De afgelopen periode hebben we binnen het programma Mens & Samenleving zwaar ingezet op monitoring. Dit heeft als bijkomstig voordeel dat er t.a.v. de budgetten en de P&C-cyclus enige rust is ontstaan waardoor prognoses niet of nauwelijks meer afwijken. Waar verschillen ontstaan zijn deze goed uit te leggen en te verklaren. Daarnaast zijn ook verschillende bezuinigingen alsook beheersmaatregelen ingevoerd om de financiële situatie te kunnen stabiliseren. Op de meeste onderdelen worden op dit moment echter geen grote verschillen verwacht t.o.v. de vastgestelde begroting.
Ten aanzien van jeugd constateren we wederom dat we onevenredig hard getroffen worden door de huidige invulling van het woonplaatsbeginsel waardoor we als gemeente financieel verantwoordelijk zijn voor de verblijfsarrangementen waarbij ook voogdij een rol speelt. Vanaf 01-01-2022 wijzigt dit woonplaatsbeginsel in het voordeel van onze gemeenten en zullen de kosten (maar ook inkomsten) die hiermee samenhangen fors lager zijn. Het grote voordeel hiervan is dat de invoering van het nieuwe woonplaatsbeginsel ons (financieel) risico op dit onderdeel aanzienlijk verkleint en is ook zeker de verwachting dat dit een financieel voordeel heeft omdat ons eigen risico en aandeel hier in dan zal wegvallen. Op dit moment wordt er begrotingstechnisch een tekort van circa € 600.000 verwacht voor wat betreft de Jeugdwet. Hiertegenover wordt wel een compensatie verwacht vanuit de afsluitende compensatieregeling van het Rijk van ongeveer hetzelfde bedrag. In deze eerste bestuursrapportage vind er daarom ook geen bijraming plaats t.a.v. de budgetten. In de tweede bestuursrapportage en in onze periodieke Raadsinformatiebrieven zullen we u verder informeren over de ontwikkelingen t.a.v. budgetten Jeugd en Wmo. Dit omdat er dan ook meer inzicht is in de compensatieregeling jeugd, de mogelijk extra middelen vanuit de meicirculaire, de effecten van de Corona-crisis op onze cliënten alsook de trendontwikkelingen Jeugd en Wmo.
Verder goed om te benoemen is dat zowel voor de Wmo als voor de Jeugdwet inmiddels diverse inkooptrajecten opgestart zijn om t.a.v. de inkoop van maatwerk door te kunnen ontwikkelen. Hiervoor zijn diverse regionale projectgroepen gestart waar ook de gemeente Eijsden-Margraten aan deelneemt. Het doel van deze inkooptraject is om de transformatie binnen het sociaal domein verder vorm te geven.
Per 01-01-2021 is de vroegsignalering t.a.v. schuldhulpverlening ingevoerd. Dit betekent dat gedurende 2021 zorgverzekeraars, energieleveranciers, watermaatschappijen en woningcoöperaties signalen t.a.v. betalingsachterstanden moeten doorgeven aan de gemeenten zodat mogelijke schuldenproblematiek in een vroeg stadium voorkomen kan worden. De gemeente Eijsden-Margraten heeft een groot deel van dit proces inmiddels ingericht en de verwachting is dat dit medio 2021 wordt afgerond.
De MTB biedt als Sociale Werkvoorziening begeleiding aan een aantal begeleid werktrajecten voor inwoners van onze gemeente. Vanwege een wijziging in het exploitatieresultaat van de MTB worden de kosten die samenhangen met de trajecten voor onze burgers in rekening gebracht. Dit wordt bijgeraamd in de Burap onder de post gemeentelijke bijdrage SW'ers ad € 48.962.
Helaas moeten we a.d.h.v. diverse signalen die binnenkomen bij ons Sociaal Team ook vaststellen dat de Corona-crisis een negatief effect heeft op het welzijn van onze burgers, cliënten en jeugdigen. Dit zijn helaas mondiale ontwikkelingen die in meer of mindere mate een effect zal hebben op het welzijn van onze burgers. Aangezien de crisis nog steeds in volle gang is, is het nog niet concreet duidelijk welke (financiële) gevolgen dit op (langere) termijn heeft. Uiteraard zullen wij hier als gemeente op monitoren.
Op 18 maart j.l. heeft de Raad ingestemd met het voorstel om uit te treden uit de GR SZMH (Gemeenschappelijke Regeling Sociale Zaken Maastricht-Heuvelland) en de uitvoering van de Participatiewet terug te halen naar Eijsden-Margraten en vanaf 1 juli de dienstverlening t.a.v. Participatiewet voor onze inwoners weer zelf te verzorgen. Inmiddels is het treffen van voorbereiding in volle gang. Denk hierbij aan bemensing van de eigen uitvoeringsorganisatie, het vormgeven van de processen werk, inkomen en (financiële)administratie, het inrichten van een geautomatiseerd systeem voor de verwerking van alle gegevens, het genereren van de juiste sturings- en verantwoordingsinformatie, het inrichten van de bedrijfsvoering voor de ondersteuning en nieuwe samenwerkingsafspraken met de reeds bestaande ketenpartners Podium24, Annex en Mtb. Deze voorbereidingen worden projectmatig aangepakt Via een separate Raadsinformatiebrief zult u geïnformeerd worden over de voortgang van het project implementatie Participatiewet.
De gemeente heeft voor het opvangen van de effecten van de Coronacrisis meerdere projecten opgestart. Vanuit de 3 pijlers Herstel - Hervorming - Verbinden wordt de aanpak voor de verschillende doelgroepen vormgegeven. De doelgroepen zijn hierbij ingedeeld in het Verenigingsleven, Kunst en Cultuur, Onderwijs en specifieke doelgroepen Samenleving & Economie. Deze benaderingswijze is gekozen om zo op een optimaal mogelijke wijze de gewenste resultaten te halen. De projecten waartoe de raad heeft besloten worden inmiddels opgestart.