OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID
Vanuit openbare orde en veiligheid wordt een bijdrage geleverd aan het behouden van een goed woon- en leefklimaat in onze dorpen en en het buitengebied. Als gemeente dragen we hieraan bij door hierop toe te zien, maar ook door het treffen van preventieve maatregelen en door handhavend op te treden. In dit licht is in de eerste maanden van dit jaar bijzonder aandacht uitgegaan naar:
* Aanpak ondermijning: aan de hand van door het RIEC vastgestelde ondermijningsbeeld is het volgende gedaan. De gemeenteraad is bij raadsinformatiebrief van 8 maart 2021 of hoofdlijnen geïnformeerd over het Integrale Ondermijningsbeeld (IOB) van de gemeente. Rekening houdend met de aandachtsvelden in het IOB zijn integrale controles voorbereid. Het privacyprotocol bestuurlijke aanpak ondermijnende criminaliteit is vastgesteld. In het eerste kwartaal is een regionale ondermijningstafel gevormd. Doel hiervan is de aanpak van ondermijning regionaal af te stemmen. Er vindt periodiek een lokaal casusoverleg plaats.
Ter verbetering van de informatiepositie is de inrichting van een meldpunt voorbereid. Parallel hieraan verloopt de bevordering van de bewustwording van bestuurders, ambtelijke medewerkers, bedrijven en inwoners. Tevens is op basis van nieuwe wetgeving gestart met de evaluatie van het Bibob-beleid.
In oktober 2021 wordt middels een veiligheidsrapportage de raad nader geïnformeerd in deze.
* Uitvoering wordt gegeven aan het uitvoeringsplan van het integraal veiligheidsplan Heuvelland 2020 - 2023. De volgende nieuwe zaken zijn successievelijk opgestart:
• De concept beleidsregel Wet aanpak Woonoverlast is gereed.
• Het proces evenementen is ter hand genomen en wordt op dit moment beschreven vanaf de aanvraag t/m de evaluatie incl. de verkeersveiligheid.
• Ten behoeve van burenproblematiek en overlast is een aanvang gemaakt met het in kaart brengen van de implementatie van buurtbemiddeling.
• Het project radicalisering en polarisatie is opgestart. Het concept plan van aanpak is gereed en wordt nog verrijkt.
* Implementatie aanpak BOA 2.0: de afgelopen maanden zijn diverse zaken doorgevoerd:
• De bereikbaarheid van de boa’s is ook buiten kantoortijden geborgd.
• De afsleepregeling is formeel vastgesteld en dus gereed voor gebruik.
• Twee nieuwe handhaving auto’s zijn in gebruik genomen.
• Twee nieuwe handhaving fietsen zijn in gebruik genomen.
• Veiligheid van de boa’s in geoptimaliseerd middels de uitrol van steekvesten en bodycams.
Wat betreft bedrijvigheid wordt het Keurmerk Veilig Ondernemen nog steeds uitgevoerd op de bedrijventerreinen Eijsden, Gronsveld en Margraten. Er vinden gesprekken plaats met het Retailpark te Gronsveld om te bezien of zij kunnen aansluiten bij het Keurmerk Veilig Ondernemen.
IDENTITEIT & SAMENWERKING
Ter versterking van onze identiteit hadden we ons voorgenomen om in Q2 een gedragen brandstory op te leveren, waarbij Dichtbij het Leven en Cittaslow de leidraad vormen. Gezien alle ontwikkelen en het feit dat de vacature van de senior communicatie-adviseur nog niet is ingevuld is dit voornemen niet behaald. Door corona is de jumelage met Clervaux nog niet bekrachtigd. Een aanzet is gemaakt om te komen tot een verdere verkenning rondom de mogelijkheden van een Unesco Geopark Krijtland.
In het licht van het behouden van de autonomie en de identiteit van de gemeente Eijsden-Margraten is de afgelopen periode als volgt verdere invulling gegeven aan de (eu-)regionale samenwerking:
* gemeente Eijsden-Margraten is binnen de Novi Zuid-Limburg ambtelijk aanvoerder van het opgaveteam Groene Long;
* binnen het het Middengebied is Eijsden-Margraten zowel ambtelijk als bestuurlijk trekker van het programma Landbouw/Landschap. Daarnaast vervullen we als gemeente een procesondersteunende rol;
* Samen met de gemeenten in het Middengebied en Parkstad Limburg is gestart met een werkgroep ´Samen grip op verbonden partijen´ om samen meer grip te krijgen op de verbonden partijen;
* Binnen de Lijn50 heeft de samenwerking zich gericht op de voorbereidingen om te komen tot een gezamenlijke Omgevingsvisie en vanuit deelname aan de werkgroep ´Verantwoord op Weg´ wordt gewerkt aan een aanpak rondom toeristische druk;
* In het licht van grensoverschrijdende ontwikkelingen op het gebied van milieu zijn de eerste stappen gezet om samen met buurgemeenten en de provincie te komen tot nadere afstemming en samenwerking;
BESTUUR EN DIENSTVERLENING
In het licht van het versterken van het ambtelijk-bestuurlijk-samenspel enerzijds is in de 2e helft van 2020 het Platform bestuurlijke vernieuwing van start gegaan, hetgeen in 2021 is voortgezet. Thema´s die door in deze door het platform zijn opgepakt hebben betrekking op participatie, besluitvormingsproces en dienstverlening. Daarnaast heeft de GalanGroep de raadsvergadering van december 2020 en de raadsvergadering van maart 2021 geëvalueerd. Terugkoppeling van haar bevindingen als input voor het vervolg vindt nog plaats. In 20201 is tevens de werkgroep Participatie gecontinueerd. Om de juiste aandacht te geven aan bestuurlijke vernieuwing en participatie is besloten om de griffie voor 2 jaar uit te breiden met een medewerker bestuurlijke vernieuwing/participatie.
In oktober 2020 is door de gemeenteraad een nieuwe dienstverleningsvisie ´dichtbij mensen´ vastgesteld. Op grond hiervan is vanuit het gedachtegoed ´de klant centraal´ binnen enkele teams gestart met het door vertalen van de dienstverleningsvisie in het werken binnen de teams. Het team Vergunningverlening/RO Veiligheid Toezicht en Handhaving heeft daarin al belangrijke stappen gezet. De teams openbare ruimte, KCC en HRM zijn recentelijk ook gestart. Een communicatieplan ter ondersteuning van het dienstverleningstraject is opgesteld en zal in de 2e helft van dit jaar uitgerold worden.
FINANCIEN & MIDDELEN
Het streven om een meerjaren sluitende begroting te realiseren is bij vaststelling van de meerjarenbegroting 2021 behaald. Op grond van de ervaringen uit voorgaande jaren waarin met name het jaar 2020 een grillig verloop liet zien in de financiële ontwikkeling (een nipt positief saldo bij vaststelling van de begroting, naar een fors negatief saldo van € -1,7 mln. bij Burap 1 , een groot positief saldo in Burap 2 van € 1 mln. waaruit de corona reserve is gevormd tot het afsluiten van 2020 met een positief saldo van € 580.000) worden de autonome ontwikkelingen (zoals de herverdeling van het gemeentefonds en ontwikkelingen op het Sociaal Domein) nauw gevolgd om tijdig te kunnen bijsturen en maatregelen te treffen. In dat licht worden twee business controllers geworven, waarvan eentje nog voor de zomer start.
Stelposten
Tijdens de vaststelling van de begroting 2021-2024 is de opdracht verstrekt om € 100.000 structureel te bezuinigen ten aanzien van onderhoud sportvelden. Om dit moment is een aanbesteding van de werkzaamheden in gang gezet. We wachten het aanbestedingsresultaat af, waarbij we de opmerking willen maken dat het onwaarschijnlijk is dat gelet op de hoogte van het totaal bedrag en de ontwikkelingen in de markt € 100.000 geëffectueerd wordt, mocht dit niet afdoende zijn, zullen rigoureuzere maatregelen, zoals samenvoegen van complexen of afstoten van complexen de enige oplossing zijn.
Herverdeling gemeentefonds
De invoering van de nieuwe herverdelingssystematiek van het gemeente fonds wordt wederom uitgesteld en heroverwogen waarmee de invoering van de nieuwe verdeling opgeschoven is naar 2023. Aangezien we bij de meerjarenbegroting van 2021 reeds geanticipeerd hebben op een invoering per 2022 met een voor Eijsden-Margraten negatief effect, zal het opschuiven van het moment van invoering voor 2022 een positief financieel effect hebben.
In de eerste maanden van het jaar is de P&C cyclus breed geëvalueerd welke heeft geleid tot een verbetervoorstel P&C dat door de Raad is aangenomen.
PERSONEEL
We streven naar een organisatie die wendbaar, vitaal, resultaatgericht en klantgericht is. Hiertoe is een organisatie-ontwikkel-plan in voorbereiding die hieraan invulling geeft. Ten aanzien van de vitaliteit kunnen we thans concluderen dat het ziekteverzuim dalende is maar dat dit met 6,7% nog ver boven de norm van 5% ligt die landelijk als norm gehanteerd wordt. De aanpak rondom ziekteverzuim wordt derhalve gecontinueerd. Afbouw van inhuur wordt eveneens opgepakt. Een aantal vacatures zijn recentelijk geplaatst om enerzijds de inhuur te verminderen en anderzijds de kwaliteit in de organisatie te vergroten en daarmee ook te bouwen aan een robuustere/minder kwetsbare organisatie.