidsveld Financiën en middelen
|
Blz. 351
|
Omschrijving
|
Blz. 352
|
5.1.1 Speerpunt: Een solide meerjarig financieel beleid.
|
Blz. 353
|
Een solide meerjarig financieel beleid.
|
Blz. 354
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 355
|
Meerjarig sluitende begroting
|
Blz. 356
|
• Sluitende begroting
|
Blz. 357
|
Uitvoering geven aan financiële beleid.
|
Blz. 358
|
• Bestuursrapportages, begroting, jaarrekening
|
Blz. 359
|
5.1.2 Speerpunt: Zo laag mogelijke lasten voor inwoners en ondernemers.
|
Blz. 360
|
Zo laag mogelijke lasten voor inwoners en ondernemers.
|
Blz. 361
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 362
|
De OZB stijgt niet meer dan de inflatie.
|
Blz. 363
|
• Onbenutte belastingcapaciteit
|
Blz. 364
|
Kostendekkendheid
|
Blz. 365
|
• Kostendekkendheid
|
Blz. 366
|
Profijtbeginsel
|
Blz. 367
|
• Rioolheffing
|
Blz. 368
|
5.1.3 Speerpunt: Transparante goed leesbare sturings- en verantwoordingsdocumenten waarin de voortgang van het raadsprogramma goed kan worden opgevolgd.
|
Blz. 369
|
Transparante goed leesbare sturings- en verantwoordingsdocumenten waarin de voortgang van het raadsprogramma goed kan worden opgevolgd.
|
Blz. 370
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 371
|
Ondersteuning kaderstelling raad.
|
Blz. 372
|
• Kaderstelling in de Kadernota
|
Blz. 373
|
Strategisch kader.
|
Blz. 374
|
• Betere aansluiting afdelingsplannen op begroting
|
Blz. 375
|
Verbetering sturingsinformatie
|
Blz. 376
|
• Betere aansluiting afdelingsplannen op begroting
|
Blz. 377
|
Verbetering totstandkoming P&C documenten
|
Blz. 378
|
• Betere aansluiting afdelingsplannen op begroting
|
Blz. 379
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 380
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 381
|
5.2 Beleidsveld Personeel
|
Blz. 382
|
Omschrijving
|
Blz. 383
|
Personele kosten/overhead
|
Blz. 384
|
Personeelskosten
|
Blz. 385
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 386
|
Gericht mogelijke inzet personeel
|
Blz. 387
|
• Bezuinigingsoperatie voor organisatie
|
Blz. 388
|
• Opstarten ontwikkeltraject
|
Blz. 389
|
• Organisatorisch inbedden focus op prioritaire thema’s
|
Blz. 390
|
• Realiseren bezuinigingstaakstelling
|
Blz. 391
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 392
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 393
|
5.3 Mutaties reserves programma 5
|
Blz. 394
|
Mutaties reserves programma 5
|
Blz. 395
|
Toelichting afwijkingen
|
Blz. 396
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 397
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 398
|
Verbonden partijen
|
Blz. 399
|
Wat heeft het programma gekost?
|
Blz. 400
|
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 401
|
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 402
|
Toelichting
|
Blz. 403
|
Onvoorziene uitgaven
|
Blz. 404
|
Onvoorziene uitgaven 2020
|
Blz. 405
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 406
|
Structurele en incidentele baten en lasten
|
Blz. 407
|
Rechtmatigheid
|
Blz. 408
|
Rechtmatigheid
|
Blz. 409
|
Bijlagen
|
Blz. 410
|
A. Overzicht restantkredieten ultimo 2020
|
Blz. 411
|
overzicht
|
Blz. 412
|
B. Rekening 2020 conform taakvelden BBV
|
Blz. 413
|
Recapitulatie jaarrekening 2020 conform taakvelden
|
Blz. 414
|
Paragrafen
|
Blz. 415
|
Paragraaf 1: Lokale heffingen
|
Blz. 416
|
Paragraaf 1: Lokale heffingen
|
Blz. 417
|
Beleid ten aanzien van lokale heffingen
|
Blz. 418
|
Onroerende Zaakbelastingen
|
Blz. 419
|
Tarieven onroerende zaakbelastingen
|
Blz. 420
|
Afvalstoffenheffing
|
Blz. 421
|
Tarieven afvalstoffenheffing
|
Blz. 422
|
Kostendekkendheid afval
|
Blz. 423
|
Rioolheffing
|
Blz. 424
|
Tarieven rioolheffing
|
Blz. 425
|
Kostendekkendheid rioolheffing
|
Blz. 426
|
Hondenbelasting
|
Blz. 427
|
Tarieven hondenbelasting
|
Blz. 428
|
Toeristenbelasting
|
Blz. 429
|
Tarieven toeristenbelasting
|
Blz. 430
|
Lokale lastendruk
|
Blz. 431
|
Overzicht lokale lastendruk
|
Blz. 432
|
Kwijtschelding
|
Blz. 433
|
Paragraaf 2: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 434
|
Paragraaf 2: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 435
|
Algemene reserve
|
Blz. 436
|
Bestemmingsreserve
|
Blz. 437
|
Totaal overzicht reserves
|
Blz. 438
|
Onvoorzien, belastingcapaciteit en risico's
|
Blz. 439
|
Financieel risicopercentage
|
Blz. 440
|
Financiële risico's
|
Blz. 441
|
Toelichting risico's
|
Blz. 442
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 443
|
Weerstandsratio
|
Blz. 444
|
Kansmatrix
|
Blz. 445
|
Gevolgmatrix
|
Blz. 446
|
Tolerantiematrix
|
Blz. 447
|
Kengetallen
|
Blz. 448
|
Toelichting kengetallen
|
Blz. 449
|
Beoordeling kengetallen
|
Blz. 450
|
Paragraaf 3: Kapitaalgoederen
|
Blz. 451
|
Paragraaf 3: Kapitaalgoederen
|
Blz. 452
|
Recapitulatie beheers en onderhoudsplannen
|
Blz. 453
|
Toelichting beheers- en onderhoudsplannen
|
Blz. 454
|
Legenda kapitaalwerken
|
Blz. 455
|
Kapitaalwerken
|
Blz. 456
|
Paragraaf 4: Financiering
|
Blz. 457
|
Paragraaf 4: Financiering
|
Blz. 458
|
Algemene renteontwikkelingen
|
Blz. 459
|
Renterisiconorm
|
Blz. 460
|
Liquiditeiten
|
Blz. 461
|
Kaderstellende documenten
|
Blz. 462
|
Paragraaf 5: Bedrijfsvoering
|
Blz. 463
|
Paragraaf bedrijfsvoering
|
Blz. 464
|
Overzicht ziekteverzuim
|
Blz. 465
|
Toelichting
|
Blz. 466
|
Overzicht in-/door/-uitstroom
|
Blz. 467
|
Toelichting
|
Blz. 468
|
Voorraadagenda raad
|
Blz. 469
|
Optimaliseren dienstverlening
|
Blz. 470
|
Overhead
|
Blz. 471
|
informatie & automatisering
|
Blz. 472
|
Paragraaf 6: Verbonden partijen
|
Blz. 473
|
Paragraaf Verbonden Partijen
|
Blz. 474
|
Verbonden partijen tot en met MTB
|
Blz. 475
|
Verbonden partijen na MTB tot Bodemzorg
|
Blz. 476
|
Verbonden partijen vanaf Bodemzorg
|
Blz. 477
|
Risico's en kaderstellende documenten
|
Blz. 478
|
Paragraaf 7: Grondbeleid
|
Blz. 479
|
Tekst deel 1
|
Blz. 480
|
Overzicht gemeentelijke grondexploitaties
|
Blz. 481
|
Overzicht gemeentelijke grondexploitaties vervolg
|
Blz. 482
|
Toelichting
|
Blz. 483
|
Financiële jaarrekening
|
Blz. 484
|
Overzicht van baten en lasten
|
Blz. 485
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 486
|
Balans
|
Blz. 487
|
Balans activa
|
Blz. 488
|
Balans passiva
|
Blz. 489
|
Grondslagen voor waardering en resultaat bepaling
|
Blz. 490
|
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
|
Blz. 491
|
Toelichting op de balans
|
Blz. 492
|
verloop vaste activa
|
Blz. 493
|
Verloop materiële vaste activa
|
Blz. 494
|
Toelichting
|
Blz. 495
|
Verloop immateriële vaste activa
|
Blz. 496
|
Toelichting
|
Blz. 497
|
Kapitaal verstrekkingen
|
Blz. 498
|
Toelichting
|
Blz. 499
|
Leningen aan deelnemingen
|
Blz. 500
|
Overige langlopende leningen
|
Blz. 501
|
Verloop overige langlopende leningen
|
Blz. 502
|
Vlottende activa
|
Blz. 503
|
Verloop voorraden
|
Blz. 504
|
Nadere toelichting op voorraden onderhandenwerk
|
Blz. 505
|
Overzicht voorraden
|
Blz. 506
|
Toelichting voorraden
|
Blz. 507
|
Uitzettingen
|
Blz. 508
|
Liquidemiddelen
|
Blz. 509
|
Overzicht liquide middelen
|
Blz. 510
|
Overlopende activa
|
Blz. 511
|
Overzicht voorschotten
|
Blz. 512
|
Vaste passiva
|
Blz. 513
|
Verloop reserves en voorzieningen
|
Blz. 514
|
Overzicht reserves
|
Blz. 515
|
Overzicht voorzieningen
|
Blz. 516
|
Opmerking reserves
|
Blz. 517
|
Overzicht bruteringsreserves
|
Blz. 518
|
Toelichting reserves
|
Blz. 519
|
Toelichting voorzieningen
|
Blz. 520
|
Overzicht vaste schulden
|
Blz. 521
|
Overzicht verloop leningen
|
Blz. 522
|
Langlopende leningen
|
Blz. 523
|
Vlottende passiva
|
Blz. 524
|
Vlottende passsiva
|
Blz. 525
|
Overlopende passiva
|
Blz. 526
|
Overlopende passiva
|
Blz. 527
|
Verloop EU en NL
|
Blz. 528
|
Niet in de balans opgenomen verplichtingen
|
Blz. 529
|
Waarborgen en garanties
|
Blz. 530
|
Toelichting
|
Blz. 531
|
Overzicht lease
|
Blz. 532
|
Overzicht WNT
|
Blz. 533
|
Overige rapportageverplichtingen WNT
|
Blz. 534
|
Staat van herkomst en besteding van middelen (kastroomoverzicht)
|
Blz. 535
|
Staat van herkomst en besteding van middelen
|
Blz. 536
|
Single information Single Audit (SiSa)
|
Blz. 537
|
Sisa deel 1
|
Blz. 538
|
Sisa deel 2
|
Blz. 539
|
Sisa deel 3
|
Blz. 540
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|