Er geldt een bezuinigingsoperatie voor de organisatie waarbij de komende jaren een structurele besparing gerealiseerd gaat worden van € 250.000 oplopende naar € 350.000. Voor de jaren 2020 en 2021 worden hiervoor incidenteel middelen opgenomen om dit mogelijk te maken. Dit zorgt voor een incidentele stijging van de overhead. De focus in 2020 is gericht op een doorontwikkeling van de organisatie inhoudende dat:



Toelichting

G

Kwaliteit

De bezuinigingstaakstelling voor 2020 is conform planning verlopen en de meerjarige doelstelling is gerealiseerd. (zie begroting 2021)

De focus op de prioritaire thema´s zijn inhoudelijk door vertaald in de meerjarenprogrammabegroting 2021 - 2024 en op activiteitenniveau voor 2020 opgepakt. Aangezien op onderdelen voor de prioritaire thema´s intern capaciteit niet voor handen was (door ziekte/verloop/expertise), heeft daarvoor inhuur moeten plaatsvinden. Voorbereidingen zijn getroffen om in 2021 te komen tot een borging van de prioritaire thema´s in de organisatie, zowel capacitair als in aansturing. 

Middels het vaststellen van de dienstverleningsvisie is een fundament gelegd voor het klant- en resultaatgerichter werken, hetgeen in 2021 verder tot ontwikkeling wordt gebracht. Het programma Happy at Work, heeft er toe bijgedragen dat het ziekteverzuim (doelstelling 7%) is teruggebracht van 8,4% in januari 2020 naar 6,7% in december 2020. De meldingsfrequentie (doelstelling <1,0) is daarbij teruggebracht naar 0,54. Daarnaast zien we tevens dat de mobiliteit is toegenomen. In 2020 hebben 22 personen de organisatie verlaten door het aangaan van een nieuwe uitdaging, het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd of door permanente uitval in het arbeidsproces vanwege ziekte.