-
Blz. 1
Programmarekening 2020
-
Blz. 2
Programma
-
Blz. 3
Voorwoord programmarekening 2020
-
Blz. 4
Voorwoord programmarekening 2020
-
Blz. 5
Financiële recapitulatie
-
Blz. 6
Van 2e bestuursrapportage naar jaarrekening 2020
-
Blz. 7
Toelichting
-
Blz. 8
Leeswijzer
-
Blz. 9
Leeswijzer
-
Blz. 10
Programma 1: Mens & Samenleving
-
Blz. 11
Omschrijving
-
Blz. 12
1.1 Beleidsveld Sociaal Domein
-
Blz. 13
Omschrijving
-
Blz. 14
1.1.1 Speerpunt: We werken aan de transformatieopgave binnen het Sociaal Domein: wij stellen de inwoner en zijn directe omgeving centraal.
-
Blz. 15
Omschrijving
-
Blz. 16
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 17
Maatschappelijke vraagstukken
-
Blz. 18
• De regierol
-
Blz. 19
• Het Sociaal Team
-
Blz. 20
• Kerngericht werken
-
Blz. 21
Eigen kracht van onze inwoners
-
Blz. 22
• Betrekken inwoners
-
Blz. 23
• Investeren in betrokkenheid en zeggenschap
-
Blz. 24
1.1.2 Speerpunt: Wij werken aan de transformatieopgave in het Sociaal Domein: hulp- en ondersteuning voor de meest kwetsbare inwoners is toekomstbestendig.
-
Blz. 25
Omschrijving
-
Blz. 26
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 27
Budgettair neutrale uitvoering Wmo, Participatiewet en Jeugdwet
-
Blz. 28
• Monitoren financiële stromen
-
Blz. 29
Gevarieerde hulp- en ondersteuning
-
Blz. 30
• Integraal ondersteuningsplan
-
Blz. 31
Ondersteunen kwetsbare inwoners
-
Blz. 32
• Faciliteren maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 33
• Versterken opdrachtgevende rol
-
Blz. 34
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 35
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 36
1.2 Beleidsveld Vitale inwoners en gemeenschappen
-
Blz. 37
Omschrijving
-
Blz. 38
1.2.1 Speerpunt: Versterken van individuele en collectieve kracht in de samenleving
-
Blz. 39
Omschrijving
-
Blz. 40
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 41
Bereikbaarheid activiteiten
-
Blz. 42
• Faciliteren verenigingsleven
-
Blz. 43
• Inzet kunst en cultuur / sport en bewegen
-
Blz. 44
• Primaire focus buurtcoaches
-
Blz. 45
Burgerinitiatieven op basis coöperatieve houding
-
Blz. 46
• Kerngericht werken
-
Blz. 47
• Ondersteunen en faciliteren buurtverbindingsactiviteiten
-
Blz. 48
Eigen verantwoordelijkheid
-
Blz. 49
• Investeren in maatschappelijk werk, jeugd- en jongerenwerk en opvoedingsondersteuning.
-
Blz. 50
• Inzetten eigen sociaal netwerk
-
Blz. 51
• Ondersteunen mantelzorgers
-
Blz. 52
• Waarderen mantelzorgers.
-
Blz. 53
Gelijke kansen inwoners
-
Blz. 54
• Inzet participatiecoach
-
Blz. 55
• Kerngericht en laagdrempelig werken
-
Blz. 56
• Ondersteunen statushouders
-
Blz. 57
• Vast aanspreekpunt sociaal-maatschappelijke vraagstukken
-
Blz. 58
• Wegnemen belemmeringen voor kwetsbare inwoners
-
Blz. 59
• Wegnemen belemmeringen voor onderwijs
-
Blz. 60
1.2.2 Speerpunt: Gezond en veilig leven.
-
Blz. 61
Gezond en veilig leven
-
Blz. 62
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 63
Gelijke kansen inwoners
-
Blz. 64
• Acute opvang, hulp en ondersteuning voor onze (kwetsbare) inwoners
-
Blz. 65
• Beschermd wonen in de eigen leefomgeving
-
Blz. 66
• Deelname aan peuteropvang en taalontwikkeling.
-
Blz. 67
• Een sluitende (regionale) aanpak voor mensen met verward gedrag.
-
Blz. 68
• Bewegen/sporten stimuleren
-
Blz. 69
• Gezonde voeding stimuleren
-
Blz. 70
• Gezondheidsbevordering, jeugdgezondheidszorg
-
Blz. 71
• Ontwikkelagenda gericht op bevorderen positieve gezondheid.
-
Blz. 72
1.2.3 Speerpunt: Duurzame en toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties en activiteiten op het gebied van sport, cultuur en onderwijs.
-
Blz. 73
Omschrijving
-
Blz. 74
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 75
Accommodaties
-
Blz. 76
• Stimuleren multifunctioneel gebruik accommodaties
-
Blz. 77
Kwaliteit accommodaties
-
Blz. 78
• Toegankelijke gemeentelijke accommodaties
-
Blz. 79
Voldoende toegeruste activiteiten
-
Blz. 80
• Faciliteren evenementen in kader van sport en bewegen.
-
Blz. 81
• Ondersteunen verenigingen
-
Blz. 82
Wat heeft het gekost
-
Blz. 83
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 84
1.3 Beleidsveld Culturele identiteit
-
Blz. 85
Omschrijving
-
Blz. 86
1.3.1 Speerpunt: Het verhaal van ons erfgoed is zichtbaar en beleefbaar.
-
Blz. 87
Omschrijving
-
Blz. 88
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 89
Behoud kernkwaliteiten fysieke leefomgeving
-
Blz. 90
• Aandacht voor monumenten
-
Blz. 91
• Actief informeren erfgoedeigenaren en geïnteresseerden
-
Blz. 92
• Uitvoering subsidieverordening Cultureel Erfgoed
-
Blz. 93
Cultureel erfgoed
-
Blz. 94
• Beleidsnota Cultureel Erfgoed 2018-2021
-
Blz. 95
• Binnen culturele c.q. erfgoed projecten verbinding maken met andere beleidsterreinen
-
Blz. 96
• Borging cultureel erfgoed en verstevigen muzikale identiteit.
-
Blz. 97
• Immaterieel erfgoed versterken, verbinden en verankeren
-
Blz. 98
• Nieuwe en ingeplande evenementen / initiatieven
-
Blz. 99
• Verankeren en doorontwikkelen culturele identiteit
-
Blz. 100
Rekening houden met gebouwd erfgoed
-
Blz. 101
• Gebouwd erfgoed integraal verankeren in nieuwe ruimtelijke plannen
-
Blz. 102
• Inzetten op herbestemming leegstaande monumenten en ander gebouwd erfgoed.
-
Blz. 103
• Tegemoetkoming verbouwingsleges beeldbepalende panden
-
Blz. 104
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 105
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 106
1.4 Mutaties reserves programma 1
-
Blz. 107
Mutaties reserves programma 1
-
Blz. 108
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 109
Beleidsindicatoren
-
Blz. 110
Kaderstellende documenten
-
Blz. 111
Verbonden partijen
-
Blz. 112
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 113
Tekst mbt Financiën
-
Blz. 114
Programma 2: Landschap, natuur en water
-
Blz. 115
Omschrijving
-
Blz. 116
2.1 Beleidsveld Buitengewoon Buitengebied
-
Blz. 117
Omschrijving
-
Blz. 118
2.1.1 Speerpunt: Een duurzame balans tussen landschap en economie.
-
Blz. 119
Omschrijving
-
Blz. 120
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 121
Borgen van de kwaliteiten van het Zuid-Limburgse landschap
-
Blz. 122
• Aanplant van hagen en hoogstambomen.
-
Blz. 123
• Bescherming van unieke planten en dieren
-
Blz. 124
• Evalueren bomenverordening
-
Blz. 125
• Investeren vanuit het Landschaps Ontwikkelings Plan
-
Blz. 126
• Optreden tegen oneigenlijk gebruik gemeentelijke eigendommen in landschap.
-
Blz. 127
Een duurzaam renderend landschap
-
Blz. 128
• Bevorderen bijenwelzijn
-
Blz. 129
• Ontwikkeling Zuidelijk Maasdal
-
Blz. 130
• Project bloeiende bermen
-
Blz. 131
• Promotie ondernemers en landschap
-
Blz. 132
• Regionaal landschapsfonds voor behoud en ontwikkeling Nationaal Landschap
-
Blz. 133
• Verbinding landschap met lokaal ondernemerschap
-
Blz. 134
2.1.2 Speerpunt: Ruimte geven aan een duurzame agrarische sector.
-
Blz. 135
Omschrijving
-
Blz. 136
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 137
Behoud agrarische sector en gezond fruit
-
Blz. 138
• Bestuursopdracht Buitengewoon Buitengebied / Agrarische bouwkavels
-
Blz. 139
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 140
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 141
2.2 Beleidsveld Economie, recreatie en toerisme
-
Blz. 142
Omschrijving
-
Blz. 143
2.2.1 Speerpunt: Eijsden-Margraten, daar komen ondernemers tot bloei.
-
Blz. 144
Omschrijving
-
Blz. 145
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 146
Gezond lokaal ondernemersklimaat
-
Blz. 147
• Bedrijven Investeringszones en Grenzeloos Ondernemen
-
Blz. 148
• Bevorderen kwaliteitsslag in bedrijfsvoering toeristische ondernemers
-
Blz. 149
• Inzetten in op kwaliteit en innovatie
-
Blz. 150
Voldoende werkgelegenheid
-
Blz. 151
• Regionaal deelname in samenwerking
-
Blz. 152
• Samenwerking vanuit regionaal arbeidsmarktbeleid
-
Blz. 153
2.2.2 Speerpunt: Recreatie en toerisme optimaliseren.
-
Blz. 154
Omschrijving
-
Blz. 155
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 156
Balans tussen sportevenementen en belang inwoners
-
Blz. 157
• Kaders / maatregelen tbv aanpak drukte bij hotspots en (sport)eventdagen
-
Blz. 158
• Ondersteunen wieleractiviteiten
-
Blz. 159
Balans tussen toeristische bedrijvigheid en belang inwoners
-
Blz. 160
• Focus op projectmatige inzet
-
Blz. 161
• Onderhouden en faciliterend opereren
-
Blz. 162
Cittaslow
-
Blz. 163
• Verankering Cittaslow in Eijsden-Margraten
-
Blz. 164
Eijsden-Margraten op de kaart zetten
-
Blz. 165
• Verbetering fiets- en wandelinfrastructuur
-
Blz. 166
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 167
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 168
2.3 Openbare ruimte
-
Blz. 169
Omschrijving
-
Blz. 170
2.3.1 Speerpunt: Een duurzaam en toekomstig beheer met aandacht voor kwaliteit.
-
Blz. 171
Omschrijving
-
Blz. 172
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 173
De basis op orde
-
Blz. 174
• Groenbeleidsplan
-
Blz. 175
• Stimuleren vergroening (voor)tuinen
-
Blz. 176
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 177
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 178
2.4 Mutaties reserves programma 2
-
Blz. 179
Mutaties reserves programma 2
-
Blz. 180
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 181
Beleidsindicatoren
-
Blz. 182
Kaderstellende documenten
-
Blz. 183
Verbonden partijen
-
Blz. 184
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 185
Programma 3: Duurzaam wonen
-
Blz. 186
Omschrijving
-
Blz. 187
3.1 Beleidsveld Mobiliteit & verkeer
-
Blz. 188
Omschrijving
-
Blz. 189
3.1.1 Speerpunt: Optimaal ontsloten kernen.
-
Blz. 190
Omschrijving
-
Blz. 191
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 192
Optimale verbindingen tussen kernen
-
Blz. 193
• Goede OV-verbinding.
-
Blz. 194
3.1.2 Speerpunt: Een veilige en aantrekkelijke openbare ruimte.
-
Blz. 195
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 196
Kwalitatieve openbare ruimte
-
Blz. 197
• Onderhouden openbare ruimte volgens vastgestelde beleidsplannen
-
Blz. 198
Verminderen verkeers- en parkeeroverlast, vergroten verkeersveiligheid.
-
Blz. 199
• Maatregelen uit gemeentelijk verkeer- en vervoersplan (GVVP)
-
Blz. 200
3.1.3 Speerpunt: Realiseren veilige schoolomgevingen.
-
Blz. 201
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 202
Veilige en goed onderhouden schoolroutes/omgevingen.
-
Blz. 203
• Maatregelen gemeentelijk verkeer- en vervoersplan en verlichting schoolroutes
-
Blz. 204
• Pilot zwaar landbouwverkeer
-
Blz. 205
• Schooleducatie en maatregelen uit het GVVP
-
Blz. 206
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 207
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 208
3.2 Beleidsveld Wonen
-
Blz. 209
Omschrijving
-
Blz. 210
3.2.1 Speerpunt: Realiseren van een aantrekkelijke woningmarkt.
-
Blz. 211
Realiseren van een aantrekkelijke woningmarkt.
-
Blz. 212
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 213
Realiseren uitbreidingsplannen
-
Blz. 214
• Initiatieven van projectontwikkelaars, overige vastgoedexperts en particulieren
-
Blz. 215
• Uitvoering van vastgestelde woningbouwprogramma
-
Blz. 216
• Woningvoorraad jaarlijks gemonitord
-
Blz. 217
Het transformeren woningmarkt
-
Blz. 218
• Levensloopbestendig maken en verduurzamen van gebouwen
-
Blz. 219
• Maximaal faciliteren binnen particulier bezit
-
Blz. 220
Herinvullen van leegstand en leegkomende gebouwen
-
Blz. 221
• Herbestemmingsmogelijkheden leegstaande en vrijkomende gebouwen
-
Blz. 222
• Ondersteunen particuliere initiatieven samen wonen/zorgen
-
Blz. 223
• Provinciaal project aanpak leegstand
-
Blz. 224
• Stimuleren experimenten met vernieuwde woonvormen
-
Blz. 225
• Te overwegen aankopen.
-
Blz. 226
Afspraken met partners in de woningmarkt
-
Blz. 227
Prestatieafspraken maken met plaatselijk werkende woningcorporaties
-
Blz. 228
Inzetten stimuleringsmaatregelen starters
-
Blz. 229
• Aangepaste uitgifteprijs grond voor starters
-
Blz. 230
• Starterslening
-
Blz. 231
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 232
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 233
3.3 Beleidsveld Klimaat en energie
-
Blz. 234
Omschrijving
-
Blz. 235
3.3.1 Speerpunt: Uitvoering geven aan klimaat- en energieopgavenUitvoering geven aan klimaat- en energieopgaven.
-
Blz. 236
Omschrijving
-
Blz. 237
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 238
Invullen klimaat- en energieopgaven
-
Blz. 239
• Duurzaamheidsmaatregelen
-
Blz. 240
• Meerjarig uitvoeringsprogramma Duurzaamheid
-
Blz. 241
• Participeren in de RES
-
Blz. 242
• Project Plusjehuis
-
Blz. 243
• Stimuleren duurzaam bouwen en duurzame projecten
-
Blz. 244
• Sturen op lokale beleidskaders
-
Blz. 245
• Zonnepanelenproject
-
Blz. 246
3.3.2 Speerpunt: Op weg naar een circulaire economie.
-
Blz. 247
Omschrijving
-
Blz. 248
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 249
Afvalpreventie stimuleren
-
Blz. 250
• Nieuw Afvalbeheerplan
-
Blz. 251
3.3.3 Speerpunt: Terugdringen milieuoverlast.
-
Blz. 252
Terugdringen milieuoverlast
-
Blz. 253
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 254
Beperken milieu-, lucht- en geluidsvervuiling
-
Blz. 255
• Aanspreken veroorzakers overlast en luchtverontreiniging
-
Blz. 256
• Grensoverschrijdende overlast
-
Blz. 257
• Voorkomen / beperken overlast kachels
-
Blz. 258
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 259
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 260
3.4 Beleidsveld Omgevingswet
-
Blz. 261
Omschrijving
-
Blz. 262
3.4.1 Speerpunt: Implementeren Omgevingswet.
-
Blz. 263
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 264
Implementatie Omgevingswet
-
Blz. 265
• Anders werken – Anders durven doen
-
Blz. 266
• Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO)
-
Blz. 267
• Omgevingsplan
-
Blz. 268
• Omgevingsvisie
-
Blz. 269
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 270
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 271
3.5 Mutaties reserves programma 3
-
Blz. 272
Mutaties reserves programma 3
-
Blz. 273
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 274
Beleidsindicatoren
-
Blz. 275
Kaderstellende documenten
-
Blz. 276
Verbonden partijen
-
Blz. 277
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 278
Programma 4: Dienstverlening en besturen
-
Blz. 279
Omschrijving
-
Blz. 280
4.1 Beleidsveld Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 281
Omschrijving
-
Blz. 282
4.1.1 Speerpunt: Verbeteren van het veiligheidsgevoel.
-
Blz. 283
Omschrijving
-
Blz. 284
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 285
Goede organisatie fysieke veiligheid
-
Blz. 286
• Trainingen voor functionarissen
-
Blz. 287
Integriteit en ondermijning
-
Blz. 288
• Samenwerking met het RIEC
-
Blz. 289
Veilige woon-, verblijf- en werkomgeving
-
Blz. 290
• Aanpakken drugsoverlast
-
Blz. 291
• Continueren uitvoering geven Damoclesbeleid
-
Blz. 292
• Professionaliseren handhavingsfunctie
-
Blz. 293
• Toezichthoudende functie versterken
-
Blz. 294
Veiligheid van evenementen en bedrijvigheid
-
Blz. 295
• Continuering project Keurmerk Veilig Ondernemen
-
Blz. 296
• Preventieve maatregelen
-
Blz. 297
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 298
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 299
4.2 Beleidsveld Samenwerking: ‘schakelen op schalen’
-
Blz. 300
Omschrijving
-
Blz. 301
4.2.1 Speerpunt: Versterking van de bestuurskracht.
-
Blz. 302
Versterking van de bestuurskracht.
-
Blz. 303
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 304
Samenwerking richting Maastricht/Heuvelland
-
Blz. 305
• Actuele ontwikkeling Middengebied samenwerking
-
Blz. 306
Verbonden partijen
-
Blz. 307
• Vergaderingen algemene besturen
-
Blz. 308
Versterken DNA ‘’dichtbij het leven’’
-
Blz. 309
• Samenwerking met de gemeenten Gulpen-Wittem en Vaals middels Lijn 50
-
Blz. 310
4.2.2 Speerpunt: Verbreding en verdieping in euregionaal verband.
-
Blz. 311
Verbreding en verdieping in euregionaal verband.
-
Blz. 312
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 313
Autonomie van de gemeente
-
Blz. 314
• Onderstaande projecten
-
Blz. 315
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 316
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 317
4.3 Beleidsveld Dienstverlening
-
Blz. 318
Omschrijving
-
Blz. 319
4.3.1 Speerpunt: Een excellente klantgerichte dienstverlening.
-
Blz. 320
Een excellente klantgerichte dienstverlening.
-
Blz. 321
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 322
Snel en doeltreffend afhandelen contacten
-
Blz. 323
• Opstellen en implementeren dienstverleningsvisie
-
Blz. 324
4.3.2 Speerpunt: Participatie is onze tweede natuur.
-
Blz. 325
Participatie is onze tweede natuur.
-
Blz. 326
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 327
Participatie leidend
-
Blz. 328
• Procesopdracht Participatie
-
Blz. 329
4.3.3 Speerpunt: Versterken bestuurlijk-ambtelijk-samenspel in verbinding met de samenleving.
-
Blz. 330
Versterken
-
Blz. 331
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 332
Gezamenlijke bestuurlijke en ambtelijke agenda
-
Blz. 333
• Procesopdracht bestuurlijke vernieuwing
-
Blz. 334
Kwaliteit van het debat
-
Blz. 335
• Bestuurlijke vernieuwing
-
Blz. 336
Versterken rol raad
-
Blz. 337
• Vorm en inhoud geven aan versterken rol raad
-
Blz. 338
Vragen inwoners
-
Blz. 339
• Doelstelling onderdeel van implementatietraject
-
Blz. 340
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 341
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 342
4.4 Mutaties reserves programma 4
-
Blz. 343
Mutaties reserves programma 4
-
Blz. 344
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 345
Beleidsindicatoren
-
Blz. 346
Verbonden partijen
-
Blz. 347
Kaderstellende documenten
-
Blz. 348
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 349
Programma 5: Financiën en middelen
-
Blz. 350
Omschrijving
-
Blz. 351
5.1 Beleidsveld Financiën en middelen
-
Blz. 352
Omschrijving
-
Blz. 353
5.1.1 Speerpunt: Een solide meerjarig financieel beleid.
-
Blz. 354
Een solide meerjarig financieel beleid.
-
Blz. 355
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 356
Meerjarig sluitende begroting
-
Blz. 357
• Sluitende begroting
-
Blz. 358
Uitvoering geven aan financiële beleid.
-
Blz. 359
• Bestuursrapportages, begroting, jaarrekening
-
Blz. 360
5.1.2 Speerpunt: Zo laag mogelijke lasten voor inwoners en ondernemers.
-
Blz. 361
Zo laag mogelijke lasten voor inwoners en ondernemers.
-
Blz. 362
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 363
De OZB stijgt niet meer dan de inflatie.
-
Blz. 364
• Onbenutte belastingcapaciteit
-
Blz. 365
Kostendekkendheid
-
Blz. 366
• Kostendekkendheid
-
Blz. 367
Profijtbeginsel
-
Blz. 368
• Rioolheffing
-
Blz. 369
5.1.3 Speerpunt: Transparante goed leesbare sturings- en verantwoordingsdocumenten waarin de voortgang van het raadsprogramma goed kan worden opgevolgd.
-
Blz. 370
Transparante goed leesbare sturings- en verantwoordingsdocumenten waarin de voortgang van het raadsprogramma goed kan worden opgevolgd.
-
Blz. 371
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 372
Ondersteuning kaderstelling raad.
-
Blz. 373
• Kaderstelling in de Kadernota
-
Blz. 374
Strategisch kader.
-
Blz. 375
• Betere aansluiting afdelingsplannen op begroting
-
Blz. 376
Verbetering sturingsinformatie
-
Blz. 377
• Betere aansluiting afdelingsplannen op begroting
-
Blz. 378
Verbetering totstandkoming P&C documenten
-
Blz. 379
• Betere aansluiting afdelingsplannen op begroting
-
Blz. 380
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 381
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 382
5.2 Beleidsveld Personeel
-
Blz. 383
Omschrijving
-
Blz. 384
Personele kosten/overhead
-
Blz. 385
Personeelskosten
-
Blz. 386
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 387
Gericht mogelijke inzet personeel
-
Blz. 388
• Bezuinigingsoperatie voor organisatie
-
Blz. 389
• Opstarten ontwikkeltraject
-
Blz. 390
• Organisatorisch inbedden focus op prioritaire thema’s
-
Blz. 391
• Realiseren bezuinigingstaakstelling
-
Blz. 392
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 393
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 394
5.3 Mutaties reserves programma 5
-
Blz. 395
Mutaties reserves programma 5
-
Blz. 396
Toelichting afwijkingen
-
Blz. 397
Beleidsindicatoren
-
Blz. 398
Kaderstellende documenten
-
Blz. 399
Verbonden partijen
-
Blz. 400
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 401
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 402
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 403
Toelichting
-
Blz. 404
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 405
Onvoorziene uitgaven 2020
-
Blz. 406
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 407
Structurele en incidentele baten en lasten
-
Blz. 408
Rechtmatigheid
-
Blz. 409
Rechtmatigheid
-
Blz. 410
Bijlagen
-
Blz. 411
A. Overzicht restantkredieten ultimo 2020
-
Blz. 412
overzicht
-
Blz. 413
B. Rekening 2020 conform taakvelden BBV
-
Blz. 414
Recapitulatie jaarrekening 2020 conform taakvelden
-
Blz. 415
Paragrafen
-
Blz. 416
Paragraaf 1: Lokale heffingen
-
Blz. 417
Paragraaf 1: Lokale heffingen
-
Blz. 418
Beleid ten aanzien van lokale heffingen
-
Blz. 419
Onroerende Zaakbelastingen
-
Blz. 420
Tarieven onroerende zaakbelastingen
-
Blz. 421
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 422
Tarieven afvalstoffenheffing
-
Blz. 423
Kostendekkendheid afval
-
Blz. 424
Rioolheffing
-
Blz. 425
Tarieven rioolheffing
-
Blz. 426
Kostendekkendheid rioolheffing
-
Blz. 427
Hondenbelasting
-
Blz. 428
Tarieven hondenbelasting
-
Blz. 429
Toeristenbelasting
-
Blz. 430
Tarieven toeristenbelasting
-
Blz. 431
Lokale lastendruk
-
Blz. 432
Overzicht lokale lastendruk
-
Blz. 433
Kwijtschelding
-
Blz. 434
Paragraaf 2: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 435
Paragraaf 2: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 436
Algemene reserve
-
Blz. 437
Bestemmingsreserve
-
Blz. 438
Totaal overzicht reserves
-
Blz. 439
Onvoorzien, belastingcapaciteit en risico's
-
Blz. 440
Financieel risicopercentage
-
Blz. 441
Financiële risico's
-
Blz. 442
Toelichting risico's
-
Blz. 443
Weerstandsvermogen
-
Blz. 444
Weerstandsratio
-
Blz. 445
Kansmatrix
-
Blz. 446
Gevolgmatrix
-
Blz. 447
Tolerantiematrix
-
Blz. 448
Kengetallen
-
Blz. 449
Toelichting kengetallen
-
Blz. 450
Beoordeling kengetallen
-
Blz. 451
Paragraaf 3: Kapitaalgoederen
-
Blz. 452
Paragraaf 3: Kapitaalgoederen
-
Blz. 453
Recapitulatie beheers en onderhoudsplannen
-
Blz. 454
Toelichting beheers- en onderhoudsplannen
-
Blz. 455
Legenda kapitaalwerken
-
Blz. 456
Kapitaalwerken
-
Blz. 457
Paragraaf 4: Financiering
-
Blz. 458
Paragraaf 4: Financiering
-
Blz. 459
Algemene renteontwikkelingen
-
Blz. 460
Renterisiconorm
-
Blz. 461
Liquiditeiten
-
Blz. 462
Kaderstellende documenten
-
Blz. 463
Paragraaf 5: Bedrijfsvoering
-
Blz. 464
Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 465
Overzicht ziekteverzuim
-
Blz. 466
Toelichting
-
Blz. 467
Overzicht in-/door/-uitstroom
-
Blz. 468
Toelichting
-
Blz. 469
Voorraadagenda raad
-
Blz. 470
Optimaliseren dienstverlening
-
Blz. 471
Overhead
-
Blz. 472
informatie & automatisering
-
Blz. 473
Paragraaf 6: Verbonden partijen
-
Blz. 474
Paragraaf Verbonden Partijen
-
Blz. 475
Verbonden partijen tot en met MTB
-
Blz. 476
Verbonden partijen na MTB tot Bodemzorg
-
Blz. 477
Verbonden partijen vanaf Bodemzorg
-
Blz. 478
Risico's en kaderstellende documenten
-
Blz. 479
Paragraaf 7: Grondbeleid
-
Blz. 480
Tekst deel 1
-
Blz. 481
Overzicht gemeentelijke grondexploitaties
-
Blz. 482
Overzicht gemeentelijke grondexploitaties vervolg
-
Blz. 483
Toelichting
-
Blz. 484
Financiële jaarrekening
-
Blz. 485
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 486
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 487
Balans
-
Blz. 488
Balans activa
-
Blz. 489
Balans passiva
-
Blz. 490
Grondslagen voor waardering en resultaat bepaling
-
Blz. 491
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 492
Toelichting op de balans
-
Blz. 493
verloop vaste activa
-
Blz. 494
Verloop materiële vaste activa
-
Blz. 495
Toelichting
-
Blz. 496
Verloop immateriële vaste activa
-
Blz. 497
Toelichting
-
Blz. 498
Kapitaal verstrekkingen
-
Blz. 499
Toelichting
-
Blz. 500
Leningen aan deelnemingen
-
Blz. 501
Overige langlopende leningen
-
Blz. 502
Verloop overige langlopende leningen
-
Blz. 503
Vlottende activa
-
Blz. 504
Verloop voorraden
-
Blz. 505
Nadere toelichting op voorraden onderhandenwerk
-
Blz. 506
Overzicht voorraden
-
Blz. 507
Toelichting voorraden
-
Blz. 508
Uitzettingen
-
Blz. 509
Liquidemiddelen
-
Blz. 510
Overzicht liquide middelen
-
Blz. 511
Overlopende activa
-
Blz. 512
Overzicht voorschotten
-
Blz. 513
Vaste passiva
-
Blz. 514
Verloop reserves en voorzieningen
-
Blz. 515
Overzicht reserves
-
Blz. 516
Overzicht voorzieningen
-
Blz. 517
Opmerking reserves
-
Blz. 518
Overzicht bruteringsreserves
-
Blz. 519
Toelichting reserves
-
Blz. 520
Toelichting voorzieningen
-
Blz. 521
Overzicht vaste schulden
-
Blz. 522
Overzicht verloop leningen
-
Blz. 523
Langlopende leningen
-
Blz. 524
Vlottende passiva
-
Blz. 525
Vlottende passsiva
-
Blz. 526
Overlopende passiva
-
Blz. 527
Overlopende passiva
-
Blz. 528
Verloop EU en NL
-
Blz. 529
Niet in de balans opgenomen verplichtingen
-
Blz. 530
Waarborgen en garanties
-
Blz. 531
Toelichting
-
Blz. 532
Overzicht lease
-
Blz. 533
Overzicht WNT
-
Blz. 534
Overige rapportageverplichtingen WNT
-
Blz. 535
Staat van herkomst en besteding van middelen (kastroomoverzicht)
-
Blz. 536
Staat van herkomst en besteding van middelen
-
Blz. 537
Single information Single Audit (SiSa)
-
Blz. 538
Sisa deel 1
-
Blz. 539
Sisa deel 2
-
Blz. 540
Sisa deel 3
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap