Op basis van een onderzoek en aanbevelingen m.b.t. verankering Cittaslow in Eijsden-Margraten wordt in 2020 een Actieprogramma Cittaslow vastgesteld/uitgevoerd en verbonden met andere beleidsvelden.



Toelichting

G

Kwaliteit

  • In Q3 is door een trainee een Cittaslow plan van aanpak (lokaal/Lijn-50) opgesteld met als doel de verwezenlijking van het Cittaslow gedachtegoed. Dit plan geeft handvatten hoe het gedachtengoed gematerialiseerd kan worden, zowel intern als extern. Het plan verbindt de waarden en normen van waaruit we willen handelen, vanuit het Cittaslow gedachtegoed, en geeft voor Eijsden-Margraten richting aan de aanpak van de 4 prioritaire thema’s. Tevens vindt hierover nadere afstemming binnen Lijn50 plaats onder andere over het al dan niet gezamenlijk oppakken van onderdelen/projecten en activiteiten.  In samenspraak met de Cittaslow-buurgemeenten is er op initiatief van een intergemeentelijk burgemeestersoverleg Cittaslow Lijn-50  een begin gemaakt (agenda) met het verder vorm en inhoud geven van in- en externe verankering van Cittaslow (lokaal E-M en in Lijn-50 verband), samenwerking en afstemming in Cittaslow-events (lokaal/Lijn-50) en het verder realiseren van een ambassadeursnetwerk onder ondernemers, verenigingen en instellingen. In 2021 wordt hier nader concreet vorm en inhoud aan gegeven.

In het kader van bevordering van streekgastronomie als een van de pijlers van Cittaslow is een begin gemaakt met de ontwikkeling van de lokale voedseleconomie. Hiervan onderdeel zijn bewustwording (vraagkant: gemeenschappen en scholen, aanbodkant: ondernemers/producenten) en ketensamenwerking.  Zo is er een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen stakeholders voor de oprichting van een lokaal distributiecentrum voor streekprodukten gekoppeld aan de Coöperatieve Fruitveiling Zuid-Limburg te Margraten. Voorts is er een cyclus van webinars etc. georganiseerd voor ondernemers/producenten in het kader van voedseleconomie en ketensamenwerking. Daarnaast zijn er tal van lokale voedselinitiatieven ondersteund onder andere in de promotie van het aanbod. In 2020 was het neveneffect van Corona een versnelling van de ontwikkeling van het (keten)aanbod lokaal voedsel en was de vraag als gevolg van Corona ook navenant.  Deze ontwikkeling willen we graag in 2021 verder ondersteunen/bevorderen.